WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

kippex 2013-11-19 07:48

Stora tråden om Bitcoin

Sjuk volatilitet i Bitcoin senaste dygnen.. Var uppe o toucha $900.

http://bitcoinwisdom.com/markets/mtgox/btcusd

techcrunch.com/2013/11/18/mostly-believe-the-bitcoin-hype

KristianE 2013-11-19 07:51

Men det säljs ju bara en massa bråkdelar av BTC:s? Bevisa värdet med lite omsättning
istället.. Lycka till att sälja 1000 BTC för 900.000 USD..

nosnaj 2013-11-19 08:04

Hur är det tänkt fungera som en valuta när tillgången är så begränsad?

jayzee 2013-11-19 08:12

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20481317)

Tillgång till guld och andra ädelmaterial är högst begränsad, ändå används dessa också som valuta och valutareserv.

kippex 2013-11-19 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481316)
Men det säljs ju bara en massa bråkdelar av BTC:s? Bevisa värdet med lite omsättning
istället.. Lycka till att sälja 1000 BTC för 900.000 USD..

Den ser iof ut att ha varit relativt likvid på sistone...

Om jag kan se rätt så såg volymen utan att vara över 10,000 coins per timma igår. Detta enbart på handelsplatsen Mt.Gox.

altruixm 2013-11-19 09:24

Oj nu måste alla köpa för nu går tåget, skynda er!

WebboT 2013-11-19 16:07

Citat:

Skaparen av BTC tänkte även på detta.

Eftersom en BTC kan delas upp i enheter ner till 8 decimaler så kommer det att finnas totalt 21 miljoner x 100 000 000 miljoner BTC-enheter (Satoshi's) 1 Satoshi = 0.00000001 BTC

Om man då jämför hur mycket fiat-valuta som finns i hela världen i dag, så kommer det finnas mer Satoshi's än vad vi nånsin kommer att behöva.
Se alltså inte 1 BTC som en enhet, utan mer som ett helt kassavalv (i framtiden).

swe111 2013-11-19 16:42

frågan är om det är en bubbla ?
http://www.di.se/artiklar/2013/11/19...tcoin-bubblan/

John Adams 2013-11-19 18:01

Jag tror att BTC är här för att stanna, på riktigt, lite försent att investera tycker jag om amn inte sitter på en stor bankrulle ;)

altruixm 2013-11-19 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av swe111 (Inlägg 20481377)

Max Keiser är en intressant prick att följa när det gäller huruvida Bitcoin är en bubbla eller inte. Han har ett program på Russia Today's YouTube där han raljerar över nuvarande situation i världsekonomin.

http://www.maxkeiser.com/tag/bitcoin/
http://rt.com/shows/keiser-report/

KristianE 2013-11-19 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20481324)
Oj nu måste alla köpa för nu går tåget, skynda er!

high: 900.98 low: 502.62 avg: 710.36

Nice spread på en dag. Det är inte seriöst...

TheCheesePolice 2013-11-19 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481391)

Bara för att det inte är en bra investering kan Bitcoin mycket väl användas i vinstsyfte i form av spekulation. Inget jag gör själv, men känner till folk som gör det. Har inte WN blivit (eller alltid varit) lite negativt? I mitt tycke är det mycket mer seriöst att dra in pengar på BTC trading än några hundralappar i månaden på Adsense.

KristianE 2013-11-19 21:33

Problemet med BTC är att det är för nytt och extremt omogen marknad. Folk som köper
bråkdelar av en BTC drar upp värdet till löjliga nivåer utan någon som helst fundamenta.
Sen säljer någon av 10 BTC och sänker värdet med flera hundra dollar..

Att en valuta sprider mellan 502 USD och 900 USD på en enda dag är inte seriöst. Det
visar bara på att det inte finns något reellt värde alls i valutan utan enbart spekulation.

Lite som tulpanerna i Holland på 1600-talet (eller var det 1700-talet?)..

altruixm 2013-11-19 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481391)

Precis. Det finns ingen mekanism som stoppar skyhöga avslut. På börsen stoppas aktier ibland som rör sig för mycket. Att säga att Bitcoin är superduperbra utifrån några avslut på 900 dollar är att tala i nattmössan.

Men visst, kursen var 200 dollar för någon vecka sen och med day-trading så går det att göra sig en hacka.

jayzee 2013-11-20 08:08

Här är en artikel som SEB skrivit gällande Bitcoin jag finner ytterst intressant och tar upp de flesta frågor som ställts i denna tråd.

eliasson 2013-11-20 09:04

Bitcoin mot USD tappade ordentligt idag. Snacka om en oförusägbar valuta :)

FacebookSidor 2013-11-20 10:37

Min polare sa en gång till mig att jag skulle lägga 30 000 kr på bitcoins när de lite över 100 kr / st haha fan vad jag ångrar mig att jag fega ur..

gurka 2013-11-23 17:10

Det lär väl bli uppe i $500,000 per bitcoin snart. Kommer bli kul att se alla decimalnollor på typ silkroad, de lär väl byta till något smartare beräkningssystem typ BTC0.-E105 istället för 0,00000000005 lr något rofl rofl

Coinsen är här för att stanna, i like it. Har redan bokat handläggare hos banken för ett banklån på nån mille.

Illegal vapenhandel är väl en faktor att betrakta här, det sker ju högst sannolikt mer och mer med bitcoins...

tartareandesire 2013-11-23 17:50

Om växelkursen fortsätter att vara instabil och det inte tas krafttag mot den illegala handeln så kommer bitcoin att fortsätta betraktas som en oseriös valuta av etablissemanget och gemene man och om inte det senare sker så kommer den sannolikt också att förbjudas i slutändan.

Captain Thailand 2013-11-23 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20481740)
Om växelkursen fortsätter att vara instabil och det inte tas krafttag mot den illegala handeln så kommer bitcoin att fortsätta betraktas som en oseriös valuta av etablissemanget och gemene man och om inte det senare sker så kommer den sannolikt också att förbjudas i slutändan.

Här i Thailand är den redan förbjuden. Som första landet i världen.

No further comments...

Marcus 2013-11-24 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20481741)
Här i Thailand är den redan förbjuden. Som första landet i världen.

No further comments...

Det var väl redan i somras och värdet har ju trots förbudet i Thailand fortsatt uppåt sedan dess. Positiva tongångar i USA och laglig i Finland?

Mycket intressant att följa utvecklingen för Bitcoin.

Conny Westh 2013-11-24 12:46

Citat:

Att tillgången är begränsad är en förutsättning för att systemet ska fungera.

Men det går att handla i miljondelar av en bitcoin så att tillgången är begränsad gäller ju bara hela bitcoin, när valutakursen går upp så handlar man bara i mindre delar, så då blir det självreglerande.

När jag kollade nyss (24 nov 2013 kl 12:46 svensk tid) under en period av 2 dagar så varierade kursen mellan 745,2 och 889,99999 USD (varierar kring ett snitt på 817,59995 USD med en variation av +/- 72,4 USD (8,855%) på 2 dagar), så den är en lite omogen valuta än så länge eftersom den är så extremt volatil (instabil).

Det är nog en ganska stor missupfattning att bitcoin kan användas för att göra pengar ospårbara. Hela bitcoinsystemet bygger på att varenda liten miljondel av en bitcoin kan spåras, allt finns ju offentligt tillgängligt för alla som vill att granska. Kan man spåra ett bitcoin så man kommer in i systemet så kan man börja nysta upp alla transaktionerna och där de kommer in och går ur traditionella valuta- och banksystem (och därmed lista ut vilka de olika innehavarna är i bitcoinsystemet, sen kan varenda liten nanodel av en bitcoin spåras till ett traditionellt bankkonto någonstans i världen). Det här ett system som är rena drömmen för NSA att jobba med.

patrikweb 2013-11-24 13:12

Den är väldigt övervärderad idag, inte rimligt tro att värdet ökat några miljarder senaste året och tro man kan växla in det till USD eller andra valutor.

Värdet mot andra valutor är inte rimligt, och skulle vilja se försök växla över hela värdet till andra valutor. Värdet hade sjunkt som en sten.

Sedan andra problem med valuta är du kan skapa den från ingenstans, även om det går trögare idag. Men eftersom många börjat sälja ASIC så kommer det funka ett tag till.

Så ingen kan tro det är rimligt köpa en snabba ASIC och några månader sedan tjänat miljoner? Det kan man prata om påhittat värde.

Största delen av alla bitcoins kommer ifrån 0 värde, skapade från luft. Lite som ha egen sedelpress i andra valutor :P

Men håller inte med om att bitcoins går att spåra om man gör rätt, du kan ju antingen ha dina bitcions i en online wallet. Som jämföra att ha dom i en bank. Men du kan ju även ha dom i en lokal wallet på din dator som du kan flytta runt hur du vill mellan enheter. Det är mer att jämföra med kontanter.

Erik Stenman 2013-11-24 18:10

Som jag förstår det så spåras och lagras alla transaktioner.
Svagheten är därmed växlingen mellan andra valutor och BTC om man vill vara helt anonym.

patrikweb 2013-11-24 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20481777)
Som jag förstår det så spåras och lagras alla transaktioner.
Svagheten är därmed växlingen mellan andra valutor och BTC om man vill vara helt anonym.

Ja men det innehåller ju inte något värde nödvändigtvis, så det som går se att det byts ägare mellan 2 anonyma wallets typ.

Vill man vara anonym går det ju.

gurka 2013-11-26 22:44

Touchade $950 all time high precis nyss :)

Passa på att köpa dom nu för ett vrakpris egentligen. Om några decennier lär en BTC värderas till en miljon dollar, om vi förutsätter att dollarn håller dagens värde.

Edit: och det är så skrattretande att läsa alla skeptiker!

patrikweb 2013-11-26 23:27

Är rimlig att den kommer sjunka kraftigt, läste en artikel om ett svenskt företag som säljer hw miners och dom redan sålt för 230 miljoner. Och finns väldigt många andra med som säljer.

Folk köper dom för dom tro dom ska tjäna igen pengarna och göra stor vinst, är inte rimligt tro man kan skapa flera miljarder från luft.

Som ge varje svensk en egen sedelpress, räkna med fet inflation istället och valutan förlorar värde.

Network 2013-11-26 23:37

TT / Utrikes 2013-10-31
Citat:

Ung norrman miljonär på bitcoin-köp

En tidig nyfikenhet på bitcoin har gett Kristoffer Koch en miljonlägenhet i Oslo.

Det var 2009 som den unge norrmannen via studieämnet kryptering snubblade över den då nya och i princip okända internetvalutan. På skoj växlade han till sig bitcoin motsvarande 24 USA-dollar. I våras blev han påmind om innehavet när den virtuella valutan dök upp i allehanda medier. Efter att med viss möda ha klurat ut sitt lösenord kom han in på kontot.

– Där stod 5 000 bitcoin. Med dagens kurs är det cirka fem miljoner kronor, säger han till NRK.

Till att börja med har han plockat ut 1,1 miljoner norska kronor för att köpa sig en lägenhet på Tøyen, en trendig stadsdel i Oslo.

Bitcoin skapades 2009, och har blivit kontroversiell som anonymt betalningsmedel på nätet. Den totala summan bitcoin är begränsad, varför kursen har pekat brant uppåt i takt med större efterfrågan.

TT

patrikweb 2013-11-27 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20481921)
TT / Utrikes 2013-10-31

Ja vad ville du komma med det? Samma sak innan tidigare IT-bubblor. Innan dom sprack tjänade folk pengar.

gurka 2013-11-27 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481942)
Ja vad ville du komma med det? Samma sak innan tidigare IT-bubblor. Innan dom sprack tjänade folk pengar.

Självklart kommer bubblan spricka, för att sedan byggas upp till en stålballong med säkerhet

ANttila 2013-11-27 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481920)
Är rimlig att den kommer sjunka kraftigt, läste en artikel om ett svenskt företag som säljer hw miners och dom redan sålt för 230 miljoner. Och finns väldigt många andra med som säljer.

Folk köper dom för dom tro dom ska tjäna igen pengarna och göra stor vinst, är inte rimligt tro man kan skapa flera miljarder från luft.

Som ge varje svensk en egen sedelpress, räkna med fet inflation istället och valutan förlorar värde.

Jag är konsult på nämnt företag och kan säga att om värdet på bitcoins inte sjunker, så har du ROI på cirka 1-2 månader.
Det finns inte många andra som säljer miners. Runt 15 som är nämnvärda.

patrikweb 2013-11-27 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av ANttila (Inlägg 20481945)
Jag är konsult på nämnt företag och kan säga att om värdet på bitcoins inte sjunker, så har du ROI på cirka 1-2 månader.
Det finns inte många andra som säljer miners. Runt 15 som är nämnvärda.

Ja men då vet du lika väl som jag att dom riktigt kraftiga miners börjas släpas i Nov,Dec och flera inte lanseras för leverans förens i början av 2014.

Och om försäljning av hw miners kanske blir en miljard marknad så betyder det att du bara skapar värde av luft.

nosnaj 2013-11-27 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481947)
Ja men då vet du lika väl som jag att dom riktigt kraftiga miners börjas släpas i Nov,Dec och flera inte lanseras för leverans förens i början av 2014.

Och om försäljning av hw miners kanske blir en miljard marknad så betyder det att du bara skapar värde av luft.

Hade man varit säker på ROI på så kort tid vore man ju ganska puckad om man inte behöll alla själv istället för att sälja dom :) Så visst, något lurt är det.

patrikweb 2013-11-27 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20481949)
Hade man varit säker på ROI på så kort tid vore man ju ganska puckad om man inte behöll alla själv istället för att sälja dom :) Så visst, något lurt är det.

Precis, dom vet dom tjänar mer på sälja dom än använda dom själv. Varje såld enhet ökar ROI. Samtidigt dom kommer märka värdet sjunker så fort stor del försöker växla in till annan valuta.

ANttila 2013-11-27 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20481949)

Dom har satt en gräns på att inte ha mer än 5% av den totala miningkraften eftersom det strider mot logiken bakom bitcoin att ha en majoritet.

EDIT:
Det är väl allt jag har snappat upp under den tiden jag har varit här som webbutvecklare :)

nosnaj 2013-11-27 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av ANttila (Inlägg 20481953)
Dom har satt en gräns på att inte ha mer än 5% av den totala miningkraften eftersom det strider mot logiken bakom bitcoin att ha en majoritet.

EDIT:
Det är väl allt jag har snappat upp under den tiden jag har varit här som webbutvecklare :)

Finns det regler hur stor andel av nya bitcoins samma person får mina eller vad?
Annars är det ju bara bra att lyckas mina 100% av alla bitcoins.

ANttila 2013-11-27 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20481955)
Finns det regler hur stor andel av nya bitcoins samma person får mina eller vad?
Annars är det ju bara bra att lyckas mina 100% av alla bitcoins.

Det har att göra med hur transaktioner lagras och skapas. Det sköts av miners i ett enda stort p2p-nätverk. Har du majoriteten så kan du ändra i transaktionerna och alla andra miners kommer tro att det är sanning.

MRDJ 2013-11-27 15:27

944 (!) nu. jag tror den kommer gå över 1000 väldigt snart.

gurka 2013-11-27 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20481963)
944 (!) nu. jag tror den kommer gå över 1000 väldigt snart.

Vilket den har gjort nu, 1050 i skrivande stund. I Kina köpte någon en bitcoin för runt 1090 dollar imorse. Men jag är ganska säker att priset kommer gå ner avsevärt kommande månaderna, för att sedan stabilt gå upp i takt med att valutan faktiskt blir användbar.

KristianE 2013-11-27 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20481978)
Vilket den har gjort nu, 1050 i skrivande stund. I Kina köpte någon en bitcoin för runt 1090 dollar imorse. Men jag är ganska säker att priset kommer gå ner avsevärt kommande månaderna, för att sedan stabilt gå upp i takt med att valutan faktiskt blir användbar.

Var finns fundamentat och vad grundar du din ståndpunkt att den stabilt kommer öka i
värde efter kommande raset? Utveckla gärna för jag är riktigt nyfiken.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson