![]() |
hur flitigt används färdiga templates av webbyråer
Ja- kort och gott som rubriken lyder.
Används, och i så fall i vilken utsträckning används färdiga html5 och css3 templates i branschen? Varför jag funderar på detta är för att det skulle spara väldigt mycket tid att kunna använda sig av sådana och ändå få ett schysst utseende på kunders siter. Vad jag funderar på är att det eventuellt skulle kännas mindre proffsigt om man skulle nyttja templates men samtidigt så får man mycket färdigutvecklat som bara behöver implementeras vilket förenklar en hel del... Men som sagt. Slänger ut frågan och hoppas på lite bra svar med olika infallsvinklar. |
Det är nog mycket vanligt.
Vill man betala under 5000 för en hemsida är det nog oftast en template dock lite modifierad. |
I vilka prisklasser pratar vi när man gör egna styles etc? För det jag gör under 5000:- är väldigt enkla designer som jag gör själv, som går relativt fort att sätta ihop och producera, men hur mycket skall en kund betala när pratar egna templates? Finns det någon gräns som ni har?
|
Det finns ingen gräns för vad man "ska betala" för en design, det kan vara allt från 1000 kr till 100 000 kr.
|
Citat:
|
Citat:
Vissa mindre företag och verksamheter är ju bara ute efter en väldigt basic presentation med endast grundläggande info och kontaktinformation (dvs index och 2-4 undersidor). En sådan kräver väl sällan mer än 8-12 timmars aktivt arbete, om man nu inte skall fila på något, exempelvis snygga sliders, sökfunktioner, grafiska element etc. |
Det är ju inget fel alls om du i din verksamhet kan spara pengar genom att skapa templates som du sedan använder för flera kunder med endast små ändringar.
Då utför du ju först ett större arbete som du senare får betalt för varje beställning. Eftersom flera betalar för samma template kan priset pressas nedåt. |
Grymma svar jag får! Tackar så mycket.
Erik - väldigt klok idé! |
Jag har inte hittills under min tid som utvecklare använt ett färdigt template åt en kund. Vad vi däremot brukar göra är att spara en html-version av mockups, som vi sätter ihop för att förevisa projekt för kund i tidigt stadie, att eventuellt återanvända längre fram, på så vis är element färdigpositionerade och liknande men inte designade, men aldrig någon färdig design.
|
Det används inte flitigt är min uppfattning. Snarare väldigt sällan. Grejen är ju den att för att kunna gå runt med marginal på att utveckla webbplatser, speciellt som byrå, så är det inte värt att hantera alltför små projekt med för små budgetar. Det blir för mycket overhead...
Sen finns även problemet med att för att kunna skapa något som verkligen förbättrar kundens affär. Inte bara gör något snyggt, så behövs rätt mkt justerande, ofta så mycket att det tar bort fördelen av ett helt template. |
Kan hålla med om Tsarraz, jag har själv haft en webbyrå i ca 3-4 år nu och kan säga att det finns kunder som vill ha en hesidan men inte är villiga att betala mer än 5-10.000 ja då är det enklare med att hämta en template. Vi hade även färdiga templets fast våra egna, så det ska gå smidigare.
|
Problemet med att använda en template som man köper in är att man måste lära sig hur det fungerar innan man kan börja vara produktiv. Det tar oftast ett par timmar att sätta sig in i ordentligt.
Det är då bättre att ha några egenutvecklade grundtemplates som man kan anpassa efter kundens specifika behov. Eftersom man själv utvecklat dessa templates vet man redan hur det fungerar och kan istället lägga de där timmarna som krävs för att lära sig en köpt template på att kundspecifika anpassningar. Det är också väldigt mycket enklare att ge support på saker man utvecklat själv. Det är ju hopplöst att hålla koll och hålla isär om man köper in olika templates till varje kund. Nackdelen är ju att man måste göra ett ganska stort arbete up front om man vill ha bra grundtemplates och det krävs ganska många mindre projekt innan den tiden har betalat sig. |
När det finns webbdesign = Bygger eget tema.
När det inte finns webbdesign = Köper template och kör child theme. |
Spännande tankar och resonemang. Jag köper helt resonemanget med att utveckla egna templates som grund för att sedan modifiera för de små projekten.
fördelen jag kan känna är att man kan få det responsiva från scratch utan större modifieringar vid varje nytt uppdrag. Självklart skall man vid större, mer omfattande uppdrag köra på med helt egna designer givetvis. Sköna reflektioner som sagt. Ös gärna på med det :) |
Citat:
Jag har varit med om att en myndighet inom ramen för det ramavtal och det specifika avrop jag arbetade med hade som önskemål att vi skulle använda en färdig template för ett, av deras IT-avdelning godkänt, CMS så länge vi kunde få designen - utöver att uppfylla tillgänglighetskraven - att följa den grafiska manualen. Skälet var att webbplatsen hade en begränsad livslängd på ca 6 månader, var publik men låg under en egen domän med få eller inga länkar till myndighetens officiella webbplats. I uppdraget ingick att bygga en relativt komplex skräddarsydd plugin med vilken visst data skulle bearbetas, samlas in och återkopplas i några iterationer. Målgruppen var ett på förhand bestämt antal personer som alla skulle få ett mail med en länk till den domänen. Efter 5 månader togs webbplatsen ner. Jag var inte överens med kunden gällande kostnadseffektiviteten då jag föreslog andra verktyg men jag köper deras resonemang. Det hade varit väsentligt dyrare att köra samma lösning i deras befintliga miljö med alla IT-säkerhetsfrågor det hade inneburit. Så det fick bli utöver skapande av plugin ett Open Source CMS, php-kod och en köpt template med korrekt licens som grund. Att de sedan hade varit marginellt dyrare, men säkrare och snyggare, att skapa sidan från scratch är en annan sak - de valde faktiskt de billigaste alternativet. |
Citat:
Vad skulle hemsidan göra - Vad hade den för nytta under såpass kort tid ändå? |
Hur är det med att köpa ett template från t.ex. ThemeForest och använda den för sina kunder? Man kommer ju självklart göra massa ändringar, ses detta som något fult inom branschen?
|
Ska man se hårt på det tycker jag att man säljer en tjänst man inte bemästrar om man ska sälja templates till kunder.
|
Citat:
Vem är du? Uppdatera din profil. |
Det är väl för att jag tycker att design och profilering är en viktig del för företag på nätet - och för att öka det seriösa och positiva intrycket via sin hemsida bör man ha en "unik" design.
Självklart helt beroende på vad för pris man tar och i fall man informerar kunden om att det är en template man ger dem kan det vara ok. Vad är anledningen till att man väljer att ge kunden en template? Är det pga tidsbrist eller kunskapsbrist? Mitt största "problem" med templates är att det känns som en enkel utväg och en template till valfritt CMS kan vem som helst sälja. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ett problem jag stött på är att ett gäng byråer krängt templates från Themeforest och liknande sidor - men ändå kränger full pris och dessutom glatt skyltar med vilken fin design de gjort. |
Citat:
Vi skapar alltid skräddarsydda - och unika designer för våra kunder (då även källkod). Men ibland får vi kämpa med offerter kunder tagit in från andra webbyråer som har liknande pris men använder themeforest-teman, där kunden tror de får något unikt från dom också. Visst skulle vi och alla andra också kunna börja med det och spara massor av tid men tjäna lika mycket pengar, men det blir oärligt och smutsar ner hela branschen. Att sälja anpassade themeforest-teman till ett lägre pris än unika produkter har jag inget emot. Utan det är när de tar samma pris för ett färdigt tema som vi tar för en unik design som jag blir grinig. |
Citat:
|
Jag håller egentligen inte med dig alls.
Har man hemsidan för att man ska synas och marknadsföra sig själv (och det har man ju) vill man dels ge ett seriöst intryck och dels vill man bli ihågkommen. Det är svårt att vara helt unik eftersom att alla (för) snabbt hoppar på trender - men man bör ändå göra mer än att köra på en template. I takt med att internet blivit en sådan enorm marknadsföringsplattform behöver man se bra ut även här. |
Hej,
Det är skillnad på äpplen och päron. Håkans Grävservice tror jag klarar sig finfint med ett befintligt men stilfullt Wordpresstema. Samsung skulle i allra högsta grad bli ifrågasatta (och utskrattade) med motsvarande. Det skulle förmodligen också innebära en smärre marknadsföringsmässig katastrof. Ja, helt enkelt vara extremt konstigt. ;) Ingen blir gladare än oss utvecklare/designers om Håkan istället väljer ett dyrare men stiligare och unikt custom-made alternativ. Dock är det inte ens realistiskt för ALLA småföretagare. 50-100,000 spänn är inte småpotatis för riktigt alla. |
Men vad betalar Håkans Grävservice för om varken plattformen eller designen är utvecklad av byrån i fråga?
|
Han betalar för byråns tid att sätta ut en sida på nätet.
Precis som du skulle betala för hans tid att gräva hos dig. Man betalar för de tjänster man anser att andra är bättre eller snabbare på än en själv så enkelt är det. För många mindre hantverkare och andra serviceyrken är en hemsida ett bevis på att man är legitim och seriös inget annat. Vi står för vad vi gör, vi har till och med en sida som bevisar det. |
Håller med många föregående talare; om en frilansare/byrå levererar en standard WP installation med ett $29 tema, och tar 6k från kunden som är helt ovetande att denne precis köpt en template för 200kr och 30min arbete, ja då är det kasst.
Om du säljer hemsidor med färdiga templates, var åtminstone transparent med det. Säg till din kund, jag kommer använda detta tema för jag anser att det passar dig/er, det kostar $29, jag lägger på det på fakturan. Sen för att installera och konfigurera hela hemsidan så kommer det att kosta x kronor, det är mitt pris. Vi har använt färdig template vid något enstaka tillfälle då kunden bett om en sajt för typ 1500kr, och behöver den inom 24h. Men då alltid med 100% transparens, d.v.s. kunden vet mycket väl att vi använt något färdigt och billigt, som inte håller vår vanliga standard. Men folk som sitter och leker webbutvecklare/webbyrå och säljer på ovetande kunder färdigt skräp från Themeforest, oseriöst. |
Eftersom Håkan aldrig hört talas om Wordpress och dessutom formulerar sig illa i skrift, får byrån/privatpersonen fixa detta plus en del grafiska element som logga, header, footer och diverse foton. Sedan återstår det att lära Håkan hur man hanterar ett (förvisso enkelt) CMS.
Större webbyråer sysslar självklart sällan med ovanstående, men Kerstins Design och Tryck gör det ;) |
Sådana övriga uppgifter känns dock irrelevanta i frågan. :)
|
Nja,
Eftersom begreppet webbyrå är ganska flytande (läs: missuppfattad bland allmänheten) tycker jag det även är relevant att uppmärksamma att mängder av landets småföretagare har webbplatser byggda på färdiga teman, eller teman som återanvänds, för några tusenlappar. Ofta ligger lokala före detta "reklamfirmor" eller extraknäckare bakom dessa. Personligen föredrar jag företag som anammar timtaxa, plus en eventuell grund/minimiavgift om uppdraget är väldigt kort. |
Citat:
I många fall accepterar dessutom kunden inte ens offerten så den tiden man lagt kan man inte ta betalt för av den kunden man arbetat år. Som anställd vill man ju ha betalt för dessa timmar ändå så de timmarna får man fördela på de projekt man får. I snitt lägger nog de flesta minst 3-4 timmar per accepterad offert innan det faktiska jobbet kan börja. Sedan är det få fall man kan köpa en template och få upp sidan på kundens webbhotell på 30 minuter även om man inte gör några ändringar. Man kan i alla fall inte göra det med kvalitet på 30 minuter. Man måste dessutom oftast konfigurera plugins, lägga in lite content samt utbilda kunden vilket snabbt gör att det läggs till ett par timmar på varje projekt. Så att leverera en WP-sida med en färdig template för 6k känns inte så farligt om man gör det med hyfsad kvalitet och håller bra kundkontakt. Det gäller att effektivisera och strömlinjeforma processen väldigt mycket för att man ska kunna få ner priset speciellt långt under 6k om man ska ha en hyfsad marginal. För 1500 kr skulle jag aldrig leverera en sida för... |
Citat:
Självklart tar en bra sida tid, även om man använder någon form av mer eller mindre färdigställt tema. Vissa teman/templates är ju dessutom så stilrent enkla att det är omöjligt för 99,99% av besökarna att identifiera det "som redan använt". Roligast är ju att utveckla något helt från grunden, men då är prislappen en annan. |
Citat:
Det jag retar upp mig på är de som kallar sig webbutvecklare/webbdesigners men har gjort en liten business av att installera WP med färdiga teman, som dom oftast själva inte ens begriper koden för... Jag stöter oftast på någon ny kund varje månad som har blivit utsatt för en av dessa hit-n-runs. Dom anlitade en 22-årig frilansande utvecklare som tog 6-8 lax för att leverera vad dom trodde var deras egen hemsida, men vad som faktiskt bara är något skräpigt tema från en amerikansk marknadsplats. Och nu går inte killen att nå, alternativt är för "stressad" för att hjälpa, men i själva verket handlar det om att nu behöver något riktigt jobb göras, och denne individs kunskaper slutar vid att installera ett tema... Du beskriver ett bra scenario hos en seriös leverantör, där det identifieras mål, upprätas kravspec, och man t.o.m. har uppföljning och utbildning med kunden. Detta är inte praxis för de aktörer jag syftar på, och om man är så pass engagerad som du beskriver, ja då förutsätter jag att kunden vet vad denne köper. Personligen hade jag blivit lack som kund om jag fick debiterat 6.000kr, och inser att det är max 1h aktivt jobb+tema för $29 bakom detta, och resterande kostnad är leverantörens egen "cost of doing business", d.v.s. jag betalar avsevärt mycket mer bara för att leverantören ska bemöda sig att prata med mig och skriva sin egen offert, än jag gör för produkten jag får. |
Ja, jag håller med.
Fördelningen blir ju väldigt skev när det bara någon timmes faktisk utveckling, men om man är en seriös leverantör enligt det jag beskrev ovan så är det ju inte bara utvecklingen som man betalar för som kund. Man betalar först och främst för få någon som på ett ärligt sätt kan avgöra vilken lösning som passar bäst med tanke på budget, krav och önskemål. Man vill även ha en leverantör som man kan ringa till för att hjälp med sidan även i efter leveransen så att man kan säkerställa att sidan fungerar enligt önskemål även i framtiden. Erbjuder man inte det här eller inte ens har kunskaperna för att kunna erbjuda det, så håller jag verkligen med om att man blåser kunderna. Speciellt om man inte är ärlig med att man köpt temat. Jag håller dock inte med om att färdiga teman automatiskt innebär dålig kvalitet. Köpa premiumteman är oftast väldigt bra och genomgår ordentliga tester på ett sätt som man aldrig någonsin skulle kunna erbjuda för under 10 000 kronor. Man kan oftast med ganska enkla medel piffa upp och anpassa temat på några timmar för att anpassa det efter kundens grafiska profil. Den stora nackdelen med att använda färdiga teman är enligt mig att de är ofta ganska svåra att ändra i, speciellt om man vill kunna ta del av temats uppdateringar i framtiden. Det tar oftast mycket tid att sätta sig in i hur temat fungerar och vart man ska ändra för få igenom ändringen på rätt sätt i t.ex. ett child theme. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson