![]() |
Binero glömde förnya min domän
Har varit borta några dagar och upptäcker att min största sajt inte haft en besökare på de senaste 6 dagarna.. Upptäcker tillslut att Binero inte förlängt just den domänen trots att jag betalat fakturan en månad innan förfallodatumet gått ut.
De andra domänerna i samma faktura blev förlängda. Jag har både fått bekräftelse på mejl och i deras kontrollpanel att den fakturan är betald. I deras kontrollpanel ser jag sedan att jag fått en till faktura med just den domänen som inte blivit förlängd. Jag betalar även den fakturan i all hast om att få upp sajten så fort som möjligt då supporten verkar ha sovmorgon. Nu har jag alltså betalat samma domän två gånger... Ska bli intressant att se hur Binero löser detta. Vilken typ av ersättning jag får då jag gått miste om en hel del inkomst och besökare. Dessutom har jag betalat x2 för förlängning av samma domännamn. Sajten är fortfarande inte uppe... Återkommer här i tråden hur Binero löser denna miss. |
Citat:
|
Citat:
På min tidigare arbetsplats hände ungefär samma sak. Dock gick tiden lite längre så att en annan kund köpte samma domän. Det slutade i rätt rejäla summor i skadestånd.. Detta kunde lätt ha hänt här om inte jag vart vaksam. De kommer antagligen aldrig ersätta mig för det jag förlorat. Men intressant om de kan få en missnöjd kund till nöjd eller om de bara skiter i det. Har fortfarande inte fått domänen förnyad och inget svar från supporten... |
Har de inget telefonnummer som du kan nå dem på? Eller sitter du fortfarande i telefonkö sedan 08? Om det är kritiskt och du förlorar pengar så kan det ju vara värt att släppa telefonrädslan och ringa dem.
|
Har du viktiga domäner bör du hålla koll på dom, finns många inlägg på wn om det. Normalt får man inte ersättning för indirekta skador som förlorade intäkter m.m, brukar stå i allmänna villkoren.
|
Jag kan rekommendera tartareandesire:s script för domänövervakning. Eller så får du använda en tjänst som Domaintower.
|
Citat:
Du har rätt till att få ut auth-key från domänen. Kan du få ut denna från Binero kan du flytta denna redan nu till någon ny leverantör. (dock kommer du åka på att betala den direkt på nya stället eftersom Binero inte förnyat den! men då kommer du i alla fall igång igen innan domänen går ut helt. |
Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)
|
Citat:
Sitter i telefonkö nu. Verkar bara vara en som jobbar med support via telefon. Dessutom bröts samtalet när jag vara nummer 2 i kön... |
Citat:
|
Citat:
|
Ring till IIS och förklara att Binero inte sköter sig så kommer IIS att göra en granskning av binero och eventuellt avslå deras rätt att sälja SE domäner om dom inte sköter sig, det är rätt allvarligt att tappa en domän. Telefon: 08 452 35 00
www.iis.se |
Citat:
Detta är svaret jag fick från Binero. Sofia Axxxx (Binero) dec-18 12:39 (CET) Du ringde mig och vi talade om din domän, den har varit nedstängd ett par dagar då du fått två olika fakturor på samma domän och den du betalade var inte den som var kopplad till domänförnyelsen. Du undrar hur vi går vidare med detta då du tycker att felet varit vårat. Jag lägger detta ärende vidare till vår marknadsavdelning så får de återkomma till dig. Sofia var väldigt trevlig och hjälpsam per telefonen men kunde tyvärr inte göra så mycket mer än att ordna med fakturorna. |
Citat:
|
Är det vanligt att man får två frakturer för samma domän? Samt att den ena fakturan inte skulle innehålla förnyelse?
|
Citat:
|
Citat:
När jag köper nya domäner brukar det alltid ta 4-12h innan allt lirar. Antar att det blir samma i detta fall. |
Du bör definitivt rapportera händelsen till IIS.
Alla viktiga domäner har jag förnyat till minst 3 år. Kör även prepaid på Loopia och ser till att det alltid finns i alla fall minst 1000 kr i prepaid potten. |
Citat:
Jag har fortfarande inte hört något från Binero om ersättning eller dylikt (inte ens en ursäkt). Som någon tidigare sa kanske man inte ska förvänta sig något. Jag får bita i det sura och vara glad att jag inte var bortrest längre än jag var... |
Citat:
|
Jag har också varit med om att tappa domäner hos Binero (2 ggr). Vet inte de exakta omständigheterna men jag har för mig att jag inte ens fick en faktura. En domän hann försvinna men den andra fick jag tillbaka innan den gått ut till snapbacks.
I samband med detta upptäcktes även att en premiumdomän jag har led av samma problem och hade jag inte upptäckt detta (med ovanstående struntdomän) så hade det gått riktigt illa. Ett problem med att förlänga på flera år är ju att man hinner glömma bort den och vänja sig vid att inte betala...men jag tar hellre den risken och förlänger premiums på flera år. |
Har med haft problem med Bineros domän/faktura system. Fakturor som inte skickats trots att de snart expirerar osv. Ren tur att jag sett det och noterat/kontaktat innan det varit för sent.
|
Det kanske vore en idé att använda .SE egna tjänst för premiumdomäner även om de är dyrare.. känns som de vet vad de håller på med iaf...
Thats my 10 cents |
Citat:
|
Vi ber verkligen om ursäkt för felet med faktureringen. Vad som hänt är att en post (alltså din domänförnyelse) funnits med på den första fakturan i text men på något sätt har kopplingen mellan fakturan och genomförandet av förnyelsen fallit bort. Våra tekniker undersöker orsaken för att lösa problemet å det snaraste. Du har helt rätt i att det här är ett extremt ovanligt fel, men ändå allvarligt både för dig som kund och för oss som leverantör.
Dessutom arbetar vi nu också med att testa en uppdatering från leverantör av faktureringsdelen till vår kontrollpanelen, för att säkerställa att sådana här saker inte ska hända igen. Att du får tillbaka det du betalt för mycket är det precis som du säger "inget snack om". Hör gärna av dig till oss på [email protected] så ska vi se vad vi mer kan göra för dig. Vi ber än en gång om ursäkt. MVH Christer |
Citat:
Här kan jag också tycka det är lustigt att istället för att kontakta mig direkt på mejl eller telefon svara i ett forum? Att du dessutom ber mig kontakta marknad? Är det inte bättre att ni kontaktar mig som redan lagt ner extremt mycket tid på ett problem som ni orsakat? Ni hade väldigt enkelt kunnat få en missnöjd kund nöjd. Att saker och ting går snett har jag full förståelse för. Men att hanterar det på detta sätt? |
Konstigt att samma sak fortsätter hända.
|
Detta inträffa för mig på en .nu domän nu i november. Binero hade fakturerat en månad-ish efter expires date, som tur var kunde jag iaf upptäcka det innan release. Men det var goodbye and goodnight till 4000 kr i intäkter om året. Ironiskt nog också en av få, om inte ända domänen med inkomst som låg på just mitt Binero-konto.
|
Hände senast på en .EU domän förra veckan. Domänen gick ut före förfallodatumet på fakturan...
|
Så frågan är, är det atomias system som ballar ur eller är det något binero system? Alltid skönt att hänvisa till någon osynlig leverantör.
|
Citat:
|
Det som i enstaka fall varit problematiskt är faktureringen, vilket haft delvis med atomia och delvis med andra faktorer att göra. Vi har gjort en mängd åtgärder för att förbättra faktureringen och är i slutfaserna av att testa en genomgripande uppdatering från atomia. När den är färdigtestad och utrullad ska det inte bli fler problem.
MVH Christer |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson