WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Spamfloden tar över (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058982)

Conny Westh 2013-08-31 08:44

Spamfloden tar över
 
Igår hade jag på ett av mina mejlkonton, 4 riktiga mejl av totalt 479 mejl, resten var spam. Det betyder att jag hade 475 spammejl. Vilket i sin tur innebär att 0,835% av mejlen var "riktiga mejl" resten dvs 99,16% var spam.

KristianE 2013-08-31 08:59

Du behöver verkligen skaffa ett externt antispam-skydd... Jag får kanske ett spam om dagen som slinker igenom.

gregoff 2013-08-31 09:52

Kör gmail själv. Får nåt spammail i veckan (av dem som syns).

Yllas 2013-08-31 09:55

Samma här, kör Google Apps (gmail) jag med och får inte mkt som passerar..
Dock har jag problem med att mina kollegers mail ibland hamnar i spamkorgen. Har fått sätta regler för att de inte ska göra det. Det är märkligt.. :/

Conny Westh 2013-08-31 12:31

Om mer än 99% av alla mejl som skickas är spam så belastar det ju de fysiska näten lika mycket och det kostar oss alla pengar i slutändan för vi måste betala operatörerna för att hålla sig med den överföringskapacitet som klarar 100% av all trafik.

Jag tycker man borde göra något åt källan till alla spam i stället för att ta hand om konsekvenserna på slutanvändarnas bekostnad.

Globalt blir det mycket billigare att hantera om operatörerna och avsändarna hålls ansvariga och får stå för alla kostnader för spammande än att ansvar och kostnader läggs på mottagaren som det är idag.

Metoder för att stävja spam:

- Globalt opt-in-krav
- Förbud att sälja mejladresser vidare utan innehavarens samtycke i varje enskilt fall
- krav på omedelbar respekt för avregistrering
- Kraftiga böter för överträdelser (typ 5000 kr per avsänt spammejl med personligt betalningsansvar)
- betrakta spammande som ett brott enligt brottsbalken med fängelse i straffskalan
- förverka all egendom som används för spammande
- Helt annan syn på vem som "äger" en mejladress (det är innehavaren, ingen annan)
- Strikt krav på operatörerna att identifiera och stänga ner spammare omedelbart
- Om operatören inte stänger ner omedelbart så stängs hela operatörens nät omedelbart


För de som verkligen skickar seriösa massmejl så bör användaren få bestämma frekvens, exempelvis: aldrig, årsvis, kvartalsvis, månadsvis, veckorvis eller dagligen.

Första raden i varje mejl ska innehålla identifierad länk för justering av frekvens.

BarateaU 2013-08-31 12:58

Tyckte någon nämde exempel på att ta 1 öre per mail som skickas, vet inte hur det skulle fungera praktiskt men tanken lät god då de större bovarna inte skulle ha råd att spamma sönder en.

clirre 2013-08-31 17:36

Tycker Gmail lyckas ta bort det mesta men en typ av mejl glider hela tiden igenom. Kineser som promotar en (halvseriös) produkt. Får ni andra också dessa?

tartareandesire 2013-08-31 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476462)
Jag tycker man borde göra något åt källan till alla spam i stället för att ta hand om konsekvenserna på slutanvändarnas bekostnad.

Både och är ju nödvändigt. Känns ju tämligen meningslöst att du ska sitta med all spam till dess att någon förändring sker? :)

digiArt 2013-08-31 21:17

Undrar om det är bra nyttjande av samhällets resurser. Mer samhällsekonomiskt att stoppa in ett spamfilter och istället jaga de stora spammarna.

Tänk dig att en rättsinstans ska hantera avsändare och mottagare som inte är överens huruvida ett mail var önskat eller ej.

Ibland är jag imponerad över energin du lägger på saker Conny.

Conny Westh 2013-09-01 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20476483)
Ibland är jag imponerad över energin du lägger på saker Conny.

Spam är något som engagerar mig mycket eftersom jag får såna ofantliga mängder. För mig har spamfloden förstört mycket av den fantastiska nyttan man skulle kunnat haft av mejl. Jag får varje dag sitta och sortera ut de spam som slinker igenom spamskydden jag använder, detta kostar mig arbetstid, energi och mental styrka, alltihop som jag skulle kunna använda endera för att arbeta mer och effektivare eller få mer fritid.

Jag hatar spammare mer än mycket annat.

bya 2013-09-01 02:00

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476485)
Spam är något som engagerar mig mycket eftersom jag får såna ofantliga mängder. För mig har spamfloden förstört mycket av den fantastiska nyttan man skulle kunnat haft av mejl. Jag får varje dag sitta och sortera ut de spam som slinker igenom spamskydden jag använder, detta kostar mig arbetstid, energi och mental styrka, alltihop som jag skulle kunna använda endera för att arbeta mer och effektivare eller få mer fritid.

Jag hatar spammare mer än mycket annat.

du bidrar med mycket på forumet conny, o jag läser mycket av det du skriver, men det verkar som du kör fel mailleverantör.

Här kanske vi andra äntligen får bidra med något i din vardag, som någon skriver ovan, kör google apps =)

KristianE 2013-09-01 08:05

Conny:
Kontakta mig via PM så ska du få testa vår distribuerade antispam-tjänst som tvättar mailen innan de når din mailserver. Sen får du en HTML-formaterad e-postrapport på morgonen så du snabbt kan se om det skulle vara någon falsk positiv.

Clarence 2013-09-01 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476485)
Spam är något som engagerar mig mycket eftersom jag får såna ofantliga mängder. För mig har spamfloden förstört mycket av den fantastiska nyttan man skulle kunnat haft av mejl. Jag får varje dag sitta och sortera ut de spam som slinker igenom spamskydden jag använder, detta kostar mig arbetstid, energi och mental styrka, alltihop som jag skulle kunna använda endera för att arbeta mer och effektivare eller få mer fritid.

Jag hatar spammare mer än mycket annat.

Vad är det egentligen för spamskydd du använder? De flesta får en enorm mängd spam, men väldigt väldigt liten del slinker igenom ett kompetent spamskydd.

hnn 2013-09-01 13:34

Inte ens Spamassassin släpper igenom sådana mängder av spam... Han verkar köra utan spamfilter...

Conny Westh 2013-09-02 06:50

Jag anser inte att det är mitt webbhotells ansvar att jag får en flod av spam, det är avsändarens ansvar, det är avsändarna jag vill kritisera.

Jag har spamskydd på mina konton utom på just detta älsta konto där jag inte använder det för att se hur spamfloden ser ut.

Problemet med spam är att det inte kostar avsändaren i stort sett något, utan transportören och mottagaren får betala hela kostnaden i form av infrastruktur och arbetstid.

Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.

KristianE 2013-09-02 07:04

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476551)
Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.

Detta skulle jag säga att det görs av säkert 99.9% av alla webhotell. De få webhotell som härbärgerar spammare brukar släckas ner till slut.

Jag skulle säga att den största utsändarna av spam är vanliga privatpersoner som fått in trojaner i sina datorer.

foks 2013-09-02 07:40

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476551)
Jag anser inte att det är mitt webbhotells ansvar att jag får en flod av spam, det är avsändarens ansvar, det är avsändarna jag vill kritisera.

Jag har spamskydd på mina konton utom på just detta älsta konto där jag inte använder det för att se hur spamfloden ser ut.

Problemet med spam är att det inte kostar avsändaren i stort sett något, utan transportören och mottagaren får betala hela kostnaden i form av infrastruktur och arbetstid.

Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.

Det är upp till dig men att då starta en tråd om att spamfloden tar över är rent trams. De flesta spam som skickas är från kapade datorer, kapade hemsidor eller kapade mailkonto. Så fort de upptäcks stängs de ner, men nya tjänster kapas hela tiden. Har mottagaren ett vettigt spamfilter når bara en minoritet av spammen fram, vilket självklart gör spammandet mindre lönsamt.

Vill du slippa spam utan att använda spamfilter får du sitta och vänta på att smtp kommer att överges till förmån för ett säkrare protokoll. Det kommer fortfarande inte att lösa alla problem, men kommer att vara en bra bit på vägen.

hundserver 2013-09-02 07:53

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20476551)
Jag anser inte att det är mitt webbhotells ansvar att jag får en flod av spam, det är avsändarens ansvar, det är avsändarna jag vill kritisera.

Jag har spamskydd på mina konton utom på just detta älsta konto där jag inte använder det för att se hur spamfloden ser ut.

Problemet med spam är att det inte kostar avsändaren i stort sett något, utan transportören och mottagaren får betala hela kostnaden i form av infrastruktur och arbetstid.

Det är avsändarens webbhotell jag menar ska stänga av spammare direkt de upptäcks.

Det fanns en tid då jag engagerade mig i att anmäla spam till avsändarens Isp
men eftersom 99% av de man rapporterade ignorerades så la jag ner projektet.

Började istället att blockera avsändarnas iprange i Mailservern så dom droppades direkt, Det visade sig mer effektivt.

Skulle gärna se ett system som automatiskt skickar ett mail till resp isp så fort
ett konto spamar, Dock skulle det aldrig hålla i praktiken tyvärr.

patrikweb 2013-09-02 16:29

Som operatör så kan du inte ta ansvar för var en kund gör, för en operatör har inget lagstöd att fakturera slutkund för administrativ kostnad. Det är billigare köra ignore.

Sedan är internet globalt med olika lagstiftningar, många länder finns det typ ingen "internet" lagstiftning ens.

Stor del av spam är utländsk med.

Danielos 2013-09-07 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20476553)
De flesta spam som skickas är från kapade datorer, kapade hemsidor eller kapade mailkonto. Så fort de upptäcks stängs de ner, men nya tjänster kapas hela tiden. Har mottagaren ett vettigt spamfilter når bara en minoritet av spammen fram, vilket självklart gör spammandet mindre lönsamt.

Precis, så är det. Om det är så att din nuvarande leverantör inte klarar av att erbjuda ett vettigt spamskydd så bör du byta emailleverantör. Du bör knappt få några spammail om du väljer rätt leverantör.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson