![]() |
Dumförklarad av supporten hos City Network
Jag köpte nyligen en domän. Den överläts till mitt Binero-konto och senare överförde jag den till City Network. 23 oktober kom en förnyelsefaktura från Binero och 27 oktober en förnyelsefaktura från CN. Två fakturor för samma domän?
Så jag skrev till City Network som svarade att de skulle ha betalt för att de står som registrar. J på supporten menade att "Troligen har du ett webbhotell hos Binero och det kan vara det dom fakturerar dig för." Mmm..precis, eller inte. Det står klart och tydligt i fakturaspecifikationen att det avser domänen, och jag har ett domänkonto hos Binero. Jag kan förstå felet i påståendet men en mindre bevandrad kund kanske inte gör det. Så frågan är: Är det standardsvaret hos CN att skriva så som J gjorde? Det är direkt vilseledande och ja, jag blir irriterad. Det är så urbota dumt att ge sig på att försöka dumförklara mig. |
Känns som det är Binero du ska vara sur på och inte på CN som fakturerar dig för en domän som CN är registrar för istället. Killen på CN gissar ju bara på varför Binero har fakturerat dig.
|
Om du tycker att det där är att bli dumförklarad så är du lättstött enligt min mening. Visst, det är en klantig formulering men jag anser att du har övertolkat meningen.
För din egen skull, kontakta aldrig Bredbandsbolagets eller Telias support, din hälsa skulle antagligen bli allvarligt lidande för där kan man få riktigt dumma svar. Blodtryckshöjare #1 Efter att man i den automatiska telefonsupporten hos Telia väljer att man har problem med sin internetuppkoppling får man höra ett automatiskt meddelande: Citat:
|
Det enda killen på CN kan göra är att gissa... Han har troligen inte tillgång till Binero's system...
|
Han börjar ju med "Troligen...". Jag ser verkligen inte det som något dumt. Han vet ju inte vem du är och drar alla över en gräns, alltså en person som kanske inte vet så mycket.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"-Ok, då ska jag testa. Tack så mycket". Därför måste man börja på en låg nivå för att känna av läget och sen anpassa sig. |
CN dumförklarar dig för att de försöker vara hjälpsamma och ge en möjlig förklaring för Bineros agerande? Egentligen borde de bara direkt hänvisa dig till Binero, men nu försöker de vara vänligare än så ...
|
Det beror även på hur utförlig din fråga är.
När jag kontaktar någon form av support, så ser jag till att framhäva redan tidigt att jag testat alla standard-knep, dvs ger en steg för steg-förklaring på vad jag gjort. Supporten kan därmed tala om vad jag missat, eller om felet ligger hos dem. I det här fallet, så anser jag att CN agerat helt korrekt. Detta utifrån det jag fått från TS. |
Jag måste säga att representanten för CN:s antagande är rimligt. Personen verkar inte känna till att Binero relativt ofta skickar bluffakturor. Om han skulle känt till det faktumet så borde han svarat att Binero antagligen har skickat en bluffaktura istället för att skriva att fakturan gäller ett webbhotellskonto.
|
Citat:
|
Det här handlar också om vad som händer i automatiska system när en domän överförs till en registrar. Domänen faktureras av registrar #1 och när domänen förs över till en annan registrar (CN) så skapas en ny faktura där. En automatiskt system borde kunna programmeras så att det känner av om en faktura genererats för en viss domän, och makulerar den fakturan automatiskt skulle fakturerad domän föras vidare.
|
Fast det problemet ligger ju hos Binero snarare än CityNetwork? Är många som fått felaktiga fakturor från Binero - se t ex denna tråd: http://www.wn.se/t1058883.html Det minsta man kan begära är ju att de kollar att de är registrar för den domänen de fakturerar kan man tycka. Att försöka läsa in om ett annat företag genererat en faktura känns onödigt komplicerat och skulle ju kunna göra att man faktiskt bara får en faktura från en aktör som inte hanterar domänen ...
|
Citat:
|
Samma sak hände mig i somras, men då var det en domänöverföring från Loopia till CN. Loopia skickade då en felaktig faktura nästan två månader efter att jag fört över domänen till CN. Jag hade inte gjort någon åtgärd i Loopias kontrollpanel efter överföringen och så domänen låg kvar där. Har registreraren som tar över domänen någon skyldighet att rapportera detta till förra registreraren eller administratören för TLD:n vilket i så fall delvis skulle ge CN skulden? (jag har inte riktigt koll här)
Systemen borde ju kolla att det verkligen är de som är regiastrar för domänen innan fakturan skickas kan man ju tycka, men inga system är perfekta. Inte ens Loopias visade det sig. Men det är ju inte tal om någon bluffaktura här. Det är helt enkelt bara ett fel i Bineros system, ett fel som verkar vara vara relativt vanligt. Förhoppningsvis hade Binero upptäckt att de inte längre är regiastrar för domänen om du betalat och de försökt förnya den och då gjort en återbetalning. |
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Tar och stänger tråden, vi kommer inte så mycket längre här.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson