![]() |
Köpa förmånsbil till AB
Jag tänkte skaffa en förmånsbil till mitt egna AB och har jämfört leasing över 3 år med att företaget köper bilen och säljer den till mig privat efter ett år.
Med 50% restvärde har jag fått ett leasingerbjudande där följande gäller: - Den totala leasingkostnaden inkl. halft momsavdrag är något högre än 50% av bilens nypris inkl. moms. - Mitt AB kan låna alla pengar till bilköpet till en lägre kostnad än skillnaden ovan, genom att det lånar av mig privat till en högre ränta än vad jag betalar privat. Då känns det mer förmånligt att mitt Aktiebolag köper bilen: - Om mitt AB har bilen i 3 år och sedan säljer den till mig blir det ungefär samma totalkostnad som vid leasing - Om bilens värde sjunker brantare än %50/3 första året så kan det vara värt att sälja bilen till mig själv, eftersom värdeminskningen relativt förmånsvärdet då kan förväntas bli lägre de kommande två åren, och då kommer den totala kostanden över 3 år bli lägre än om jag äger eller leasar bilen i aktiebolaget. Skulle värdeminskningen bli lika stor eller större år 2 och 3 så blir det naturligtvis mer kostsamt att äga bilen privat de åren, men det känns troligast att värdeminskningen är markant sörst det första året. Finns det några skattetekniska eller andra ekonomiska nackdelar med det upplägg jag förespråkar? |
Tanken med leasing är att du får ett problemfritt bilägande, se det som en löpande kostnad och byt bilen var 3-e år till en ny så kommer du aldrig behöva besöka en verkstad :) Sen rekommenderar jag att ta högre månadsavgift och lägre restvärde, på det sättet får du tillbaka pengar när du säljer bilen efter 3 år.
|
Citat:
|
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.
Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till. Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det. |
Leasing är det självklara valet. Det är enda sättet att kunna dra av en del moms på personbilar och månadskostnaden är fullt avdragsgill.
SKV kan aldrig ifrågasätta en vanlig leasingbil - alla företag har ju bilar. |
SKV kräver dock hela 100 tjänstemil per år för att klassas som förmånsbil och avdragbar moms på leasingen.
|
Citat:
|
Citat:
Du blir heller inte förmånsbeskattad om du kör under 100 privata mil per år. |
Citat:
För rent ekonomiskt ser jag inga nackdelar, att halva momsen är avdragsgill spelar ju ingen roll om den totala leasingkostnaden (inkl. halv moms) blir större än värdeminskningen. Och alla driftskostnader är avdragsgilla oavsett om företaget leasar eller äger bilen, eller hur? Hur är det med tillbehör som takbox och cykelhållare etc., går de ens att köpa på företaget om man inte kan motivera att de behövs i verksamheten? |
Räkna också på långtidshyra. Det kan vara ett intressant alternativ och som jag förstått det är hela kostnaden inkl moms avdragsgill då.
|
Citat:
|
Citat:
|
Du kommer inte undan förmånsbeskattnigen vid långtidshyra. Du måste då lämna tillbaka den typ varje helg.
Citerar Skatteverket Bilförmån i ringa omfattning När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån. Läs mer på sidan Bilförmån i ringa omfattning - hur räknas antal tillfällen? |
TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.
Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil. Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil. |
Citat:
|
Citat:
EDIT: T.ex. servicebilar etc. har sällan körjournaler. |
Citat:
|
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.
Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan) I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen. Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia. Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare. Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant. |
Citat:
Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta). Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så. Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna.. |
Som företagare är tjänstebil/ förmånsbil dyrt. Som anställd är de billigt. Det är därför fler och fler företag väljer att belasta anställda med netto/brutto löneavdrag.
Vilken A3 kostar 1200 netto? |
Citat:
Audi A3 Sportback 2012 1.6 TDi (Gamla modellen). |
Citat:
|
Vid max marginalskatt (58%) blir det 1291 på bilen., tog d e upp vinterhalvåret och eventuell extrautrustning på bilen?
Dock företaget behöver ju betala soc (31,42%) på detta plus inköpet av bil. Samt den högre skatten på denna förmån.ligger du på 58% marginalskatt har du ju även statlig skatt. Som företagare behöver man kontrollera dessa kostnader innan man tar ut en bil på företaget |
Citat:
|
Citat:
Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken. Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv. Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig. Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag. |
Citat:
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person. |
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
|
Citat:
Genom att mitt AB äger bilen det första året får jag därmed en större förmån än förmånsvärdet, medans förmånen skulle vara mindre än förmånsvärdet de två kommande åren. |
Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.
|
Citat:
Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden. Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden. |
Resonemanget handlade väl inte alls om att köpa under marknadsvärde, utan om att marknadsvärdet sjunker mest första året?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men visst håller jag med dig, en körjournal kan spara tid och bekymmer. |
Jag är inte helt insatt i det hela, men om vi skiljer på företagets pengar och dina privata pengar trots att du äger företaget så kommer du förmodligen aldrig kunna äga en ny bil så billigt privat som du gör med en tjänstebil.
Företaget står för försäkringen, alla reparationer, slitagedaler, däck, tvättningar osv. Väldigt förmånligt i mina ögon! Att ta en bil på leasing är ju även bra för då låser du inte upp dina pengar i en bil, sedan att du får dra halva momsen på första förhöjda hyran och på leasingavgiften är också bra. Något som kan vara bra att göra är att sätta restvärdet lite lägre än vad man tror bilen kommer värderas till när leasingperioden är slut. Det är ju alltid kul att få pengar tillbaka när man lämnar tillbaka sin bil för den värderas högre.. Som jag skrev i början, har jag inte helt koll på de här med företagande men detta är ändå uppfattningen som jag fått av de hela. Helt galen? Rätta mig gärna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson