![]() |
Crystone, ett skämt eller...
Har tröttnat på deras helt sanslösa dåliga prestanda. Det tar minst 10-15 sekunder innan ens sajterna börjar ladda...
Har mailat deras kundtjänst flera gånger utan svar... idag kom detta: "Fått svar från teknik nu som kollat på detta. De hittar inget fel på servern, utan menar att det ibland kan gå lite långsamt då ni ligger på en delad server. Det man kan göra är att flytta er till en VPS eller dedikerad server, för att det ska gå lite snabbare." Så Crystone tycker att detta är en acceptabel nivå för alla deras webhotell kunder uppenbarligen. Har 5 andra leverantörer i Sverige och aldrig varit med om maken till kundservice eller dålig prestanda. Ger dom en sista chans att åtgärda problemet under dagen annars får det vara med detta oseriösa företag som tycker att 15 sekunders kopplingstid på en domän är acceptabla svarstider för deras kunder. |
Om du vill gå över till en annan så rekommenderas Citynetwork, Binero, Mebo och Inleed. Dessa har bra priser och är stabila. City och Binero har dock haft en del problem den sista tiden men arbetar på att förbättra sin delade miljö.
Om det är priset som styr så är dessa ett bra alternativ. |
När du ligger på delad server så kan det vara andra sidor som belastar. Jag skulle ringa dom och be dom flytta dig till en annan server, det brukar fungera.
|
Binero upplever jag som mycket långsamma på en slasksida jag har hos dem.
City Network är betydligt snabbare. Inleed är ju rätt så snabba men deras litenhet ökar risken för att de råkar ut för t.ex. överbelastningsattacker som de inte har rutiner att klara av. Dock måste jag då påtala att CityNetwork har haft extrema problem med det på deras delade miljö senaste 2 åren ungefär. |
Vad är det för site som du hostar hos Crystone?
Jag tittade på din profil och du nämner att du varit i branschen länge och har 50 siter, varför inte skaffa en VPS? Med det antalet siter och eftersom du är inom branschen så borde dina förväntningar vara högre än gemene man har på laddtider och prestanda samt att dina kunskaper borde vara i en sån nivå att en VPS skulle passa utmärkt. |
Citat:
|
De mest affärskritiska ligger inte på crystone eller på webhotell. Det finns behov av att använda denna typ av hosting ändå av flera olika anledningar.
De har nu iaf lovat att flytta sajterna till en annan server så får vi se om det händer något. Är fullt medveten om att prestandan inte alltid är vad man önskar sig på delade webbhotells servrar men att man som kund skall acceptera horribla svarstider för att man citat "ligger på en delad server" är inte acceptabelt. Nåja. Vi får se om det blir bättre. |
Enligt helt nya rekommendationer från Google http://googlewebmastercentral.blogsp...load-fast.html
Så rekommenderar de max 1 sekund för en mobilsurfare innan han kan börja läsa texten på sidan. |
Hejsan turneround,
Fredrik Björklund heter jag och jobbar som marknadsansvarig på Crystone. Detta låter väldigt konstigt, det måste ha blivit någon missuppfattning mellan teknik och support i ditt ärende. Kan du skicka över ditt ärende till mig så kan jag kolla över det direkt och se till att vi ordnar dina hemsidor! Du når mig direkt på [email protected]. Mvh, Fredrik Björklund |
Citat:
|
Citat:
Jag har precis pratat med vår 2nd line som kände till detta ärende, enligt dom har vi påbörjat en flytt av dina samtliga (50 tal) hemsidor till vår senaste server där allt skall flyta på bra. Jag vet att vi har en kille som suttit med denna flytt sedan halv två idag, om något är oklart så får du gärna kontakta mig ändå. Mvh, Fredrik Björklund |
Hej Fredrik,
Tack för snabbt bemötande. Exakt så skall en bra kundservice fungera. När problem finns försöker man lösa det istället för det ursprungliga svaret vi fick. Snyggt skött. Nu ser sajterna betydligt snabbare ut. |
Mycket snack hos crystone.
En gång så försvann alla mail från min webbmail och det var ganska viktiga mail. Efter flera samtal med dom så försäkrade dom allt finns på deras server och att dom skulle fixa det. Jag mailade och chattade med dom varje dag men det hjälpte inget. Och ringer man så får man bara hört att dom har lite problem (vad än problemet är så har dom just då lite problem på den sektionen) men att delar tekniker jobbar dygnet runt för att lösa det. Efter nån vecka fick jag ett mail om att dom stängt mitt ärende och att inga mail gick att rädda. Sen hade jag även andra problem, en gång ringde jag till kundtjänsten och hon frågade 3 ggr inom loppet av 1 min om mitt ärendenummer fast jag varje gång sagt att jag inte fått nån. Den tredje gången svarade jag med lite irriterad röst och då fick jag en utskällning eftersom hon gjorde allt för att hjälpa mig och om jag inte har nån så fick jag bara säga det haha. På deras hemsida står det: Citat:
Falsk marknadsföring om ni frågar mig, jag har även påpekat det för dom men dom bryr sig inte om att ändra. |
På vilket webbhotell eller ISP eller liknande hittar du tekniker i 1st line telefonsupport ???
|
Citat:
För mig tog det ca 3 veckor att få svar från en tekniker och han sa att dom inte lyckas få fram mina mail trots löfte från praktikanter som svarar i telefonen om att det inte ska vara nån fara och att det kommer lösa sig. Sen så är dom så fula att man inte kan svara på e-mail och om man ringer så skäller dom på en. Vissa i chatten är jävligt trevliga och hjälpsamma dock. |
Hej Kenan,
Tjänsten heter supporttekniker, och vi har bemannad support 24/7. Men du måste se skillnad på Tekniker och Supporttekniker, vi som alla andra webbhotell har en 1st line där våra trevlig killar och tjejer (notera att vi absolut inte har några praktikanter utan enbart heltidsanställda personer i vår kundtjänst) som jämnt svarar i telefon och hjälper till med allt dom kan. Anledningen till att du kanske upplevde dessa som praktikanter är att vi har under sommaren anställd upp 4 nya personer till vår 1st line support då vi växer så det knakar och måste hitta ny personal. Som du säkert också förstår så är detta en extremt nischad bransch och webbhotellskunniga inte växer på träd tyvärr. Så det kan ta ett tag innan dom vet exakt allt, men vi har 2 veckors utbildningar för samtlig personal innan dom får börja ge någon typ av support och dom lär sig sedan under tiden. Om problemet är mer tekniskt så tar dom och skapar ett ärende som går vidare till 2nd line support, är det så att inte dom kan lösa problemet så skickas det vidare till en Tekniker, beroende på om det är Mail, Windows eller Linux relaterade problem har vi olika tekniker med olika kunskaper. Så fungerar det på dom flesta webbhotell och andra IT relaterade företag som har en kundtjänst. Mvh, Fredrik |
Citat:
Tyvärr är dom flesta webhotellen här likadana. |
Citat:
Grattis att att ni anställt 4 nya personer och att ni växer, pga det så förlorade jag all min mail trots löfte om att allt var säkert på era server. Och ja jättetrevliga, jag fick en utskällning en gång för att jag blev trött eftersom hon i loppet av 1 minuten frågade 3 (TRE) gånger efter mitt ärendenummer trots att jag varje gång sa att jag inte fått nån då jag inte får svar på mina mail från er. |
Citat:
Det låter inte alls likt någon i vår support, jag har själv suttit med supporten nu under några dagar och har inte alls hört någon med ett sådant bemötande mot kund. Du får gärna kontakta mig direkt på [email protected] eller här via PM så jag kan gå till botten med vad som hänt just dig. Mvh, Fredrik |
Citat:
Jag har gett upp hoppet om er, så är inte intresserad av att få hjälp, har flyttat till en annan webbhotell nu. Nu har det gått 2-3 månader sen min mail försvann så jag tror inte att det går att rädda (trots att ni lovade att det skulle vara klart inom några dagar då allt sparar på era superbackuppsystem i världsklass). Jag kollade lite snabbt på er facebooksida och där står inte heller så mycket positivt om er, ser bl.a. annat att er e-post varit nere i 3 dagar men på er hemsida så står det Citat:
Jag måste säga i er försvar att ni är billiga, men att ni är bra och levererar kvalitet, det stämmer inte. Inte meningen att hacka på dig, du gör ju bara ditt jobb, men jag tycker att ni marknadsför er fel. 9 kr i månaden för webbhotell i världsklass och bästa kvalitén på alla era produkter, nja, skulle inte tro det. |
Citat:
|
Citat:
Men samtidigt är det ett pris Crystone själva satt sig i så det är upp till dom själva att bestämma vad dom vill sälja de till och vad dom vill få ut av det. Vill Crystone sälja världsklass för 9 kr i månaden så hoppas jag verkligen att dom har tänkt till! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Som konsument tycker jag att man har ett ansvar att bedöma sina behov gentemot rimligheten hos de företag som tillhandahåller produkter eller tjänster inom det området man verkar.
Att lägga "affärskritiska" sidor hos webbhotell där man inte betalar mer per år än vad en krogrunda går på är att ignorera sina kunder och samtidigt bädda för bekymmer. Det skulle vara som att en proffscyklist skulle köpa sin cykel på Biltema men ändå förvänta sig samma kvalitet som en Bianchi eller en krögare som köper lågprismärken och förväntar sig endast det finaste för det står ju "högsta kvalitet". Jag förstår viljan att behöva kräkas ur sig svordomar åt leverantörer men det skulle vara lite uppfriskande och nästan förlösande om vi alla tog ett djupt andetag och funderade över vilken roll vi har i det hela, vilket ansvar vi har mot våra användare och vad vi egentligen kan förvänta oss. Det kanske står att det är ett webbhotell i världsklass och det är det säkert - världsklass om man jämför med webbhotellen som kostar 9kr / månad kanske. Att jämföra äpplen mot päron och sedan klaga på att det inte fungerar som utlovat känns daterat och poänglöst. Jag gillar att det finns ett brett utbud av webbhotell och majoriteten jobbar stenhårt för att tillhandahålla den absolut bästa servicen. Då är det kanske dags att vi slutar gnälla så fort gratiskontot hos Citynetwork eller budgetkontot hos One går ner. Anpassa era verktyg efter era behov och justera förväntningarna därefter. Nog med gnäll om att webbhotellet som kostar mindre än ett frisörbesök har äventyrat ert företags fortlevnad. Det är helt enkelt inte rimligt att tro att 9kr / månad ska räcka och bli över. Det går att göra tusen och åter tusen jämförelser med andra branscher men det borde inte behövas. Är det rimligt? är en fråga som fungerar i väldigt många delar av vardagen. |
Citat:
|
Jag tycker htiawe inlägg var så bra att det borde fästas som viktigt anslag i sektionen webbhotell.
|
Citat:
MEN du får tänka på att alla inte har den kunskapen, och då måste vi försöka förmedla det. Att dom här marknadsför dig som "världsklass" men kan knappt hålla kundernas mail uppe är ju att ljuga rakt ut i sin marknadsföring. Och sen att en manager kommer och säger att han minsann aldrig upplevt nån otrevlig i deras kundtjänst är ju bara skitsnack. Som om han skulle erkänna det på ett öppet forum. 9 kr i månaden är "specialerbjudande" som dom har haft länge nu. Tittar man på deras facebook sida eller googlar lite om dom så ser man att nästan alla är missnöjda med dom. Se bara exemplet i tråden här, deras kund var tvungen att starta en tråd för att få hjälp trots att dom håller världsklass och har kundtjänst som har öppet dygnet runt. Och att inte prata om deras stackars tekniker som jobbar dygnet runt. Det var bara det jag ville förmedla så ifall någon som inte har så mycket erfarenhet (som jag) kikar in i den här tråden så slipper denna blir lurad av deras "världsklass" och specialerbjudande som dom har kört i nån månad nu. Hade jag haft såna här skojare i min bransch så hade jag försökt förmedla hur dåliga dom är överallt då dom smutsar ner hela branschen. |
Citat:
Vi har absolut haft en del problem med mailen den senaste tiden, det är något som vi varit helt öppna med exakt vad problemet har varit och hur vi har åtgärdat detta. Vi har flera tusen nöjda kunder, och självklart kommer du hitta missnöjda kunder i sociala medier, det är stället alla vänder sig till oavsett vem dom är missnöjda med! Men som du kan se även där svarar vi på alla helt öppet och står för vad som är fel och vad vi gör för att åtgärda det. Så varför jag skulle börja ljuga i öppna forum nu förstår jag ej, för det är inget jag tidigare gjort. Självklart lyssnar vi på våra missnöjda kunder, det är därför vi nu gör en miljoninvestering i hårdvara, ny kontrollpanel och nytt nätverk för att se till att våra tjänster alltid fungerar som det är tänkt att dom ska göra. Om du vill kan du läsa mer om det i denna pressreales som vi skicka ut i måndags: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...E/release.html Jag har förstått att du är missnöjd med våra tjänster och kan inget mer än säga att det är tråkigt att du fått den upplevelsen. Om du vill hjälper jag dig med flytten ifrån oss som jag förstår att den inte är gjord än. Med vänlig hälsning, Fredrik Björklund Crystone Sverige AB |
Citat:
(minst 10 tecken) |
Citat:
Jag tycker att man oavsett val av webbhotell ska ha en beredskapsplan så att man snabbt kan byta om det skulle behövs. Att man undviker lågpriswebbhotell innebär inte automatiskt att saker fungerar bättre. Loopia hade problem med mail och backup, CityNetwork har haft problem med DDOS-attacker och Binero med lagringslösning. Liknelsen med Biltema håller inte riktigt, de säljer inte cyklar där de uttryckligen lovar "endast den bästa kvalitén på alla våra produkter.", vilket Crystone gör. Det uttrycket anser jag är en direkt lögn som de omedelbart borde ta bort. Jag har inte sett något annat webbhotell dra till med samma överdrifter. En skillnad mellan lågpriswebbhotell och vanliga webbhotell är dock att man antagligen är mer benägen att hjälpa kunden med det lilla extra som egentligen inte ingår i priset och att det är lättare att få kontakt med ansvarig chef. Men även den skillnaden håller på att minska, när en kund enkelt kan ge ett företag dåligt rykte via sociala media kostar en missnöjd kund mycket. Detta gäller oavsett prisklass på webbhotellet. |
Citat:
Vad är skillnaden mellan webbhotellen? Ja, det är tex. webbhotell som kan erbjuda lighttpd+php5-fpm+memcached som inte passar alla kunder (inget .htaccess stöd) framför typiska cpanelshotell med apache+fastcgi/php. Men det finns också andra sätt att nischa sig som webbhotell än just det tekniska vilket många webbhotell på marknaden gör. Det kan vara allt från mer personlig support till servrar med mindre kunder per server osv. |
Driver man ett företag och har sin "affärskritiska" hemsida så har man också ett ansvar mot både företaget och kunderna att ta reda på vad man behöver och om prisbilden man finner är rimlig eller ej. Har man inte den kunskapen så får man utbilda sig, fråga vilken egen företagare som helst.
Det finns liksom ingen ursäkt att inte utbilda sig för att kunna göra sitt jobb. Jag tror också att de flesta vet precis vad de ger sig in på när de skaffar ett webbhotell för sin "affärskritiska" hemsida. Jag tror inte att alla är så blåögda att 9kr/månad verkar som en rimlig avgift. Däremot tror jag att det är många som skaffar konton där det är billigast och är jättenöjda tills det blir problem, istället för att erkänna för sig själv att man själv är att skylla för att man riskerar sitt "levebröd" så gnäller man på forum. Ta ett steg bakåt istället och fundera på hur man kan göra något bättre av det, kanske räcker det med att byta till en annan leverantör med en högre kostnad eller kan du själv lansera en tjänst utformad för att passa den kundgruppen du tillhör? Alltför många av dessa affärskritiska sidorna ligger på webbhotell som lovar guld och gröna skogar, guld och gröna skogar åt den kundgruppen man är avsedd för - hobbyanvändaren. Seriösa företag ska inte hosta sin sida på ett webbhotellskonto hos Crystone, One eller Manufrog. Inget ont om någon leverantör utan det handlar om att skilja på användningsområdet för olika leverantörer. Väljer man att chansa och lägger sin sida, där man har ett krav på upptid, hos en leverantör som för en billig peng driftar människors modebloggar och hästforum så får man stå sitt kast. Sen kan man alltid argumentera huruvida företag marknadsför sig men jag tror inte att det är den egentliga poängen i den här diskussionen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Deras fula marknadsföringsknep. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson