WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   TV-licens för datorer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058340)

Jan Eriksson 2013-06-25 11:25

TV-licens för datorer

Det har väl inte undgått någon domen i förvaltningsrätten där man nu ska betala TV-licens för innehav av datorer. Visserligen ska detta överklagas men domen lär stå kvar.

http://www.dn.se/ekonomi/datorinnehav-kraver-tv-avgift/

Men det finns möjlighet att slippa detta genom att skicka in ett intyg om blockering. Längst ner på denna sida finns information om detta.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/

Conth 2013-06-25 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20472575)
Det har väl inte undgått någon domen i förvaltningsrätten där man nu ska betala TV-licens för innehav av datorer. Visserligen ska detta överklagas men domen lär stå kvar.

http://www.dn.se/ekonomi/datorinnehav-kraver-tv-avgift/

Men det finns möjlighet att slippa detta genom att skicka in ett intyg om blockering. Längst ner på denna sida finns information om detta.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/

Blockering är dock bara möjlig för företag.

Helt otroligt att datorer anses ”avsedda att ta emot tv-sändningar”...
Så innan SVT la ut sina sändningar på nätet så var min dator som jag köpte för många år sedan INTE avsedd för detta? Eller hur tänkte de nu...

Jan Eriksson 2013-06-25 11:43

Och en talesperson för Radiotjänst sa tidigare idag att eftersom det inte har fått in något större antal intyg av blockering så är detta ett bevis på att företagare tycker detta med TV-licens på datorer är bra...

DavidEW 2013-06-25 11:45

Vad är det för hinder för den statliga tv:n att införa inloggingar till tvutbudet? Att har man betalat får man tillgång till tv på nätet. Antar att det är inskrivet i någon lag?

Helix 2013-06-25 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av DavidEW (Inlägg 20472579)
Vad är det för hinder för den statliga tv:n att införa inloggingar till tvutbudet?

Finns inget hinder, men man skulle gå miste om en hel del avgifter som inte kom in. På detta sätt kan man helt enkelt tvinga folk med datorer att betala. Laglig utpressning av staten. :(

Lite som företagare skulle skicka ut ej beställda produkter och sedan tvinga personerna betala för dessa utskickade varor. Det är tydligen inte lagligt :)

patrikweb 2013-06-25 13:15

Rätt sjukt, staten ska ha lagligt rätt skicka ut bluff fakturor.

En orsak varför det är bra anledning flytta ut från skitlandet Sverige.

tartareandesire 2013-06-25 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20472591)
Rätt sjukt, staten ska ha lagligt rätt skicka ut bluff fakturor.

En orsak varför det är bra anledning flytta ut från skitlandet Sverige.

Du verkar trots allt väldigt intresserad av skitlandet Sverige :) Borde inte vara så svårt för dig att hitta ett forum där du slipper svenskar?

TV-licensen börjar spåra ut lite grann nu. Politikerna måste ganska snabbt bestämma sig för en av fyra möjliga lösningar:

* köra det helt skattefinansierat
* inloggning / betalkanaler
* sluta sända via nätet
* lägga ner

allstars 2013-06-25 13:56

Dumt, så himla dumt alltihopa.

Captain Thailand 2013-06-25 14:09

Hej,

Om "vi" nu skall ha Public Service-TV och alla (undantaget Amishfolket) är berörda, så är väl det väl betydligt smidigare att ta det via skattesedeln.

Sen slipper vi denna debatten (nåja, nästan), som pågått i decennier.

MusikMixen 2013-06-25 14:11

För mig får de gärna ta ut en avgift i licens. Jag tycker SVTPlay är något av det bästa som finns. Dock ser jag gärna att det hade funnits i skatten jag redan betalar så man slipper se "tvånget".

patrikweb 2013-06-25 15:07

Netflix, viaplay, tv4play kostar betydligt mindre per månad är statens maffia tjänst med betydligt större utbud.

Vill folk se på SVT kan dom göra det till betaltjänst så får man se hur många tycker det ät värd pengarna.

Westman 2013-06-25 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20472602)
För mig får de gärna ta ut en avgift i licens. Jag tycker SVTPlay är något av det bästa som finns. Dock ser jag gärna att det hade funnits i skatten jag redan betalar så man slipper se "tvånget".

Instämmer. Dessutom glömmer många att SR och UR också finansieras av tv-licensen.

Lite intressant OT: TV-licensen kostar mindre än kyrkoskatten (för de flesta).

Westman 2013-06-25 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20472608)
Netflix, viaplay, tv4play kostar betydligt mindre per månad är statens maffia tjänst med betydligt större utbud.

Vill folk se på SVT kan dom göra det till betaltjänst så får man se hur många tycker det ät värd pengarna.

Viaplay kostar c:a 200:- per månad om man vill se lite sport. Det är dyrare än tv-licensen. Sen så ska du nog tänka till innan du påstår att TV4Play har större utbud än SVT, vad jag kan se så har TV4Play bra mycket mindre sortiment än SVT:s playtjänster. Netflix har väl dessutom ingen sport, underhålllning, dokumentär etc. så de borde väl knappast vara med i en jämförelse.

Rättelse: Det fanns lite dokumentärer hos Netflix men det saknas fortfarande en hel del för att de ska jämföras med ViaPlay, TV4Play och SVT.

Conth 2013-06-25 15:23

Håller med det många skriver. Lägg det skatten som en öronmärkt avgift och skippa detta larv. PS tappar (ännu mer) i legitimitet med denna cirkus. Övervägde om jag skulle orka bråka och säga upp licensen bara för att jag blir så lack på denna typ av idiotisk lagstiftning.

I grunden tycker jag PS är en bra tanke, inte oproblematisk såklart, väldigt illa med den dokumenterade vänstervridningen och jag har även svårt att se varför PS ska publicera lättviktig underhållning, det kan väl de kommersiella kanalerna få ta hand om.

EN bra, skattefinansierad, PS kanal som helt fokuserar på nyheter, kultur och fakta skulle vara lagom.

patrikweb 2013-06-25 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20472610)
Viaplay kostar c:a 200:- per månad om man vill se lite sport. Det är dyrare än tv-licensen. Sen så ska du nog tänka till innan du påstår att TV4Play har större utbud än SVT, vad jag kan se så har TV4Play bra mycket mindre sortiment än SVT:s playtjänster. Netflix har väl dessutom ingen sport, underhålllning, dokumentär etc. så de borde väl knappast vara med i en jämförelse.

Rättelse: Det fanns lite dokumentärer hos Netflix men det saknas fortfarande en hel del för att de ska jämföras med ViaPlay, TV4Play och SVT.

Ja det är ju lämpligt alla andra ska behöva betala tv avgift för du ska kunna se sport billigare. TV4 har en del dokumentärer. Övriga play kanaler har mer utbud av film o annat som är mer värde. Visst svt har ett stor arkiv antika saker

Captain Thailand 2013-06-25 16:00

Hej,

Personligen tycker jag SVT (som helhet) är fullkomligt överlägsen TV3, TV4 och Kanal 5. Det går inte ens att jämföra kvalitén. Kanske hade jag tyckt annorlunda om jag var 15-20? Dessutom slipper man all jäkla reklam.

Nåja, jag bor inte i Sverige längre, men det räcker med att kika på Playkanalerna och höra vänners klagomål beträffande "never ending" reklam för att ha någorlunda koll.

tartareandesire 2013-06-25 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20472610)

Det blir ju lite skeva och meningslösa jämförelser också mellan en större privat koncern, någon eller några enstaka TV-kanaler samt en leverantör som helt står utanför traditionell TV. Men Patrik är lite av en expert på meningslösa jämförelser :)

Jan Eriksson 2013-06-25 16:23

TV-avgiften handlar inte om vad man får för pengen. TV-avgiften handlar om att Radiotjänst kan ta ut avgift bara för att man har möjlighet att ta mot tv-sändningar, sen spelar det ingen roll om du gör det eller inte.

Detta innebär att om du har en dator för att enbart kunna betala sina räkningar på, en gång i månaden per modem, så åker man på en TV-avgift. Detta är totalt snett!

Westman 2013-06-25 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20472612)
Ja det är ju lämpligt alla andra ska behöva betala tv avgift för du ska kunna se sport billigare. TV4 har en del dokumentärer. Övriga play kanaler har mer utbud av film o annat som är mer värde. Visst svt har ett stor arkiv antika saker

Man ska väl ändå jämföra likvärdiga produkter? Men det passar väl inte dig då ditt argument blev totalt massakrerat...

Conny Westh 2013-06-25 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20472594)
TV-licensen börjar spåra ut lite grann nu. Politikerna måste ganska snabbt bestämma sig för en av fyra möjliga lösningar:

* köra det helt skattefinansierat
* inloggning / betalkanaler
* sluta sända via nätet
* lägga ner

Håller fullkomligt med tartaren om detta!

Om jag köpte en dator 20 år innan SVT la ut sina sändningar på nätet så tvingas jag nu betala TV-licens ändå...

Jag ser ingen som helt berättigad anledning till att SVT ska få någon avgift för mina datorer.

Jag tycker detta definitivt är en ren rättskandal.

Jag har aldrig skaffat en dator för att titta på TV-sändingar, det var inte ens möjligt när jag skaffade min dator.

Det politiska parti som lovar att omedelbart avskaffa TV-licensen (och eventuellt lägga det på skatten) har stora möjligheter att få min röst i nästa allmänna val. Lägg ner Radiotjänst, de hundratalet som jobbar där kan få jobb på SVT med att producera TV-program istället.

Det finns säkert ett visst intresse att se TV-program från/om Estrange i Kiruna, eller naturprogram från norr, eller från Gruvdriften. Så jag menar ingen behöver bli arbetslös i Kiruna bara för att man lägger ner Radiotjänst, men de kan göra bättre saker än att jaga TV-avgifter från små enmansföretag (har en person 5 olika företag så ska man ju betala 5 avgifter), studenter och arbetslösa.

Clarence 2013-06-25 17:00

Jag tycker också det är självklart att det måste förändras. Det är mig ofattbart varför det inte bara direkt kan föras över på skattsedeln och prioriteras på samma sätt som övriga samhällstjänster. Leder dessutom direkt till en mer rättvis betalningsmodell.

Linuus 2013-06-25 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20472620)
Jag tycker också det är självklart att det måste förändras. Det är mig ofattbart varför det inte bara direkt kan föras över på skattsedeln och prioriteras på samma sätt som övriga samhällstjänster. Leder dessutom direkt till en mer rättvis betalningsmodell.

Detta var ju uppe som förslag i höstas men blev nedröstat. Har för mig anledningen var att de vill att tv-avgiften ska vara fristående från politiken.

Hittade en artikel på AB:
Citat:

”Budgetfinansiering vore ett hårt slag mot vårt oberoende, det vill säga det som oftast kallas 'armlängds avstånd' mellan public service och politiken”, skrev Benkö och den SR:s förra vd Mats Svegfors i ett pressmeddelande.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15650963.ab

Conth 2013-06-25 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20472609)
Har för mig anledningen var att de vill att tv-avgiften ska vara fristående från politiken.

Samtidigt är det politikerna som tillsätter styrelsen till SVT... ;)

Jan Eriksson 2013-06-25 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20472621)
... Har för mig anledningen var att de vill att tv-avgiften ska vara fristående från politiken. ...

Det stämmer, detta argument finns med på radiotjänst hemsida men ändå är det politikerna som bestämmer om TV-avgiften ska existera eller inte så detta argument håller inte.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/re...alla-tv-licens

Yllas 2013-06-25 18:54

http://www.bahnhof.se/lirpalirpa

Conny Westh 2013-06-25 19:32

Det är ju politikerna som ger SVT i "uppdrag" att driva verksamheten. Politikerna bestämmer ramarna för hela verksamheten, det är ju därför det kallas "public service", det är ju inte finansierat med idéella insatser eller med frivilliga medlemsavgifter från tittarna.

Det 'är väl Ok att det finns en "public service" TV/Radio men licenssystemet saknar helt rim och reson tycker jag. Man avskaffade ju radiolicensen och slog ihop den med TV-licensen på 70-talet (om jag minns rätt). Nästa naturliga steg är att slå ihop TV-licensen med skattsedeln.

MorganB 2013-06-25 21:07

Har även tänkt på att man skulle kunna slå ihop detta med skatten och ta ut avgifterna därifrån, tror knappt att det skulle vara ett mångbelopp som dem skulle behöva dra ut från skatten i jämförelse med andra utgifter som landet har.

Sen att det blir mer politisk inflytande i det hela, kan man alltid diskutera.

Conny Westh 2013-06-26 02:46

Man får tänka på att kostnaden för att upprätthålla en sån här avgift är minst 100 Millar per år i en massa juridiska kostnader och administration. Vet int epå rak arm vad SVT får in i licenspengar men säg att det är 2 GSEK så skulle det innebära att man behöver höja skattenivån med 200 kr per invånare i Sverige i snitt. Väger man det mot vad Licensavgiften är och att man spar 100 MSEK i administrativa kostnader varje år, så tycker jag valet är lätt för min del. Avskaffa TV-avgiften och lägg den på skatten i stället.

KristianE 2013-06-26 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20472659)
[...] 2 GSEK [...]

Mycket intressant förkortning av 2 miljarder SEK. Det normala är väl att man använder tusentals MSEK, d.v.s. 2000 MSEK? :)

Public Service bör vara skattefinansierat. Radion är ju utlyft från TV-licensen eftersom den är samhällets viktigaste kommunikationssystem vid kris, ofred eller allvarliga olyckor.

Denna plats tycker jag nog TV:n tagit idag. Och eftersom många struntar i att betala TV-licens (trots de har TV, helt förståeligt) så gör det och administrationen att det borde bli billigare per invånare än de drygt 2000 kr per år vi betalar idag (per hushåll).

spajk 2013-06-26 12:11

Det är mycket snack och ingen verkstad.
Vart ska man klaga om man inte är nöjd med nuvarande lösning?

Kan man gå ihop flera? vad ska man göra förutom att sitta på forum och gråta över att man blir överkörd?

Erik Stenman 2013-06-26 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20472692)
Det är mycket snack och ingen verkstad.
Vart ska man klaga om man inte är nöjd med nuvarande lösning?

Kan man gå ihop flera? vad ska man göra förutom att sitta på forum och gråta över att man blir överkörd?

Du kan ju anmäla att ditt företag inte kan se på TV och därmed slippa avgiften.
Privat kan du göra dig av med TV, bland annat detta har jag gjort.
Dessutom så kan du göra dig av med privata datorer och mobiler, och placera dessa på ditt kontor i stället.

Eftersom du antagligen vill ha en mobil så köper du en antik modell utan stöd för att ta emot TV. Fast Radiostöld i Kiruna AB kanske anser att du ändå ska betala. Lättast är att inte betala avgiften och inte svara på deras eventuella samtal.

Skinza.se 2013-06-28 01:21

https://www.facebook.com/NejTillTvLi...atorer?fref=ts

Conny Westh 2013-06-28 02:22

Jag har tryckt gilla på facebooksidan....

Jag stöder den civila olydnaden mot radiotjänst i Kiruna AB. En rent maffiaföretag enligt min åsikt!

Westman 2013-06-28 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20472828)
Jag har tryckt gilla på facebooksidan....

Jag stöder den civila olydnaden mot radiotjänst i Kiruna AB. En rent maffiaföretag enligt min åsikt!

Skjuter du brevbäraren med för att denne lämnar kravbrev i brevlådan? Du är i ena stunden fullt på det klara med att det är politikerna som bestämmer hur Radiotjänst ska verka men sen är det Radiotjänst som är ett maffiaföretag? De gör bara som de blir tillsagda, precis som så många andra. Sparka på den som utfärdat budskapet, inte budbäraren.

patrikweb 2013-06-28 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20472842)
Skjuter du brevbäraren med för att denne lämnar kravbrev i brevlådan? Du är i ena stunden fullt på det klara med att det är politikerna som bestämmer hur Radiotjänst ska verka men sen är det Radiotjänst som är ett maffiaföretag? De gör bara som de blir tillsagda, precis som så många andra. Sparka på den som utfärdat budskapet, inte budbäraren.

Stödjer du dom som gasade judar under hitler tid med? Dom gjorde väl med bara sitt jobb?

Jobbar man åt ett maffian även om det är den privata eller statliga så får dom räkna med ta konsekvenserna.

Orsaken varför dom ligger i Kiruna måste vara för folk inte orkar åka så lång för slå ihjäl fanskapen.

coredev 2013-06-28 11:42

För mig är detta något så tråkigt (men desto viktigare!) som en demokratifråga.

Den kommersiella pressen är oförmögen att granska både näringsliv och politik. Det är ju supertydligt i USA. Nu kanske Public Service inte själv löser alla problem och har sina egna att brottas med, men det är ändå något som den kommersiella pressen måste förhålla sig till vilket gör läget lite bättre. Det är värt några tusingar per år.

Westman 2013-06-28 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20472844)
Stödjer du dom som gasade judar under hitler tid med? Dom gjorde väl med bara sitt jobb?

Det finns inget enkelt svar på denna fråga om den är seriöst ställd men det är den knappast i ditt fall så därför får du ett svar i samma stil: Javisst, absolut - vad tror du egentligen? Klappträ...

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20472844)
Jobbar man åt ett maffian även om det är den privata eller statliga så får dom räkna med ta konsekvenserna.

Orsaken varför dom ligger i Kiruna måste vara för folk inte orkar åka så lång för slå ihjäl fanskapen.

Apropå Hitler ja....

MusikMixen 2013-06-28 13:20

Från TV-licens till Hitler... Snacka om urspårning!

Linuus 2013-06-29 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20472865)
Från TV-licens till Hitler... Snacka om urspårning!

Godwins lag vet du :)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

MusikMixen 2013-06-29 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20472905)

Haha, klockren! Kände inte till den, men den stämmer ju till punkt o pricka :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson