![]() |
active24 galen bindningstid
Tjena
Jag har en kund som ligger på webbhotellet active24 och hon vill nu byta webbhotell, problemet är att hon är 2 dagar för sen med uppsägningen för dom har en uppsägningstid, så dom vill inte släppa henne utan sa till henne att då får hon betala 2 årsavgifter. Hur är det här möjligt ? |
Vad står det i avtalet?
|
Citat:
Tyvärr vet jag inte det, kunden talade om det för mig att dom vägrade släppa henne och att hon i så fall var tvungen att betala 2 årsavgifter. |
Märkligt, avtalsperioden ska vara 1 år står det, men jag hittade inte heller deras avtalsvillkor på sidan?
|
Citat:
Jag såg också nu att det står 12 månaders avtalstid men kunden sa att dom kräver 2 årsavgifter av henne.. jag har mailet henne om det. |
Det låter mycket märkligt att de kräver 2 årsavgifter av henne om bindningstiden är på 12 månader. Men som sagt, beror vad som står i avtalet.
|
Verkar vara 1 år enligt kunden nu, men 2 dagar sen med uppsägningen kan dom släppa henne ändå kan man tycka för tydligen är det svårt att säga upp webbhotellet där.
|
Det där var vanligt hos webbhotellen "förr i tiden". De flesta har i den hårdnande konkurrensen valt en mer generös väg när det gäller bindningstid och uppsägningstid men bägge parter är ju naturligtvis skyldiga att följa ett upprättat avtal oavsett om man läst det hela eller inte.
|
Fejkade en beställning och hittade avtalsvillkoren https://signup.active24.se/Themes/Ac...SE_feb2013.pdf
Märkligt för först står de att i allmänna villkor att det är tre månaders uppsägningstid, sen specifikt för hosting mm 30 dagar Mycket märkligheter som gör att man drar öronen åt sig: "3.3.1 Överanvändning Om produkten som du utnyttjar använder 10 % mer än den avtalade lagringskapaciteten under en månad, äger Active 24 rätt att meddela dig detta, samt beordra dig att antingen ta bort data eller uppgraderar till en servicenivå som medger större lagringskapacitet. Om du inte vidtar rättelse inom 10 dagar efter meddelande om saken, äger Active 24 rätt att, utan ditt medgivande, uppgradera tjänsten så att den motsvarar det utrymme som används av dig. Active 24 förbehåller sig pckså rätten att stänga ner dina webbsidor. " Så om man inte märker att det gått över gränsen och är utomlands utan internet i tio dagar så får man en räkning på en uppgradering? |
Men en uppsägningstid är väl det minsta man ska ha järnkoll på när man väljer tjänster, skönt att den oftast är lika med noll i den här branschen, men gäller det telefonabonnemang, bredband etc (och aftonbladet plus, netflix mm) så får man väl se till att hålla tiden, annars åker man på en ny period
|
Citat:
Eller tycker du att leverantören i detta fall ska låta kunden ligga över sin gräns och bara tuffa på utan åtgärder? |
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.
Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då? Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis? Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått? Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner... |
Citat:
Dock inom IT så är det många som inte vill förstå (oavsett vad det gäller). Dom har gett sig fan på att allt inom IT är krångligt och därmed per definition inget dom förstår och skyller ifrån sig lite. Säger inte att det är så i just detta fallet som tråden handlar om, säger bara att det är ofta så det fungerar när "vanligt folk" är med i IT-svängarna. |
Citat:
Hej DistansData Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden. Med Vänlig Hälsning Active 24 Support |
Citat:
Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis. |
Citat:
https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf : 5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. |
Citat:
|
Citat:
Att man betalar för domänen en gång om året genom en registrar är fristående från respektive registrars webbhotellstjänster. Och man får inte lura folk att tro att det finns uppsägningstider på att flytta domäner någon annanstans. SE och NU ska registraren som sagt släppa till EPP-koden inom 5 dagar. För andra toppdomäner får man ofta betala en ny avgift vid flytten och årskostnaden löper från det, men det ska fortfarande inte vara bundet till en registrar utan man ska få flytta en domän när man vill, och inte tvingas stanna hos en viss registrar i 12 månader (och säga upp domänen innan den 11e månaden gått ut) |
Citat:
- Aha, kostar uppdateringen? Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan: - Aha, kostar maten? Sorry ämnesflykten. |
Citat:
Tid är pengar det borde vara en rätt självklar sak, även det med avtalstider och uppsägningstider. En uppsägning är i praktiken en administrativ kostnad, visst kan man vara flexibel men då kan man få räkna dyrare pris än på längre avtalstid. Och går man till McD får man räkna med ett pris, men när jag går på fina restauranger så förväntar jag mig notan ska bli 3-6k för 2 personer. Man måste ha koll, samma sak att vissa viner kosta 50EUR medan vissa över 300EUR. Lite som vissa kunder innan kunde gnälla på hur dyr NU domäner var. Inte precis någon som tvingad någon välja just NU utan ens kolla kostnaden. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag ogillar att det alltför ofta inte framgår att det finns en start/uppläggningsavgift förrän långt in i beställningsprocessen, men att fejka en beställning var väl det första jag lärde mig när jag sökt webbhotell till mig själv och till kunder under åren. (men du har väl skrivit en offert på jobbet så inte kunden behöver bli överraskad över att det kostar?) |
Citat:
|
Citat:
Så i princip kan du skriva avtal som säger kunden ska betala för 100 år för domänen, kunden må ha möjlighet att flytta domänen men juridisk blir fortfarande tvungen betala för 100 år hos leverantör. Samma sätt du måste betala för en lägenhet du har avtal på kvar, men hindrar dig inte flytta ut tidigare men du har betalningsansvar fortfarande. |
Citat:
|
Citat:
Enda som kan vara är dom bryter emot sitt register vilkor, men avtal mot kund är fortfarande helt giltigt. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är liksom oväsentligt om de juridiskt har rätt att ta betalt för domänen, då det alltid betalas i förskott om det så är 100 år, registraren är bara ett ombud och uppgifterna skickas direkt till Stockholm, rättigheten till domänen har personen/organisationen betalningsperioden ut MEN man är inte tvungen att vara kvar hos en viss registrar. Tillägg: Och juridiskt fel blir det alltså också om man efter 11,5 månader inte vill vara kvar hos dem, och de skulle påstå att man inte får byta registrar, för att man missat uppsägningstiden "5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. 5.1.7.4 Avlämnande Registrar ansvarar för att Auktoriseringskoden överlämnas till Innehavaren på ett säkert sätt och Registraren är alltid skyldig att lämna ut Auktoriseringskoden på begäran av Innehavaren. " https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf |
Citat:
Kund + Leverantör samt Leverantör + TLD Leverantör kan ha vilket avtal han vill emot kund, det avtal är juridiskt bindande. Dock kan då leverantör begå avtalsbrott emot TLD. Så TLD kan i princip säga upp avtal med leverantör. Även om kund kan vända sig till TLD och TLD lämnar ut EPP med rätten TLD i sitt avtal emot leverantör. Men i princip kan leverantör då efteråt stämma kund för avtalsbrott. Så jo fritt avtalsrätt, enda resultat blir att leverantör inte får vara registrar längre. Men avtal med kund är ett giltigt avtal. |
Citat:
|
Citat:
Fast rent spontant: om en återförsäljare skulle kräva in pengar för en domän som flyttats till en annan återförsäljare, vore det ju direkt löjeväckande. |
Citat:
Men när det vi pratar domäner och detta fallet så är det 2 avtalsparter. Så ett avtal som går emot registrar villkor hade fortfarande anses som giltigt emot kund om det inte helt orimliga uppsägningstider på flera år. Men eftersom leverantör troligtvis vill fortsätta sälja domäner och inte vill förlora sitt registry avtal bör dom följa sitt avtal med TLD. Men bortsett från den biten hade leverantör kunnat ha annat avtal emot kund. |
Citat:
Och du får tänka med en leverantör kan sälja flera olika TLD med. Men jo en leverantör hade haft rätt att kräva in pengar för flera år om fanns ett avtal med kunden om det. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Och visst har IIS med det hela att göra... Får se vad de svarar som sagt... |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson