![]() |
Stiftelsen av SE stämda
Fildelningsåklagaren kräver att tingsrätten stänger av svenska Pirate Bay. Men stiftelsen som sköter de svenska nätadresserna säger nej.
– Det är unikt att stämma landets egen administratör av domännamn. Eftersom man har svårt att komma åt Pirate Bay så tar man nu i stället en farlig genväg, säger stiftelsens vd Danny Aerts. Men åklagaren ser domännamnet piratebay.se som ett brottsverktyg som bör beslagtas. – Det här är unikt, mig veterligen har det aldrig hänt i Europa att en åklagare eller stat har stämt sin toppdomänsadministratör, säger Danny Aerts. – Vi är inte en part i någon tvist, tvisten finns mellan upphovsrättsinnehavarna och Pirate Bay. Och eftersom man har svårt att komma åt Pirate Bay så tar man nu i stället en farlig genväg. Aerts ser domännamnet som en enkel adress på nätet, ungefär som Kungsgatan 1 är en gatuadress i Stockholm. – Åklagaren stämmer oss för att vi satt upp skylten Kungsgatan 1 och han vill nu beslagta skylten. Men det hjälper inte att ta bort skylten för huset finns kvar. Det här är ineffektivt och oproportionerligt, säger Aerts. Saxat från http://www.dn.se/ekonomi/vagrar-stanga-ner-pirate-bay Vad tycker ni om detta ? |
I nästan alla platsannonser så står det att de söker prestigelösa människor. I det här fallet så gäller det omvända. Det är ren prestige och saknar all logisk förankring. Jag är vansinnigt trött på det faktum att det i princip bara är TPB som jagas medans sökmotorerna som faktiskt är den vanligaste vägen folk hittar piratkopierat material helt slipper undan. Så väldigt tröttsamt.
|
Citat:
Jag gissar på att TPB tagit bort 0 anmälda filer medans t.ex. Google har både verktyg som underlättar rapportering av sådant material såsom egan tekniker som aktivt söker upp upphovsrättsskyddat material och blockerar. Men det är svårt ibland och förstå varför folk går på den part som inte gör ett piss åt att de huserar piratkopierat material, och då vet jag vad en torrent-fil är. |
Helt rätt resonerat av .SE
|
Detta blir intressant att följa.
Har svårt att se att .se kommer förlora detta, om så ändå skulle ske öppnar det för en helt annan ansvarsbild gällande internet. |
Min uppfattning är att piratjägarna är ganska desperata nu. Jag tror inte de kommer någonstans med detta men är ändå förvånad över att åklagare ens tar upp det. Kanske på grund av okunnighet? Nästa steg? Konfiskera IP-adresser.. TPB huserar dessutom numera under .SX.
|
Helt otroligt. dom kommer inte komma någonstans med detta.
|
Hahaha det roligaste jag har läst på länge, vart hade dom tänkt sig att komma med detta? Håller helt klart med .SE.
|
Väldigt bra svar från Danny på .se-bloggen
|
Citat:
|
Citat:
|
The Pirate Bay är ju lite av fildelningens omslagspojkar så att man ger sig på dom först och främst är väl ändå ganska logiskt. Får man dem på fall så faller andra med dem.
Att ge sig på .SE och domännamn är självklart helt fel väg att gå men tyvärr så saknas väl kunskapen hos juristerna och det bör prövas principiellt i rätten om det inte gjorts tidigare. |
Citat:
|
"Ingblad tycker också att stiftelsen i praktiken gör sig skyldig till medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott..."
(medhjälp till)^x brott, hitta x |
Citat:
Grundarna av TPB står för sina åsikter ang priatkopiering är en annan femma. |
hoppas inte någon får för sig att beslagta rootdnsen och plocka ner alla .se bara.
|
Citat:
|
Citat:
|
|
Efter alla formens regler så borde IIS vinna det här eftersom saken är helt absurd, jag tror dock ändå att detta kommer att sluta med beslagtagelse av domänerna. Rätten har väl Hollywoods hand upp bakvägen och runt levern vid det här laget, så jag ser inte för mig att det här blir något annat här, än i fallet mot TPB med korrupta poliser och domare som jobbar direkt för att tillgodose Hollywood sina behov, trots att dom är jäv.
|
Någon får ju gärna visa på fall där svenska domstolar och polis agerat jävigt och mutats av "upphovsrättsmaffian"...
Att man försöker nya vägar från rättsväsendets sida är inte så förvånande, men i detta fall är det förhoppningsvis ett dödfött fall. |
Citat:
mer om Jäv i the pirate bay målet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pirate_...an_om_j.C3.A4v |
Citat:
Dock är jag rätt säker på att .SE vinner det här och jag ser inte hur ens de jävigaste domarna skulle kunna dömma emot .SE i det här målet. Vore katastrof för Europeisk yttrandefrihet om det här blev en fällande och prejudicerande dom. |
Det är så sjukt att det blir underhållande... The Piratebay kommer ju alltid ligga steget före Antipiraterna.
Så länge som jag kan minnas så har det skyddats, och folk har brytit skyddet. Känns som att istället för att lägga pengar på att jaga så kallade pirater. Erbjuda bättre tjänster såsom Spotify, Netflix, Viaplay osv... Och att banna .SE kommer ju inte göra någon skillnad, som tidigare postare skrev så har det ju bytt till .SX. Även om de skulle ta bort dessa, kommer de ju fortsätta såhär tills de måste skrivas IPv6 adresser istället... |
Citat:
|
Citat:
Innan bolagen enas om en gemensam tjänst så kommer fildelningen fortsätta, filmbolagen kommer att lägga pengarna i hål som bara kommer att växa och växa. En rättighetsallians, det har dom minsann pengar och tid till, istället för att utveckla en "Distribueringsallians" som troligtvis skulle minska fildelningen drastiskt. |
Citat:
När det väl började bli möjligt att köpa digitalt via nätet (X år försent) så var utbudet rätt dåligt. Dessutom så var prissättningen löjlig. Har för mig att jag såg en 3 år gammal film som digital nedladdning som var ordentligt mycket dyrare än DVD-versionen ( I samma butik) Det går liksom inte att hävda att man måste ha prispåslag för att täcka kostnader för tillverkning, transport, vinster i grossistled osv |
Om inget avtal skrivits på vid köp bör det dessutom inte ö h t vara olagligt att sprida materialet. Jag får ju kopiera övriga saker jag köper om jag har resurserna till det, så varför inte detta?
Andra branscher (t ex porrindustrin) har ju fått anpassa sig för att överleva. |
Citat:
whut? vad menar du att du får kopiera lagligt? Btw, inget avtal behöver skrivas på för att upphovsrätt ska gälla |
Citat:
Men det lär aldrig hända. Så åter till stämningen av .se... |
Citat:
Nu tänkte jag slänga litet ved på brasan. Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk. Är det så orimligt? Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok? Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget.. |
Citat:
Hyfsat orimligt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Publicerat 2013-06-04: .SE lämnar svar till tingsrätten angående förverkande av domännamn | https://www.iis.se/nyheter/se-lamnar...-av-domannamn/
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson