![]() |
Angivet pris på webshop, 0kr?
Hej, tidigare i natt så hittade jag en bugg på en hemsida som säljer kläder. På många utav artiklarna så var priset 0kr så jag beställde ett gäng. Jag betalade 50kr i frakt och en orderbekräftelse skickades till min mail. Även där stod det 0kr för plaggen.
Nu till min fråga, om företaget listat artiklarna för 0kr, kan jag "måsta" betala fullpris för dem då? Låt säga att jag spelar dum och säger att jag trodde att dem hade utförsäljning och att jag endast skulle betala frakten för plaggen. Det är inte vilken webshop som helst utan en hemsida för riktiga märkeskläder, kan jämföras med nike.com, ralphlauren.com etc. Det jag vill diskutera i denna tråd är vad ni tror kommer att hända, är dem skyldig att leverera plaggen till detta pris etc. Ha en fortsatt trevlig morgon. Mvh Zebra. |
I deras villkor står det garanterat något om reservation för "tryckfel" och tekniska fel. Självklart kommer du inte få kläderna för 0kr...
|
Citat:
Med tanke på Prisinformationslagen så borde man som konsument ha rätt till det felskrivna priset. http://www.konsumentverket.se/Lagar-...rmationslagen/ http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2004-347/ Citat:
|
|
Du kommer inte att krävas på pengar men de har ingen skyldighet att leverera kläderna.
Om du ändå drar upp lagar så har också du som konsument ett ansvar att inse när det är uppenbart att prislappen är felaktig. Och nej, du har aldrig "rätt" till ett pris eftersom de alltid kan neka att sälja till det priset. Prislagen är till för att skydda mot att företag tar mer betalt än vad de skyltar med men i det här fallet så har du faktiskt själv insett att något inte är som det ska med priset så du kan glömma det där med "rätt". |
Hej zebra,
Lova att uppdatera oss om fortsättningen. ;-) |
Citat:
Självklart, har fått ett mail nu där det står att kläderna har skickats. Måste vara för bra för att vara sant. Hehe. Skulle det vara så att jag får kläderna så ska jag genast skicka ett mail för att rapportera buggen och hoppas på att jag får behålla mina plagg! :rolleyes: |
Denna debatt har varit uppe i media väldigt många gånger. Var väl komplett.se som sålde hårddiskar för 1kr också?
Oavsett, om priset är uppenbart felaktigt så kommer du aldrig vinna en sådan tvist. Rapporterar du det till butiken så ska det extremt mycket goodwill till från butiken för att de ska låta dig behålla produkten. Du har ju uppenbarligen vetat om att du lurat dem när du beställde. |
När man ändå pratar om felaktigt prissatta produkter så är min uppfattning om att så länge butiken skickat produkterna så gäller priset som är betalat - de kan inte kräva tillbaka produkterna eller be om mer pengar.
Detta baserar jag på följande ärende, som förvisso handlar om produkter som kostade mer än 0 kronor totalt. http://www.sweclockers.com/forum/13-...t-kop-hos-dem/ |
Citat:
Jag hittar inte heller något i avtalslagen (där $32 handlar om avtals ogiltighet när avtalet varit felaktigt och den som fått avtalet "insåg eller bort inse misstaget") om att leverans påverkar. Har jag missat något i diskussionen om ClickOk får du gärna upplysa mig om det. Sen blir det förstås mycket svårare att bryta avtalet om leverans redan skett och kunden inte frivilligt skickar tillbaka varorna. Då kan det bli en utdragen rättsprocess och dålig PR så om det inte gällde större summor (>10 000 kr) skulle jag bli förvånad om ett företag gick vidare. |
Grundfrågan är egentligen när det finns ett upprättat avtal gällande köpet, rent juridiskt så är det alltid frågan om ett avtalsförhållande vid köp även vid köp av 2L mjölk på ICA då inträder att avtal vid kassan.
Om du går i en vanlig butik och ska handla ser en vara för X:- går till kassan och där får du besked att denna är felmärkt och faktiskt kostar 2X:- så har butiken rätt att justera priset i kassan. Du som köpare har naturligtvis rätt att avstå från ditt köp, det är vid kassan som rättshandlingen sker så att ett avtal ingås mellan parterna. Det finns rättsfall som ger rätt för en butik att neka ett pris i kassan om det är felmärkt (ska naturligtvis inte jämställas med avsiktligt felmärkt). När vi talar om distansköp via webshop så är ju frågan när rättshandlingen blir fullbordad och ett avtal om köp är upprättat av båda parter. Om jag ser en vara i webbutiken beställer och betalar i kassan så är det nog inte att betrakta som en slutförd rättshandling och avtal är upprättat. Om däremot butiken efter detta går vidare och faktiskt sänder varan till dig för det pris som du accepterade i webshopen och redan betalt, detta bör rimligen betraktas som en slutförd rättshandling där båda parter ingått ett avtal om köp. Mycket av detta regleras i avtalslagen och den är inte direkt ny, fyller snart 100 år :-), men jag skulle tro att resonemanget ovan gällande när rättshandling inträffar för det som beskrivs i denna tråd är det som skulle gälla vid tillämpande av lagen. Ska dock bli kul att se hur butiken hanterar det, skickades verkligen varorna och vad händer då om butiken upptäcker sitt fel? |
Plingade just på dörren och jag tog emot ett paket med de plagg jag beställt, sammanlagt värde på ca 5500kr.. Jag betalade 50kr för dem.. Ibland ska man ha tur antar jag..
|
Citat:
Trist för företaget. De har onekligen en bakläxa att ta tag i. |
Vill klargöra att det inte vad jag som "orsakat" denna bugg, jag surfade in som vanligt ca 05:00 och skulle kika lite kläder, dem var då listade för 0kr, så jag passade på. Efter kl 6 var kläderna listade med ordinarie pris. Det är ett väldigt stort företag och jag tror inte att dem gått back så mycket då dessa plagg antagligen inte kostar dem mer än 30-40kr att tillverka, om ens det.. Men jag är glad :)
|
Har man inte bättre koll som ehandlare så får man skylla sig själv... Min lilla personliga mening.
|
Citat:
|
Citat:
Menar, om det är en större ehandlare så kanske det är "för mycket" som är automatiserat så att ingen ser detta. Inte säkert att t.ex. den som plockar varorna kollar på ordersumman etc. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson