WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Köpa förmånsbil till AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058359)

busawreck 2013-06-27 08:46

Köpa förmånsbil till AB
 
Jag tänkte skaffa en förmånsbil till mitt egna AB och har jämfört leasing över 3 år med att företaget köper bilen och säljer den till mig privat efter ett år.

Med 50% restvärde har jag fått ett leasingerbjudande där följande gäller:
- Den totala leasingkostnaden inkl. halft momsavdrag är något högre än 50% av bilens nypris inkl. moms.
- Mitt AB kan låna alla pengar till bilköpet till en lägre kostnad än skillnaden ovan, genom att det lånar av mig privat till en högre ränta än vad jag betalar privat.

Då känns det mer förmånligt att mitt Aktiebolag köper bilen:
- Om mitt AB har bilen i 3 år och sedan säljer den till mig blir det ungefär samma totalkostnad som vid leasing
- Om bilens värde sjunker brantare än %50/3 första året så kan det vara värt att sälja bilen till mig själv, eftersom värdeminskningen relativt förmånsvärdet då kan förväntas bli lägre de kommande två åren, och då kommer den totala kostanden över 3 år bli lägre än om jag äger eller leasar bilen i aktiebolaget.

Skulle värdeminskningen bli lika stor eller större år 2 och 3 så blir det naturligtvis mer kostsamt att äga bilen privat de åren, men det känns troligast att värdeminskningen är markant sörst det första året.

Finns det några skattetekniska eller andra ekonomiska nackdelar med det upplägg jag förespråkar?

Davve 2013-06-27 10:03

Tanken med leasing är att du får ett problemfritt bilägande, se det som en löpande kostnad och byt bilen var 3-e år till en ny så kommer du aldrig behöva besöka en verkstad :) Sen rekommenderar jag att ta högre månadsavgift och lägre restvärde, på det sättet får du tillbaka pengar när du säljer bilen efter 3 år.

Westman 2013-06-27 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20472768)
Tanken med leasing är att du får ett problemfritt bilägande, se det som en löpande kostnad och byt bilen var 3-e år till en ny så kommer du aldrig behöva besöka en verkstad :)

Problemfritt ägande har inget med leasing att göra. Leasing är en betalningsform och det vanligaste leasingalternativet till dags dato är att den som leasar också ansvarar för service och underhåll. Det har dock blivit vanligare med olika former av paketerbjudanden där allt från service till däckbyten ingår, dock har det inget med betydelsen av leasing att göra.

Conny Westh 2013-06-29 20:56

Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.

KristianE 2013-06-29 22:25

Leasing är det självklara valet. Det är enda sättet att kunna dra av en del moms på personbilar och månadskostnaden är fullt avdragsgill.

SKV kan aldrig ifrågasätta en vanlig leasingbil - alla företag har ju bilar.

Tsarraz 2013-06-30 07:27

SKV kräver dock hela 100 tjänstemil per år för att klassas som förmånsbil och avdragbar moms på leasingen.

Nordico 2013-06-30 08:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20472924)
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.

Bra inlägg som vanligt. Tack Conny.

KristianE 2013-06-30 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20472940)
SKV kräver dock hela 100 tjänstemil per år för att klassas som förmånsbil och avdragbar moms på leasingen.

Hehe. :)

Du blir heller inte förmånsbeskattad om du kör under 100 privata mil per år.

busawreck 2013-06-30 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20472924)
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.

Tack. Så jag förstår det som att det negativa med att köpa bilen på företaget är att det blir lite mer administrativt komplicerat eftersom den ska skrivas av med 20% per år, medans med en leasingbil så har man en fast kostnad över 3 år, samt att man kan välja att inte köpa ut bilen om man leasar den och därmed slippa försäljning etc.?

För rent ekonomiskt ser jag inga nackdelar, att halva momsen är avdragsgill spelar ju ingen roll om den totala leasingkostnaden (inkl. halv moms) blir större än värdeminskningen. Och alla driftskostnader är avdragsgilla oavsett om företaget leasar eller äger bilen, eller hur?

Hur är det med tillbehör som takbox och cykelhållare etc., går de ens att köpa på företaget om man inte kan motivera att de behövs i verksamheten?

jonny 2013-06-30 20:45

Räkna också på långtidshyra. Det kan vara ett intressant alternativ och som jag förstått det är hela kostnaden inkl moms avdragsgill då.

Tsarraz 2013-06-30 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20472974)
Räkna också på långtidshyra. Det kan vara ett intressant alternativ och som jag förstått det är hela kostnaden inkl moms avdragsgill då.

Det funkar inte

jonny 2013-07-01 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20472976)
Det funkar inte

Vill du vara snäll och utveckla vad du menar

Tsarraz 2013-07-01 22:30

Du kommer inte undan förmånsbeskattnigen vid långtidshyra. Du måste då lämna tillbaka den typ varje helg.

Citerar Skatteverket

Bilförmån i ringa omfattning

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån. Läs mer på sidan Bilförmån i ringa omfattning - hur räknas antal tillfällen?

Conny Westh 2013-07-02 04:54

TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.

Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil.

Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil.

Tsarraz 2013-07-02 06:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20473091)
TS har inte skrivit något om att undvika förmånsbeskattningen. Det är en separat fråga.

Förmånsbeskattningen är ju en viktig del i kostnaden men jag har fattat det som att det är en bil som ska användas för privat bruk men att företaget betalar den. Dvs en förmånsbeskattad bil.

Om bilen används uteslutande för företagets behov, dvs används maximalt vid 10 tillfällen och högst 100 mil per år så behöver man inte ens föra körjournal, för då är det en ren firmabil, dvs ej förmånsbil.

En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?

Westman 2013-07-02 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473093)
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?

Det är här det blir lite underligt. Om man har hyrbilar på firman så slipper man körjournal men har man leasingbil så måste man ha körjournal (om den kan tänkas användas privat), så har det varit förut och vad jag vet har det inte ändrats. Lucka i regelverket? Kanske, men svårt för SKV att hålla koll på.

EDIT: T.ex. servicebilar etc. har sällan körjournaler.

KristianE 2013-07-02 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473093)
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?

Som Westman kan du nästan bara skippa körjournal på lastbilar/skåpbilar. Dessa fordon är ju momsbefriade och "inte så lämpliga" att använda privat.

dP79 2013-07-02 10:06

Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.

KristianE 2013-07-02 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av dP79 (Inlägg 20473111)
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.

Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..

Tsarraz 2013-07-02 10:30

Som företagare är tjänstebil/ förmånsbil dyrt. Som anställd är de billigt. Det är därför fler och fler företag väljer att belasta anställda med netto/brutto löneavdrag.
Vilken A3 kostar 1200 netto?

KristianE 2013-07-02 10:37

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473116)
Som företagare är tjänstebil/ förmånsbil dyrt. Som anställd är de billigt. Det är därför fler och fler företag väljer att belasta anställda med netto/brutto löneavdrag.
Vilken A3 kostar 1200 netto?

Förmånsvärde: 3075 kr

Audi A3 Sportback 2012 1.6 TDi (Gamla modellen).

jonny 2013-07-02 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473077)
Du kommer inte undan förmånsbeskattnigen vid långtidshyra. Du måste då lämna tillbaka den typ varje helg.

Det jag var ute efter var snarare att hela hyreskostnaden, även momsen, är avdragsgill jämfört med de andra alternativen där momsen inte får dras av eller bara halva momsen får dras av.

Tsarraz 2013-07-02 10:56

Vid max marginalskatt (58%) blir det 1291 på bilen., tog d e upp vinterhalvåret och eventuell extrautrustning på bilen?

Dock företaget behöver ju betala soc (31,42%) på detta plus inköpet av bil. Samt den högre skatten på denna förmån.ligger du på 58% marginalskatt har du ju även statlig skatt.
Som företagare behöver man kontrollera dessa kostnader innan man tar ut en bil på företaget

Tsarraz 2013-07-02 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20473121)
Det jag var ute efter var snarare att hela hyreskostnaden, även momsen, är avdragsgill jämfört med de andra alternativen där momsen inte får dras av eller bara halva momsen får dras av.

Enligt skv gäller det endast vid korttidsuthyrning. Har den som hyr bilen en tjänstebil får man bara dra av 50 % även där.

dP79 2013-07-02 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20473112)
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..

Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.

busawreck 2013-07-02 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av dP79 (Inlägg 20473154)
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.

Precis som du säger äger jag mitt företag till 100% så det gäller att minimera den totala kostnaden. Jag tycker inte heller att leasing verkar spec. förmånligt, men för mig är det ny bil som gäller av skäl helt andra än ekonomiska.
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person.

Tsarraz 2013-07-02 15:17

Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar

busawreck 2013-07-02 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473165)
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar

Ja precis, men förmånsvärdet är (väl?) beräknat till ungefär den förmånen det är värt att äga motsvarande bil. Om jag leasar en bil 3 år så betalar jag i stort sett samma förmånsvärde alla 3 åren, även fast värdet på förmånen är större det första året eftersom värdeminskningen är störst då.

Genom att mitt AB äger bilen det första året får jag därmed en större förmån än förmånsvärdet, medans förmånen skulle vara mindre än förmånsvärdet de två kommande åren.

Lime 2013-07-02 16:16

Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.

dP79 2013-07-02 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Lime (Inlägg 20473171)
Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.

Tyvärr är det inte alltid "billigt" att köpa ut bilen. Skatteverket kräver att bilen köps ut till ett marknadsmässigt pris (opartisk yrkesman värderar eller Autodatas prislista och sen en viss reducering från det priset då man saknar garantier mm som man får när man köper av bilhandlare ~10 000 kr har jag för mig det handlar om).

Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden.

Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden.

Lime 2013-07-02 20:51

Resonemanget handlade väl inte alls om att köpa under marknadsvärde, utan om att marknadsvärdet sjunker mest första året?

Lime 2013-07-02 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av dP79 (Inlägg 20473177)
Tyvärr är det inte alltid "billigt" att köpa ut bilen. Skatteverket kräver att bilen köps ut till ett marknadsmässigt pris (opartisk yrkesman värderar eller Autodatas prislista och sen en viss reducering från det priset då man saknar garantier mm som man får när man köper av bilhandlare ~10 000 kr har jag för mig det handlar om).

Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden.

Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden.

Dock värt att tänka på. Inte alla som vet.

Conny Westh 2013-07-04 02:01

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20473093)
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?

Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.

Yllas 2013-07-04 07:27

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20473327)
Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.

Men själva grejen är ju att kunna bevisa det för skatteverket när de kommer. Utan någon körjournal kan du ju inte bevisa det och bevisbördan ligger på dig och inte på skatteverket.

Westman 2013-07-04 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20473330)
Men själva grejen är ju att kunna bevisa det för skatteverket när de kommer. Utan någon körjournal kan du ju inte bevisa det och bevisbördan ligger på dig och inte på skatteverket.

Utan att kolla upp exakt hur det är nu så var det iallafall så förr att om du har en privat bil som inte är för gammal och som rullar mer än 1500 mil per år så räcker det som "bevis".

Men visst håller jag med dig, en körjournal kan spara tid och bekymmer.

makaflOw 2013-07-11 02:19

Jag är inte helt insatt i det hela, men om vi skiljer på företagets pengar och dina privata pengar trots att du äger företaget så kommer du förmodligen aldrig kunna äga en ny bil så billigt privat som du gör med en tjänstebil.

Företaget står för försäkringen, alla reparationer, slitagedaler, däck, tvättningar osv. Väldigt förmånligt i mina ögon!

Att ta en bil på leasing är ju även bra för då låser du inte upp dina pengar i en bil, sedan att du får dra halva momsen på första förhöjda hyran och på leasingavgiften är också bra.

Något som kan vara bra att göra är att sätta restvärdet lite lägre än vad man tror bilen kommer värderas till när leasingperioden är slut. Det är ju alltid kul att få pengar tillbaka när man lämnar tillbaka sin bil för den värderas högre..

Som jag skrev i början, har jag inte helt koll på de här med företagande men detta är ändå uppfattningen som jag fått av de hela. Helt galen? Rätta mig gärna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson