WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero glömde förnya min domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060200)

jeppjepp 2013-12-18 09:00

Binero glömde förnya min domän
 
Har varit borta några dagar och upptäcker att min största sajt inte haft en besökare på de senaste 6 dagarna.. Upptäcker tillslut att Binero inte förlängt just den domänen trots att jag betalat fakturan en månad innan förfallodatumet gått ut.

De andra domänerna i samma faktura blev förlängda. Jag har både fått bekräftelse på mejl och i deras kontrollpanel att den fakturan är betald.

I deras kontrollpanel ser jag sedan att jag fått en till faktura med just den domänen som inte blivit förlängd. Jag betalar även den fakturan i all hast om att få upp sajten så fort som möjligt då supporten verkar ha sovmorgon. Nu har jag alltså betalat samma domän två gånger...

Ska bli intressant att se hur Binero löser detta. Vilken typ av ersättning jag får då jag gått miste om en hel del inkomst och besökare. Dessutom har jag betalat x2 för förlängning av samma domännamn.

Sajten är fortfarande inte uppe...

Återkommer här i tråden hur Binero löser denna miss.

ZynX 2013-12-18 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483127)
Har varit borta några dagar och upptäcker att min största sajt inte haft en besökare på de senaste 6 dagarna.. Upptäcker tillslut att Binero inte förlängt just den domänen trots att jag betalat fakturan en månad innan förfallodatumet gått ut.

De andra domänerna i samma faktura blev förlängda. Jag har både fått bekräftelse på mejl och i deras kontrollpanel att den fakturan är betald.

I deras kontrollpanel ser jag sedan att jag fått en till faktura med just den domänen som inte blivit förlängd. Jag betalar även den fakturan i all hast om att få upp sajten så fort som möjligt då supporten verkar ha sovmorgon. Nu har jag alltså betalat samma domän två gånger...

Ska bli intressant att se hur Binero löser detta. Vilken typ av ersättning jag får då jag gått miste om en hel del inkomst och besökare. Dessutom har jag betalat x2 för förlängning av samma domännamn.

Sajten är fortfarande inte uppe...

Återkommer här i tråden hur Binero löser denna miss.

Binero kommer bara kompensera med en ny domän till dig. Att du förlorar inkomst de har väl hänt, men samtidigt betalar du 100 kr om året för en domän så tyvärr finns de inte så mycket mer ersättning att hämta. Du får istället ta dig själv i kragen och flytta domänen till något annat ställe som du kan förlita dig på. Det är faktiskt inte OK att dom inte förnyar din domän om du har betalt för den i förtid innan fakturan gått ut.

jeppjepp 2013-12-18 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20483128)
Binero kommer bara kompensera med en ny domän till dig. Att du förlorar inkomst de har väl hänt, men samtidigt betalar du 100 kr om året för en domän så tyvärr finns de inte så mycket mer ersättning att hämta. Du får istället ta dig själv i kragen och flytta domänen till något annat ställe som du kan förlita dig på. Det är faktiskt inte OK att dom inte förnyar din domän om du har betalt för den i förtid innan fakturan gått ut.

Pengar för domänen jag betalt 2ggr ska jag ha tillbaka. Inget snack om.

På min tidigare arbetsplats hände ungefär samma sak. Dock gick tiden lite längre så att en annan kund köpte samma domän. Det slutade i rätt rejäla summor i skadestånd.. Detta kunde lätt ha hänt här om inte jag vart vaksam.

De kommer antagligen aldrig ersätta mig för det jag förlorat. Men intressant om de kan få en missnöjd kund till nöjd eller om de bara skiter i det.

Har fortfarande inte fått domänen förnyad och inget svar från supporten...

spajk 2013-12-18 10:23

Har de inget telefonnummer som du kan nå dem på? Eller sitter du fortfarande i telefonkö sedan 08? Om det är kritiskt och du förlorar pengar så kan det ju vara värt att släppa telefonrädslan och ringa dem.

tony-axbyte 2013-12-18 10:43

Har du viktiga domäner bör du hålla koll på dom, finns många inlägg på wn om det. Normalt får man inte ersättning för indirekta skador som förlorade intäkter m.m, brukar stå i allmänna villkoren.

DavidEW 2013-12-18 11:09

Jag kan rekommendera tartareandesire:s script för domänövervakning. Eller så får du använda en tjänst som Domaintower.

ZynX 2013-12-18 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483129)
Pengar för domänen jag betalt 2ggr ska jag ha tillbaka. Inget snack om.

På min tidigare arbetsplats hände ungefär samma sak. Dock gick tiden lite längre så att en annan kund köpte samma domän. Det slutade i rätt rejäla summor i skadestånd.. Detta kunde lätt ha hänt här om inte jag vart vaksam.

De kommer antagligen aldrig ersätta mig för det jag förlorat. Men intressant om de kan få en missnöjd kund till nöjd eller om de bara skiter i det.

Har fortfarande inte fått domänen förnyad och inget svar från supporten...

Ja du borde ha rätt till 2 års domän som minst, samt något års komp.

Du har rätt till att få ut auth-key från domänen. Kan du få ut denna från Binero kan du flytta denna redan nu till någon ny leverantör. (dock kommer du åka på att betala den direkt på nya stället eftersom Binero inte förnyat den! men då kommer du i alla fall igång igen innan domänen går ut helt.

tartareandesire 2013-12-18 11:13

Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)

jeppjepp 2013-12-18 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20483131)
Har de inget telefonnummer som du kan nå dem på? Eller sitter du fortfarande i telefonkö sedan 08? Om det är kritiskt och du förlorar pengar så kan det ju vara värt att släppa telefonrädslan och ringa dem.

Tack för din dryga kommentar. Tyvärr har jag ett heltids jobb att sköta så har inte tid att sitta i telefonkö hela dagen.

Sitter i telefonkö nu. Verkar bara vara en som jobbar med support via telefon. Dessutom bröts samtalet när jag vara nummer 2 i kön...

jeppjepp 2013-12-18 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483138)
Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)

Tack för svaret. Det var precis det jag gjorde innan jag skrev detta inlägg. Det sjuka är att domänen fortfarande inte verkat bli förnyad då sajten fortfarande inte fungerar. Irriterande..

tartareandesire 2013-12-18 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483142)
Tack för svaret. Det var precis det jag gjorde innan jag skrev detta inlägg. Det sjuka är att domänen fortfarande inte verkat bli förnyad då sajten fortfarande inte fungerar. Irriterande..

"Inte verkat bli förnyad"? Har du kollat whois? Att sajten inte fungerar och att inte domänen förnyats behöver ju inte vara liktydigt.

ZynX 2013-12-18 13:36

Ring till IIS och förklara att Binero inte sköter sig så kommer IIS att göra en granskning av binero och eventuellt avslå deras rätt att sälja SE domäner om dom inte sköter sig, det är rätt allvarligt att tappa en domän. Telefon: 08 452 35 00

www.iis.se

jeppjepp 2013-12-18 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483144)
"Inte verkat bli förnyad"? Har du kollat whois? Att sajten inte fungerar och att inte domänen förnyats behöver ju inte vara liktydigt.

Den har blivit förlängd/förnyad nu. Problemet är att ompekningen kan ta en hel dag. Dessa körs väl bara en, två gånger om dagen. Ni kan det säkert bättre än mig men det är så jag har fått det förklarat.

Detta är svaret jag fick från Binero.

Sofia Axxxx (Binero)

dec-18 12:39 (CET)

Du ringde mig och vi talade om din domän, den har varit nedstängd ett par dagar då du fått två olika fakturor på samma domän och den du betalade var inte den som var kopplad till domänförnyelsen.
Du undrar hur vi går vidare med detta då du tycker att felet varit vårat.

Jag lägger detta ärende vidare till vår marknadsavdelning så får de återkomma till dig.


Sofia var väldigt trevlig och hjälpsam per telefonen men kunde tyvärr inte göra så mycket mer än att ordna med fakturorna.

AndreasS 2013-12-18 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483150)
Den har blivit förlängd/förnyad nu. Problemet är att ompekningen kan ta en hel dag. Dessa körs väl bara en, två gånger om dagen. Ni kan det säkert bättre än mig men det är så jag har fått det förklarat.

.se's rootzon laddas om varannan timme så det kan vakna ganska snabbt faktiskt, speciellt om domänen inte resolvat (eftersom det då generellt inte cachas).

MusikMixen 2013-12-18 13:59

Är det vanligt att man får två frakturer för samma domän? Samt att den ena fakturan inte skulle innehålla förnyelse?

jeppjepp 2013-12-18 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20483154)
Är det vanligt att man får två frakturer för samma domän? Samt att den ena fakturan inte skulle innehålla förnyelse?

Jag har aldrig vart med om det och har varit kund hos Binero ganska länge. Tror verkligen inte detta är vanligt.

jeppjepp 2013-12-18 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20483153)
.se's rootzon laddas om varannan timme så det kan vakna ganska snabbt faktiskt, speciellt om domänen inte resolvat (eftersom det då generellt inte cachas).

Hmm okej. När jag går in i kontrollpanelen hos Binero där alla domäner listas finns en kolumn som heter förnyelse. Där står det "synkroniseras" på just den domänen. Lite oklart vad det är.

När jag köper nya domäner brukar det alltid ta 4-12h innan allt lirar. Antar att det blir samma i detta fall.

Jim_Westergren 2013-12-18 14:25

Du bör definitivt rapportera händelsen till IIS.

Alla viktiga domäner har jag förnyat till minst 3 år. Kör även prepaid på Loopia och ser till att det alltid finns i alla fall minst 1000 kr i prepaid potten.

jeppjepp 2013-12-18 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20483159)
Du bör definitivt rapportera händelsen till IIS.

Alla viktiga domäner har jag förnyat till minst 3 år. Kör även prepaid på Loopia och ser till att det alltid finns i alla fall minst 1000 kr i prepaid potten.

Nu är i alla fall sajten uppe och rullar igen efter 8 dagars nertid. Dock lite tråkigt att tex sajtnamnets sökord helt ramlat bort från Google's index. Hoppas jag får tillbaka mina sitelinks och allt annat skit som jag nu förlorat.

Jag har fortfarande inte hört något från Binero om ersättning eller dylikt (inte ens en ursäkt). Som någon tidigare sa kanske man inte ska förvänta sig något. Jag får bita i det sura och vara glad att jag inte var bortrest längre än jag var...

autosvar 2013-12-18 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20483159)
Du bör definitivt rapportera händelsen till IIS.

Alla viktiga domäner har jag förnyat till minst 3 år. Kör även prepaid på Loopia och ser till att det alltid finns i alla fall minst 1000 kr i prepaid potten.

Jag gör som du. Har 5-6 år på mina privata domäner. Inte för att det verkligen behövs men känns tryggast så :)

clirre 2013-12-19 09:47

Jag har också varit med om att tappa domäner hos Binero (2 ggr). Vet inte de exakta omständigheterna men jag har för mig att jag inte ens fick en faktura. En domän hann försvinna men den andra fick jag tillbaka innan den gått ut till snapbacks.

I samband med detta upptäcktes även att en premiumdomän jag har led av samma problem och hade jag inte upptäckt detta (med ovanstående struntdomän) så hade det gått riktigt illa.

Ett problem med att förlänga på flera år är ju att man hinner glömma bort den och vänja sig vid att inte betala...men jag tar hellre den risken och förlänger premiums på flera år.

Björn 2013-12-19 12:24

Har med haft problem med Bineros domän/faktura system. Fakturor som inte skickats trots att de snart expirerar osv. Ren tur att jag sett det och noterat/kontaktat innan det varit för sent.

Rvn 2013-12-19 13:04

Det kanske vore en idé att använda .SE egna tjänst för premiumdomäner även om de är dyrare.. känns som de vet vad de håller på med iaf...

Thats my 10 cents

Wojt 2013-12-19 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483138)
Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)

Köper gärna ett ex av din domänbevakare om du kan fixa .EU

Binero 2013-12-19 15:24

Vi ber verkligen om ursäkt för felet med faktureringen. Vad som hänt är att en post (alltså din domänförnyelse) funnits med på den första fakturan i text men på något sätt har kopplingen mellan fakturan och genomförandet av förnyelsen fallit bort. Våra tekniker undersöker orsaken för att lösa problemet å det snaraste. Du har helt rätt i att det här är ett extremt ovanligt fel, men ändå allvarligt både för dig som kund och för oss som leverantör.

Dessutom arbetar vi nu också med att testa en uppdatering från leverantör av faktureringsdelen till vår kontrollpanelen, för att säkerställa att sådana här saker inte ska hända igen.

Att du får tillbaka det du betalt för mycket är det precis som du säger "inget snack om". Hör gärna av dig till oss på [email protected] så ska vi se vad vi mer kan göra för dig.

Vi ber än en gång om ursäkt.

MVH
Christer

jeppjepp 2013-12-19 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20483233)
Vi ber verkligen om ursäkt för felet med faktureringen. Vad som hänt är att en post (alltså din domänförnyelse) funnits med på den första fakturan i text men på något sätt har kopplingen mellan fakturan och genomförandet av förnyelsen fallit bort. Våra tekniker undersöker orsaken för att lösa problemet å det snaraste. Du har helt rätt i att det här är ett extremt ovanligt fel, men ändå allvarligt både för dig som kund och för oss som leverantör.

Dessutom arbetar vi nu också med att testa en uppdatering från leverantör av faktureringsdelen till vår kontrollpanelen, för att säkerställa att sådana här saker inte ska hända igen.

Att du får tillbaka det du betalt för mycket är det precis som du säger "inget snack om". Hör gärna av dig till oss på [email protected] så ska vi se vad vi mer kan göra för dig.

Vi ber än en gång om ursäkt.

MVH
Christer

Dubbelbetalning är redan löst på ett smidigt sätt och det gjordes i samband med att jag pratade med din kollega. Hon har dessutom redan kontaktat er marknadsavdelning men jag har fortfarande inte hört något av.

Här kan jag också tycka det är lustigt att istället för att kontakta mig direkt på mejl eller telefon svara i ett forum? Att du dessutom ber mig kontakta marknad? Är det inte bättre att ni kontaktar mig som redan lagt ner extremt mycket tid på ett problem som ni orsakat?

Ni hade väldigt enkelt kunnat få en missnöjd kund nöjd. Att saker och ting går snett har jag full förståelse för. Men att hanterar det på detta sätt?

Anders Larsson 2013-12-19 22:42

Konstigt att samma sak fortsätter hända.

Kaugesaar 2013-12-19 23:27

Detta inträffa för mig på en .nu domän nu i november. Binero hade fakturerat en månad-ish efter expires date, som tur var kunde jag iaf upptäcka det innan release. Men det var goodbye and goodnight till 4000 kr i intäkter om året. Ironiskt nog också en av få, om inte ända domänen med inkomst som låg på just mitt Binero-konto.

Wojt 2013-12-20 13:04

Hände senast på en .EU domän förra veckan. Domänen gick ut före förfallodatumet på fakturan...

BarateaU 2013-12-21 20:24

Så frågan är, är det atomias system som ballar ur eller är det något binero system? Alltid skönt att hänvisa till någon osynlig leverantör.

tartareandesire 2013-12-21 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20483414)
Så frågan är, är det atomias system som ballar ur eller är det något binero system? Alltid skönt att hänvisa till någon osynlig leverantör.

Jag är väldigt skeptisk till Atomia som framtidens system eftersom webbhotellen har i princip noll kontroll men jag undrar om inte Binero själva har haft något med t.ex. möjligheten att redigera fakturor att göra?

Binero 2013-12-22 20:53

Det som i enstaka fall varit problematiskt är faktureringen, vilket haft delvis med atomia och delvis med andra faktorer att göra. Vi har gjort en mängd åtgärder för att förbättra faktureringen och är i slutfaserna av att testa en genomgripande uppdatering från atomia. När den är färdigtestad och utrullad ska det inte bli fler problem.

MVH
Christer


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson