WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Nyss börjat göra hemsidor åt folk, några frågor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059488)

epik 2013-10-15 17:35

Nyss börjat göra hemsidor åt folk, några frågor

Har nyss börjat göra hemsidor åt folk, då jag fortfarane är en student är det ett bra sätt att få erfarenhet och dryga ut kassan.

. Jag kommer förmodligen få göra hemsidor åt vissa som inte kan någonting alltså kommer jag behöva registrera domän samt webbhotell åt dem. Skall jag registrera detta under mitt namn eller deras?

Hur mycket skall jag ta betalt? Sjävklart förstår jag att det beror på vad de skall ha, erfarenhet m.m, jag gör hemsidorna från en mall, ändrar och lägger till massa. Alltså ser hemsidan inte alls ut som mallen, utan den är totalt förändrad.

Måste jag skatta dessa pengar jag får in? Jag är under 18

/epik :)

Westman 2013-10-15 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av epik (Inlägg 20479184)
Måste jag skatta dessa pengar jag får in? Jag är under 18

/epik :)

Herregud, en till... JA! Klart att du måste skatta för inkomster. Det finns massor med trådar här på WN om just detta och det finns ännu mer om du googlar.

Rekommenderad läsning:
www.verksamt.se
www.startaeget.se

pelmered 2013-10-15 18:34

Du ska givetvis registrera domäner och webbhotellskonton i kundernas namn. Det är bara oseriösa webbyråer som inte gör det för att sedan kunna hålla kvar kunderna. Det kan vara värt att kolla på återförsäljarkonton som flera av de stora webbhotellen har. Då får du antingen provision eller kraftig rabatt på tjänsterna så att du kan fakturera vidare till kunden och ta en hyfsad peng emellan. Det finns lite olika upplägg.

Hur mycket du kan ta beror främst på hur duktig du är och vad du ska göra. Minst 300-400 per timme skulle jag nog säga i alla fall.

altruixm 2013-10-15 22:03

NEJ! Ta inte lägre än 500 kr + moms per timma. Sluta prisdumpa ffs :)

Erik Stenman 2013-10-15 22:05

Han får ju ta vad han vill per timme. Det är inget fel att börja lågt om man inte har erfarenhet eller hög kompetens.

jayzee 2013-10-15 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20479204)
NEJ! Ta inte lägre än 500 kr + moms per timma. Sluta prisdumpa ffs :)

Oj, det var knappast billigt - speciellt för en nybörjare/junior.

DanielN 2013-10-15 22:47

Våga ta betalt, annars får du ett rykte om att du är billig. Kommer bli jobbigt längre fram.

KristianE 2013-10-16 03:55

Det allra första trådstartaren behöver göra är att tänka igenom allt ordentligt och ta fram en form av affärsplan. Den behöver inte vara så detaljerad som en viss herre snart kommer skriva här om. Men viss information och beräkningar måste finnas. När kalkylerna är klara och de visar att de är värda att köra igång för så är det bara att registrera ett företag.

Det allra enklaste är en Enskild firma.

Captain Thailand 2013-10-16 05:02

Hej,

Ens timarvode bör vara förenligt med den egna kompetensen (och i viss mån även firmans utgifter).

Jag tycker det är självklart att en "hemmafixare" inte behöver ligga på samma nivå som en byrå som har medarbetare med gedigen utbildning/erfarenhet och förhållandevis dyra lokaler.

Ps. Detta är inte specifikt riktat mot TS, utan en allmän åsikt.

altruixm 2013-10-16 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20479220)
Det allra första trådstartaren behöver göra är att tänka igenom allt ordentligt och ta fram en form av affärsplan..

BS.
@TS: Kör på och ta det som det kommer. Affärsplan behövs inte.

fredrick 2013-10-16 10:34

Om du vill göra det enkelt för dig och slippa mycket jobb med administration så kan du använda dig av s.k. egenanställningsföretag och fakturera därigenom. Exempelvis Frilansfinans.

Visst, det är rätt dyrt, men det kanske det är värt!

Conny Westh 2013-10-16 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20479220)
Det allra första trådstartaren behöver göra är att tänka igenom allt ordentligt och ta fram en form av affärsplan. Den behöver inte vara så detaljerad som en viss herre snart kommer skriva här om. Men viss information och beräkningar måste finnas. När kalkylerna är klara och de visar att de är värda att köra igång för så är det bara att registrera ett företag.

Det allra enklaste är en Enskild firma.

I love you, Kristian!!!!

Jag tycker Kristian sammanfattar det hela mycket bra.

En affärsplan är nödvändig för att inte göra rena dumheter, men det kan vara mycket enkel i sin första version. Men det är bara korkat att helt strunta i den, då vet man ju inte vad man håller på med.

Conny Westh 2013-10-16 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av fredrick (Inlägg 20479235)
Om du vill göra det enkelt för dig och slippa mycket jobb med administration så kan du använda dig av s.k. egenanställningsföretag och fakturera därigenom. Exempelvis Frilansfinans.

6% på fakturerat belopp är inte dyrt! Då står de för fakturering, bokföring, lönehantering. Så det är extremt billigt!!!

JimmieÅkesson 2013-10-16 15:30

Jag är intresserad. Kontakta mig med offert.

tartareandesire 2013-10-16 17:49

Vad du kan ta betalt beror lite på vad du har att visa upp och de eventuella kontakter du redan har. Utan att veta mer om detta så får du nog vara beredd att lägga dig ganska så lågt i pris med tanke på att du är under 18 och kanske inte har så mycket tidigare arbeten att visa upp? Det framgår inte heller riktigt vad din kompetens är? Om du inte tagit betalt för något alls tidigare så kanske du kan ta dig an några små jobb där du vet ungefär vilken tid det handlar om och sen komma överens om ett paketpris utgående från ca 200 kr / timmen. Det är ett väldigt lågt pris men det är ett sätt att komma in i branschen och få lite erfarenhet. Se bara till att inte bli utnyttjad av personer som vill att du "bara ska göra det här också" tio gånger om. Se till att du vet exakt vad som ska göras i förväg och sätt ner foten när det behövs. Det är annars lätt hänt att man låter sig utnyttjas när man är ung och ny.

Du behöver inte mycket till affärsplan i det stadium du befinner dig i. Kör på, du kommer ganska snart att inse vilken din målgrupp är och vad du ska inrikta dig på. Lek och prova dig fram så länge det inte handlar om någon större investering eller risk från din sida.

Jimmit 2013-10-16 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20479276)
... Det är annars lätt hänt att man låter sig utnyttjas när man är ung och ny...

Kanske det viktigaste rådet i hela tråden enligt mig, råkat ut för detta själv, hade förmodligen allt för otydliga kravspecifikationer, det gjorde att speciellt 3 av mina kunder sa att "vi behöver detta och detta också för att kunna använda sidan", vilket ledde till att jag inte fick någonting betalt i förhållande till storleken på jobben och i princip sprang in i väggen redan som 19åring, gav även upp alla tankar på eget företagande tills alldeles nyligen, nu är jag 23. Gör inte om det misstaget!!

altruixm 2013-10-17 09:31

Det viktigaste är att du har en bra skylt. De kostar 70,000 men försäljningen ökar om du har en snygg skylt.

timtux 2013-10-17 10:08

Bara några tips:

Var inte för optimistisk med att uppskatta tid och dela hellre upp större projekt i mindre delar om det är möjligt.

Var väldigt noga med vad som ingår och vad som inte ingår då det är väldigt lätt att sätta sig i en situation där man får jobba i princip gratis för man lovat för mycket.

Att våga fakturera för all tid och utlägg. Exempelvis resor, resetid, mötestid, telefontid, supporttid och att ta betalt för supportavtal om ett sådant skall finnas. De ska inte förvänta sig att de kan ringa dig klockan 22 på en söndagskväll om det inte finns ett avtal för detta och du får betalt.

daniel.s 2013-10-17 11:30

Det viktigaste i början är inte att tjäna pengar utan att bygga en bra portfolio, utan referenser får du inga vettiga kunder.

Var inte rädd att säga att det är du som sitter på kunskaperna och i slutändan vet vad kunden behöver så du inte blir en förlängning av kundens arm i photoshop. Om en kund inte respekterar det du gör så gör dig av med denne så slipper du sömnlösa nätter.

Även om denna länken är gammal och överanvänd så stämmer det tyvärr på allt för många kunder, så var fast med dina principer.
http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Jag håller Fredrick och Conny om FrilansFinans. Ett väldigt lågt pris för att slippa mycket tråkigt som kommer ta din tid.

Rbin 2013-10-17 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av fredrick (Inlägg 20479235)

Hej, hur dyrt är det egentligen om man kollar på vad det kostar att anställa någon som sköter bokföringen och allt sånt.

Det verkar ruggigt smidigt, speciellt för en som mig som tänkt starta en mindre webbyrå och vill slippa allt papperskrångel.

jonny 2013-10-17 16:52

Rbin, det låter som ett bra alternativ till en början. Det finns en hel del fördelar med att driva företag också, men första uppdragen kan du ju alltid använda en färdig lösning för att komma igång och få lite förståelse för hur det fungerar.

KristianE 2013-10-17 16:59

En enkel affärsplan är helt klart rekommenderat. Det handlar inte om att man ska räkna på varenda öre utan mer i stora drag.

Trådstartaren frågar vad han ska ta betalt. Hur ska han nånsin komma fram till detta om han inte räknar lite på omkostnader och vad han vill tjäna?

Vill han bara ha jobben till varje pris för lite fickpengar kan han ta 300 kr per timme. Men om han i alla fall vill kunna få ihop lite till Thailandsresan i vinter kan det vara bra att räkna på hur mycket han behöver ta ut.

Att bara höfta ett pris rakt av blir aldrig bra. Vi gjorde precis det misstaget i början och sålde oss alldeles för billigt.

epik 2013-10-17 18:23

Tackar väldigt mycket för alla svar allihop! Ett litet problem är att jag är under 18, fyller 18 i februari nästa år. Så vitt jag vet får jag inte sluta avtal utan mina föräldrars tillåtelse, vilket gör det lite jobbigt

Anders Larsson 2013-10-17 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20479319)
Det viktigaste är att du har en bra skylt. De kostar 70,000 men försäljningen ökar om du har en snygg skylt.

Haha, ja, kolla bara på Ztream, han skaffade en skylt och plötsligt satt han där och räknade cashen!

youheardit 2013-10-18 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Rbin (Inlägg 20479348)
Hej, hur dyrt är det egentligen om man kollar på vad det kostar att anställa någon som sköter bokföringen och allt sånt.

Det verkar ruggigt smidigt, speciellt för en som mig som tänkt starta en mindre webbyrå och vill slippa allt papperskrångel.

Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.

EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.
Citat:

Du gör avdrag för kostnader direkt från fakturasumman och behöver alltså inte betala dessa med skattade pengar. Exempel: du har gjort en överenskommelse med kund om att du ska få en ersättning på 1000 kr för utförd tjänst. Du har kostnader på 200 kr. Du skattar således alltså endast på 800 kr. Kostnaden för de 200 kr betalar vi antingen direkt till dig mot inskickat godkänt kvitto om du lagt ut pengarna, eller direkt till leverantör mot faktura. Kostnader matas in i fakturaverktyget Invoicery, faktura del 2, som du når via knappen "Skapa faktura" som du finner i inloggat läge. För ytterligare information se Avdragsguiden

jayzee 2013-10-18 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20479407)
Haha, ja, kolla bara på Ztream, han skaffade en skylt och plötsligt satt han där och räknade cashen!

Har jag missat något här, vad för skylt pratar vi om?

KristianE 2013-10-18 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20479440)
Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.

EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.

Problemet är väl snarare om man köper något dyrare som man inte kan göra direktavskrivning på. Eller i de fall avdraget kan vara lite av en "chansning". Eftersom Frilans Finans anställer dig så förutsätter jag att det är Frilans Finans som är ansvarig för bokföringen när SKV vill göra revision? Då kan de sitta i klistret om det visar sig att en anställd dragit av för sitt privatabonnemang på mobiltelefonen eller liknande?

Som egenföretagare känns det som man har större möjligheter till avdrag, men jag kan ha helt fel. Det är bara en känsla jag får.

Nu tror jag dock att sådana här "chansavdrag" inte är relevanta alls i just trådskaparens fall.

epik:
Mitt råd är att du väntar till februari. Om dina kunder måste få sin website gjord just nu så får du väl helt enkelt prata med dem och komma överens om att betalningen görs i februari. Detta är förstås en stor risk du tar eftersom kunden helt enkelt kan skita i att betala då.. Detta kräver en bra relation med kund och att ni verkligen känner varandra.

Allt är så mycket enklare när du är myndig.

Conny Westh 2013-10-20 07:18

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20479319)

Om du med "skylt" menar en webbsida som visar upp verksamheten i reklamsyfte.

TS ska ju bygga "skyltar" åt andra så han behöver givetvis inte betala för att någon ska göra en "skylt" åt honom.

aabergkvist 2013-10-21 10:41

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20479276)
Se bara till att inte bli utnyttjad av personer som vill att du "bara ska göra det här också" tio gånger om. Se till att du vet exakt vad som ska göras i förväg och sätt ner foten när det behövs. Det är annars lätt hänt att man låter sig utnyttjas när man är ung och ny.

Det här är nog det bästa rådet du kommer att få TS. Tydliga avtal och kravspecifikationer är viktigare än man anar, annars är det VÄLDIGT lätt att bli bränd.

Red71 2013-10-21 12:58

Man kan nog tolka saker på lite olika sätt,när det gäller skyltningen (skylten för 70 000:- så tolkar jag den iaf som ironi. Dvs att det kanske inte behöver vara så omständigt och överarbetat.

Om jag vore i TS kläder skulle jag iaf:

1. Vänta tills 18 år ålder
2. Starta Enskild firma
3. Vid väntan på att EF blir klar, (1-2 veckor) fundera ut prissättning,har du iofs ända till februari att göra från och men nu.
4. Innan 18års dagen gått igenom hur bokföringen fungerar,skaffa bokf program. Gratis eller betala, finns bra funktioner för att göra fakturor på dessa också.

Då det gäller en plan,det är aldrig fel att göra en MEN, om du vill göra hemsidor för att dryga ut kassan lite vid sidan av plugget så är det inte nödvändigt. Skulle du däremot starta firma för att leva på och inte plugga eller ha ett annat jobb...då skulle jag nog rekommendera det starkt.

Det är mina åsikter om detta iaf.
Lycka till!
Mvh M

epik 2013-10-21 18:20

Tackar jättemkt alla som har svarat :) Skall ta till mig dessa tips och hoppas på det bästa!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson