WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bineros fakturor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058883)

daniel_ 2013-08-21 08:10

Bineros fakturor
 
Vill återigen passa på att varna för fel i Bineros fakturor och fakturahantering. Har stött på 20-30 fel i löpet av 2-3 år med alltifrån ej fakturerade domännamn till felfakturering.. Senast igår felaktigt belopp på nästan 1500kr över..

Så dubbelkolla att alla domännamn verkligen finns med, att summan är korrekt och att du inte betalar för domännamn som du inte äger.

Jag tror Binero skulle må väldigt bra av en revision för det kan inte vara många rätt i deras böcker..

Binero 2013-08-21 10:56

Hej Daniel,

Jag beklagar, det måste ha blivit ett missförstånd om din rabatt när jag gav dig den. Beloppet på den faktura du fick igår var inte felaktigt, det var årsavgiften för ditt webbhotell som är dags att förnya från den 20 september.

Jag har mailat dig om detta. Jag ber om ursäkt om vi på något sätt varit otydliga i vår kommunikation.

MVH
Christer

daniel_ 2013-09-10 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20475945)
Hej Daniel,

Jag beklagar, det måste ha blivit ett missförstånd om din rabatt när jag gav dig den. Beloppet på den faktura du fick igår var inte felaktigt, det var årsavgiften för ditt webbhotell som är dags att förnya från den 20 september.

Jag har mailat dig om detta. Jag ber om ursäkt om vi på något sätt varit otydliga i vår kommunikation.

MVH
Christer

Christer, jag är glad om du inte försöker dumförklara mig när det är ni som har extremt stora problem i er administration. Detta har inget med mig att göra. Min varning för Bineros faktura- och domänhantering kvarstår!

Sitter dessutom just nu med ännu fler fakturor. BInero har lyckats skicka ut fakturor som inte ens finns registrerade i deras eget system. Alltid någon ny upplevelse med Bineros fakturahantering..

coredev 2013-09-10 22:27

Har aldrig stött på något fel på Bineros fakturor - har varit kund sedan länge (är även kund hos andra webbhotell).

tartareandesire 2013-09-11 00:46

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20477114)
Har aldrig stött på något fel på Bineros fakturor - har varit kund sedan länge (är även kund hos andra webbhotell).

Samma här. Jag tror ju knappast Daniel ljuger men det är inga omfattande problem då det uppenbarligen bara drabbar ett fåtal kunder. En allmän varning är lite överdrivet tycker jag - i så fall bör den gälla i princip vad man än gör på vilket webbhotell det än gäller. Det är extra illa att fakturor blir fel dock och jag hoppas att Binero verkligen åtgärdar problemen istället för att bara ursäkta sig gång på gång.

altruixm 2013-09-11 01:24

Har aldrig haft fel belopp heller.

Erik Stenman 2013-09-11 01:25

Jodå. Binero brukar fakturera mig för domännamn jag inte äger. De har de även erkänt i en annan tråd har jag för mig.

Binero 2013-09-11 09:01

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20477109)
Christer, jag är glad om du inte försöker dumförklara mig när det är ni som har extremt stora problem i er administration.

Daniel, jag har verkligen inte dumförklarat dig. Jag konstaterade bara att det måste blivit ett missförstånd eftersom den faktura du sa var 1500 kr för hög faktiskt var rätt.

Övriga fel du hänvisar till kan jag inte säga så mycket om, då jag inte kunnat hitta dem i vår ärendehanteringssystem.

Visst har det hänt att vissa kunder drabbats av problem med fakturering, problem vi löst när de dykt upp. Det är naturligtvis inte okej på något sätt och vi jobbar med vår leverantör för att få till en förbättring.

MVH
Christer

ZynX 2013-09-11 09:45

Det jobbiga med att bli en stor aktör är oftast när de skapar problem. Då skapar det så mycket problem för allt och alla, och jag tror faktiskt att binero kommer lära sig av sina misstag. För alla misstag en stor aktör utgör kommer resultera till minskad inkomst.

Ibland tror jag att många växer för fort och inte riktigt kan ta sig ur sitt skal, antar att de hände tidigare när deras lagringsutrusning krånglade. Då finns de bara en sak att gör och det att föröka ta sig ur skalet man är fast i. Men det tar tid, att flytta lagring med så mycket data som binero tillhandahåller är inget som går på en kvart.

Så är det något fel nu så lär man sig oftast av dom, och det kommer som sagt att slå tillbaka större på ett stort webbhotell vid problem vid ett litet då det drabbar ofantligt mycket mindre kunder i samma utsträckning.

jake 2013-09-11 12:39

Känns igen från http://www.bineror.se

Jesper Ribacka 2013-09-12 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20477142)
Känns igen från http://www.bineror.se

hehe orka göra en sån sida

Andreas Bard 2013-09-12 17:53

Jag vet många som har problem med Bineros system och det har varit så i många år. Vi är drabbade. Problemet verkar dels ligga i att Binero inte tar bort domännamn från en kunds kontrollpanel när den inte förnyas, byter ägare eller flyttas till en annan registrar. Detta medför att när du sedan köper domänen och lägger till den på ditt konto så går fakturan till den gamla kunden, som så klart inte betalar den. Det går då heller inte att lägga till domänen som webbplats eller att komma åt att ändra DNS på grund av detta.

Vi har haft flera domännamn som deaktiverats på grund av detta, och Binero har till och med snapbackat domännamn och gett tillbaka. Så det är ett problem. Visst har man ett ansvar själv att hålla koll, och vi har verktyg om håller koll men när man även fast man hanterar tusentals domännamn så vill man ju kunna lita på att registraren gör det man betalar dem för. Tydligen har deras migrering till nya servrar och system också gjort att domännamn inte följt med i migreringen och därför inte förnyats.

Och senaste denna månad fick jag en faktura på domännamn jag inte äger längre. Jag hoppas att den nya ägaren har koll och får dem förnyade ändå. Och det går nte en enda vecka utan att jag hör någon som har liknande problem.

Det jag vill ha av Binero är att de faktiskt gör något åt detta. För det enda jag fått, varje gång det har varit problem är "det beror på ***'" och "vårt system är inte byggt för att hantera kunder med så många domännamn". Jag har mailhistorik från supporten från flera år tillbaka med samma problem. Vad har gjorts för att få bort problemet?

daniel_ 2013-09-13 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20477130)
Daniel, jag har verkligen inte dumförklarat dig. Jag konstaterade bara att det måste blivit ett missförstånd eftersom den faktura du sa var 1500 kr för hög faktiskt var rätt.

Övriga fel du hänvisar till kan jag inte säga så mycket om, då jag inte kunnat hitta dem i vår ärendehanteringssystem.

Visst har det hänt att vissa kunder drabbats av problem med fakturering, problem vi löst när de dykt upp. Det är naturligtvis inte okej på något sätt och vi jobbar med vår leverantör för att få till en förbättring.

MVH
Christer

Nej Christer, den var inte rätt. Jag orkar bara inte ta det vidare.. Är hyfsat trött på er i dagsläget.

Ni har haft problem så länge jag kan minnas och jag har tyvärr varit kund sedan 2007 vill jag minnas.

Citat:

Jag tror ju knappast Daniel ljuger men det är inga omfattande problem då det uppenbarligen bara drabbar ett fåtal kunder. En allmän varning är lite överdrivet tycker jag - i så fall bör den gälla i princip vad man än gör på vilket webbhotell det än gäller.
Som du kan se så bekräftar både Binero och flera andra kunder att problemen existerar. Det är inga små problem bara för att det inte drabbar alla, men det är väldigt allvarliga problem som dessutom ALDRIG åtgärdas av Binero och därför är en varning passande.

Kay 2013-09-14 12:39

Jag får också fakturor på domännamn som bytt ägare och även där Binero inte längre står som registrar, så visst finns det ett problem likt det Daniel säger.

AndersN 2013-09-14 14:47

Även jag har fått ett flertal fakturor på domäner som Binero inte vart registar för på flera år.

Anders Larsson 2013-09-14 17:18

Jag har fått fakturor på domäner som jag inte längre äger, på domäner som inte längre är registrerade, på fakturor som jag äger men som hanteras av annan registrar. Som om inte det är skrattretande nog har de missat att fakturera domäner som jag ägde och som de hanterade. Upptäckte det dock manuellt så det löste sig.

Då har jag inte varit kund hos Binero på flera år nu, så problemen har funnits länge. De har dock, alltid, varit väldigt servicemedvetna och gjort allt för att ställa allting till rätta.

jake 2013-09-15 17:09

Fick nyss en påminelsefaktura för en faktura från binero med 28 domännamn d.v.s. ca 2500kr.
När jag kontrollerade hade ingen av dem binero som registrar.

Undrar just hur mycket jag har betalat fel till binero tidigare utifrån deras bluffakturor då jag tidigare inte har kollat upp systematiskt att binero verkligen är registrar.

daniel_ 2013-09-15 20:26

Ja, det är rent överjävligt hos Binero. Jag trodde inte att det var så många som var drabbade dock..

Jag sitter just nu med en faktura som är felaktig. Den utskickade fakturan skiljer sig från den som är i systemet så den jag har betalt har inte gått mot den fakturan som finns i deras system vilket gör att den står som obetald.

Domännamnen i fakturan har nu gått ut (expired) och den enda svaret man får från Binero i 2 veckors tid är "Vi behandlar ert ärende".

Då kanske du tänker; Varför betalar du inte fakturan i systemet med kort för att säkra domännamnen? Jo, för att jag kan inte betala med kort hos Binero längre då de inte stödjer kortbetalning utan Verified by VISA aktiverad. Detta kan man dock inte aktivera på företagskort på Swedbank och alla andra leverantörer accepterar kort utan detta tillägg..

Titusbramble 2013-09-16 08:30

Som jag skrev i ett annat inlägg:

Var går gränsen för kriminalitet när de inte gör något åt saken utan låter saker bara fortgå? Ser faktiskt ingen skillnad mellan detta och bluffakturor.

Det finns två alternativ vad Binero är:

1. Oseriösa som skickar ut bluffakturor

eller

2. Inkompetenta

Binero 2013-09-16 10:45

Det är tyvärr så att vi haft en del problem med faktureringen. Vi har pressat vår leverantör i frågan och det jobbas just nu mycket intensivt med problemet. Faktum är att vår leverantör satt en av sina allra bästa utvecklare på att göra hela faktureringen perfekt. Detta är en av våra allra högst prioriterade frågor att lösa.

Tur i oturen, när vi går igenom faktureringen är det inte en stor andel av våra kunder som drabbats vad vi kan se. Det är dock illa nog om någon enda drabbas, och vi löser naturligtvis problem så fort de upptäcks, antingen av oss själva eller av kunden.

MVH
Christer

Anders Larsson 2013-09-16 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20477396)
Det är tyvärr så att vi haft en del problem med faktureringen. Vi har pressat vår leverantör i frågan och det jobbas just nu mycket intensivt med problemet. Faktum är att vår leverantör satt en av sina allra bästa utvecklare på att göra hela faktureringen perfekt. Detta är en av våra allra högst prioriterade frågor att lösa.

Tur i oturen, när vi går igenom faktureringen är det inte en stor andel av våra kunder som drabbats vad vi kan se. Det är dock illa nog om någon enda drabbas, och vi löser naturligtvis problem så fort de upptäcks, antingen av oss själva eller av kunden.

MVH
Christer

Men detta problem har ju funnits både i den nya OCH i den gamla plattformen. Olika tekniska lösningar med andra ord.

naredi 2013-09-17 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20477396)
Det är tyvärr så att vi haft en del problem med faktureringen. Vi har pressat vår leverantör i frågan och det jobbas just nu mycket intensivt med problemet.

Varför ska ni ALLTID skylla ifrån er? Det är alltid någon leverantör som gjort fel. Är inte ni ansvariga för att välja leverantörer? Vågar ni inte ta på er misstagen utan att skylla ifrån er? Ett tips för att skapa förtroende är att göra just det.

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20477396)
Tur i oturen, när vi går igenom faktureringen är det inte en stor andel av våra kunder som drabbats vad vi kan se.

Om ni nu går igenom all fakturering (gissar att ni gör det med automatik?), kommer ni att kontakta alla drabbade och betala ut ersättning?

FredrikNas 2013-09-17 08:54

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20477423)
Men detta problem har ju funnits både i den nya OCH i den gamla plattformen. Olika tekniska lösningar med andra ord.

Precis, jag har varit kund av och till helt sedan den tiden då Kjette gick från ProInet/O.K till Binero, och detta problemet har varit konstant, det har knappast med plattformsleverantören att göra.

Problemet ser ut till att vara att Binero fakturerar alla domäner som ligger i kontrollpanelen, oavsett om dom faktiskt ägs av kunden, om dom faktiskt är under Bineros registraransvar, eller om dom faktiskt är registrerade. Jag har inga direkta bevis för det, men det är så det upplevs från dom gånger jag har haft mina domäner hos Binero, jag har fått fakturor på alla 3 typer av nämnda situationer.

tartareandesire 2013-09-17 10:50

Ifall problemet endast låg hos leverantören Atomia så skulle väl City Network ha precis samma problem. Har de det?

FredrikNas 2013-09-17 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20477462)
Ifall problemet endast låg hos leverantören Atomia så skulle väl City Network ha precis samma problem. Har de det?

har aldrig hänt mig hos CN

Binero 2013-09-17 14:16

Det är en kombination av olika faktorer som kan ge problem för ett fåtal kunder.

I de fall en felaktig fakturering sker och fakturan betalas, upptäcker våra system detta, då domänförnyelsen inte går igenom. Kunden meddelas i samband med detta och får självklart en återbetalning.

Just vad gäller domäner som avslutats eller transfererats från oss så behöver kontrollen som utförs innan fakturering trimmas och bli bättre. Det är vi medvetna om.

Vi arbetar ständigt på att förbättra våra system. Vi ser just nu över allt som har med faktureringen av våra tjänster att göra. Att få detta att fungera problemfritt är bland de allra översta punkterna på vår prioriteringslista i dagsläget.

MVH
Christer

tartareandesire 2013-09-18 14:30

Det är lite märkligt att dessa problem hängt med så pass länge. Er vd Anders Aleborg borde ha satt en utvecklare på att lösa problemet en gång för alla för evigheter sedan. Fakturering borde rimligtvis ha varit en prioriterad fråga. Det borde inte ha tagit alltför lång tid med tanke på att ni vetat om när problemet uppstår. Att nu istället lämna över ansvaret på Atomia är ju ganska fult.

FredrikNas 2013-09-18 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20477483)
Det är en kombination av olika faktorer som kan ge problem för ett fåtal kunder.

I de fall en felaktig fakturering sker och fakturan betalas, upptäcker våra system detta, då domänförnyelsen inte går igenom. Kunden meddelas i samband med detta och får självklart en återbetalning.

Just vad gäller domäner som avslutats eller transfererats från oss så behöver kontrollen som utförs innan fakturering trimmas och bli bättre. Det är vi medvetna om.

Vi arbetar ständigt på att förbättra våra system. Vi ser just nu över allt som har med faktureringen av våra tjänster att göra. Att få detta att fungera problemfritt är bland de allra översta punkterna på vår prioriteringslista i dagsläget.

MVH
Christer

Hur hanteras kunder som sannolikt har betalat för domäner dom inte ska betala för?

Binero 2013-09-19 08:58

Hej Fredrik,

Det gäller samma sak där, om domänen betalats men inte kunnat förnyas så återbetalas pengarna.

MVH
Christer

Titusbramble 2013-09-19 13:36

Rent spontant känns det som om man borde sända in detta till svensk handel för att få de bedömt. Det är ju inte få som råkat ut för det och det är under en längre tid och då kan det bedömas som medvetet

Hade vi fått falska fakturor från nummerupplysningen och allt vad de nu heter, då hade vi ju direkt skickat in dem till svensk handel och kontaktat media. Vad är skillnaden?

daniel_ 2013-09-19 18:08

Det verkar vara fullstændigt kaos hos Binero i dagslæget. Værre æn vanligt.

Mina domænnamn hann gå ut och en del låg nere cirka ett dygn+. Jag betalade den andra fakturan genom bankgiro (IGEN!!!) och då førnyades domænerna. Vet dock inte om det var mina 58 mejl eller inbetalningen som var den utløsande faktorn. Har ænnu inte hørt ett ljud om mina andra betalning som ska krediteras och ærendet verkar ligga långt ner i deras kællararkiv..

Den service och professionalitet som jag mottagit av Binero återfinns oftast hos 14-åringar som precis lært sig drifta en server i sin garderob och som sedan insåg att de tog in før många kunder. Helt jævla fruktansværd nonchalans jag fått i mitt nuvarande ærende. Noll respekt før sina kunder och deras tjænster.

Några dagar efter detta fick man sina andra present av Binero. Hela kontot rootat av hackare :) Hur det ens ær møjligt kan man undra - men hos Binero kan allt ske!

Jag har all respekt før att Binero kan ha problem med sina leverantører och jag beklagar det. Men man behandlar inte sina kunder som en påse skit før det.

Hade det inte varit før att jag har 100+ domænnamn hos Binero så hade jag givetvis aldrig varit kvar..

http://s21.postimg.org/7571d5kmf/binero.png

jtmf 2013-09-19 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20477619)
Det verkar vara fullstændigt kaos hos Binero i dagslæget. Værre æn vanligt.

Mina domænnamn hann gå ut och en del låg nere cirka ett dygn+. Jag betalade den andra fakturan genom bankgiro (IGEN!!!) och då førnyades domænerna. Vet dock inte om det var mina 58 mejl eller inbetalningen som var den utløsande faktorn. Har ænnu inte hørt ett ljud om mina andra betalning som ska krediteras och ærendet verkar ligga långt ner i deras kællararkiv..

Den service och professionalitet som jag mottagit av Binero återfinns oftast hos 14-åringar som precis lært sig drifta en server i sin garderob och som sedan insåg att de tog in før många kunder. Helt jævla fruktansværd nonchalans jag fått i mitt nuvarande ærende. Noll respekt før sina kunder och deras tjænster.

Några dagar efter detta fick man sina andra present av Binero. Hela kontot rootat av hackare :) Hur det ens ær møjligt kan man undra - men hos Binero kan allt ske!

Jag har all respekt før att Binero kan ha problem med sina leverantører och jag beklagar det. Men man behandlar inte sina kunder som en påse skit før det.

Hade det inte varit før att jag har 100+ domænnamn hos Binero så hade jag givetvis aldrig varit kvar..

"er du gal? " :D


OT: Det enda problemet jag haft med binero är deras ohyggligt många driftstörningar.

kw_wasabi 2013-09-20 03:34

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20477142)
Känns igen från http://www.bineror.se

Haha. Det där med att Binero stänger ner spambloggar stämmer inte. Jag har ett 30-tal spambloggar hos Binero, ingen nedstängd.

lazat 2013-09-20 12:01

usch då, nu tappade jag matlusten.. Jag som bara skulle kolla WN innan jag gick ut och köpte mat..

Danielos 2013-09-21 13:28

Jag skulle iof också spy om jag tog en cigarett som tjejjen verkar göra :D

daniel_ 2014-03-04 19:40

Binero har fortfarande inte fixat detta.

Blev dubbelfakturerad senast igår.

gotserved 2014-03-04 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20487667)
Binero har fortfarande inte fixat detta.

Blev dubbelfakturerad senast igår.

Kanske dags att byta till en bättre leverantör då?
Hur svårt kan det vara att byta över till Loopia?

Binero 2014-03-04 22:32

Hej Daniel,

Jag kan inte hitta något supportärende i frågan, DM:a gärna ditt kundnummer eller något av fakturanumren så ska jag se över vad som skett och återkomma till dig.

MVH
Christer

Binero 2014-03-05 08:31

Nu har jag lyckats kolla upp det. När vi ändrade betalningsvillkor från 14 dagar från faktura till 30 dagar hickade systemet till och dubbelfakturerade en del fakturor. Men det är inte ett bestående problem, de tidigare problemen med fakturering är lösta.

MVH
Christer

tartareandesire 2014-03-05 09:14

Att systemet ens tillåter dubbel fakturering av produkter/tjänster är väl ändå ett bestående problem. Om systemet är bra kodat så borde detta kunna ordnas relativt enkelt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson