WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   active24 galen bindningstid (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059880)

DistansData 2013-11-20 13:37

active24 galen bindningstid
 
Tjena

Jag har en kund som ligger på webbhotellet active24 och hon vill nu byta webbhotell, problemet är att hon är 2 dagar för sen med uppsägningen för dom har en uppsägningstid, så dom vill inte släppa henne utan sa till henne att då får hon betala 2 årsavgifter.

Hur är det här möjligt ?

altruixm 2013-11-20 13:44

Vad står det i avtalet?

DistansData 2013-11-20 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20481447)
Vad står det i avtalet?


Tyvärr vet jag inte det, kunden talade om det för mig att dom vägrade släppa henne och att hon i så fall var tvungen att betala 2 årsavgifter.

rauthing 2013-11-20 13:55

Märkligt, avtalsperioden ska vara 1 år står det, men jag hittade inte heller deras avtalsvillkor på sidan?

DistansData 2013-11-20 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481452)
Märkligt, avtalsperioden ska vara 1 år står det, men jag hittade inte heller deras avtalsvillkor på sidan?


Jag såg också nu att det står 12 månaders avtalstid men kunden sa att dom kräver 2 årsavgifter av henne.. jag har mailet henne om det.

Ingo 2013-11-20 14:02

Det låter mycket märkligt att de kräver 2 årsavgifter av henne om bindningstiden är på 12 månader. Men som sagt, beror vad som står i avtalet.

DistansData 2013-11-20 14:04

Verkar vara 1 år enligt kunden nu, men 2 dagar sen med uppsägningen kan dom släppa henne ändå kan man tycka för tydligen är det svårt att säga upp webbhotellet där.

tartareandesire 2013-11-20 14:20

Det där var vanligt hos webbhotellen "förr i tiden". De flesta har i den hårdnande konkurrensen valt en mer generös väg när det gäller bindningstid och uppsägningstid men bägge parter är ju naturligtvis skyldiga att följa ett upprättat avtal oavsett om man läst det hela eller inte.

rauthing 2013-11-20 14:34

Fejkade en beställning och hittade avtalsvillkoren https://signup.active24.se/Themes/Ac...SE_feb2013.pdf

Märkligt för först står de att i allmänna villkor att det är tre månaders uppsägningstid, sen specifikt för hosting mm 30 dagar

Mycket märkligheter som gör att man drar öronen åt sig:
"3.3.1 Överanvändning
Om produkten som du utnyttjar använder 10 % mer än den avtalade lagringskapaciteten under en månad, äger Active 24 rätt att meddela dig detta, samt beordra dig att
antingen ta bort data eller uppgraderar till en servicenivå som medger större lagringskapacitet. Om du inte vidtar rättelse inom 10 dagar efter meddelande om saken,
äger Active 24 rätt att, utan ditt medgivande, uppgradera tjänsten så att den motsvarar det utrymme som används av dig. Active 24 förbehåller sig pckså rätten att stänga
ner dina webbsidor.
"
Så om man inte märker att det gått över gränsen och är utomlands utan internet i tio dagar så får man en räkning på en uppgradering?

rauthing 2013-11-20 14:42

Men en uppsägningstid är väl det minsta man ska ha järnkoll på när man väljer tjänster, skönt att den oftast är lika med noll i den här branschen, men gäller det telefonabonnemang, bredband etc (och aftonbladet plus, netflix mm) så får man väl se till att hålla tiden, annars åker man på en ny period

AndreasS 2013-11-21 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481466)
Fejkade en beställning och hittade avtalsvillkoren https://signup.active24.se/Themes/Ac...SE_feb2013.pdf

Märkligt för först står de att i allmänna villkor att det är tre månaders uppsägningstid, sen specifikt för hosting mm 30 dagar

Mycket märkligheter som gör att man drar öronen åt sig:
"3.3.1 Överanvändning
Om produkten som du utnyttjar använder 10 % mer än den avtalade lagringskapaciteten under en månad, äger Active 24 rätt att meddela dig detta, samt beordra dig att
antingen ta bort data eller uppgraderar till en servicenivå som medger större lagringskapacitet. Om du inte vidtar rättelse inom 10 dagar efter meddelande om saken,
äger Active 24 rätt att, utan ditt medgivande, uppgradera tjänsten så att den motsvarar det utrymme som används av dig. Active 24 förbehåller sig pckså rätten att stänga
ner dina webbsidor.
"
Så om man inte märker att det gått över gränsen och är utomlands utan internet i tio dagar så får man en räkning på en uppgradering?

Jag ser faktiskt inget orimligt i att leverantören ser till att ta betalt för det som nyttjas. Det är ju inte så att de kommer slumpat uppgradera kunder enligt den där, det var ju de som nyttjade mer än deras avtal medgav som blir uppgraderade om de inte gör nåt.

Eller tycker du att leverantören i detta fall ska låta kunden ligga över sin gräns och bara tuffa på utan åtgärder?

Xamda 2013-11-21 08:53

Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.

Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då?

Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis?

Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått?

Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner...

gregoff 2013-11-21 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20481530)
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.

Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då?

Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis?

Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått?

Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner...

Håller med.

Dock inom IT så är det många som inte vill förstå (oavsett vad det gäller). Dom har gett sig fan på att allt inom IT är krångligt och därmed per definition inget dom förstår och skyller ifrån sig lite.

Säger inte att det är så i just detta fallet som tråden handlar om, säger bara att det är ofta så det fungerar när "vanligt folk" är med i IT-svängarna.

Active 24 Support 2013-11-21 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av DistansData (Inlägg 20481446)
Tjena

Jag har en kund som ligger på webbhotellet active24 och hon vill nu byta webbhotell, problemet är att hon är 2 dagar för sen med uppsägningen för dom har en uppsägningstid, så dom vill inte släppa henne utan sa till henne att då får hon betala 2 årsavgifter.

Hur är det här möjligt ?


Hej DistansData


Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden.

Med Vänlig Hälsning
Active 24 Support

AndreasS 2013-11-21 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20481530)
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.

Det där har retat mig en längre tid också. Förklaringen jag fått från flera kunder som anser att vi är taskiga som inte gör saker åt dem gratis är denna: "Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"

Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis.

rauthing 2013-11-21 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Active 24 Support (Inlägg 20481536)
Hej DistansData


Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden.

Med Vänlig Hälsning
Active 24 Support

Jag undrar bara hur det är möjligt att före detta resonemang med abonnemangstid för domäner, då vi alla är skyldiga enligt avtalet med IIS att släppa ifrån oss Epp-koden för domäner inom fem dagar. Och ni på Active 24 m fl försöker lura kunden att de på något sätt inte kan flytta sin domän till annan plats, om man inte säger upp det 30 dagar innan en abonnemangsperiod slut.

https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf :
5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.

patrikweb 2013-11-21 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481541)
Jag undrar bara hur det är möjligt att före detta resonemang med abonnemangstid för domäner, då vi alla är skyldiga enligt avtalet med IIS att släppa ifrån oss Epp-koden för domäner inom fem dagar. Och ni på Active 24 m fl försöker lura kunden att de på något sätt inte kan flytta sin domän till annan plats, om man inte säger upp det 30 dagar innan en abonnemangsperiod slut.

https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf :
5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.

Domäner betalas årsvis som lägst, alltså avtalstid på 12 mån. Kund kan flytta domän innan 12 mån men får ju ingen återbetalning. Den formuleringar i avtal är för skydda emot korkade kunder som annars hade hävdat att han bara skulle kunna ha domän kvar några månader och fått återbetalning av domän kostnad.

rauthing 2013-11-21 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481545)
Domäner betalas årsvis som lägst, alltså avtalstid på 12 mån. Kund kan flytta domän innan 12 mån men får ju ingen återbetalning. Den formuleringar i avtal är för skydda emot korkade kunder som annars hade hävdat att han bara skulle kunna ha domän kvar några månader och fått återbetalning av domän kostnad.

Formuleringen lurar folk att tro att det är 30 dagars uppsägningstid för att kunna flytta domänen, och att man måste ha domänen hos samma registrar i 12 månader

Att man betalar för domänen en gång om året genom en registrar är fristående från respektive registrars webbhotellstjänster. Och man får inte lura folk att tro att det finns uppsägningstider på att flytta domäner någon annanstans. SE och NU ska registraren som sagt släppa till EPP-koden inom 5 dagar.

För andra toppdomäner får man ofta betala en ny avgift vid flytten och årskostnaden löper från det, men det ska fortfarande inte vara bundet till en registrar utan man ska få flytta en domän när man vill, och inte tvingas stanna hos en viss registrar i 12 månader (och säga upp domänen innan den 11e månaden gått ut)

Captain Thailand 2013-11-21 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20481538)
Det där har retat mig en längre tid också. Förklaringen jag fått från flera kunder som anser att vi är taskiga som inte gör saker åt dem gratis är denna: "Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"

Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis.

Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.

patrikweb 2013-11-21 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20481548)
Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.

Folk har ingen uppfattning om något, eller att folk ska jobba gratis. Tyvärr är Sverige blivit ett land det allt tydligen ska vara gratis. Allt från bidrag till att inte betala fullt pris.

Tid är pengar det borde vara en rätt självklar sak, även det med avtalstider och uppsägningstider.

En uppsägning är i praktiken en administrativ kostnad, visst kan man vara flexibel men då kan man få räkna dyrare pris än på längre avtalstid.

Och går man till McD får man räkna med ett pris, men när jag går på fina restauranger så förväntar jag mig notan ska bli 3-6k för 2 personer. Man måste ha koll, samma sak att vissa viner kosta 50EUR medan vissa över 300EUR.

Lite som vissa kunder innan kunde gnälla på hur dyr NU domäner var. Inte precis någon som tvingad någon välja just NU utan ens kolla kostnaden.

rauthing 2013-11-21 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20481548)
Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.

Tja, men har du en startavgift på 495 kr för att äta på restaurangen?

Captain Thailand 2013-11-21 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481550)
Tja, men har du en startavgift på 495 kr för att äta på restaurangen?

Nä, men har heller ingen startavgift för webbjobb.

patrikweb 2013-11-21 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481550)
Tja, men har du en startavgift på 495 kr för att äta på restaurangen?

Startavgift är ju en engångsbelopp för administrativ process för lägga upp kund. Men som exempel har vissa ställen inträdesavgift.

rauthing 2013-11-21 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20481551)
Nä, men har heller ingen startavgift för webbjobb.

Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader, där det varierar om man tar betalt för uppläggning, flytt, om man ens måste betala för ett helt år om man vill flytta. Och det jag reagerar på mest är när man försöker binda domänkunder i avtal som inte är giltiga enligt avtalet för domänombud.

Jag ogillar att det alltför ofta inte framgår att det finns en start/uppläggningsavgift förrän långt in i beställningsprocessen, men att fejka en beställning var väl det första jag lärde mig när jag sökt webbhotell till mig själv och till kunder under åren.

(men du har väl skrivit en offert på jobbet så inte kunden behöver bli överraskad över att det kostar?)

rauthing 2013-11-21 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481554)
Startavgift är ju en engångsbelopp för administrativ process för lägga upp kund. Men som exempel har vissa ställen inträdesavgift.

Oftast lägger ju kunden upp sig själv så man kan ju fråga sig vad som motiverar kostnaden? Man kan ju också föreställa sig att den kostnaden är inbakad i årsavgiften och inte behöver bli en extra börda initialt för kunden, som ju i många fall föredrar en hosting utan extra kostnader.

patrikweb 2013-11-21 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481555)
Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader, där det varierar om man tar betalt för uppläggning, flytt, om man ens måste betala för ett helt år om man vill flytta. Och det jag reagerar på mest är när man försöker binda domänkunder i avtal som inte är giltiga enligt avtalet för domänombud.

Jag ogillar att det alltför ofta inte framgår att det finns en start/uppläggningsavgift förrän långt in i beställningsprocessen, men att fejka en beställning var väl det första jag lärde mig när jag sökt webbhotell till mig själv och till kunder under åren.

(men du har väl skrivit en offert på jobbet så inte kunden behöver bli överraskad över att det kostar?)

Fri avtalsrätt i grunden i Sverige, så i princip kan du ha vilket domänavtal du vill mot kunden. För ett registrar avtal är inget lag, så enda det kan bli frågan om är avtalsbrott mellan andra parter.

Så i princip kan du skriva avtal som säger kunden ska betala för 100 år för domänen, kunden må ha möjlighet att flytta domänen men juridisk blir fortfarande tvungen betala för 100 år hos leverantör.

Samma sätt du måste betala för en lägenhet du har avtal på kvar, men hindrar dig inte flytta ut tidigare men du har betalningsansvar fortfarande.

rauthing 2013-11-21 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481558)
Fri avtalsrätt i grunden i Sverige, så i princip kan du ha vilket domänavtal du vill mot kunden. För ett registrar avtal är inget lag, så enda det kan bli frågan om är avtalsbrott mellan andra parter.

Så i princip kan du skriva avtal som säger kunden ska betala för 100 år för domänen, kunden må ha möjlighet att flytta domänen men juridisk blir fortfarande tvungen betala för 100 år hos leverantör.

Samma sätt du måste betala för en lägenhet du har avtal på kvar, men hindrar dig inte flytta ut tidigare men du har betalningsansvar fortfarande.

Du vill visst inte förstå, fine om personen eller organisationen betalat en domän för 100 år, man får flytta den (inom 5 dagar på begäran) och den är betalad och klar i 100 år framåt, den period man betalar för i förskott är avtalsperioden - men inte för Active 24 som säger att man har 30 dagars uppsägningstid om man ska få flytta domänen och också att domänen måste stanna hos dem i ett år -i 100 år i ditt exempel.

patrikweb 2013-11-21 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481559)
Du vill visst inte förstå, fine om personen eller organisationen betalat en domän för 100 år, man får flytta den (inom 5 dagar på begäran) och den är betalad och klar i 100 år framåt, den period man betalar för i förskott är avtalsperioden - men inte för Active 24 som säger att man har 30 dagars uppsägningstid om man ska få flytta domänen och också att domänen måste stanna hos dem i ett år -i 100 år i ditt exempel.

Ja men avtalet är fortfarande giltigt, då det är fri avtalsrätt i Sverige. Så dom kan avtala så helt juridisk korrekt.

Enda som kan vara är dom bryter emot sitt register vilkor, men avtal mot kund är fortfarande helt giltigt.

Captain Thailand 2013-11-21 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481555)
Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader

Nja, jag svarade ju på ett inlägg av AndreasS. Bland annat kände jag igen mig i:

Citat:

"Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"

rauthing 2013-11-21 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20481563)
Nja, jag svarade ju på ett inlägg av AndreasS. Bland annat kände jag igen mig i:

Och jag anslöt också till det inlägget med att säga att man ju inte betalar 495 kr i startavgift för att sätta sig på restaurangen :)

rauthing 2013-11-21 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481560)
Ja men avtalet är fortfarande giltigt, då det är fri avtalsrätt i Sverige. Så dom kan avtala så helt juridisk korrekt.

Enda som kan vara är dom bryter emot sitt register vilkor, men avtal mot kund är fortfarande helt giltigt.

Som sagt är registrarvillkoren sådana att man inom fem dagar ska släppa till auth/epp-kod och inte alls kan tvinga någon att ha kvar sin domän hos dem till abonnemangsperiodens slut.

Det är liksom oväsentligt om de juridiskt har rätt att ta betalt för domänen, då det alltid betalas i förskott om det så är 100 år, registraren är bara ett ombud och uppgifterna skickas direkt till Stockholm, rättigheten till domänen har personen/organisationen betalningsperioden ut MEN man är inte tvungen att vara kvar hos en viss registrar.

Tillägg:
Och juridiskt fel blir det alltså också om man efter 11,5 månader inte vill vara kvar hos dem, och de skulle påstå att man inte får byta registrar, för att man missat uppsägningstiden

"5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.
5.1.7.4 Avlämnande Registrar ansvarar för att Auktoriseringskoden överlämnas till Innehavaren
på ett säkert sätt och Registraren är alltid skyldig att lämna ut Auktoriseringskoden på
begäran av Innehavaren.
"
https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf

patrikweb 2013-11-21 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481571)
Som sagt är registrarvillkoren sådana att man inom fem dagar ska släppa till auth/epp-kod och inte alls kan tvinga någon att ha kvar sin domän hos dem till abonnemangsperiodens slut.

Det är liksom oväsentligt om de juridiskt har rätt att ta betalt för domänen, då det alltid betalas i förskott om det så är 100 år, registraren är bara ett ombud och uppgifterna skickas direkt till Stockholm, rättigheten till domänen har personen/organisationen betalningsperioden ut MEN man är inte tvungen att vara kvar hos en viss registrar.

Tillägg:
Och juridiskt fel blir det alltså också om man efter 11,5 månader inte vill vara kvar hos dem, och de skulle påstå att man inte får byta registrar, för att man missat uppsägningstiden

"5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut
Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande
Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut
Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut
Auktoriseringskoden till Innehavaren.
5.1.7.4 Avlämnande Registrar ansvarar för att Auktoriseringskoden överlämnas till Innehavaren
på ett säkert sätt och Registraren är alltid skyldig att lämna ut Auktoriseringskoden på
begäran av Innehavaren.
"
https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf

Du har fel, det är olika avtals parter.

Kund + Leverantör samt Leverantör + TLD

Leverantör kan ha vilket avtal han vill emot kund, det avtal är juridiskt bindande.

Dock kan då leverantör begå avtalsbrott emot TLD. Så TLD kan i princip säga upp avtal med leverantör.

Även om kund kan vända sig till TLD och TLD lämnar ut EPP med rätten TLD i sitt avtal emot leverantör.

Men i princip kan leverantör då efteråt stämma kund för avtalsbrott.

Så jo fritt avtalsrätt, enda resultat blir att leverantör inte får vara registrar längre. Men avtal med kund är ett giltigt avtal.

Clarence 2013-11-21 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481573)
Leverantör kan ha vilket avtal han vill emot kund, det avtal är juridiskt bindande.

Stämmer inte alls. Bland annat måste avtalets innehåll anses vara skäligt, det är väl den vanligaste anledningen till att konsumentkontrakt ej är giltiga. Det säger i sig inte så mycket, förvisso. Men tittar du på fallen där det tillämpas på aspekter som t ex avtalslängd eller uppsägningstid så är det desto tydligare.

rauthing 2013-11-21 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481573)
Du har fel, det är olika avtals parter.

Kund + Leverantör samt Leverantör + TLD

Leverantör kan ha vilket avtal han vill emot kund, det avtal är juridiskt bindande.

Dock kan då leverantör begå avtalsbrott emot TLD. Så TLD kan i princip säga upp avtal med leverantör.

Även om kund kan vända sig till TLD och TLD lämnar ut EPP med rätten TLD i sitt avtal emot leverantör.

Men i princip kan leverantör då efteråt stämma kund för avtalsbrott.

Så jo fritt avtalsrätt, enda resultat blir att leverantör inte får vara registrar längre. Men avtal med kund är ett giltigt avtal.

Jag har ställt frågan till iis, återkommer när jag får ett svar från dem.

Fast rent spontant: om en återförsäljare skulle kräva in pengar för en domän som flyttats till en annan återförsäljare, vore det ju direkt löjeväckande.

patrikweb 2013-11-21 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20481574)
Stämmer inte alls. Bland annat måste avtalets innehåll anses vara skäligt, det är väl den vanligaste anledningen till att konsumentkontrakt ej är giltiga. Det säger i sig inte så mycket, förvisso. Men tittar du på fallen där det tillämpas på aspekter som t ex avtalslängd eller uppsägningstid så är det desto tydligare.

Ja finns enstaka undantag, men nu pratar vi inte om avtal på på 10 år som måste sägas upp ett visst klockslag under en viss tid för det inte ska förlängas med 20 år till.

Men när det vi pratar domäner och detta fallet så är det 2 avtalsparter. Så ett avtal som går emot registrar villkor hade fortfarande anses som giltigt emot kund om det inte helt orimliga uppsägningstider på flera år.

Men eftersom leverantör troligtvis vill fortsätta sälja domäner och inte vill förlora sitt registry avtal bör dom följa sitt avtal med TLD.

Men bortsett från den biten hade leverantör kunnat ha annat avtal emot kund.

patrikweb 2013-11-21 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481575)
Jag har ställt frågan till iis, återkommer när jag får ett svar från dem.

Fast rent spontant: om en återförsäljare skulle kräva in pengar för en domän som flyttats till en annan återförsäljare, vore det ju direkt löjeväckande.

IIS har inte något med detta göra alls, IIS är inte någon avtalspart med slutkund. Enda dom kan göra är säga upp avtal med registrar.

Och du får tänka med en leverantör kan sälja flera olika TLD med.

Men jo en leverantör hade haft rätt att kräva in pengar för flera år om fanns ett avtal med kunden om det.

tartareandesire 2013-11-21 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481557)
Oftast lägger ju kunden upp sig själv så man kan ju fråga sig vad som motiverar kostnaden? Man kan ju också föreställa sig att den kostnaden är inbakad i årsavgiften och inte behöver bli en extra börda initialt för kunden, som ju i många fall föredrar en hosting utan extra kostnader.

Huruvida du anser att kostnaden är motiverad eller inte har väl ingen som helst betydelse? Jag och många andra tycker inte att kostnaden för en iPhone är motiverad till exempel. Alla företag väljer själva vilken prissättning de vill ha, sedan är det ju upp till potentiella kunder att avgöra om det är något för dem eller inte. Det viktiga är ju att man tydligt informerar om vad som gäller på förhand, något som tyvärr många företag är ganska dåliga på, ibland med flit kan jag tänka mig.

rauthing 2013-11-21 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20481578)
Det viktiga är ju att man tydligt informerar om vad som gäller på förhand, något som tyvärr många företag är ganska dåliga på, ibland med flit kan jag tänka mig.

Just det, jag har alltför många gånger under åren fått göra fejkbeställningar för att få upp uppläggningskostnaden i slutändan, den borde alltid redovisas från första början, jag nämnde detta tidigare också.

rauthing 2013-11-21 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481577)
IIS har inte något med detta göra alls, IIS är inte någon avtalspart med slutkund. Enda dom kan göra är säga upp avtal med registrar.

Och du får tänka med en leverantör kan sälja flera olika TLD med.

Men jo en leverantör hade haft rätt att kräva in pengar för flera år om fanns ett avtal med kunden om det.

Visst skiljer villkoren sig åt för olika toppdomäner, men jag tror inte du kan få rätt ang rätten att kräva in pengar, köparen kan enkelt bestrida det hela då återförsäljaren inte levererat varan.

Och visst har IIS med det hela att göra... Får se vad de svarar som sagt...

patrikweb 2013-11-21 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20481581)
Visst skiljer villkoren sig åt för olika toppdomäner, men jag tror inte du kan få rätt ang rätten att kräva in pengar, köparen kan enkelt bestrida det hela då återförsäljaren inte levererat varan.

Och visst har IIS med det hela att göra... Får se vad de svarar som sagt...

Jo leverantör kan leverera tjänsten, är ju du som kund som flyttar den. Så går inte bestrida något där. Dock kan leverantör kräva dig på pengar för avtalsbrott.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson