WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Inkasso små belopp? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059023)

dannel77 2013-09-03 18:00

Inkasso små belopp?
 
Nån som vet av ett bra, sunt inkassoföretag för indrivning av mindre belopp? Tex. kostnader för outlösta PF-paket och dylikt. Belopp på några hundra kr.

Titusbramble 2013-09-03 18:26

Det är bättre om du lämnar det till kronofogden direkt. Inkasso kan inte göra mer än vad fogden kan, de lämnar över ditt krav och om det inte betalas går det ändå bara vidare till KF.

Du kan kräva handräckning av KF vilket innebär i stort sett samma sak.

Om de sen bestrider går det till domstol

Glöm bara inte att det kostar dig 300 kronor att registrera ett ärende hos KF och du betalar det själv, och kräver det av personen som är skyldig dig pengar. Du får inte tillbaka de pengarna förrän personen betalt skulden.

Om det är en privatperson/EF är det lättare att ta det till domstol eftersom då är personen personligt ansvarig. Om det är ett AB är det svårare eftersom de kan vara på obestånd och då kan de kursa innan du fått dina pengar och du står där med alla rättegångskostnader och skulden obetald.

Summan är av det hela att KF/Inkasso är en tandlös tiger för de som inte bryr sig att betala. Normala svenskar fruktar myndigheten helt i onödan

dannel77 2013-09-03 19:12

Tack för ett gediget svar.

Kanske det bästa vore att köpa en stämpel från Svea Inkasso eller liknande då? Bara för att skrämma upp dom som skiter i räkningen. Eller finns det något liknande hos KF?

Yllas 2013-09-03 19:34

Jag tänker lite precis som daniel, jag önskar oxå en tjänst där jag kan ansöka om inkasso utan några årsavtal / månadskostnader. Jag vill endast betala per ansökan, precis som man gör med kronofogden...

aelander 2013-09-04 00:22

Har kronofogden egen inkassoverksamhet?

Jag har använt desse och har god erfarenhet av dem.

http://www.nordbro.com/Tjanster/Inkasso/

Man betalar en årsavgift och då ingår även juridisk rådgivning.

Titusbramble 2013-09-04 06:34

De har inte inkasso men handräckning vilket är i stort sett samma sak.

En person som lämnar över kravet personligen. Det är ju inte så att de driver in skulden utan det gör KF

Det är helt enkelt ett företag som har mer resurser än KF men som i gengäld tar mer betalt

Det bästa som jag ser det är att man anlitar ett företag som till exempel Klarna som tar betalningsansvaret och man får betalt oavsett. Om det är många fakturor som inte betals är det ett bra alternativ, om det bara är ett fåtal kanske man får leva med svinnet eftersom det innebär en större kostnad att göra något åt det, utan garantier

Titusbramble 2013-09-04 06:51

För att förtydliga. Inkasso är bara ytterligare en instans som du måste betala. Om personen som är skyldig dig pengar säger nej till dem, då går det ändå till KF och vidare till domstol

Yllas 2013-09-04 08:09

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20476727)
För att förtydliga. Inkasso är bara ytterligare en instans som du måste betala. Om personen som är skyldig dig pengar säger nej till dem, då går det ändå till KF och vidare till domstol

No shit, men oftast om man använder sig av inkasso så skrämmer det de flesta och pengarna kommer.
Oavsett får du ta upp kostnaden för inkasso i din kfm ansökan.

Titusbramble 2013-09-04 08:22

De som inte betalar efter påminnelse är ofta de som har erfarenhet. De är antingen redan så bankrutt att de inte bryr sig eller så vet de hur det går till. Man kan ju skjuta på sin betalning utan att något händer bara man bestrider ända tills dess att man når domstolsförhandling, vilket kan vara flera månader in i framtiden.

Vet man bara hur det går till behöver man som sagt inte bry sig om vare sig KF eller Inkasso på ett väldigt bra tag och de flesta mindre företagare har inte ork eller tid att dra allt till domstol och sedan riskera förlora

Det är sjukt att det kan gå till så, förlorade själv ca 20.000 på grund av att företaget som anlitat mig var konkursmässigt och att dra dem inför domstol hade kunnat sluta ännu dyrare för mig. Korkat av mig att inte kolla upp företaget, men det var en kund som rekommenderades till mig av en affärskontakt till mig.

aelander 2013-09-05 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20476727)
För att förtydliga. Inkasso är bara ytterligare en instans som du måste betala. Om personen som är skyldig dig pengar säger nej till dem, då går det ändå till KF och vidare till domstol

Är detta verkligen korrekt?
Är det inte domstol först och sen KF?

Som jag har fattat det så lämnas normalt inte bestridda fordringar till KF?
Har jag fel?

aelander 2013-09-05 01:38

Så här skriver Nordbro Jurister på sin sida:

"Observera att du inte kan lägga in krav som är bestridda. Om din kund har gjort invändningar mot fakturan strider det mot god inkassosed att vidta inkassoåtgärder."

Och om jag inte har fel för mig så lämnar de heller inga ärenden till KF som är bestridda och ej avgjorda i domstol.

aelander 2013-09-05 01:42

Jag har en tjänst via Nordbro Jurister som jag betalar ca 2500kr/år. De tar inget extra för varje ärende. Till mig redovisas hela fakturabelopp för varje ärende plus påminnelseavgift och ränta.

I tjänsten ingår även fri juridisk rådgivning på telefon.

Jag tycker absolut att detta är värd det som det kostar.

Conny Westh 2013-09-05 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20476727)
För att förtydliga. Inkasso är bara ytterligare en instans som du måste betala. Om personen som är skyldig dig pengar säger nej till dem, då går det ändå till KF och vidare till domstol

Om personen som är skyldig pengar bestrider ett inkassoärende så får inkassobolaget inte skicka ärendet vidare till kronofogden alls. Då är det enda lagliga sättet att gå till domstol och få skulden fastställd av domstolen. Först därefter kan man gå till KFM för handräckning.

Titusbramble 2013-09-06 14:10

Så med andra ord, precis som jag säger betalar man för en tjänst som sen ej är någon mening med i och med att fodran är bestriden.

Aelander: Om samtliga dina ärenden blir bestridda är de 2500 kronorna du betalt i början av året bortkastade

Därför hävdar jag nu, precis som innan att pengarna är totalt bortkastade med inkasso och det är bättre att vända sig direkt till KF och kräva handräckning.

ztream 2013-09-07 18:50

Lika enkelt att bestrida skulden hos KFM som hos inkassobolaget. Bestrider kunden hos KFM lägger de ner ärendet och du måste ta det till tingsrätten själv.

Titusbramble 2013-09-07 19:49

Då har du iallafall inte betalt för inkasso. Och för att göra det ännu enklare kan man hoppa över KF också och slippa den kostnaden

Conny Westh 2013-09-08 11:57

Man måste göra en rimlighetsbedömning om det lönar sig att dra ärendet till KFM.

Om en person inte har råd att betala 150 kr för en produkt som man beställt. Så lär ju inte betalningsförmågan öka när avgiftrena till KFM på 600 tillkommer.... Sannolikheten att få betalt är då inte så stor.

De fåtal gånger jag drivit något vidare till KFM har det definitivt inte lönat sig, det har bara skapat mig mer kostnader och gett mig huvudbry som jag inte vill ha. Så här i efterhand så kan jag konstatera att det hade varit smartare att lägga ner tid på bättre förarbete innan jag inledde en affärsrelation med kunden och möjligen avstått redan då. Eller att när väl skadan var skedd att jag avbryter affären och skriver av det förlust jag hade och inte driver det vidare. Detta gällde dock konsulttjänster med flera hundratusentals kronor i potten.

Efter lärdomen från tiden som konsult har jag aldrig drivit något enda ärende vidare över huvud taget, jag tar den uppkomna förlusten och ökar inte på förlusten. Jag tar betalt i förskott och/eller räknar in en rimlig kundförlust i min priskalkyl. Det har besparat mig mycket bekymmer.

När man bedriver en affärsverksamhet ska man inte fundera på vad som är "rättvist" utan man ska se det som en "risk" och göra rimliga riskkalkyler ungefär som försäkringsbolag eller professionella spelare gör. Man ska fokusera sina resurser på att skaffa nöjda kunder, man ska släppa dåliga affärer så fort som möjligt och gå vidare och göra fler bra affärer i stället. Det är i alla fall min lärdom.

Misstag kommer man göra hela livet, det är inget att gräma sig för, eller ägna åratal i domstolar för att försöka få "rätt" ur ett juridiskt perspektiv, det suger fullkomligt musten ur den starkaste entreprenören.

Ta förlusten, släpp alla dåliga affärer och gå vidare i livet. Jag har gjort alla dessa misstag som jag räknar upp. Jag ångrar mig bittert att jag inte släppte skiten tidigare för det gav absolut ingenting att hålla på och tjafsa och bråka, jag mådde bara pyton under tiden och långt efteråt. Nu 10 över år efter dessa idiotaffärer, börjar jag kunna släppa dem mentalt. Men det har krävt massor av onödig energi att grubbla på skiten.

Jag förlorade sammanlagt över en mille på detta men det var inte den största förlusten utan den värsta förlusten var min mentala energi som gick förlorad på kuppen. Mitt största misstag var att jag grubblade på detta. Gör inte om mitt misstag!!!

dannel77 2013-09-11 18:27

"Om personen som är skyldig pengar bestrider ett inkassoärende så får inkassobolaget inte skicka ärendet vidare till kronofogden alls. Då är det enda lagliga sättet att gå till domstol och få skulden fastställd av domstolen. Först därefter kan man gå till KFM för handräckning."

Haha, det här är typiskt Sverige. Detta omöjliggör i princip för småföretagare att driva ärenden som rör mindre belopp vidare. Det borde finnas en instans som effektivt avgör såna här tvister, utan någon domstol. Att ens blanda in en domstol i detta är ju bisarrt, det säger sig själv då att det blir helt omöjligt att komma någon vart. Finns ingen företagare som har varken ork eller tid att lägga på en domstolsförhandling.

Yllas 2013-09-12 21:32

http://www.intrum.com/se/Kampanj/Ink...pen_drivaeget/

Titusbramble 2013-09-13 08:39

Ska man spendera pengar är det bättre att lägga dem på en företagarförsäkring. Då har man tills viss del ekonomiskt skydd om det går till domstol. Det varierar nog oerhört mellan bolagen hur mycket skydd man har och jag litar oftast inte på försäkringsbolag då de ofta hittar vägar ur att betala full ut.

bya 2013-09-17 21:13

hör också med din bank där du är kund,
i mitt fall, handelsbanken har en egen inkassotjänst.

som folk skriver (minns ej namn) så strunta helt i inkasso... tar bara en djävulskt massa extra tid, o då har jag lärt mig den hårda vägen =)

jonny 2013-09-23 14:38

Det finns fördelar också och de flesta normala kunder betalar innan det går särskilt långt. Jag tyckte det fungerade bra med påminnelse följt av inkassokrav och ansökan om betalningsföreläggande. Att driva småmål till tingsrätten är egentligen inte värt pengarna, men det kan vara viktigt av principiella skäl.

Själv hade jag skickat eget inkassokrav. Du får då ta ut ersättning för såväl påminnelseavgiften, inkassoavgiften, dröjsmålsräntan och det egna arbetet när du ansöker om betalningsföreläggande. På sikt brukar man få betalt av de flesta.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson