WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Jävla domänplundrare.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059779)

MusikMixen 2013-11-11 13:20

Jävla domänplundrare..

Så trött jag är på dessa personer/företag som köper upp en jävla massa domäner och sedan sätter en massa skit annonser på sidan..

När man själv vill köra något seriöst och domännamnet i sig passar perfekt för det. Skickar man sedan ett mejl till vederbörande så ska de ha 10 - 100 000 kr för domänen..

Tröttsamt..

kippex 2013-11-11 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20480809)
När man själv vill köra något seriöst och domännamnet i sig passar perfekt för det. Skickar man sedan ett mejl till vederbörande så ska de ha 10 - 100 000 kr för domänen..

Blir du lika trött på mäklare som säljer lägenheter för 100.000kr per kvadrat i Stockholms innerstad?

Location, location, location. Vill man ha nåt bra får man betala, så är det bara.

Westman 2013-11-11 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480813)
Blir du lika trött på mäklare som säljer lägenheter för 100.000kr per kvadrat i Stockholms innerstad?

Dålig jämförelse då de knappast har köpt lägenheterna för 0,1% av vad de begär.

För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...

tartareandesire 2013-11-11 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480816)

Det vet du ju inte om en eventuell säljare har gjort heller? Att driva företag går ut på att göra bra affärer oavsett vad det sedan gäller. Någon gång i tiden så har marken varit helt gratis - någon eller några har sagt: "det här är min mark" eller så har man helt sonika slagit ihjäl eller drivit bort de som fanns där tidigare. Därefter har värdet gått upp och ner beroende på många olika faktorer. Sedan länge använder vi nu lyckligtvis pengar istället för att slå ihjäl varandra (åtminstone de flesta av oss).

Det här är ju ett problem som många har - ska man starta hotell eller restaurang så måste man också ha ett rejält kapital om man vill finnas på de mest attraktiva platserna. Det är inget konstigt alls med det utan en självklarhet för de flesta.

För övrigt så är du troligtvis inte ensam om det du vill göra om det perfekta domännamnet redan är upptaget (oavsett hur det sedan används). En riktigt bra idé varken står eller faller med "det perfekta domännamnet". Se bara på vad alla startups heter numera.

Anders Larsson 2013-11-11 17:31

Citat:

För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...

Min lägenhet såldes av killen som köpte den när huset byggdes 1986. Han betalade lite drygt 1% av priset jämfört med vad jag gjorde. Det är inte ens i Stockholm.

ztream 2013-11-11 17:39

Varför skulle det vara ett problem för oss domänskojare tänker du?

Citat:

htiawe 2013-11-11 17:40

Jag har nog aldrig valt att handla av ett företag bara på grund av dess (domän)namn utan valet har gjorts efter att jag bedömt deras service, tjänster, utbud och prisvärdhet. Att man väljer bort företag på grund av dess namn tror jag mer beror på vad de har i sin ryggsäck sedan tidigare.

Satsa på att utveckla din idé och genomföra det på ett bra sätt så tror jag att namnet på ditt projekt kommer till dig.

kippex 2013-11-11 18:31

Citat:

För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang.

Jaså?

LVP
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4...4rdets_princip

kippex 2013-11-11 18:53

Citat:

Tillgångar redovisas och bokförs alltid initialt till sitt anskaffningsvärde enligt anskaffningsvärdemetoden. Det går att skriva upp värdet enligt omvärderingsmetoden. Men det beror ju på om man vill se domännamn som en immateriell tillgång.

Det är ju dessutom väldigt få domännamn som är särskilt likvida, så om de aldrig omsatts, hur ska SKV eller någon annan kunna bestämma att t.ex. obligationer.se är värd 300,000kr om den inte rörts eller bytt ägare sedan 2004-09-21?

Tror snarare SKV skulle rynka på ögonbrynen om man blåste upp balansräkningen på tillgångar som anskaffats för 100kr.

Jim_Westergren 2013-11-11 19:04

En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.

kippex 2013-11-11 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20480834)
En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.

Visst har du rätt, man skulle bli av med en stor del av de "bulkade" domänerna. Men ALLA premiumdomäner som är parkade idag har garanterat ett värde som är många gånger högre än t.ex. 400kr per år. Det enda en sådan lösning skulle bidra till är att det finns färre skräpdomäner och typos i .SE zonen.

Westman 2013-11-11 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480829)

Mmm och vad är då en domän som aldrig sålts värd? Det innehavaren vill ha för den eller vad högsta budet från köpare är?

Diskussionen har förekommit tidigare och det finns olika åsikter och det kommer aldrig att ändras. Vissa här är domänmonster och varför skulle de ändra sig, jag kommer ju inte att ändra min åsikt.

kippex 2013-11-11 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480842)
Mmm och vad är då en domän som aldrig sålts värd? Det innehavaren vill ha för den eller vad högsta budet från köpare är?

Diskussionen har förekommit tidigare och det finns olika åsikter och det kommer aldrig att ändras. Vissa här är domänmonster och varför skulle de ändra sig, jag kommer ju inte att ändra min åsikt.

En tillgångs bokförda värde överensstämmer väldigt sällan med vad den kan omsättas till i verkligheten. Således är vad den är "värd" helt irrelevant. Det enda som spelar någon roll är vad säljaren är villig att sälja den för och köparen att köpa den för.

Jag får själv en massa förfrågningar på domännamn som jag inte vill sälja för under 50k, vilket köparen ofta tycker är "ocker". Visst, jag anser inte domänen vara värd 50k idag, men jag, liksom många andra har nog en investeringshorisont på 5, 10, ja ibland 20 år.

tartareandesire 2013-11-11 21:41

Citat:

Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde :)

MKÖ 2013-11-11 23:45

Citat:

Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.

kippex 2013-11-12 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20480855)
Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.

.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/

tartareandesire 2013-11-12 08:18

Citat:

Håller inte med dig alls. Det är många unga, föreningar och ideella verksamheter som nyttjar domäner. Priset bör därför ligga så lågt som möjligt anser jag. Dessutom minskar ju det generella värdet på lediga domäner hela tiden så det är väl rimligare att priserna sänks alleftersom precis som skett.

MRDJ 2013-11-12 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480842)

Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.

Xamda 2013-11-12 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480857)

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/

Tycker du, seriöst, att de är "väldigt dyra"?

Jag tycker snarare de är billiga. Bara för att du kan köpa ett domännamn under en annan toppdomän betyder inte det att priset på svenska domäner högt.

Westman 2013-11-12 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480848)
Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde :)

Exakt. Trodde du att jag menade tvärt om?

Westman 2013-11-12 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20480860)

Tycker du ja men ta den diskussionen med t.ex. tartareandesire så får vi se om ni kommer överens. Lycka till.

MRDJ 2013-11-12 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480871)
Tycker du ja men ta den diskussionen med t.ex. tartareandesire så får vi se om ni kommer överens. Lycka till.

Det är principen först till kvarn som tillämpas.

tartareandesire 2013-11-12 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480871)

Du skriver mycket vettigt normalt sett här på WN men jag har väldigt svårt att förstå din inställning i den här frågan. Hur kan du ens bedriva företagsverksamhet när du tänker på det viset? Borde inte du då rimligtvis erbjuda dina tjänster och produkter till absolut lägsta pris och sedan bara ta ut en lön motsvarande existensminimum? Det finns ju ingen anledning att jag som kund ska betala mer än så för exempelvis din hosting när du i sin tur använder dig av teknologi och produkter från andra företag? :)

Lime 2013-11-12 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20480860)

Eller kanske tvärtom...domänen är värd så mycket som en köpare är villig att betala för den?
:)

Westman 2013-11-12 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20480874)
Det är principen först till kvarn som tillämpas.

Vad har den med en domäns värde att göra? Nej håll dig till det du påstod nyss och diskutera det med tartareandesire. Jag har bara pekat på att alla tycker olika och att nu gäller inte principen att en varas värde är vad någon vill betala för varan. Jag väntar med spänning på vad ni kan komma fram till.

tartareandesire 2013-11-12 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480877)
Vad har den med en domäns värde att göra? Nej håll dig till det du påstod nyss och diskutera det med tartareandesire. Jag har bara pekat på att alla tycker olika och att nu gäller inte principen att en varas värde är vad någon vill betala för varan. Jag väntar med spänning på vad ni kan komma fram till.

Är det inte bra att vem som helst har råd med en svensk landstoppdomän? Varför ska inte trettonåriga Emma kunna skaffa en egen domän till sin blogg för katthemmet utan att behöva lägga ut 500 kronor? Varför ska inte min lokala fotbollsklubb kunna skaffa egna domäner för lag, cuper och loppisar om de önskar utan att välja mellan detta och att köpa in nya fotbollar? Varför ska inte ett lovande UF-projekt kunna skaffa egna domäner till sin verksamhet utan en rejäl startkostnad? Det blir alla dessa som missgynnas av de förändringar du och Jim förespråkar, inte stora företag som har såväl resurser som tid.

Varför nöja sig med 400-500 kr per år annars för en domän? Varför inte 5000 eller 10000 kr? Då försäkrar man sig ju om att bara bärkraftiga projekt lanseras samtidigt som andrahandsmarknaden begränsas till enbart riktigt bra domäner...

.SE är bland de bäst fungerande toppdomänerna i världen och det beror till stor del på att den är demokratiskt förankrad.

Om jag missuppfattat dig så vill jag gärna höra dina konkreta förslag på förbättringar?

Jag har också varit lite sur på att inte få tag i den perfekta domänen och varit lite bitter för att jag inte hade det minsta intresse av domäner eller hemsidor när internet var nytt eller var först ut att fråga chans på den sötaste tjejen i klassen i fjärde klass men sånt är livet helt enkelt :) Man får inte allt man vill ha.

autosvar 2013-11-12 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480859)
Håller inte med dig alls. Det är många unga, föreningar och ideella verksamheter som nyttjar domäner. Priset bör därför ligga så lågt som möjligt anser jag. Dessutom minskar ju det generella värdet på lediga domäner hela tiden så det är väl rimligare att priserna sänks alleftersom precis som skett.

Jag håller med dig, alldeles speciellt som det känns lite som en demokratifråga. Ska inte alla som så önskar kunna välja en digital identitet till en låg kostnad?

Tänk på att det redan är en tröskel att ordna en fungerande epostadress och hosting till domänen. Vi som vet hur det görs fixar det på några nanosekunder, medans en del vänner, som fått tummen ur och registrerat ett domännamn något år tidigare, varken fått mail eller blogg att funka. Räcker med att titta på t.ex. alla egenföretagare som har en webbsida på sin domän men använder en @telia.**-adress som kontaktmail.

Presenttips: Hjälp dina vilsna vänner med att fixa mailen till domännamnet och eventuell blogg - de blir långt gladare för det än en flaska gott rödvin. Lovar :)

Jim_Westergren 2013-11-12 13:55

Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra. Om man inte har råd att lägga en investeringskostnad på 400 kr / år för en egen .se domän så kanske verksamheten passar lika bra på en subdomän. Jag håller inte med om att det är en "rejäl startkostnad". Men kanske 300 kr eller något hade varit bättre.
Finns företag som sitter på tiotusentals parkerade domäner som ingen annan har tillgång till.

Nåja, detta är i alla fall mitt förslag.

MRDJ 2013-11-12 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20480881)
Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra. Om man inte har råd att lägga en investeringskostnad på 400 kr / år för en egen .se domän så kanske verksamheten passar lika bra på en subdomän. Jag håller inte med om att det är en "rejäl startkostnad". Men kanske 300 kr eller något hade varit bättre.
Finns företag som sitter på tiotusentals parkerade domäner som ingen annan har tillgång till.

skall man se till dagsfärsk statistik under .SE så är mindre än 3 procent parkerade.
Över 50% av alla registrerade domäner kör riktiga siter vilket är en halv miljon..

Så jag skulle inte vilja påstå att det är ett stort problem som det är idag.

källa:
https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/

b_andersson 2013-11-12 14:25

Citat:

Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra.

Du menar t.ex n.nu? Såklart att det vore kanon för dig om .SE kostade 500kr.

Andreas Bard 2013-11-12 14:52

Vad är en domänplundrare? Jag förstår inte.

altruixm 2013-11-12 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas Bard (Inlägg 20480884)
Vad är en domänplundrare?

Det är ett företag som verkar i en kapitalistisk omvärld och som äger väldigt många domännamn. Företaget är per automatik en plundrare om företaget säljer domäner med vinst snarare än att närapå ge bort domänerna så snart Någon säger att han vill ha ett domännamn som företaget är innehavare utav.

OBS! Ovanstående är att betrakta som ironi.

Westman 2013-11-12 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480875)
Du skriver mycket vettigt normalt sett här på WN men jag har väldigt svårt att förstå din inställning i den här frågan. Hur kan du ens bedriva företagsverksamhet när du tänker på det viset? Borde inte du då rimligtvis erbjuda dina tjänster och produkter till absolut lägsta pris och sedan bara ta ut en lön motsvarande existensminimum? Det finns ju ingen anledning att jag som kund ska betala mer än så för exempelvis din hosting när du i sin tur använder dig av teknologi och produkter från andra företag? :)

Jag tror att du har missuppfattat mitt förhållande till frågan så jag tar det en gång till:
1. Jag har inget emot att man köper och säljer domännamn men det är alldeles för billigt att massregistrera tusentals domännamn och sen bara trycka på dem. Rätt namn: domänhamstring
2. Normalt sett så räknar man en varas värde till vad någon vill betala för varan. Så är tydligen inte fallet med domännamn enligt ett fåtal här på WN (som antagligen tillhör kategorin domänhamstrare). Detta är något jag finner högst underligt.

Om du vill köpa hosting så får du göra det av vem du vill men inte av mig. Det är snart två år sen jag lade ned den delen helt. :D

Westman 2013-11-12 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20480882)
skall man se till dagsfärsk statistik under .SE så är mindre än 3 procent parkerade.
Över 50% av alla registrerade domäner kör riktiga siter vilket är en halv miljon..

Så jag skulle inte vilja påstå att det är ett stort problem som det är idag.

källa:
https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/

Och 30 procent är inte ens parkerade.

ztream 2013-11-12 15:44

Nej, en varas värde beräknas på tillgång OCH efterfrågan och hur dessa två krafter samspelar.

Sen får man ta hänsyn till särkostnader och alternativkostnader för att inte sälja också samt tidsaspekten för investeringen och vilken horisont för avyttring innehavaren jobbar mot.

MKÖ 2013-11-12 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20480857)

[/url]

Jag tycker faktiskt inte det. 99 kr/år är ett väldigt billigt pris. Det är 0.27 kr inklusive moms per dag. Jag skulle utan tvekan kunna betala 300 kr per år för mina domäner för att skapa konkurrens. Och nu äger jag över 250 domäner.

Hellre att människor gör något vettigt med domännamnet än att bara parkera dom eller skapar mfa sajter.

tartareandesire 2013-11-12 16:12

Citat:

Hehe, självklart är det bra för dig och din tjänst om dessa istället väljer dig :) Nu tänker inte jag riktigt lika egoistiskt i det här fallet. För dig och mig är 400 kr en struntsumma men för trettonåriga Emma är det förmodligen inte det. Man måste naturligtvis lägga priset någonstans och då är det väl rimligt att man lägger priset så att så många som möjligt har råd med en riktig domän? De som sitter på tiotusentals domäner bidrar tvärtom positivt genom att de tillsammans med alla andra som registrerar egna domäner gör det låga priset möjligt samtidigt som det ger extra uppmärksamhet för .SE och Sverige även globalt.

tartareandesire 2013-11-12 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480888)
Jag tror att du har missuppfattat mitt förhållande till frågan så jag tar det en gång till:
1. Jag har inget emot att man köper och säljer domännamn men det är alldeles för billigt att massregistrera tusentals domännamn och sen bara trycka på dem. Rätt namn: domänhamstring

Varför är detta ett problem? Det kommer alltid att finnas "bättre" domännamn än vad du har råd med oavsett var priset ligger... Om jag vill börja sälja leksaker på nätet så är naturligtvis leksaker.se väldigt trevlig att ha oavsett om detta är namnet på mitt företag eller inte men bara EN enda person kan äga denna domän. Samma sak gäller oavsett bransch - att ha andra, sjätte eller tionde bästa domännamn är sällan särskilt bra, då är det bättre att sticka ut med ett unikt namn och sådana finns det oändligt många domännamn till. Dessutom lönar det sig inte att parkera de allra flesta .se-domäner som inte används idag, endast riktigt bra domäner får man in några vettiga summor på och dessa hade säkerligen parkerats / hållts på oavsett om priset låg på 50, 500 eller 5000 kr. Det är ett icke-existerande problem helt enkelt och då väger fördelarna med ett lågt pris utan tvekan över.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20480888)
2. Normalt sett så räknar man en varas värde till vad någon vill betala för varan. Så är tydligen inte fallet med domännamn enligt ett fåtal här på WN (som antagligen tillhör kategorin domänhamstrare). Detta är något jag finner högst underligt.

Vad spelar det egentligen för roll vad några enskilda personer anser att värdet på en domän, mobiltelefon eller strandtomt är? Känns ganska meningslöst att ens diskutera :) Antingen kommer köpare och säljare överens om ett pris eller inte, det rör knappast någon annan person än dessa två (+ eventuellt Skatteverket / staten då).

kippex 2013-11-12 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20480867)
Tycker du, seriöst, att de är "väldigt dyra"?

Jag tycker snarare de är billiga. Bara för att du kan köpa ett domännamn under en annan toppdomän betyder inte det att priset på svenska domäner högt.

Nu tänkte du nog lite fel?

För att avgöra om något är högt eller lågt krävs SJÄLVKLART relevanta jämförelsepunkter. För mig är relevanta jämförelsepunkter för .SE typ; .DE, .FR, .DK, .IT osv.. Vad tycker du?

Jim_Westergren 2013-11-12 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20480898)
Hehe, självklart är det bra för dig och din tjänst om dessa istället väljer dig :) Nu tänker inte jag riktigt lika egoistiskt i det här fallet.

Ville bara inflika och säga att jag inte tänkte på min tjänst i detta fall eftersom det är fel målgrupp (min tjänst kostar 690 / år och är inte gratis). Finns däremot många andra gratisaltenativ, Webs.com och liknande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson