![]() |
FSdata - Faktura?
Hejsan!
Jo det var så att FSdata hade kampanj där man fick gratis webbhotell. Nu när tiden har löpt ut så har jag fått en faktura på 1083 SEK att betala. Jag har inte bett dem att förnya mina tjänster eller liknande, kan de göra så? Känner mig lurad här av FSdata som jag trodde jag kunde lita på och gillade en del. Snabba svar uppskattas. |
Hur såg kampanjvillkoren ut? Var du tvungen att köpa ett år efter till fullpris, 1 års uppsägningstid eller liknande?
|
Troligen förlängs avtalet automatisk om du inte aktivt säger upp. Är så med de flesta avtal, så som exempelvis telefon, bredband, el osv osv.
Läs vad du har godkänt för avtal så står det säkert vad som gäller där. |
Kampanjen är inte kvar därför är speciella avtalet för just den kampanjen inte kvar. Hur kan jag lösa det? Det är inte så att jag direkt har 1083 SEK i kontot nu utan har spenderat mina pengar på andra viktiga saker. Har mindre än 500 att leva på.
|
Att de har ett sådant erbjudande innebär att du får testa den under en tid till kraftigt reducerat pris.
Enligt de avtal jag kan hitta på deras webbplats: "3. Uppsägning av webbhotelltjänst utan särskilt avtalad/avvikande bindningtid kan sägas upp när som helst med tre månaders uppsägningstid" Självklart så fortsätter de inte ha ett erbjudande om 0 kr nästa år, de måste till sist göra någon vinst. |
Just sådant man ska passa sig för vid kampanjer. Förhoppningsvis har du lärt dig att läsa villkoren till nästa gång. Om de är villiga att lösa det på något sätt kan nog bara FS Data själva svara på, så förslagsvis vänder du dig till dem.
|
Lurad, nej. Du har inte varit uppmärksam på villkoren.
Autmatisk förlängning är vanligt. Har varit jobbigt att behöva manuellt be om förlängning varje år. |
Det är standard att avtal förlängs, så helt korrekt. Det är du som kund som ska veta om du vill ha kvar tjänsten eller inte.
|
FS-Data har 3 mån uppsägningstid annars förlängs avtalet automatiskt. Normalt förfarande.
|
Jag var också ouppmärksam på det. Kontaktade supporten och dom löste det direkt. Behövde ej betala!
|
Det finns väl ingen människa som kan var aså naiv att man tror att företag erbjuder såna här tjänster helt gratis? Har ett företag en kampanj så är ju syftet att locka in nya "betalande" kunder men kunderna kan få en prövoperiod som är "gratis" eller kraftigt rabatterad.
Binero är väl ett av de enda företagen som bara stänger av kontot om man inte betalar förnyelsen, utan att skicka det till kronkalle. Men det hör till ovanligheterna, hoppas dock det blir vanligare. |
Citat:
|
Citat:
|
Negativ avtalsbildning är vanligt förekommande, kan kännas lite fult men man bör ju läsa innan man signar upp sig för något kan man ju tycka.
|
Citat:
|
"Jag har läst och godkänner..." brukar det finnas, Men det är väldigt få som genomför biten LÄSER :p
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson