![]() |
Är det otrevligt att maila mitt i natten?
Jag har alltid varit en nattmänniska, nästan till den grad att mina föräldrar trodde jag var mini-dracula. Detta innebar såklart problem i skolan och när man kom ut i arbetslivet, men jag fick anpassa mig helt enkelt och rätta mig in i ledet. Men tiderna förändras och det gjorde även mitt yrkesval, och nu som egenföretagare så drar jag gärna nytta utav denna förkärlek jag har till nattetid.
Men hur ser folk egentligen på detta? Jag arbetar 8-9 timmar per dag, och börjar mina arbetsdagar mellan 15-17 och avslutar dem klockan 00 - 02. Jag käkar frukost när andra äter middag och jag gymmar klockan 3 på natten i sällskap utav poliser och väktare som är de enda andra som gymmar den tiden. Att jobba natt är helt enkelt ett medvetet val som jag föredrar framför allt annat. Men då kommer vi ju till det jobbiga området, nämligen kundkontakt och mailväxling. Hur ser ni på att få ett mail i brevlådan 02.30? Jag förstår att många här säkerligen är nattugglor och kodapor som inte har några problem med det. Men folk utanför WN och webb-världen då? Med andra ord, är det otrevligt att slänga iväg ett mail på natten? Commence the discussion! |
Minns att tammen från MS på gamla jobbet alltid mailade obskyra tider, ofta kom de runt 4 på natten. Men finns väll inget som säger att en arbetsdag måste vara mellan 9-17. :-)
|
Att arbeta natt är inte bra för de flesta människor utan kroppen tar skada av det såväl psykiskt som fysiskt på en rad olika sätt i längden. Det finns det en hel del forskning om.
Det SKA hur som helst inte spela någon roll när du skickar e-post. E-post läser man när man har tid helt enkelt och det ligger snarare på mottagarens eget ansvar att exempelvis strunta i e-post utanför arbetstiden. Många får ju mail från personer i andra tidszoner också så maila på du till dess att någon klagar tycker jag, då kan du ju ta särskild hänsyn till dessa i så fall. SMS och telefonsamtal däremot är en helt annan sak :) |
När jag får mail från t ex en butik jag beställ något från, mitt i natten, så blir jag positivt överraskad och tänker "Wow, här har vi en dedikerad företagare som jobbar dygnet runt". :)
|
Jag själv arbetar en del på nätterna och börjaa dagen runt 05:30 på dagarna, håller med tartareandesire att det betlar man för längre fram i både livet och kariären.
Tillbaka till ämnet, varför inte tidställa mejlen till en vis tidpunkt på morgonen? det bör funka, du njuter dina Drakula-nätter och dina kunder får posten tidigt på dagarna, win win tycker jag ;) |
Har man inga åtaganden på dagtid är det fördelaktigt att få svar så snart som möjligt. Får jag själv ett svar från någon sent på natten utgår jag ifrån att personen inte kan arbeta under förmiddagen och det är oftast ett problem eftersom de flesta som behöver hjälp med något arbetar under normal kontorstid. Gäller det allmän support så har man ofta olika personer att tillgå och där kan det va fördelaktigt att sprida ut arbetstiderna på olika personer.
|
Citat:
Intressant att se hur alla resonerar, visste att jobba nattetid kanske inte är det bästa - men att det är så illa som folk vill framställa det hade jag ingen aning om. I beg to differ :D |
Tips ifall du inte vill vara otrevlig (i vissas tycke kanske) så installera Boomerang, ett plugin för Gmail (om du nu använder det) som låter dig planera ett utskick. Så du skriver mailet kl 2 på natten och ber boomerang skicka det kl 8 typ.
|
Att någon skulle bli störd av ett mail mitt i natten säger mer om mottagarens mailprograms inställningar t.ex. pling i telefonen, än avsändarens arbetstider. Spam vet t.ex. inga klockslag så några otrevligheter ska det inte behöva innebära.
Jag har i perioder jobbat endast kvällar för att det ska fungera med familjen. Ibland har det varit bra eftersom jag kan producera på kvällen, maila och be om feedback, Kunden får sen hela dagen på sig att komma med feedback. Ett telefonsamtal och så är jag på't igen på eftermiddagen/kvällen. Jag har i flera år arbetat natt som anställd och det är inget jag rekommenderar i längden. Ämnesomsättningen påverkas negativt och bor du inte isolerat kommer din sömn troligen att bli sämre. Det funkar när du är ung men räkna med att dö i förtid om du fortsätter låt säga längre än 10 år. |
Spelar ingen roll när man får mail i sig, problemet är om man får vänta 1-2 dygn på svar om man befinner så blandande tider.
Kan ju bli problem andra hållet med om man ska maila ett företag som har 8-17 tider och vill få snabbt svar. Jag själv är ingen morgon människa, tycker det är lagom gå upp mellan 9-10. Men har anställda som börjar kl 8 så för egen skull kan jag sova hela dagarna om jag vill. Dock skulle vår verksamhet inte fungera med att öppna kl 10. |
Hej,
Tar man illa upp om man får ett melj i natten bör man gå i terapi. Eller nåt i den stilen. Tycker jag. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Fick ett mail ca halv 4 i morse idag från ett webbhotells support. Blev glad när jag vaknade att personen hade fixat vad jag efterfrågade.
|
Om man som jag har mailen kopplad till sin mobil och inte stänger av den på natten, så slår den ju en signal varje gång man får ett nytt och man kanske vaknar. Då tror jag inte man tar mailet speciellt trevligt sen.. såvida det inte är ett riktigt viktigt meddelande. Men det är bara min åsikt andra kanske gillar att bli informerade mitt i natten av reklam eller vad det nu kan vara vad vet jag :)
|
Citat:
Du kan väl ha mobilen i ljudlöst läge? |
Citat:
|
reklam/mindre viktiga mail*
|
Citat:
Man borde inte bry sig om mailen är skickade, men det kan som sagt bli jobbigt med så lång fördröjning om de man jobbar med jobbar dagtid. |
Citat:
Enligt mig så borde man köra "stör inte innan kl. 9 på morgonen principen" som man använder annars i vardagen. Då är ju iallafall majoriteten uppe. Internet och teknik är inte längre så avskärmat som det en gång var och de följer en dygnet runt beroende på vem man är förstås, men jag är övertygad om att detta kommer utvecklas och gå mycket längre. Det kan ju bli som så, om vi tar ett exempel: Att grannen går och knackar på din dörr i natten för att låna lite socker. Vilket kanske inte alltid är så uppskattat, medan andra skulle anse det som trevligt. Det varierar ju. Hade grannen istället kommit förbi klockan 09 tror jag att han hade fått större chans att få sitt socker som han velat. Samma är det med mail och man får ett bättre intryck. (Observera att detta enbart gäller personer som är uppkopplade dygnet runt vilket många är och det kommer troligtvis expandera) Gå inte miste om dessa procent.. dem är också pengar. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
E-mail är asynkront, att få ett mail när man inte vill ha det borde inte störa någon. Man väljer själv när man kollar mailen. Vad som står på datumstämpeln borde vara irrelevant för de flesta. Dock kan du ju inte förvänta dig att få svar förrän folk vaknar.
Däremot kan det väll ha andra nackdelar att jobba natt som egenföretagare, t.ex blir man ju svårnodd under "ordinarie arbetstid". |
Citat:
|
Ärligt talat så trodde jag att detta var ett skämt när jag såg tråden.
Ungefär samma logik som att ratta in radion på medelhög volym och sen klaga på SR. Skaffa viktigare problem snälla |
Citat:
Att du påstår att man inte ska hålla på med internet bara för det är lite löjligt kan jag tycka. Hade du verkligen sagt så till din kund om han bett om att inte skicka mail i natten för att han tar dem inte speciellt seriöst? Du kan inte bara tro att alla tänker som dig. Kunden har alltid rätt. Iallafall om man vill lyckas med sitt företag. |
Förstår inte varför du argumenterar mot min åsikt? Det var väll det trådskaparen var ute efter, egna resonemang. Så han kan få alla sidor av hur kunderna tänker. Då kan man ju göra det i ett enskilt inlägg. För det finns inget rätt eller fel i detta ämne bara bättre lämpade svar. Vad som är bäst får TS avgöra.
|
Citat:
Så det händer väl folk kan skriva så man vaknar av den orsak, men för mig är det inget problem. Men om man inte vill ha mail på natten bör du ha en separat prio mail som inte "vanliga" mail kommer till för akuta saker. Eller fixa en lösning där viktiga saker kommer som SMS istället. Jag sover aldrig djupt och är van kunna vakna vid SMS och liknande. Gammal vana för hantera driftlarm och så. Men du kan aldrig komma ifrån få mail på natten, inte om du har mail på utländska sidor eller utländska kontakter där där är dagtid för dom. Spam kan vara jobbigt, hade blivit galen om man fick massa reklam SMS på natten med. |
Intressanta åsikter ni alla har. Även fast jag själv tillhör skaran som tycker det är upp till mottagaren att ha mail-notifications ur världen ifall man sover så är det uppenbarligen inte alla som är av den åsikten.
Kan dock nämna att jag hittills inte stött på några problem med mitt "nattmailande". Men en vacker dag kanske man mailar någon yxmördare som har mobilen vid kudden och får möta döden. Den dagen den sorgen! |
Citat:
Jag antar att det är driftslarm som är så kritiska så att du måste agera direkt. I så fall borde borde du lägga ut jouren på något driftbolag och vidarefakturera dina kunder som vill ha den här servicen. Sedan bör du som patrikweb säger åtminstone fixa något bättre system än mail för dina larm. Det är ett väldigt dåligt system för det. |
Angående arbetstider och att jobba på natten så tycker nog jag att man ska arbeta de tider på dygnet som passar en själv bäst och då an är som mest produktiv. Vi är väldigt bra att på att anpassa oss och då känns det ju smart att utnyttja det för att man ska kunna få ut maximalt av dygnets 24 timmar, men givetvis bör man hålla det på en rimlig nivå.
Personligen har jag oftast mina mest produktiva timmar efter klockan 22 och 4-5 timmar framåt då man börjar bli lite för trött. När jag börjar känns mig trött går jag och lägger mig. Jag tror inte det är så bra att sätta det i system att köra ända tills man knappt kan hålla sig vaken. Jag tror också att det är viktigt att man har bra belysning vid sin arbetsplats när man jobbar natt och att man sedan har möjlighet att mörklägga rummet där man sover ganska bra så att man inte störs av ljuset på förmiddagen om man behöver sova. |
Citat:
|
Jag tror majoriteten struntar i när sina mail kommer faktiskt.
|
Jag tänker inte dra detta detta jätte långt men jag tror inte ni förståt mig riktigt, om det finns en som gör på ett visst sätt finns det flera och det var den tanken jag ville få fram.
Om man då lägger samman alla dessa olika sätt får man ett bättre resultat. Dock var det tipset visst inte så uppskattat så jag drar tillbaks det. Tack för mig. |
Jag kan tycka det är oseriösa hemmafixare som mailar på nätterna m.m.
"Vanliga" företag/kunder/lev har "vanliga" arbetstider. Sen att man får kortare och snabba svar på kvällen/helger ifrån någons telefon kan jag tycka är en service. Men det beror på vad det handlar om. Skulle inte heller kunna vänta tills dagen efter på ett svar på en fråga jag skickar till en leverantör kl 09.00. Att få svar först dagen efter jag kommer till kontoret hade inte varit acceptabelt. |
Citat:
De dagar då över 30% av dessa har inkommit utanför kontorstid blir det en timmes fosterställning i kalldusch. Med kläderna på. Opraktiskt men förlösande! Är jag överkänslig? |
Citat:
Jag har själv fått bannor från några mottagare som har "pling" i sin mobil när de får mejl, men det är ju deras eget val att ha det så, inget jag kan veta i förväg eller ens ta hänsyn till. I synnerhet inte om jag skickar ut mejl på en mejllista som går ut till ett 10-tal personer i en styrelse. Vill man inte bli störd så är det mottagarens ansvar att stänga av plinget, eller mobilen när man inte vill bli störd. Avsändaren kan ju omöjligt veta hur mottagaren vill ha det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson