WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Billigaste Domän Varje Gång Hos Godaddy! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059523)

Lindalicious 2013-10-18 06:41

Billigaste Domän Varje Gång Hos Godaddy!

Ni som gillar att spara pengar när ni köper domän från godaddy vet nog att man kan söka på kuponger på google så som: "Godaddy discount coupon"...

Men hela processen tar lång tid och man skall testa massa olika koder och en del funkar inte ens.

Nu hittade jag denna verktyg som automatiskt testar massa olika kupong koder och ger er den billigaste kupongen.

Det är ett pop-up som dyker upp på godaddy under checkout, på sidan där man kan skriva in kupong koden.

Prova denna add-on till google chrome:
http://joinhoney.com/?r=chrome

Bästa verktyget jag sett på länge, dags att spara pengar :D

autosvar 2013-10-21 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479414)

Tack för tipset. Men tycker du det är värt den lilla rabatten för att då tvingas använda Godaddy?

Lindalicious 2013-10-21 21:29

Har varit med godaddy i många år inga som helst problem, använder också rabattkoder när jag förnyar domänerna.

Enda nackdelen med godaddy är att man inte skall använda det för att kolla om domäner är tillgängliga, för de köper bra namn snabbt om man inte själv köper på en gång. För det använder jag namecheap.com då är det ingen risk att de tar bra namn före mig.

autosvar 2013-10-22 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479672)
För det använder jag namecheap.com då är det ingen risk att de tar bra namn före mig.

Men hur mycket skiljer det "mellan tummen och pekfingret" i pris mellan dessa aktörer? Jag betalar hellre lite extra till seriösa aktörer vars tjänster jag utnyttjar och som de bekostar.

Även om jag inte själv är en äkta domainer så är vad jag förstår deras marknadsplats värd ett besök. Slösade bort en halvtimme där och såg en del catchy domäner under relevanta tld/cctld:er för under och strax över 20 tkr till fast pris. Och korta domäner för mindre än 1000 kr fast pris som skulle kunna användas för url-förkortare. Nu finns det såklart andra bättre nischade marknadsplatser att tillgå, men utbudet är ändå imponerande hos Godaddy för den som behöver en domän nu nu. Jag vet att auktioner ger bättre pris/kvalitet-relation, men det kan vara ett mödosamt arbete att träffa rätt i tid till rätt budget.

Captain Thailand 2013-10-23 07:45

Hej,

Lite utanför ämnet (sorry):

Den kod jag använde senast gav 30% rabatt. En välkommen besparing när räkningen går på några hundra dollar. I varje fall för mig. För nya "produkter" kan man få upp till 50% rabatt med dessa koder.

I övrigt tycker jag GoDaddy har en föredömligt prisvärd och stabil hosting. Något som är jobbigt är att det inte går att köpa något utan att bli erbjuden femtioelva produkter som man måste tacka nej till. Men jag har vant mig.

Advocacy 2013-10-23 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479672)
Enda nackdelen med godaddy är att man inte skall använda det för att kolla om domäner är tillgängliga, för de köper bra namn snabbt om man inte själv köper på en gång. För det använder jag namecheap.com då är det ingen risk att de tar bra namn före mig.

Fast du måste presentera bevis för att de kör s.k. "front-running", då folk har klagat på sådant i över 10 år. Jag ställer mig starkt kritisk till att GD skulle göra detta, även om domänbranschen är smutsig som en skorsten

Captain Thailand 2013-10-23 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20479769)
Fast du måste presentera bevis för att de kör s.k. "front-running", då folk har klagat på sådant i över 10 år. Jag ställer mig starkt kritisk till att GD skulle göra detta, även om domänbranschen är smutsig som en skorsten

GoDaddy själva hävdar (med bestämdhet) att de inte pysslar med sådant:

http://inside.godaddy.com/front-running-debunking-myth/

autosvar 2013-10-23 10:57

Citat:

Om det fortfarande finns ångerrätt på 5 dagar för .com-domäner är ett tänkbart scenario att de domännamn som en inloggad kund söker via deras system, men inte beställer, prelbokas som en "service" till kunden som kanske får strömavbrott eller tvingas avbryta då chefen tittar in i rummet. Så under dessa ångerrättsdagar är domänen "köpt" av GD men släpps tillbaka i domänhavet om inte kunden avslutar köpet. Men den krassa troliga orsaken till ett sådant förfarande, som t.ex. Network Solutions fick negativ kritik för, var inlåsningen så att de som sökte via Network Solutions system inte därefter kunde beställa domänen billigare hos t.ex. GD.

Men å andra sidan - är det inte bara att testa med några namn - ni som är GD-kunder?

Lindalicious 2013-10-23 12:47

Citat:

Svårt att bevisa då man inte tar skärmdumpar vid varje domänsökning, bara senare vet man att de är tagna. Har hänt mig 3 gånger har jag för mig och en hel del vänner har varit med om samma sak. Vill du ha bevis kan du söka google "godaddy steals domains" många diskussioner.

Verkar mycket strul med godaddy om man registrerar bra namn, läste omkring på nätet och ett vanligt problem verkar vara att så fort man registrerat ett namn så ger godaddy pengarna tillbaka och registrerar samma namn själva om namnet är bra. Detta verkar ok enligt deras policy.

Så skall ni ha riktigt bra namn med högt värde internationellt kanske håll er borta från godaddy.

Godaddy för enkla namn och namecheap för riktigt bra namn.

Captain Thailand 2013-10-23 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479782)
Svårt att bevisa då man inte tar skärmdumpar vid varje domänsökning, bara senare vet man att de är tagna. Har hänt mig 3 gånger har jag för mig och en hel del vänner har varit med om samma sak. Vill du ha bevis kan du söka google "godaddy steals domains" många diskussioner.

Verkar mycket strul med godaddy om man registrerar bra namn, läste omkring på nätet och ett vanligt problem verkar vara att så fort man registrerat ett namn så ger godaddy pengarna tillbaka och registrerar samma namn själva om namnet är bra. Detta verkar ok enligt deras policy.

Så skall ni ha riktigt bra namn med högt värde internationellt kanske håll er borta från godaddy.

Godaddy för enkla namn och namecheap för riktigt bra namn.

Läste du GoDaddys svar på detta (som jag länkade till)?

Citat:

Let me say, unequivocally, Go Daddy never has and never will front run domain names. Ever.
Citat:

To protect data from being intercepted over the general Internet, our website is protected by SSL Encryption. This prevents electronic eavesdropping on all transactions relating to domain searches and purchases. Even our internal availability and registrations systems are sequestered into secure networking environments for an added measure of privacy assurance.

Lindalicious 2013-10-23 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20479785)
Läste du GoDaddys svar på detta (som jag länkade till)?

Japp men självklart att de inte erkänner. Har hänt mig flera gånger så jag tvekar inte alls på att det stämmer.

Om man vill ta risken att förlora ett bra namn så är det bara att söka på godaddy och erfara samma sak själv om namnen är bra. Annars kan man bara använda namecheap för att kolla domän.

tartareandesire 2013-10-23 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479782)

Var hittar vi bevis menar du? Du får gärna peka på sådana, annars är det bara ytterligare en tom anklagelse. GoDaddy hör till världens största aktörer när det gäller domäner, det vore högst märkligt om de ägnade sig åt sådant och det vore lika märkligt om inte ett antal personer anklagar dem för detta.

Ge gärna ett exempel på en domän de "stulit" från dig.

Lindalicious 2013-10-23 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20479793)
Var hittar vi bevis menar du? Du får gärna peka på sådana, annars är det bara ytterligare en tom anklagelse. GoDaddy hör till världens största aktörer när det gäller domäner, det vore högst märkligt om de ägnade sig åt sådant och det vore lika märkligt om inte ett antal personer anklagar dem för detta.

Ge gärna ett exempel på en domän de "stulit" från dig.

Kan inte ta ett exempel då jag inte vill avslöja dessa offentligt.
Men kan avslöja formatet: OrdOrd.com på engelska.

Med bevis menar jag närmast man kommer bevis vilket är alla anklagelser på webmaster talk forums till exempel, måste finnas en grund till allt. Tror inte folk slösar tid på alla långa trådar bara för att sprida negativitet om godaddy utan anledning.

Jag personligen bryr mig inte om godaddy, så frågan är varför jag pratar negativt om dem, jag får inga pengar för att skriva om att jag gått misste om namn på godaddy.

Jag använder godaddy fortfarande men bara för längre domäner eller svenska ord.
Inte när jag behöver ett engelsk domän med 1-2 engelska ord.

Det var jag som startade denna tråd om hur bra det är att köpa billigt från godaddy vilket jag gör fortfarande, men inte för engelska ord som kan vara värd mycket.

Captain Thailand 2013-10-23 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479791)
Japp men självklart att de inte erkänner. Har hänt mig flera gånger så jag tvekar inte alls på att det stämmer.

Om man vill ta risken att förlora ett bra namn så är det bara att söka på godaddy och erfara samma sak själv om namnen är bra. Annars kan man bara använda namecheap för att kolla domän.

Jag är personligen övertygad om att du haft otur, även om jag förstås respekterar din åsikt. Som sagts är GD världens största hosting och domänregistrator, med en omsättning på närmare tio miljarder kronor årligen. Jag tror de drar sig för att ljuga offentligt om en sådan företeelse, även om jag givetvis inte kan vara hundraprocentigt säker.

Nog om detta (från mig) nu...

Lindalicious 2013-10-23 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20479795)
Jag är personligen övertygad om att du haft otur, även om jag förstås respekterar din åsikt. Som sagts är GD världens största hosting och domänregistrator, med en omsättning på närmare tio miljarder kronor årligen. Jag tror de drar sig för att ljuga offentligt om en sådan företeelse, även om jag givetvis inte kan vara hundraprocentigt säker.

Nog om detta (från mig) nu...

Jag har diskuterat detta med en del amerikaner jag känner som har många domäner och frågat dem om det var "otur" jag hade, vilket jag trodde från början, men de sa åt mig att undvika godaddy för bra namn att det är vanligt förekommande att de tar namn.

Så, först trodde jag att det var otur men sedan fick jag råd från folk jag litar på att de varit med om liknande.

Så kanske det är "otur" som händer ofta, men sannolikheten är låg i så fall att 2 olika personer söker på samma namn inom samma timme.

Det här är inget argument man vinner, men det är inte svårt att bara använda sig av namecheap för bättre namn. Annars sitter man där utan bevis.

Hittade liknande argument mot namecheap på webhosting talk men då kommer namecheap in och klargör vad som hänt istället för att bara undvika ämnet som godaddy.

Lindalicious 2013-10-23 16:53

En annan möjlighet förutom "otur" kan ju vara att det var fel i deras databas eller något under sökningarna.

Minns en gång då 1 ords .co.uk domäner var lediga hos namecheap, jag chattade med dem och fick då reda på att det var tillfälligt fel.

tartareandesire 2013-10-23 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479796)
Jag har diskuterat detta med en del amerikaner jag känner som har många domäner och frågat dem om det var "otur" jag hade, vilket jag trodde från början, men de sa åt mig att undvika godaddy för bra namn att det är vanligt förekommande att de tar namn.

Om de anser att nyregistrerade domäner ofta är "bra namn" så kanske du inte borde tro på allt som dessa personer säger :) Det finns ju de som påstår sig ha blivit bortförda av utomjordingar också. Så länge alla former av bevis saknas så finns det ingen som helst anledning att tro att det förhåller sig på det viset.

Lindalicious 2013-10-23 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20479811)
Det finns ju de som påstår sig ha blivit bortförda av utomjordingar också. .

Du vet väl att det händer alla fast de flesta är inte ens medvetna om det. :rolleyes:

Ara 2013-10-24 13:14

Man undrar ju varför som ska kolla på när "kunder" söker efter lediga domäner på deras sida, istället för att göra alla sökningar själva....

Det känns bara som att folk tror att dom har hittat någon unik domän som INGEN annan någonsin har sökt fram.

Och att "Daddy" skulle riskera allt för att sno några domäner är inte så troligt.

Advocacy 2013-10-24 14:51

Som sagt, det har förekommit mycket smuts hos liknande företag tidigare. Men GD skulle bara torska allt för mycket för att försöka sno hand-regs från kunder.

Nackdelarna det skulle innebära för GD är för många att räkna upp (bort kort- och långsiktigt), och den eventuella "uppsidan" skulle vara att de sitter på en portfölj med (antagligen) skitdåliga namn som typ ingen vill ha.

Att ett namn är ledigt i ena sekunden och taget nästa händer många som pysslar med domäner. Inget konstigt som sagt, men jag förstår att man som nykomling kan börja tänka i sådana banor.

Sedan får vi inte glömma alla skandaler som förkommer inom domänföretagen, t.ex. halvarez-härvan hos snapnames

Internet Sweden 2013-10-24 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479794)
Kan inte ta ett exempel då jag inte vill avslöja dessa offentligt.
Men kan avslöja formatet: OrdOrd.com på engelska.

Med bevis menar jag närmast man kommer bevis vilket är alla anklagelser på webmaster talk forums till exempel, måste finnas en grund till allt. Tror inte folk slösar tid på alla långa trådar bara för att sprida negativitet om godaddy utan anledning.

Jag personligen bryr mig inte om godaddy, så frågan är varför jag pratar negativt om dem, jag får inga pengar för att skriva om att jag gått misste om namn på godaddy.

Jag använder godaddy fortfarande men bara för längre domäner eller svenska ord.
Inte när jag behöver ett engelsk domän med 1-2 engelska ord.

Det var jag som startade denna tråd om hur bra det är att köpa billigt från godaddy vilket jag gör fortfarande, men inte för engelska ord som kan vara värd mycket.

Nu ska jag vara tråkig och köra lite historiekunskap:

För jag tror att du behöver vara medveten om skillnader i vad du påstår och vad det egentligen innebär och betyder och framförallt "hur sannolikt" det är.

I internets ungdom fanns det ICANN-ackrediterade registrarer som "sålde" whois-loggar från sina webbplatser som visade vad presumtiva kunder namnslog på - det var då de lediga domänerna som var intressanta att sälja till "mindre seriösa" aktörer som "investerade i att registrera domännamnen" i hopp om att de som sökt skulle kontakta dem och få köpa loss domännamnen för en betydligt mer omfattande peng. en variant av "DOMAINSQUATTING"

Då det finns långt över 100 miljoner registrerade .com-adresser så är ovan inte intressant ens i teorin. Intresset ligger istället på "SNAPBACK" av de mellan 75-100K .com-adresser som frisläpps varje dag - ett och annat guldkorn finns där, men konkurrensen är stygg och vissa aktörer har bokstavligen hundratals registrarer som försöker registrera frisläppta domäner för sina kunders räkning.

Lite senare i tiden så tillämpade en av de äldsta registrarerna "NetSol", Network Solutions (tidigare ena halvan av VeriSign) något som kom att kallas för "FRONTRUNNING", vilket innebar att om du sökte på [domän.com] hos NetSol och den var ledig, så "låstes den till registraren NetSol" under 5 dagar, vilket innebar att den inte var registreringsbar hos annan registrar än just hos NetSol (som kostade betydligt mer än kollegorna i branschen).

Alltmedan NetSol slutade med detta dumma tilltag så började istället hundratals ICANN-ackrediterade registrarer "kidnappa" domännamn i mycket avancerade ADD/DROP-SCHEMES vilket innebar att de utnyttjade den 5 dagars "ångerrätt" som ICANN tidigare erbjöd sina partners - dvs registraren (eller dess påhittade bulvankund) stod som innehavare för hundratusentals domännamn under 5 dagar, precis innan det var för sent, så släpptes ALLA tillbaka till registret och pengarna flyttades tillbaka till registraren. När pengarna väl var tillbaka som upprepades förfarandet igen. På detta sätta så hade registrarerna domännamnen och kunde tjäna PPC-pengar på dem, spara de som hade hög trafik och CTR medan resten slängdes tillbaka och nya vaskades fram. Kallades även "Domain tasting"

Detta stoppade sedan ICANN genom att registraren alltid behövde betala en liten peng - typ 25 cent för de som släpptes tillbaka - denna lilla peng tog ekonomiskt död på fenomenet Domaintasting.

OM aktörer som GoDaddy, NameCheap(Enom), DirectI, Tucows (eller för den delen - vilken direktregistrerande registrar som helst) skulle SESSIONSLÅSA ett domännamn till DIN sökning, så är det för DIN AFFÄRS SKULL. Men då handlar det om att de vill skydda DIN affär, så att inte en annan kund söker på ORD+ORD.com hos dem under tiden du är inne i steg för steg-processen där de kanske bara inväntar din betalning.
Så när du säger att den var upptagen en timme efter att du sökt på den, så gissar jag att du hade den öppen i ett annat webbläsarfönster!? Eller namnslog du namnet mot whoisserver?

Vad är då aktuellt idag?

Ja att ens fundera över att registraren skulle göra något för att sabba sin egen chans till affär, är ju inte speciellt troligt - eller? Och med 100+ miljoner reggade .com-domäner, så är det inte så troligt att du kommer på ett ord+ord.com som andra trånar över, utan det mer troliga är att du kanske råkade skriva fel (ledigt) första gången och rätt (upptaget) andra gången.

Men man bör också vara medveten om att ALL trafik som inte är krypterad och SSL-skyddad går att sniffa för den som kan och önskar. (Och NSA ska ju tydligen även kunna ta sig igenom den trafiken om de önskar och min gissning är att kan NSA, så kan andra..)
Sitter du som "mindre seriös" dessutom på en ISP eller motsvarande, så är ju monitorering av trafikströmmar mot NX-domains (icke-existerande domäner) rena julafton. Och något som utnyttjas i ALLA hörn av världen..

Hoppas att det hjälpte någon.

//P

mojitoo 2013-10-24 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20479414)
Ni som gillar att spara pengar när ni köper domän från godaddy vet nog att man kan söka på kuponger på google så som: "Godaddy discount coupon"...

Men hela processen tar lång tid och man skall testa massa olika koder och en del funkar inte ens.

Nu hittade jag denna verktyg som automatiskt testar massa olika kupong koder och ger er den billigaste kupongen.

Det är ett pop-up som dyker upp på godaddy under checkout, på sidan där man kan skriva in kupong koden.

Är det bara jag eller har det här inte fungerat för er? Visst fungerar det som så att rabatten dras av i kassan men sedan så kan jag inte betala för domänen. Detta gjorde att jag kontaktade deras support i och med att jag hade ett nytt kort där de svarade att köpet inte gick igenom eftersom att rabattkoden inte var giltig i min region. Dock så letade han i supporten upp en fungerande kod som fungerade i Sverige. Det skulle vara intressant om detta enbart drabbat mig eller någon mer?

Lindalicious 2013-10-24 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av mojitoo (Inlägg 20479882)
Är det bara jag eller har det här inte fungerat för er? Visst fungerar det som så att rabatten dras av i kassan men sedan så kan jag inte betala för domänen. Detta gjorde att jag kontaktade deras support i och med att jag hade ett nytt kort där de svarade att köpet inte gick igenom eftersom att rabattkoden inte var giltig i min region. Dock så letade han i supporten upp en fungerande kod som fungerade i Sverige. Det skulle vara intressant om detta enbart drabbat mig eller någon mer?

Det finns koder som bara fungerar i USA men det är sällan jag sett sånna.

Se också dessa sidor för koder:
http://www.fatwallet.com/GoDaddy-coupons/
http://www.retailmenot.com/view/godaddy.com

Prova gamla koder också ibland funkar det, det är för hand och tar lite tid så här men har du problem är det ok.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson