WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Online Group Europe AB har förvärvat 48% av aktierna i Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059813)

Tobab 2013-11-14 15:25

Online Group Europe AB har förvärvat 48% av aktierna i Binero

"Efter förhandlingar mellan Online Group och Bineros största aktieägare Sam Nurmi har parterna beslutat att Online Group förvärvar samtliga aktier från Sam Nurmi i Binero, detta innebär att Online Group blir ny huvudägare i Binero."

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...2/release.html

eng3l 2013-11-14 15:26

Crystone (Oniva Online Group) köper 48% av Binero

Online Group blir marknadsledande inom webbhotell

Stockholm, 14 november 2013

Oniva Online Group Europe AB har idag förvärvat 48% av aktierna i webbhotellet och domännamnsföretaget Binero. I och med detta förvärv har Online Group nu mer än 50% av marknaden inom webbhotell och säkrar därmed positionen som marknadsledande i norra Europa.

Efter förhandlingar mellan Online Group och Bineros största aktieägare Sam Nurmi har parterna beslutat att Online Group förvärvar samtliga aktier från Sam Nurmi i Binero, detta innebär att Online Group blir ny huvudägare i Binero.

Binero grundades 2002 och har genom åren fått ett flertal utmärkelser för sina tjänster och är den största återförsäljaren av .se domäner i Sverige med över 250 000 sålda domäner. Bolaget har tiotusentals kunder som t.ex. SVT, Färjerederiet och Hemmakväll.

”Att Online Group blir ny huvudägare i Binero är ytterligare ett steg i rätt riktning för vår fortsatta expansion i syfte att bli den största aktören inom onlinemarknadsföring och hosting i Europa. Med 48% av ägarskapet i Binero säkrar vi vår ledande position i Sverige och Skandinavien. I och med förvärvet ökar vi vår andel från 30% till mer än 50% av den totala marknaden för webbhotell.” Säger Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group.

”Att få in Online Group som delägare i Binero ger oss det kontaktnät och den breda kunskap vi behöver för att ta nästa stora steg i att driva webbhotellbranschen i allmänhet och Binero i synnerhet mot nya höjder.” Säger Anders Aleborg, VD och grundare av Binero AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group AB
070-416 95 00
[email protected]

Detta är Online Group

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimering, sökordsannonsering, sociala medier, webbpublicering, medieplanering, affiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 165 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...2/release.html

Binero 2013-11-14 15:35

Ny delägare i Binero - Online Group

Stockholm 2013-11-13: Oniva Online Group Europe AB har idag förvärvat 48 procent av aktierna i webbhotellet och domännamnsföretaget Binero från Sami Nurmi. Binero med cirka 80 000 kunder är ett av Sveriges största webbhotell och Online Group är en internationell koncern med verksamhet i hostingbranschen och närbelägna verksamheter. För Binero blir en ny delägare med Online Groups bredd ett positivt tillskott.

- Ett bredare perspektiv och tillgång till ett större kontaktnät kan inspirera oss på Binero och hjälpa oss att nå ut ännu bättre med våra tjänster. Vi kommer att fortsätta vara Binero, majoriteten av aktierna ägs även fortsättningsvis av mig och Göran Gylesjö som tillsammans drivit bolaget i många år, säger Bineros VD och grundare Anders Aleborg.

Online Group förvärvar 48 procent av aktierna i Binero från Sami Nurmi och kommer därmed ta plats i företagets styrelse.

- Bineros kommer fortsätta verka i samma tradition, riktning och med samma mål som tidigare. Vi fortsätter att leverera ett stabilt webbhotell i teknikens framkant och en grym support, allt med vänliga villkor, fortsätter Anders Aleborg.

Binero grundades 2002 av Anders Aleborg under namnet Aleborg Solutions. Genom åren har företaget fått ett flertal utmärkelser för sina tjänster, bland annat Bäst i test i tidningen Internetworlds webbhotelltester, inte bara en gång utan två år i rad. Binero är också den största återförsäljaren av .se-domäner i Sverige med över 250 000 registrerade domäner.

- Att få in Online Group som delägare i Binero ger oss det kontaktnät och den breda kunskap vi behöver för att ta de nästa stora stegen i att driva webbhotellbranschen i allmänhet och Binero i synnerhet mot nya höjder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Aleborg, VD och grundare Binero AB
08 - 525 09 051
[email protected]

https://www.binero.se/omoss/pressinf...o-online-group

Binero 2013-11-14 15:37

Binero om att Online Group blir ny delägare:

https://www.binero.se/omoss/pressinf...o-online-group

Westman 2013-11-14 16:46

Jaha, inte precis vad jag skulle kalla en positiv nyhet.

patrikweb 2013-11-14 17:02

Nej i grunden är det nog inte bra, vinstmarginal för bolagen har inte varit den bästa. Att äga flertal stora webbhotell är rörigt och då vill man troligtvis få stordrift och försöka slå ihop allt för spara kostnader.

Binero 2013-11-14 17:12

Online Group köper 48% och blir delägare.

Vi kommer att fortsätta vara Binero, majoriteten av aktierna ägs även fortsättningsvis av Anders Aleborg och Göran Gylesjö som tillsammans drivit bolaget i många år,

MVH
Christer

nosnaj 2013-11-14 19:01

Bara det att dom måste påpeka att Online Group inte är majoritetsägare och att de ska fortsätta vara Binero känns för som tecken på att de inte är glada.

Men vad ska de säga, nä den nya ägaren är skit :)
Överdrivning länkning kan de åtminstone i sitt pressmeddelande, de kan inte läst seo-nyheter senaste åren...

Binero 2013-11-14 19:05

Som det framgår av vårt pressmeddelande är vi glada och övertygade om att detta kan hjälpa oss som företag att ta nästa steg i utvecklingen.

MVH
Christer

KristianE 2013-11-14 19:38

Akta er så ni inte försvinner i sfären. Som när Atea köpte Benzler Data. Benzler var riktigt stora på att leverera hårdvara till stora företag och kommuner. Nu har de drunknat i Ateas stora moln..

Binero 2013-11-14 19:42

Vi är inte oroade. Online Group har köpt 48%, inte hela Binero. Och vi ska fortsätta som ett självständigt bolag utifrån samma tradition och målsättningar som tidigare. Vi tror att det här blir positivt.

MVH
Christer

Aleborg 2013-11-14 21:51

Sam Nurmi har under flera år ägt 48% i Binero och varit en passiv ägare, han har nu bestämt sig för att sälja då han har flera andra företag som han startat och vill investera i.
Han har sålt sina aktier till Online Group men detta ändrar inte Bineros arbetssätt, filosofi eller något annat. Självklart hoppas vi att ONG ska kunna bidra till Binero och att vi ska kunna hitta gemensamma synergier, men detta kommer inte påverka Binero negativt på något sätt. Jag och Göran är överens med ONG att fortsätta driva Binero på samma sätt och med samma planer som vi har lagt upp för framtiden sedan långt innan ONG kom in i bilden.

Jag är övertygad om att ONG kommer att hjälpa oss till att nå de mål vi har satt upp, det ligger både i våra och deras intresse.

tartareandesire 2013-11-14 22:51

Jag vill för tydlighetens skull tala om att jag slog ihop de två trådarna som postades med en minuts mellanrum ifall någon undrar vad som hände.

För Sam var det säkerligen rätt val. Hur det blir för Binero och kunderna återstår väl att se, personligen tycker jag det är ganska trist att ett företag tar över en så pass stor del av den svenska webbhotellmarknaden som Online Group gjort/gör.

KristianE 2013-11-15 08:26

Online Group är väl de gamla SEO-spammarna GetUpdated (GIM)*?

Deras Binero-köp ledde inte till någon kursrusning igår. De rörde sig några enstaka
procent vilket är fullt normalt för denna ganska volatila börskurs. Bolaget har gjort
hemska förluster de senaste åren (precis som GIM alltid gjorde), så marknaden anser
väl att bolaget redan är fullvärderat, även med Bineros ökande - dock blygsamma
resultat på 3,37%.

* De har alltså övertagit GIMs börsnotering och gjort GIM till ett av många dotterbolag..

pelmered 2013-11-15 09:06

Känns ju tråkigt om det skulle bli oligopol på den svenska webhotellsmarknaden.

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20481059)
I och med förvärvet ökar vi vår andel från 30% till mer än 50% av den totala marknaden för webbhotell.” Säger Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group.

För att man ska få ihop det här så måste det ju innebära att Binero har minst 42% av webbhotellsmarknaden som det är nu. (20% ökning: 20% / 0.48 ~ 42%)
Det skulle också innebära att OG och Binero tillsammans har runt 75% av marknaden. (50(minst) + 21 = 71(minst)%)
Kan det här verkligen stämma?

Thomas 2013-11-15 09:29

Grattis Sam! Imponerande känsla för investeringar!

AmoZ 2013-11-15 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20481101)
Känns ju tråkigt om det skulle bli oligopol på den svenska webhotellsmarknaden.

För att man ska få ihop det här så måste det ju innebära att Binero har minst 42% av webbhotellsmarknaden som det är nu. (20% ökning: 20% / 0.48 ~ 42%)
Det skulle också innebära att OG och Binero tillsammans har runt 75% av marknaden. (50(minst) + 21 = 71(minst)%)
Kan det här verkligen stämma?

Hur får du ut siffran 0.48 att dividera med? Menar du inte 0.58? Då blir det istället 34% av marknaden.

Jesper Ribacka 2013-11-15 10:17

Hur mycket av en marknad kan man köpa innan konkurrensverket kommer in i bilden? (ren nyfikenhet)

patrikweb 2013-11-15 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av 456Rainman (Inlägg 20481110)
Hur mycket av en marknad kan man köpa innan konkurrensverket kommer in i bilden? (ren nyfikenhet)

Beror helt vilken marknad och hur stor skada eller resultat kan bli. Webbhotell tror jag du i princip hade kunnat köpa upp nära 100% utan problem :P

Webbhotell är i princip inga Allmännyttiga företag enkelt beskrivet.

patrikweb 2013-11-15 12:18

Att Sam ägd aktier flera år har man ju vetat, och att 48% i sig inte ger något inflytande om man inte har olika röstlängd på aktierna eller annat avtalat.

Men har svårt tro att ett börsnoterat bolag som äger andra stort webbhotell köper in sig utan något alls inflytande.

Då krävs det att dom övervärderar bolag mer än dom betala för aktierna. Men eftersom det inte är börsnoterat bolag är det inte helt lätt sälja aktier i efterhand.

Har inte läst senaste årsredovisning som lämnades in för några dagar sedan ännu, så kanske ger lite klarare bild efter man läst den.

Men utan makt så lär man minst vilja ha avkastning på 10% år som väldigt lägsta på investerat kapital. Och på icke börsnoterat bolag så borde man vilja ha 20-30%.

Med undantag utan sett senaste årsredovisning utan kollar på tidigare år så har Binero långt ifrån Loopia ekonomiska bolag.

Loopia:
103M Omsättning och 26 anställda med 24,84% vinstmarginal.

Binero:
35M Omsättning och 25 anställda 3.37% vinstmarginal.

Det stora i det hela är hur stor effektiv skillnad det på per anställd mellan bolagen.

Om jag var ägare av OG EU, så hade jag haft som mål försöka samordna stordrift mellan bolagen med en serverhall ihop och en ihop slagen personalstyrka för öka vinstmarginal och spara kostnader.

Aleborg 2013-11-15 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481128)
Att Sam ägd aktier flera år har man ju vetat, och att 48% i sig inte ger något inflytande om man inte har olika röstlängd på aktierna eller annat avtalat.

Men har svårt tro att ett börsnoterat bolag som äger andra stort webbhotell köper in sig utan något alls inflytande.

Då krävs det att dom övervärderar bolag mer än dom betala för aktierna. Men eftersom det inte är börsnoterat bolag är det inte helt lätt sälja aktier i efterhand.

Har inte läst senaste årsredovisning som lämnades in för några dagar sedan ännu, så kanske ger lite klarare bild efter man läst den.

Men utan makt så lär man minst vilja ha avkastning på 10% år som väldigt lägsta på investerat kapital. Och på icke börsnoterat bolag så borde man vilja ha 20-30%.

Med undantag utan sett senaste årsredovisning utan kollar på tidigare år så har Binero långt ifrån Loopia ekonomiska bolag.

Loopia:
103M Omsättning och 26 anställda med 24,84% vinstmarginal.

Binero:
35M Omsättning och 25 anställda 3.37% vinstmarginal.

Det stora i det hela är hur stor effektiv skillnad det på per anställd mellan bolagen.

Om jag var ägare av OG EU, så hade jag haft som mål försöka samordna stordrift mellan bolagen med en serverhall ihop och en ihop slagen personalstyrka för öka vinstmarginal och spara kostnader.

Nu spekulerar du bara patrikweb, inget av detta stämmer in i ONG's uppköp av Sams aktier. Det här är en deal mellan Sam och ONG men jag och Göran som majoritetsägare har valt att lägga oss i diskussionen för att hitta en bra ägare till Sams aktier, men kraven har kommit från oss. Vi har inga planer idag på att merga varken personal eller drift med ONG, vi kommer att fortsätta med vår drift och vår personal och vårt sätt att styra Binero. Men självklart även sätt att samarbeta med ONG.

patrikweb 2013-11-15 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Aleborg (Inlägg 20481140)
Nu spekulerar du bara patrikweb, inget av detta stämmer in i ONG's uppköp av Sams aktier. Det här är en deal mellan Sam och ONG men jag och Göran som majoritetsägare har valt att lägga oss i diskussionen för att hitta en bra ägare till Sams aktier, men kraven har kommit från oss. Vi har inga planer idag på att merga varken personal eller drift med ONG, vi kommer att fortsätta med vår drift och vår personal och vårt sätt att styra Binero. Men självklart även sätt att samarbeta med ONG.

Japp så klart jag gör, men man kan ändå fundera på ONG syfte eller framtidplaner. Att köpa 48% är inget man gör bara för man har tråkigt en dag och inte har något bättre för sig.

Aleborg 2013-11-15 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481145)
Japp så klart jag gör, men man kan ändå fundera på ONG syfte eller framtidplaner. Att köpa 48% är inget man gör bara för man har tråkigt en dag och inte har något bättre för sig.

Det har du rätt i, tycker att det är rätt uppenbart. Så klart vill de ha möjligheten att en dag kunna köpa resten av Binero, den dag vi beslutar oss för att sälja. De har då hembud på aktierna. Detta är dock inget som ligger inom någon närstående framtid.
Vi ser fortfarande en enorm potential i Binero och tänker utforska den. Självklart ser även ONG detta.

tartareandesire 2013-11-15 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Aleborg (Inlägg 20481147)
Det har du rätt i, tycker att det är rätt uppenbart. Så klart vill de ha möjligheten att en dag kunna köpa resten av Binero, den dag vi beslutar oss för att sälja. De har då hembud på aktierna. Detta är dock inget som ligger inom någon närstående framtid.
Vi ser fortfarande en enorm potential i Binero och tänker utforska den. Självklart ser även ONG detta.

Jo, det är väl självklart för alla att ONG så småningom vill äga hela bolaget och lika självklart att ni vill öka omsättningen och få upp lönsamheten för att i slutändan få ett så bra pris som möjligt. Hur det ska gå till är väl ganska meningslöst att spekulera i såvida man inte vill ge tips och idéer :)

Vore intressant att veta om ONG också har försökt eller kommer försöka köpa in sig också i City Network. Då samlas alla Atomia-hotell på ett ställe :) Jag tycker personligen ganska illa om företag som driver flera liknande bolag inom exakt samma bransch. Det känns rätt spammigt men det passar väl iofs ONG bra.

KristianE 2013-11-15 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481145)

Tänk på att Sams 48% inte gett honom en enda krona. Om han varit anställd har han
förstås haft lön, men inte en enda aktieutdelning.

Jag tror inte ONG betalade särskilt mycket.. Så jo, de kan nog haft tråkigt en dag. :)

Om jag skulle jobbat för Binero skulle jag nog faktiskt varit lite orolig. De har blivit uppköpta
av ett bolag som gått en halv miljard back de senaste fem åren. Inte många bolag i Sverige klarar
av en sådan investering utan att göra något. De måste självklart ha stordriftsfördelar i tankarna
mellan deras hög med webbhotell nu. De drar ju redan ihop Servage, Space2U och Crystone.

Varför skulle Binero få fortsätta sin egna väg?

http://www.proff.se/nyckeltal/oniva-...er/10085806-1/

Frebjo 2013-11-16 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481185)
Om jag skulle jobbat för Binero skulle jag nog faktiskt varit lite orolig. De har blivit uppköpta
av ett bolag som gått en halv miljard back de senaste fem åren.

Hej Kristian,

Här är vår senaste rapport och som du kan se så är Online Group numera lönsamt. Vi omsatte 58 miljoner och gjorde 13 miljoner i vinst förra kvartalet.

http://www.onlinegroup.com/wp-conten...NG_Q3_2013.pdf

Mvh,
Fredrik Björklund - Online Group

KristianE 2013-11-16 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20481196)
Hej Kristian,

Här är vår senaste rapport och som du kan se så är Online Group numera lönsamt. Vi omsatte 58 miljoner och gjorde 13 miljoner i vinst förra kvartalet.

Mvh,

Det är bra det. Dock lång väg kvar för att täcka upp den halva miljarden.. Det egna kapitalet fylls på med nyemission efter nyemission..

Nyemission i Oniva Online Group Europe AB:
Teckningsperiod - Emitterat kapital
22 maj 2007 - 5 jun 2007 - 50 MSEK
8 apr 2008 - 23 apr 2008 - 67,8 MSEK
16 mar 2009 - 30 mar 2009 - 59 MSEK
14 apr 2011 - 2 maj 2011 - 15,4 MSEK
29 nov 2011 - 13 dec 2011 - 20,5 MSEK
12 nov 2012 - 6 dec 2012 - 45,4 + 11 MSEK
30 okt 2013 - 31 okt 2013 - 38 MSEK
5 nov 2013 - 7 nov 2013 - 20 MSEK
4 dec 2013 - 18 dec 2013 - 65,4 MSEK

Totalt antal nyemissioner: 9
Totalt emitterat kapital: 381,5 + 11 MSEK

http://www.nyemissioner.se/foretag/n..._europe_ab/849

9 nyemissioner på 6 år.. Det finns såklart positiva nyemissioner vid förvärv, men så här
många som ni gör tyder snarare på att ni har stora svårigheter att få hela verksamheten
lönsam. Vilket ytterligare ger grund i min frågeställning;

"Varför skulle Binero få fortsätta sin egna väg?"

Henrik Larsson 2013-11-16 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481185)
Tänk på att Sams 48% inte gett honom en enda krona. Om han varit anställd har han
förstås haft lön, men inte en enda aktieutdelning.

Jag tror inte ONG betalade särskilt mycket.. Så jo, de kan nog haft tråkigt en dag. :)

Så klart inte Sam köpte aktierna för exempelvis 1 kr/st och sålde dem för 1 kr/st till ONG, så visst har han nog tjänat en slant även om det är så att det inte förekommit några aktieutdelningar. Binero har ju växt så att det knakat de senaste åren, blivit ett mycket mer allmänt känt varumärke och tagit stora marknadsandelar. Även om det inte kanske är någon vinstmaskin, så är dess varumärke och kundstock fortfarande värd mycket.

Så om Sam ägde 48% och Anders och Göran är majoritetsägare (minimum 50%), innebär det att Sulo äger max 1.99% eller att Sulo under resans gång sålde sin andel till de andra? Det står ju i Sulos CV att han åtminstone var delägare.

Till sist, kul att WN vaknar lite till liv igen där många deltar i en diskussion om en aktuell händelse.

KristianE 2013-11-16 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson (Inlägg 20481200)
Så klart inte Sam köpte aktierna för exempelvis 1 kr/st och sålde dem för 1 kr/st till ONG, så visst har han nog tjänat en slant även om det är så att det inte förekommit några aktieutdelningar. Binero har ju växt så att det knakat de senaste åren, blivit ett mycket mer allmänt känt varumärke och tagit stora marknadsandelar. Även om det inte kanske är någon vinstmaskin, så är dess varumärke och kundstock fortfarande värd mycket.

Visst har de vuxit ordentligt. Det kan man inte ta ifrån dem. Däremot ska man inte
övervärdera en kundstock i den här branschen. Konkurrensen i det segment som Binero
arbetar i är brutal. 250.000 domäner som du varje år säljer med 80 öre i förlust hjälper
ingen.. Om Binero trots sin rejäla omsättningsökning ändå inte kunnat visa på någon vinst
så behöver åtgärder göras. 3,37% vinstmarginal är bara snäppet över bankräntan..

Så visst, självklart har Sam gjort en vinst i den rena försäljningen. Men jag tror inte det
handlar om många miljoner. Space2U gjorde 9 MSEK i vinst och såldes för 37 MSEK.

37/9 = 4,1111. Så hela Space2U som faktiskt var en vinstmaskin värderades ändå bara
till 4 ggr årets vinst. 3-5 ggr årets vinst är ganska normalt vid företagsförsäljningar.

Citat:

Till sist, kul att WN vaknar lite till liv igen där många deltar i en diskussion om en aktuell händelse.
Jag håller med! Kul att tjöta lite.

Conny Westh 2013-11-16 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Aleborg (Inlägg 20481082)
Sam Nurmi har under flera år ägt 48% i Binero och varit en passiv ägare, han har nu bestämt sig för att sälja då han har flera andra företag som han startat och vill investera i.
Han har sålt sina aktier till Online Group men detta ändrar inte Bineros arbetssätt, filosofi eller något annat. Självklart hoppas vi att ONG ska kunna bidra till Binero och att vi ska kunna hitta gemensamma synergier, men detta kommer inte påverka Binero negativt på något sätt. Jag och Göran är överens med ONG att fortsätta driva Binero på samma sätt och med samma planer som vi har lagt upp för framtiden sedan långt innan ONG kom in i bilden.

Jag är övertygad om att ONG kommer att hjälpa oss till att nå de mål vi har satt upp, det ligger både i våra och deras intresse.

Binero kan ju börja med att se till att mejllistorna fungerar, idag funkar de inte alls. Jag har väntat i snart ett halvår på att få ett supportärende där mejllistorna plötsligt slutade fungera.

Men nu när det blir en maktkoncentration i webbhotellsbranchen så får jag nog se mig om efter en alternativ webbhost.

Tråkigt att ONG går in som en så stor delägare, det hade känts tryggare med Sam Nurmi som fortsatt passiv delägare. Eller någon annan som inte lägger en våt filt över webbhotellsbranchen.

Conny Westh 2013-11-16 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20481196)
Hej Kristian,

Mvh,

Få se nu, %58+35 MSEK => 93 MSEK.

Loopia omsätter 103 MSEK, summa 196 MSEK, hur kan 93/196 blir mer än 50% jag får det till ca 47% och då räknar jag med att det inte finns ett enda annat webbhotell i hela Landet.

Men om vi tar 48% av 35 MSEK som man ska räkna så blir det 74,8/196 MSEK dvs 38%.

Endera räknar ONG på något konstigt sätt eller så är det någon som ljuger. Vem försöker ni lura? Jag är inte helt dum i skallen.

Conny Westh 2013-11-16 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481198)
Det är bra det. Dock lång väg kvar för att täcka upp den halva miljarden.. Det egna kapitalet fylls på med nyemission efter nyemission..

Nyemission i Oniva Online Group Europe AB:
Teckningsperiod - Emitterat kapital
22 maj 2007 - 5 jun 2007 - 50 MSEK
8 apr 2008 - 23 apr 2008 - 67,8 MSEK
16 mar 2009 - 30 mar 2009 - 59 MSEK
14 apr 2011 - 2 maj 2011 - 15,4 MSEK
29 nov 2011 - 13 dec 2011 - 20,5 MSEK
12 nov 2012 - 6 dec 2012 - 45,4 + 11 MSEK
30 okt 2013 - 31 okt 2013 - 38 MSEK
5 nov 2013 - 7 nov 2013 - 20 MSEK
4 dec 2013 - 18 dec 2013 - 65,4 MSEK

Totalt antal nyemissioner: 9
Totalt emitterat kapital: 381,5 + 11 MSEK

http://www.nyemissioner.se/foretag/n..._europe_ab/849

9 nyemissioner på 6 år.. Det finns såklart positiva nyemissioner vid förvärv, men så här
många som ni gör tyder snarare på att ni har stora svårigheter att få hela verksamheten
lönsam. Vilket ytterligare ger grund i min frågeställning;

"Varför skulle Binero få fortsätta sin egna väg?"

På allabolag ser man hur ekonomin för koncernen ser ut.

ca 167 MSEK i förlust under 2012 och ett EK på 77 MSEK.

http://www.allabolag.se/5562643022/bokslut

Tittar man på Binero: http://www.allabolag.se/5566890397/Binero_AB

Så ser man att bolaget har mer än fördubblat omsättning och antal anställda mellan 2010-2012 vilket inte är fy skam, det behöver man inte skämmas för.

Det ser jag som en bra strategi att expandera med måttlig lönsamhet. Det är en bra strategi så man inte skattar bort resultatet utan använder det för att expandera i stället.

Frebjo 2013-11-16 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20481205)
Få se nu, %58+35 MSEK => 93 MSEK.

Loopia omsätter 103 MSEK, summa 196 MSEK, hur kan 93/196 blir mer än 50% jag får det till ca 47% och då räknar jag med att det inte finns ett enda annat webbhotell i hela Landet.

Men om vi tar 48% av 35 MSEK som man ska räkna så blir det 74,8/196 MSEK dvs 38%.

Endera räknar ONG på något konstigt sätt eller så är det någon som ljuger. Vem försöker ni lura? Jag är inte helt dum i skallen.

Hejsan Conny,

Det var alltså en kvartalsrapport jag länkade, Q3 2013 för Online Group, inte en årsrapport. Så det går inte att jämföra den med Loopias årsrapport.

Mvh, Fredrik

overlake 2014-02-07 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Aleborg (Inlägg 20481147)

http://www.onlinegroup.com/press-och-nyheter/

patrikweb 2014-02-07 10:14

Undra om man ska säga vad var det man sa nu eller inte :P

Binero 2014-02-07 10:37

Detta var på inget sätt klart när Sam Nurmi sålde sina 48 % till Online Group. Däremot visste vi ju, vilket Anders Aleborg också sa, att Online Group så småningom skulle vilja köpa resten av Binero.

När Anders Aleborg och Göran Gylesjö nu säljer resterande 52 % är det naturligtivis för att de känner sig trygga i att Binero kommer fortsätta vara Binero och att de kommer kunna bidra till att utveckla Oniva Online Groups webbhotellverksamhet.

Vi tror att det här kommer vara positivt för svensk hosting.

MVH
Christer

tartareandesire 2014-02-07 11:01

Grattis till vad jag förmodar var ett hyfsat pris med tanke på alla problem Binero haft alltsedan man gick över till Atomia. Försöker Online Group få lite kontroll över Atomia tro? Nu har de Binero, Space2U och snart även Crystone med samma eländiga kontrollpanel :) Det här gör kanske att de kan ställa lite andra krav och komma med gemensamma önskemål på ett annat sätt. Tråkigt för branschen i längden dock när större aktörer tar över.

Westman 2014-02-07 12:22

Dags att flytta från Binero. Tack för det som varit.

Binero 2014-02-07 12:27

Hej Westman,

Tråkigt att du känner så. Binero kommer fortsätta vara Binero och ledas av Anders Aleborg. Skillnaden nu är att vi får tillgång till mer resurser och möjlighet att nå ut bredare på marknaden. Men Binero kommer inte att bli sämre av det här.

MVH
Christer

btng 2014-02-07 13:40

Hur kommer de senaste nyheterna att påverka Binero och dess personal? Kommer Binero "flytta in" till OLGs lokaler eller förblir man 2 olika kontor? Supportpersonal?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson