WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Varför kan inte domänauktionerna fungera här på wn??? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059146)

matzi 2013-09-15 23:12

Varför kan inte domänauktionerna fungera här på wn???

jag syftar på denna: http://www.wn.se/t1059090.html

Det borde inte vara tillåtet att hålla i auktioner som inte följer villkoren som är uppsatta av TS själv!

När det kan fungera på alla andra ställen jag är medlem i...

petlin 2013-09-15 23:27

Jag tycker nog att även om den går fel så är forumets klocka den enda gemensamma klockan som loggar bud och därför bör den gå att använda.

Skulle jag sälja något skulle jag dock ta med i reglerna att auktionen förlängs med 10-15 minuter om det kommer in bud just på slutet. Om inte annat för att själv kunna krama ut så högt bud som möjligt vid en budstrid.

Det löser även problemet med sena bud via PM som kanske inte hinner annonseras innan tiden går ut.

matzi 2013-09-15 23:52

Jag lägger mitt bud så närma den tiden jag kan som är satt för budstopp, i detta fallet strax före 20:00 svensk tid vilket säkert moderatorerna kan intyga o ta fram.

Jag hade givetvis aldrig lagt det tre minuter innan formumstiden om det hade varit den som hade varit stopptiden det säger ju sig självt!

KristianE 2013-09-16 07:18

Matzi:
Jag ser att du är ny här. I din profil har du möjlighet att välja rätt tidszon så stämmer forumklockan bättre..

matzi 2013-09-16 07:59

Jag är INTE ny här utan heter matzii vanligtvis

Men råkade logga in med en användare jag aldrig använt eftersom jag återställde mitt lösenord

Läs tråden det handlar inte om gmt utan huruvida mitt bud 19:57 är det sista giltiga budet o det menar jag eftersom jag postade det 19:59:40 svensk tid

petlin 2013-09-16 11:10

Även om ditt bud skulle vara det sista "giltiga" budet enligt fröken ur bland de som visas i tråden så har du ändå inte koll på två saker.

1. Det skulle kunna ha kommit in något annat högre bud via PM de sista sekunderna då det också var en OK budväg enligt reglerna även om bud i tråden föredrogs. Kanske skickade mikli850 ett sådant i tid för att sedan förtydliga det även i tråden (i tid eller försent).

2. Redan i första inlägget reserverade sig trådskaparen mot för låga bud och nämner sedan inte något reservationspris eller att det är borttaget då några bud hade kommit in. Kanske är reservationspriset just 6000:-. Ett pris som möjligen inte kom in i "rätt" tid men som det då kan vara OK att sälja till då auktionen inte nådde reservationspris innan den var slut.

Det är alltid trist att förlora en budgivning men du säger själv ovan att du lämnade hela 20 sekunders lucka mellan ditt bud och sluttiden. På 20 sekunder kan det hända mycket även om det är inom gränser som alla accepterar.

matzi 2013-09-16 11:57

Svar 1. Givetvis pm:ade jag säljaren igår o där har inte inkommit något bud innan 20:00 via pm ( vilket kunde varit en risk som du säger)

Han skrev såhär:
"Vad gäller auktionen så har jag fått andra högre bud alldeles efter stängning via pm."

Svar 2. Läs inlägg 6 i tråden o säg inte att jag inte har koll

Jag förlorade auktionen menar erebos till ett vinnande bud som kom två minuter efter åtta ( svensk tid)

Hade det stått att det var formumstiden som var stopptiden så hade jag naturligtvis inte bjudit 3 minuter innan, det säger sig självt!

Givetvis hade jag accepterat ett motbud inom de 20 s men det kom först 2.5 min senare!!!! Och det gör mig milt sagt förbannad.

hnn 2013-09-16 13:20

WN är ingen auktionsplattform och kan därför inte ställas till ansvar för att det är olika tolkningar.
Många har genom åren sålt domäner på WN med olika resultat ( Vissa har urartat, andra har blivit arga för att dom inte fick sålt domänen och andra glada för att dom fick ett stort antal tusenlappar )

Det är trådskaparen som ställer kraven och väljer säljaren att inte sälja till högstbjudande så är det upp till säljaren.

Bit ihop och lycka till nästa gång...

gregoff 2013-09-16 14:09

För att undvika sånt i framtiden kanske alla säljare ska lägga in "jag bestämmer själv vem jag slutligen säljer till och till vilket pris" som reservation. Ungefär samma regler som när man säljer hus. Inget gäller förrän att alla parter skrivit på.

dannelito 2013-09-16 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20477415)
För att undvika sånt i framtiden kanske alla säljare ska lägga in "jag bestämmer själv vem jag slutligen säljer till och till vilket pris" som reservation. Ungefär samma regler som när man säljer hus. Inget gäller förrän att alla parter skrivit på.

Eller som det brukar skrivas med tre ord: "Fri prövningsrätt förbehålles."

För övrigt finns det ju inget auktionssystem på WN, bättre att hänvisa till MissDomain eller dyl om man vill sälja en domän/webbplats till högstbjudande.

Pake 2013-09-16 15:55

Jag tycker att säljer gör rätt i att ignorera ditt bud som är 1kr högre än tidigare bud.
Att bjuda 6001kr när någon annan redan hade bjudit 6000kr tycker jag är ett för lågt bud.

matzi 2013-09-16 16:44

Läs tråden från början Pake så ser du vari problemet består du har bara läst de sista inläggen...

Jag bjöd 5100:- kl: 19.59.40 enl fröken ur och nästa bud inkom 2.5min efter detta, vilket är försent enligt mig.

Därefter började diskussionen om att säljaren vill att det skall vara forumets klocka som är den rätta så att han kan få mer betalt för domänen fastän auktionen redan är avslutad, när 6000:- budet kommer....

erebos 2013-09-16 22:32

Trodde det bara var datingfactorysajter som var krångliga att sälja här på wn :)
Vad är meningen med en klocka som loggar inlägg om man inte får använda den?

Thomas 2013-09-16 22:35

22:37 är klockan nu. Om forumet visat att klockan är mindre (22:35) så borde en köpare fått mer tid på sig att bjuda än tänkt. Mer tid är oftast bra, hade det varit tvärt om vore det tråkigt då kunde ju bud missas av dom som lägger bud xx:59:59. Jag personligen gillar att auktionen förlängs 5 minuter vid bud, det är mest rättvist.

Men vi skall ställa klockan på servern.

matzi 2013-09-16 22:58

Har skrivit det flertalet ggr att jag visste att klockan gick fel redan innan jag bjöd och därför hade jag fröken ur samtidigt som jag försökte bjuda så närma 20:00 svensk tid som möjligt och du Thomas kan gärna ange min exakta svenska tid nu när du vet hur mycket server klockan går fel.

Jag är inte klantig o visar mitt intresse o bjuder 3 minuter innan, vad skulle jag vinna på det? Ingenting.

Det behöver inte förlängas 5 min om inte säljaren vill det men däremot så är det rimligt att stopptiden hålls och inte som nu att den ruckas på för att tjäna 900:- till

Om någon undrar varför jag bjöd 5100 så var det ned hänsyn till att någon kanske bjöd 5000 dolt via pm o det ville jag bjuda över

matzi 2013-09-16 23:11

Du får gärna erebos använda server klockan bara du talar om det, jag är ganska säker på att du menas svensk tid 20:00 när du själv skriver såhär:

"Intresse finns tydligen så sätter slutdatum nu på söndag kl 20.00."

Det jag blir mest irriterad över är inte domänen för det har jag gott om utan det är att det ännu en gång till fallerar här på forumet. Hade det varit några av de större utländska forumet som inte villkoren hade hållits på så hade det inte kunnat sopas under mattan.

Om du inte visste att klockan gick fel förrän presic när auktionen slutade så upplyste jag dig om detta i tråden och då borde du funderat på vad som är mest rätt att göra...

erebos 2013-09-16 23:24

Men nu ska ju klockan justeras så att det ska funka i fortsättningen.
Mer kan jag inte göra, jag står inte och faller med dom få hundralapparna som du låg under med.
Jag tyckte helt enkelt att det var mest rätt att följa den synliga klockan i forumet.
Sen om det är rätt eller fel avgör väl var och en som dom vill. Kommer att sätta förlängning på nästa eventuella auktion.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson