![]() |
Kostnader uppstart av AB
Jag är på gång att starta ett AB och kollar nu på alla obligatoriska utgifter som kommer i samband med start av ett AB. Allt från bankkonto till registreringsavgifter.
Jag behöver hjälp med att komma på alla dessa kostnader. Vad är det egentligen för kostnader som uppkommer? |
Bankkonto: Vanligtvis gratis första året, därefter ca. 1.200kr/år beroende på bank
Bolagsverket: 1.900kr via verksamt.se, annars lite dyrare Aktiekapital: minst 50.000kr |
Tack för ditt svar!
Det är inga andra uppstartskostnader eller registreringskostnader hos bolagsverket eller dylikt, för namnregistrering, momsregistrering eller någon annan kostnad, som man inte tänker på? |
vad är normalkostnaden för en revisor i ett nystartat AB?
|
Citat:
|
Citat:
Om du sköter bokföring själv så behöver du heller ingen redovisningskonsult. En sådan kostar snabbt någon tusenlapp per månad. |
Citat:
|
Citat:
Gällande kostnader för bank så är det kostnadsfritt att ha bankkonto, däremot kostar det pengar att ha Bankgiro/Plusgiro (krävs för smidig fakturering) samt företagskopplat kort. 2200 vill Bolagsverket ha för registrering och 50 000 ska finnas som säkerhet på ett bankutdrag. Kör hårt! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Normalt var kostnaden 10 000-15 000 kr. Man ska inte budgetera för en för låg kostnad, det är bättre att budgetera för en för hög kostnad och bli glatt överraskad om man klarar sig med lägre kostnad, att bli överraskad av högre kostnader än man budgeterat är inte lika kul. Så jag rekommenderar att budgetera för 15 000-20 000 kr för revisor. Lyckas man sen hålla sig till 5 000 kr i faktisk kostnad så är det ju skitkul, då kan man bjuda sig själv på en riktig superfest i stället, eller köpa ny fin skinnfotölj till kontoret.... |
Släng på runt 10.000 för en vettig redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bokslut, moms, skatter, deklarationer, etc. :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr. Jag tycker helt enkelt att summa 5000 kr för en revisor är orealistiskt lågt räknat. Du hittar ingen seriös auktoriserad revisor i Stockholmstrakten som gör en revision på ett AB med ca 1-2 Mkr i omsättning och ca 200-300 verifikationer för så lite som 5000 kr per år. Sen var det 3 av 11 år som jag anlitade redovisningsbyrå (olika redovisningsbyrå varje år), p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson