WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Förhindra företag från att skriva fejkade positiva reviews (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058151)

clirre 2013-06-04 13:43

Förhindra företag från att skriva fejkade positiva reviews
 
Hej,

Jag driver en internationell nischad resesajt där man kan läsa om och bedöma olika resebolag inom den genren. Jag har haft en hel del problem med att vissa av företagen skriver fejkade reviews. Dels positiva åt sig själv och dels negativa åt sina konkurrenter.

De negativa tror jag att jag lyckats komma på ett sätt att förhindra. Detta genom att företaget får pre-approve en review (i blindo, dvs utan att veta vad reviewen säger). Det funkar dock inte för positiva reviews.

Jag vill att sidan ska försöka sortera ut dessa rötägg så att inte kunderna väljer dem men innan jag vågar sätta dem på en "svarta listan" så måste jag veta säkert att de med flit har agerat fel.

Hur hindrar man Företag A från att säga till sina vänner att skicka in fejkade positiva reviews?

tartareandesire 2013-06-04 14:20

Det finns inget bra sätt, därav att de flesta recensionssidor är relativt värdelösa för besökaren. Det man brukar göra är att ge företagen möjlighet att själva besvara negativ kritik.

clirre 2013-06-04 14:48

Just negativ kritik är egentligen inte ett problem i det här fallet utan att det är fejkad positiv kritik som jag vill komma åt.

tartareandesire 2013-06-04 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20471328)
Just negativ kritik är egentligen inte ett problem i det här fallet utan att det är fejkad positiv kritik som jag vill komma åt.

Det du möjligtvis skulle kunna testa är att se efter om det finns oproportionerligt många recensioner i förhållande till deras storlek. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda något.

Captain Thailand 2013-06-04 16:12

Hej,

Jag tycker Tripadvisor ofta funkar rätt bra då man ser hur många inlägg respektive användare har gjort och att de även kan bedömas av andra. De ökar även i grad ju fler inlägg de gör. Dessutom skapar de flesta användare en profil med fakta om sig själva, inklusive en profilbild.

De som skriver skriver fejkade recensioner brukar ofta ha väldigt få inlägg osv.

Sedan har ju Tripadvisor fördelen att de är väldigt stora. Då minskar ju fejkarnas betydelse per automatik, såvida en rörelse har väldigt många recensioner och omdömen.

tartareandesire 2013-06-04 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20471337)
Hej,

Jag tycker Tripadvisor ofta funkar rätt bra då man ser hur många inlägg respektive användare har gjort och att de även kan bedömas av andra. De ökar även i grad ju fler inlägg de gör. Dessutom skapar de flesta användare en profil med fakta om sig själva, inklusive en profilbild.

De som skriver skriver fejkade recensioner brukar ofta ha väldigt få inlägg osv.

Sedan har ju Tripadvisor fördelen att de är väldigt stora. Då minskar ju fejkarnas betydelse per automatik, såvida en rörelse har väldigt många recensioner och omdömen.

Det kräver ju dock att man har en populär och stor tjänst. Annars är det få som vill registrera en riktig profil och det blir fortfarande relativt enkelt att manipulera verkligheten för de som önskar. På en sajt som Tripadvisor skulle det aldrig löna sig att försöka för de allra flesta.

Captain Thailand 2013-06-04 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20471339)
Det kräver ju dock att man har en populär och stor tjänst. Annars är det få som vill registrera en riktig profil och det blir fortfarande relativt enkelt att manipulera verkligheten för de som önskar. På en sajt som Tripadvisor skulle det aldrig löna sig att försöka för de allra flesta.

Helt enig... Man får bli tillräckligt populär helt enkelt.

Skämt åsido har jag få bra tips att ge, utöver de redan nämnda.

tartareandesire 2013-06-04 17:51

Ett annat alternativ är att köra ett viktat poängsystem beroende på vad för typ av medlem man är på sajten men det kräver en del arbete och är bara relevant ifall tillräckligt många av medlemmarna är aktiva. Förmodligen är en kombination av olika åtgärder allra bäst men frågan är också om det är värt det.

clirre 2013-06-05 07:52

Tack för era förslag. Sajten det handlar om är storm chasing usa .com, men jag håller på att lansera en ny/annan version än den som är live på den adressen. Det är en ytterst begränsad marknad med kanske 100-200 resenärer varje år så inget av de förslag ni gav kommer fungera (även om de var bra). En recensent kommer förmodligen bara ge 1-2 recensioner...

Fejkade recensioner har dock en tendens att uppenbara sig. En följdfråga är egentligen hur man kan göra om man märker att ett företag verkar agera fult. Jag vill ha dem på sajten så att det ska bli transparent att de är ett dåligt företag men då skulle jag behöva en "black list". Problemet här är att om man sätter någon på en black list så kommer de sparka bakut, och det sättet man sparkar bakut på i USA är att stämma någon...

tartareandesire 2013-06-05 08:19

Ja, det är knappast värt att hålla på och bråka om det handlar om en så pass begränsad målgrupp.

jake 2013-06-05 08:33

Jag gissar att alla destinationer är inlagda av dig i förväg?
Annars om ägaren själv lägger in sin info kan man ju komma åt en del genom att kolla ip och om det är samma ip som skriver recension så kan det ju vara misstänkt.

Var väl någon ebutiksguide som i samband med inlägget skrev
"postat av e-butiksägaren" om det var från samma ip som den som lagt till ebutiken.

Såg ju riktigt roligt ut när det stod "Köpte en sak på kvällen och fick den nästa dag. Riktigt bra support och service." postat av ebutiksägaren.

daniel_ 2013-06-05 09:57

Om det är en så liten marknad så borde det vara ganska effektivt om du inför FB-login när man ska recensera. Ja, du kanske förlorar några stycken men å andra sidan så får recensionerna av verifierade personer mer tyngd. Det tror jag även skrämmer många från att recensera egna bolag.

I tillägg till det kan du kan du göra postningen av kommentarer till två steg.
1. Steg 1 där man fyller i din recension
2. Steg 2 där du väldigt tydligt annonserar att företag som gör fejkade recensioner i syfte att promota sitt eget bolag kommer att stängas av och tas bort från sidan. Recensenten antingen godkänner eller avbryter här.

På tal om något helt annat. Du borde kunna tjäna mer på att samla in leads till företagen som listas.

MusikMixen 2013-06-05 12:04

Borde inte http://disqus.com/ fungera för ändamålet?

clirre 2013-06-06 07:01

Daniel: FB-login har jag kraftigt övervägt och om jag bara kan lära mig hur man rent tekniskt gör så är det något jag kommer att implementera. Bra tips även om steg 1 och steg 2 på det sätt du beskriver.

Spara IP har jag också tänkt på. I det verifierade fallet så var det dock en anställd (som med sitt riktiga namn) skrev en positiv recension.

I den nya versionen kommer jag samla leads på ett helt annat sätt också. Jag kommer också att samarbeta närmare med de olika tour operators.

Disqus känner jag bara vagt till, ska kolla upp det också.

Tack för många bra tips!

clirre 2013-06-06 07:10

En spin-off diskussion av detta är också vad man ska göra med företag som visar sig vara "bad apples". Om man stänger av dem från sidan så får de ju förmodligen ut något positivt av det. Min sida kommer relativt högt upp på sökningar relaterade till de olika turbolagen och söker nån på "xxx tours" och ser att de kan få en objektiv bedömning av företaget (som visar sig vara negativ) så kanske de undviker ett skräpbolag.

Av den anledningen vill jag ha alla bolag på sidan och låta recensioner påvisa när ett företag inte sköter sig. Detta leder till nya utmaningar som tex när man kan bevisa att någon misskött sig och därmed bli placerad på en "svart lista".

Eller finns det någon smart lösning att placera någon på en "grå" lista. Tex att man markerar att detta inte är någon man litar på men att man inte officiellt säger att detta är ett "skumt" företag. Det är en ganska kraftig ståndpunkt att varna för ett företag och då måste jag ha torrt på fötterna.

Ett annat alternativ skulle vara att ha en "vit" lista. "Trusted and approved by this website" typ. Det är trots allt ganska få företag i branschen som sagt...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson