WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Mera om NSA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058670)

Conth 2013-07-31 16:28

Mera om NSA

Enligt Snowden/Guardian så dammsuger NSA data från nätet via ett program som kallas XKeyscore (email, surfhistorik etc etc)

Hur kan detta gå till rent tekniskt egentligen? Enda jag kan komma på direkt är om det är Cisco som förser dem med data (via nätets "backbone")...!?
Alternativt om de har hackat sig in och placerat spionprogramvara i nätet på centrala ställen!?

http://www.theguardian.com/world/201...am-online-data

patrikweb 2013-07-31 17:02

Finns massa sätt, men dom lär lyssna av både på lagligt och olagligt väg.

Alla sätt funkar och dom har garanterat en blandning, men ofta mer effektivast sätta sig direkt på kabeln.

Sedan går väldigt mycket i luften idag om man ser hur mobila folk börjar bli idag, snart har ju varenda jävel sin mail i mobilen och surf.

tony-axbyte 2013-07-31 17:36

Det sker nog genom samarbeten med diverse tjänsteleverantörer så som det skrivits om.

Conny Westh 2013-07-31 18:43

Snowden har ju bara avslöjat det han känner till. Det finns säkerligen många andra "samarbeten" eller situationer där NSA använder olika typer av "hot" mot involverade för att de ska hålla käften, sannolikt flödar pengar i större mängd också.

Men om NSA har samarbete med ATT, Bell South och Sprint, samt universitetsnäten och ARPA-net så kommer de åt de fysiska linorna och då är det en mindre svårighet att lyssna av och i första hand se vem som har kontakt med vem, sen har man mycket datakraft för at samköra olika källor med info så man får fram den info man vill ha.

Sen är det ju ganska få av de som jobbar inom NSA eller inom militären eller de underleverantörer som anlitas som träder fram och avslöjar vad som verkligen händer. Alla vet ju vad som händer om man gör det, livet kommer aldrig bli detsamma igen. De intalar sig helt enkelt med det bekväma med det de gör och låter saken bero, det är int esärskilt bekvämt att vara en wistleblower.

htiawe 2013-08-01 10:18

Jag satte nästan frukosten i halsen när jag läste det här imorse. Den ganska ingående presentationen av programmet gjorde mig illa till mods. Mängden av information som de samlar och som med lätthet kan gås igenom är enorm.

Det handlar inte bara om att läsa folks mail eller se deras chattloggar utan det finns möjligheter att se vilka Google Maps-kartor man tittat på eller analysera språkbruket hos användaren.

Nej, jag är inte orolig för att de ska granska min trafik. De skulle med all sannolikhet hitta vad de hittar hos så många andra. Dagstidningar, forum och bisarra YouTube-klipp. Men det är tanken på att det finns möjlighet att in i detalj avlyssna allt man säger och gör som skrämmer mig.

Clarence 2013-08-02 10:13

Skulle det vara ett studenthus med fel hudfärg skulle de förmodligen fått skaka galler istället:
http://www.theguardian.com/world/201...ressure-cooker

htiawe 2013-08-02 10:50

Enligt P1 Morgon imorse så har NSA specifikt undersökt svenskars besök på olika extremistforum, vilket kändes j*vligt skumt.

Clarence 2013-08-02 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20474940)
Enligt P1 Morgon imorse så har NSA specifikt undersökt svenskars besök på olika extremistforum, vilket kändes j*vligt skumt.

NSA hade i vilket fall det uppe som exempel i deras eget utbildningsmaterial som publicerats bland annat i The Guardian.

Conny Westh 2013-08-02 14:02

Bra för Snowden att han fått tillfälligt uppehållstillstånd i Ryssland nu i alal fall, då kan han röra sig lite mer fritt.

Pinsamt för den amerikanska regeringen att de hanterat detta så konstigt. Jag är faktiskt rejält besviken på Obama. Trodde faktiskt han skulle bli en bra preseident men han går till Historien som den som systematiskt förföljt flest Whistleblowers i USAs hela historia, det är väl 8 whistleblowers nu som åtalas/jagas.

51% av Ryska befolkningen tycker att Snowden gjorde rätt som avslöjade NSAs arbetsmetoder.

Media i USA frågade ut regeingens talesperson varför de inte tillåter att Snowden utövar sin rätt till "Freedom of speach" men talespersonen kunde inte svara på den frågan utan försökte få det till att Ryssland gett Edward Snowden "en plattform för sin propaganda"...

Clarence 2013-08-02 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20474946)
Media i USA frågade ut regeingens talesperson varför de inte tillåter att Snowden utövar sin rätt till "Freedom of speach" men talespersonen kunde inte svara på den frågan utan försökte få det till att Ryssland gett Edward Snowden "en plattform för sin propaganda"...

Kan jag svara på. Yttrandefriheten har i de flesta grundlagar inskränkningar, så även i Sverige,t ex när man hanterar hemlighetsstämplad information som i Snowdens fall.

Captain Thailand 2013-08-02 14:21

Hej,

Personligen misstror jag Putin minst lika mycket som Obama. Förmodligen finns det villkor i Snowdens uppehållstilstånd.

Kanske förhörs han av FSB (eller motsvarande) för att avslöja alla sina kunskaper om USA/NSA/CIA.

Spekulationer förvisso, men de känns ju inte helt konspiratoriska och verklighetsfrämmande.

Conny Westh 2013-08-02 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20474947)
Kan jag svara på. Yttrandefriheten har i de flesta grundlagar inskränkningar, så även i Sverige,t ex när man hanterar hemlighetsstämplad information som i Snowdens fall.

Snowden har avslöjat att NSA/Regeringen BRYTER mot lagen och avlyssnar enskilda medborgare på mycket lösa boliner. Det är självfallet en pinsamhet för regeringen och NSA att det avslöjas, men det är inget brott att avslöja brottslighet! Även om regeringen vill få det att se ut som Snowden är brottslingen, vilket han inte är. Snowden är en Whistleblower, dvs någon från insidan som avslöjat oegentligheter.

Om den som begår oegentligheter hemligstämplar det faktum att de begått brott mot grundlagen eller någon annan lag så måste man som Whistleblower bryta mot just DEN lagen eller hemligstämpeln för att avslöja dessa oegentligheter, tyvärr har lagstiftaren inte tänkt på detta eller medvetet lämnat ut denna utväg. Men Whistleblowers är viktiga för det är regeringen, politiker och offentliga tjänstemän som är allmänhetens tjänare inte tvärtom.

Det är lätt att glömma bort det för de som för tillfället har makten.

Conny Westh 2013-08-02 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20474948)
Hej,

Personligen misstror jag Putin minst lika mycket som Obama. Förmodligen finns det villkor i Snowdens uppehållstilstånd.

Kanske förhörs han av FSB (eller motsvarande) för att avslöja alla sina kunskaper om USA/NSA/CIA.

Spekulationer förvisso, men de känns ju inte helt konspiratoriska och verklighetsfrämmande.

Självklart är Putin inte dum i huvudet utan drar varje nytta av detta "serverade bord", den amerikanska regeringen ger ju Putin legitimitet i världens ögon när han ger en fristad för Snowden.

Det är för mig ofattbart att en nation som USA som i flera hundra år stått för yttrandefrihet, demokrati och goda värderingar nu hemfaller åt exakt det som gamla diktaturer gjort i alla tider, förtrycker och jagar sina egna medborgare när de avslöjar att makten är korrumperad eller maktgalen (tar sig friheten att veta allt om medborgarnas privatliv).

Snowden är dock, enligt visumet, ganska fri att röra sig som han vill i Ryssland vad jag förstått. Han verkar inte haft någon kontakt med FSB, bara med Wikileaks representanter, och The Guardian, förutom på presskonferensen på flygplatsen som han träffade många fler journalister.

Detta är en godisbit som Putin inte kan slarva bort, så varför ta några onödiga risker med det, det är ju inga egentliga nyheter Snowden har avslöjat, bara bekräftat vad som var allmänt känt sedan tidigare.

Conth 2013-08-04 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20474946)
Jag är faktiskt rejält besviken på Obama.

https://www.youtube.com/watch?v=7BmdovYztH8
Sedan undrar somliga varför så många misstror politiker.

Clarence 2013-08-04 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20474949)
Snowden har avslöjat att NSA/Regeringen BRYTER mot lagen och avlyssnar enskilda medborgare på mycket lösa boliner. Det är självfallet en pinsamhet för regeringen och NSA att det avslöjas, men det är inget brott att avslöja brottslighet! Även om regeringen vill få det att se ut som Snowden är brottslingen, vilket han inte är. Snowden är en Whistleblower, dvs någon från insidan som avslöjat oegentligheter.

Citat:

The Federal Whistle-blower Protection Act protects the public disclosure of “a violation of any law, rule, or regulation” only “if such disclosure is not specifically prohibited by law.”
Det vill säga man kan aldrig gå till media med denna typ av hemligstämplat material utan att begå ett brott. Han skulle däremot lagligt kunnat gå till någon av de instanser som har rätt security clearance, bland annat kongressens "intelligence" kommitèer.

För mig är det självklart att han snarare ska belönas än straffas. Men det är en moralisk bedömning - en rent juridisk bedömning tror jag får motsatt resultat i de flesta rättsstater, däribland USA.

Conny Westh 2013-08-04 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20475013)
Det vill säga man kan aldrig gå till media med denna typ av hemligstämplat material utan att begå ett brott. Han skulle däremot lagligt kunnat gå till någon av de instanser som har rätt security clearance, bland annat kongressens "intelligence" kommitèer.

För mig är det självklart att han snarare ska belönas än straffas. Men det är en moralisk bedömning - en rent juridisk bedömning tror jag får motsatt resultat i de flesta rättsstater, däribland USA.

Hmm, ja, jag kan ge dig rätt i det. Men en domstol KAN ju använda lite sunt förnuft och anse att det är OK att AVSLÖJA lagbrott utan att själv begå ett.

Conth 2013-08-04 21:57

Lite intressant också att Manning är dömd för spioneri och även Snowden är anklagad för detta. Ingen av dem har jobbat för "främmande makt" så vem har de spionerat åt?
Enda rimliga slutsatsen är de har spionerat på militär/stat för folkets räkning. Detta ses alltså som ett mycket allvarligt brott i USA.

Conny Westh 2013-08-04 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20475017)
Hmm, ja, jag kan ge dig rätt i det. Men en domstol KAN ju använda lite sunt förnuft och anse att det är OK att AVSLÖJA lagbrott utan att själv begå ett.

Det borde inte vara så besvärligt att lägga till att lagbrott inte kan hemligstämplas (dvs not be declared as clissified information).

tartareandesire 2013-12-11 21:49

För den som vill veta mer om FRA och deras samarbete med amerikanska NSA så finns det nu en hel del att läsa och se på Uppdrag Gransknings hemsida:

http://www.svt.se/ug/

Dokument från Snowden som rör Sverige går att hitta här:

http://www.svt.se/ug/las-dokumenten-...edward-snowden

htiawe 2013-12-12 07:16

Jag såg Uppdrag Granskning igår och det hela är ju jävligt smutsigt. Att det står i klartext i dokumenten att USA värdesätter samarbetet med Sverige iom att vi verkar politiskt neutrala skjuter sönder vår möjlighet att någonsin vara neutrala och kan ge oss stora problem framgent i relationen till andra länder.

Johnny Viking 2013-12-12 09:01

Faktiskt så bryr jag mig inte så mycket om övervakningen, jag mest fascinerad att media får tag på "top secret" document (via Snowden troligen ja). Att övervakning pågår kan knappast vara en nyhet, och att den är global är ju inte så konstigt heller. Syftet anser jag i slutändan är gott, men, någon lättskrämd och lättkränkt president, ledare osv kan ju ta det hela som en krigsförklaring att man försöker avlyssna folk och initiera ett nytt jihad (pågår väl redan ett par sådana most "väst").

Skulle vi inte ha övervakning, så skulle vi få fler "surprise" attacker inom väst. Det har ju i media flera gånger varit nyheter om hur s.k. celler gripits av polis via samarbeten av flera länder. Det är ju bra...!

Clarence 2013-12-12 10:09

Lyckligtvis är det många som inte håller med dig Johnny. Lyckligtvis har det blivit en större skandal i många länder - t ex Frankrike, Holland, Storbritannien, Tyskland, Brasilien. Lyckligtvis finns det folk som bryr sig mer än svenskarna som verkar paralyserade efter FRA-protesten misslyckades.

Själv lever jag hellre i en farligare värld än i en värld där man helt saknar personlig integritet. Övervakningen har för mig nått oacceptabla överdimensioner. Något jag förväntar mig av Nordkorea men ingen västlig demokrati. Skulle du ta precis alla försiktighetsåtgärder för att vara säker i ditt dagliga liv med trafik/mat/förhållande till andra personer osv så skulle ditt liv inte längre vara något liv. Någonstans går försiktighet och säkerhet för långt - för mig är den sedan länge förbi den punkten gällande massövervakningen. Ändamålen helgar inte alltid medlen.

En övervakning som bygger på öppna och accepterade principer är för mig OK. En som bygger på allt från diskret utpressning (alla större amerikanska kommunikationskanaler?) till direkt hackning av systemteknikers utrustning för att ta sig in i ISPs (Belgacom, ISP för större delen av Belgien inklusive EUs kommission och parlament) är för mig inte alls OK. När säkra kommunikationstjänster i Holland (Lavabit) stänger ner efter krav på tillgång från amerikanska myndigheter är det inget tillvägagångssätt eller maktförhållande jag kan acceptera.

htiawe 2013-12-12 12:36

Att USA håller på med signalspaning över hela världen är ingen nyhet men i vilken omfattning och vilken oerhörd makt de kan utöva var i mina ögon okänt. Att svenska myndigheter nu dessutom har tillgång till XKeyscore och genom att mata in min mailadress kan se allt jag gjort, det är skrämmande.

Dels för att jag vill ha möjligheten till ett privatliv. Jag vill inte ha någon konstapel från Stockholmspolisen ståendes en meter bakom mig för att övervaka mig och jag vill heller inte att någon konstapel från FRA sitter och tittar igenom alla mail jag skickar och alla chattar jag har. Jag gör inget fel och jag vill inte bli behandald som en som brutit mot lagen.

Dessutom vill jag inte att USA ska agera världspolis. Särskilt inte när de sätter folk i förvar på Guantanamo Bay utan rättegång och sen tvångsmatar dem när de hungerstrejkar. Vem fan kan vilja bo i en värld där det helt saknas gränser och ramar för världens myndigheter?

Conth 2013-12-12 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20482857)
Lyckligtvis är det många som inte håller med dig Johnny. Lyckligtvis har det blivit en större skandal i många länder - t ex Frankrike, Holland, Storbritannien, Tyskland, Brasilien. Lyckligtvis finns det folk som bryr sig mer än svenskarna som verkar paralyserade efter FRA-protesten misslyckades.

Själv lever jag hellre i en farligare värld än i en värld där man helt saknar personlig integritet. Övervakningen har för mig nått oacceptabla överdimensioner. Något jag förväntar mig av Nordkorea men ingen västlig demokrati. Skulle du ta precis alla försiktighetsåtgärder för att vara säker i ditt dagliga liv med trafik/mat/förhållande till andra personer osv så skulle ditt liv inte längre vara något liv. Någonstans går försiktighet och säkerhet för långt - för mig är den sedan länge förbi den punkten gällande massövervakningen. Ändamålen helgar inte alltid medlen.

En övervakning som bygger på öppna och accepterade principer är för mig OK. En som bygger på allt från diskret utpressning (alla större amerikanska kommunikationskanaler?) till direkt hackning av systemteknikers utrustning för att ta sig in i ISPs (Belgacom, ISP för större delen av Belgien inklusive EUs kommission och parlament) är för mig inte alls OK. När säkra kommunikationstjänster i Holland (Lavabit) stänger ner efter krav på tillgång från amerikanska myndigheter är det inget tillvägagångssätt eller maktförhållande jag kan acceptera.

Tänkte skriva ett svar till Johnny, men såg att du redan skrivit precis det jag ville sagt på ett utmärkt sätt!

tartareandesire 2013-12-14 16:43

Jag har som de flesta redan vet principiellt ingenting emot övervakning förutsatt att den är öppen och transparent. Folkvalda parlament och allmänheten måste veta betydligt mer om övervakningen och det måste vara tydligt klargjort i lag exakt hur informationen får användas och vilka som kan få tillgång till den. Att USA bedrivit signalspaning är ju som någon redan konstaterat ingen överraskning men omfattningen kände ingen till tidigare. Hemlig avlyssning i den skalan är oacceptabel för mig.

Avsnittet om Sverige och avlyssningen kan för övrigt ses på SVT Play nu för den som missat:

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson