WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FSdata - Faktura? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059011)

extra-c 2013-09-02 18:50

FSdata - Faktura?
 
Hejsan!

Jo det var så att FSdata hade kampanj där man fick gratis webbhotell. Nu när tiden har löpt ut så har jag fått en faktura på 1083 SEK att betala. Jag har inte bett dem att förnya mina tjänster eller liknande, kan de göra så? Känner mig lurad här av FSdata som jag trodde jag kunde lita på och gillade en del.

Snabba svar uppskattas.

KristianE 2013-09-02 18:53

Hur såg kampanjvillkoren ut? Var du tvungen att köpa ett år efter till fullpris, 1 års uppsägningstid eller liknande?

gregoff 2013-09-02 18:56

Troligen förlängs avtalet automatisk om du inte aktivt säger upp. Är så med de flesta avtal, så som exempelvis telefon, bredband, el osv osv.

Läs vad du har godkänt för avtal så står det säkert vad som gäller där.

extra-c 2013-09-02 18:57

Kampanjen är inte kvar därför är speciella avtalet för just den kampanjen inte kvar. Hur kan jag lösa det? Det är inte så att jag direkt har 1083 SEK i kontot nu utan har spenderat mina pengar på andra viktiga saker. Har mindre än 500 att leva på.

Ingo 2013-09-02 19:08

Att de har ett sådant erbjudande innebär att du får testa den under en tid till kraftigt reducerat pris.

Enligt de avtal jag kan hitta på deras webbplats:
"3. Uppsägning av webbhotelltjänst utan särskilt avtalad/avvikande bindningtid kan sägas upp när som helst med tre månaders uppsägningstid"

Självklart så fortsätter de inte ha ett erbjudande om 0 kr nästa år, de måste till sist göra någon vinst.

nsundberg 2013-09-02 19:19

Just sådant man ska passa sig för vid kampanjer. Förhoppningsvis har du lärt dig att läsa villkoren till nästa gång. Om de är villiga att lösa det på något sätt kan nog bara FS Data själva svara på, så förslagsvis vänder du dig till dem.

allstars 2013-09-02 19:24

Lurad, nej. Du har inte varit uppmärksam på villkoren.

Autmatisk förlängning är vanligt. Har varit jobbigt att behöva manuellt be om förlängning varje år.

patrikweb 2013-09-02 20:00

Det är standard att avtal förlängs, så helt korrekt. Det är du som kund som ska veta om du vill ha kvar tjänsten eller inte.

hnn 2013-09-02 22:08

FS-Data har 3 mån uppsägningstid annars förlängs avtalet automatiskt. Normalt förfarande.

AmoZ 2013-09-02 22:50

Jag var också ouppmärksam på det. Kontaktade supporten och dom löste det direkt. Behövde ej betala!

Conny Westh 2013-09-03 03:54

Det finns väl ingen människa som kan var aså naiv att man tror att företag erbjuder såna här tjänster helt gratis? Har ett företag en kampanj så är ju syftet att locka in nya "betalande" kunder men kunderna kan få en prövoperiod som är "gratis" eller kraftigt rabatterad.

Binero är väl ett av de enda företagen som bara stänger av kontot om man inte betalar förnyelsen, utan att skicka det till kronkalle. Men det hör till ovanligheterna, hoppas dock det blir vanligare.

AmoZ 2013-09-03 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476640)
Det finns väl ingen människa som kan var aså naiv att man tror att företag erbjuder såna här tjänster helt gratis? Har ett företag en kampanj så är ju syftet att locka in nya "betalande" kunder men kunderna kan få en prövoperiod som är "gratis" eller kraftigt rabatterad.

Binero är väl ett av de enda företagen som bara stänger av kontot om man inte betalar förnyelsen, utan att skicka det till kronkalle. Men det hör till ovanligheterna, hoppas dock det blir vanligare.

FS Data gjorde så förut också. Jag nappade på två erbjudande, innan mitt förgående, en av dem första förlängde ja, medans den andra fick jag en krediterad faktura på och den stängdes av, automatiskt.

JonathanS 2013-09-03 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av AmoZ (Inlägg 20476631)
Jag var också ouppmärksam på det. Kontaktade supporten och dom löste det direkt. Behövde ej betala!

Precis så är det. Om man inte vill fortsätta så är det bara att meddela vår kundtjänst det så tas faktura/konto bort. Inga som helst problem.

WeaZear 2013-09-04 02:02

Negativ avtalsbildning är vanligt förekommande, kan kännas lite fult men man bör ju läsa innan man signar upp sig för något kan man ju tycka.

foks 2013-09-04 06:22

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20476724)
Negativ avtalsbildning är vanligt förekommande, kan kännas lite fult men man bör ju läsa innan man signar upp sig för något kan man ju tycka.

Det är inte negativ avtalsbindning bara för att priset är lägre första året.

hundserver 2013-09-04 07:13

"Jag har läst och godkänner..." brukar det finnas, Men det är väldigt få som genomför biten LÄSER :p

tartareandesire 2013-09-04 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20476729)
"Jag har läst och godkänner..." brukar det finnas, Men det är väldigt få som genomför biten LÄSER :p

När man måste godkänna så pass många avtal som många behöver idag så kan man knappast räkna med att särskilt många ens har möjlighet att läsa igenom allt. Företag måste därför bli mycket bättre på att upplysa om de viktigare delarna i avtalen, något många tyvärr är urusla på med flit, däribland de flesta av budgetwebbhotellen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson