![]() |
Reportagebyrå ringde och ställde udda frågor
Hej
En reportagebyrå ringde precis mig och talade med mig då jag är VD för en webbutik på nätet. Tydligen sade han att vi har en missnöjd kund som inte fått hjälp och har fastnat med en produkt som inte fungerar. Jag frågade efter ordernummer men han kunde inte ge mig den då kunden kanske inte ville ge ut den. Ställde massa frågor om hur vi hanterar reklamationer. Jag sade att vi gör precis som konsumentköplagen säger och även gått steget längre och erbjuder 30 dagars öppet köp mm. De verkar vilja framställa oss som ett oseriöst företag, fastän vi alltid satsar på 100% nöjda kunder. Han sade något att någon (han trodde det var vi) har gått till skolor och gett ut felaktig information om en produkt som sedan ett barn har köpt och är missnöjt med. Vad kan vi göra, då vi inte får någon information från reportagebyrån om vem kunden är? Jag menar det är inte ens säkert att kunden har köpt den hos oss! |
En repotagebyrå, då var det en journalist som ringde, de lämnar aldrig ut sina källor.....
Då svarar du helt enkelt att du inte säljer till minderåriga över huvud taget.... Så är problemet löst. |
Det låter ju väldigt märkligt.
Jag tror inte ni har sålt något till ett barn, jag tror ni har sålt till någon som beter sig som ett barn :) Tänk inte mer på detta. Du har bemött honom öppet och korrekt så det finns inte mycket mer att göra. |
Citat:
|
Citat:
Lite orolig fortfarande, menmen. Tack för era svar, det känns lite bättre nu! :) En av anledningarna till att jag älskar WN... |
Citat:
|
Varje vettig journalist hade naturligtvis agerat mystery shopper och själv gjort en beställning. Men vet han inte hur han ska sköta sitt jobb, så får du helt enkelt lära honom. Du får be journalisten att göra en beställning hos er inkognito och att sedan ångra eller reklamera köpet.
Då kan han själv avgöra om ni ger bra eller dålig kundtjänst, istället för att basera ett eventuellt reportage på hörsägen och lösa rykten från skolgården. |
Eller så är det bara en reporter som fått en historia från en kund som inte är nöjd. Det behöver inte bero på produkten utan att det inte blev som man tänkt sig. Reportern får historien och utgår från den när han frågar. Får sedan svar och går troligen tillbaka till kunden och kollar av och så stannar det med det.
|
Tack för svaren. Det var verkligen jätteudda, han anklagade oss för att vi sålde till barn, och frågade hur många kunder vi haft. När jag förklarade att vi haft flera tusen kunder tyckte han att det var konstigt med tanke på vårt första bokslut som hade låg omsättning. Sade att det var första räkenskapsåret för verksamheteten och att omsättningen har gått upp sedan dess. Så himla udda bara.
Citat:
Citat:
Citat:
|
Hur presenterade personen som ringde sig? Vem/vad jobbade han för?
Varje seriös journalist borde ju kunna presentera sig ordentligt och svara på frågor om vad det gäller och vad det är tänkt att mynna ut i. |
Det finns flera tänkbara scenarios.
1. Det är en journalist som arbetar med en artikel, och faktiskt har pratat med någon som är missnöjd med er. Även om man har målsättningen 100% nöjda kunder finns det givetvis någon som inte är det. 2. Det är en missnöjd kund som antingen själv är eller som är bekant med en journalist, som ringer för att "jaga upp er" lite. 3. Det är bluff, inom kort blir du uppringd av denna "journalists" chef som berättar att ni ju verkar vara ett bra företag, att det känns lite orättvist mot er, och att om ni bara köper en annons i deras tidning, så kan hen nog stoppa reportaget, eftersom de är väldigt seriösa och givetvis inte har artiklar om sina annonsörer. |
Hej,
Kan det inte röra sig om någon stingslig konkurrent, som vill snoka och "skrämma" och använder reportagebyrån som alibi? |
Citat:
|
Citat:
Sedan var det extremt konstigt att han anklagade oss att gå ut till skolor och sälja till minderåriga, vilket vi självklart INTE har gjort. |
Citat:
|
Citat:
Det känns nästan mer troligt att det antingen är någon som är eller har samröre med en konkurrent eller en missnöjd kund. |
Citat:
Det var en kund som returnerade en produkt i hemskt skick, helt utan all luftbubbelskydd som skyddar produkten under transport, samt att en viktig sladd låg till en viss del utanför locket och hade klämts rejält. Därför godkände vi ej returen. Nu ska artikeln hamna i tidningen råd & rön sa dem, men de skulle även ta upp vår sida av historien. |
Citat:
|
Citat:
Tack för hjälpen allihop! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson