WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Stiftelsen av SE stämda (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057939)

Pkkz 2013-05-15 15:10

Stiftelsen av SE stämda

Fildelningsåklagaren kräver att tingsrätten stänger av svenska Pirate Bay. Men stiftelsen som sköter de svenska nätadresserna säger nej.

– Det är unikt att stämma landets egen administratör av domännamn. Eftersom man har svårt att komma åt Pirate Bay så tar man nu i stället en farlig genväg, säger stiftelsens vd Danny Aerts.

Men åklagaren ser domännamnet piratebay.se som ett brottsverktyg som bör beslagtas.
– Det här är unikt, mig veterligen har det aldrig hänt i Europa att en åklagare eller stat har stämt sin toppdomänsadministratör, säger Danny Aerts.

– Vi är inte en part i någon tvist, tvisten finns mellan upphovsrättsinnehavarna och Pirate Bay. Och eftersom man har svårt att komma åt Pirate Bay så tar man nu i stället en farlig genväg.

Aerts ser domännamnet som en enkel adress på nätet, ungefär som Kungsgatan 1 är en gatuadress i Stockholm.

– Åklagaren stämmer oss för att vi satt upp skylten Kungsgatan 1 och han vill nu beslagta skylten. Men det hjälper inte att ta bort skylten för huset finns kvar. Det här är ineffektivt och oproportionerligt, säger Aerts.

Saxat från http://www.dn.se/ekonomi/vagrar-stanga-ner-pirate-bay

Vad tycker ni om detta ?

Westman 2013-05-15 15:18

I nästan alla platsannonser så står det att de söker prestigelösa människor. I det här fallet så gäller det omvända. Det är ren prestige och saknar all logisk förankring. Jag är vansinnigt trött på det faktum att det i princip bara är TPB som jagas medans sökmotorerna som faktiskt är den vanligaste vägen folk hittar piratkopierat material helt slipper undan. Så väldigt tröttsamt.

nosnaj 2013-05-15 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20470006)
I nästan alla platsannonser så står det att de söker prestigelösa människor. I det här fallet så gäller det omvända. Det är ren prestige och saknar all logisk förankring. Jag är vansinnigt trött på det faktum att det i princip bara är TPB som jagas medans sökmotorerna som faktiskt är den vanligaste vägen folk hittar piratkopierat material helt slipper undan. Så väldigt tröttsamt.

Det är enorm skillnad på vad TPB och sökmotorer gör åt saken dock.

Jag gissar på att TPB tagit bort 0 anmälda filer medans t.ex. Google har både verktyg som underlättar rapportering av sådant material såsom egan tekniker som aktivt söker upp upphovsrättsskyddat material och blockerar.

Men det är svårt ibland och förstå varför folk går på den part som inte gör ett piss åt att de huserar piratkopierat material, och då vet jag vad en torrent-fil är.

cvnu 2013-05-15 15:49

Helt rätt resonerat av .SE

AndersN 2013-05-15 16:14

Detta blir intressant att följa.
Har svårt att se att .se kommer förlora detta, om så ändå skulle ske öppnar det för en helt annan ansvarsbild gällande internet.

daniel_ 2013-05-15 16:21

Min uppfattning är att piratjägarna är ganska desperata nu. Jag tror inte de kommer någonstans med detta men är ändå förvånad över att åklagare ens tar upp det. Kanske på grund av okunnighet? Nästa steg? Konfiskera IP-adresser.. TPB huserar dessutom numera under .SX.

MRDJ 2013-05-15 16:33

Helt otroligt. dom kommer inte komma någonstans med detta.

extra-c 2013-05-15 16:45

Hahaha det roligaste jag har läst på länge, vart hade dom tänkt sig att komma med detta? Håller helt klart med .SE.

MRDJ 2013-05-15 16:58

Väldigt bra svar från Danny på .se-bloggen

Westman 2013-05-15 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20470007)
Det är enorm skillnad på vad TPB och sökmotorer gör åt saken dock.

Jag gissar på att TPB tagit bort 0 anmälda filer medans t.ex. Google har både verktyg som underlättar rapportering av sådant material såsom egan tekniker som aktivt söker upp upphovsrättsskyddat material och blockerar.

Men det är svårt ibland och förstå varför folk går på den part som inte gör ett piss åt att de huserar piratkopierat material, och då vet jag vad en torrent-fil är.

Det är min fasta åsikt att sökmotorer som Google etc. gör mer skada än TPB och därför är jag rätt trött på piratjägarnas otroligt ologiska koncentration på TPB. Det är faktiskt enklare att hitta t.ex. Vismas program via Google än direkt på TPB.

MusikMixen 2013-05-15 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20470026)
Det är min fasta åsikt att sökmotorer som Google etc. gör mer skada än TPB och därför är jag rätt trött på piratjägarnas otroligt ologiska koncentration på TPB. Det är faktiskt enklare att hitta t.ex. Vismas program via Google än direkt på TPB.

Jag håller fullständigt med dig. Men de vet att de inte har en chans mot google, därför går de på det "lilla" folket.

tartareandesire 2013-05-15 19:40

The Pirate Bay är ju lite av fildelningens omslagspojkar så att man ger sig på dom först och främst är väl ändå ganska logiskt. Får man dem på fall så faller andra med dem.

Att ge sig på .SE och domännamn är självklart helt fel väg att gå men tyvärr så saknas väl kunskapen hos juristerna och det bör prövas principiellt i rätten om det inte gjorts tidigare.

daniel_ 2013-05-15 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20470026)

Det finns en ganska markant skillnad och den handlar om uppsåtet. TBS syfte är att sprida piratkopierat material medan Google syftar till att tillhandahålla en sökmotor för hela webben.

Dimme 2013-05-15 21:02

"Ingblad tycker också att stiftelsen i praktiken gör sig skyldig till medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott..."

(medhjälp till)^x brott, hitta x

MRDJ 2013-05-15 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20470033)
Det finns en ganska markant skillnad och den handlar om uppsåtet. TBS syfte är att sprida piratkopierat material medan Google syftar till att tillhandahålla en sökmotor för hela webben.

Google och TPB som teknisk lösning är väldigt lika. Sen att
Grundarna av TPB står för sina åsikter ang priatkopiering är en annan femma.

lazat 2013-05-15 23:24

hoppas inte någon får för sig att beslagta rootdnsen och plocka ner alla .se bara.

tony-axbyte 2013-05-15 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20470038)
Google och TPB som teknisk lösning är väldigt lika. Sen att
Grundarna av TPB står för sina åsikter ang priatkopiering är en annan femma.

Va det inte så att enda sättet för youtube att klara sig från antipiraterna va att google tog över det med sitt tunga varumärke och så blev det ju. Annars har jag svårt att se att youtube hade funnits kvar idag.

Dimme 2013-05-16 04:00

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20470051)
hoppas inte någon får för sig att beslagta rootdnsen och plocka ner alla .se bara.

Det finns redundans där som skulle klara av det =)

hnn 2013-05-16 08:00

Danny Aerts har kommenterat detta

https://www.iis.se/blogg/att-tvinga-...-hjalper-inte/

FredrikNas 2013-05-16 11:04

Efter alla formens regler så borde IIS vinna det här eftersom saken är helt absurd, jag tror dock ändå att detta kommer att sluta med beslagtagelse av domänerna. Rätten har väl Hollywoods hand upp bakvägen och runt levern vid det här laget, så jag ser inte för mig att det här blir något annat här, än i fallet mot TPB med korrupta poliser och domare som jobbar direkt för att tillgodose Hollywood sina behov, trots att dom är jäv.

Xamda 2013-05-16 11:13

Någon får ju gärna visa på fall där svenska domstolar och polis agerat jävigt och mutats av "upphovsrättsmaffian"...

Att man försöker nya vägar från rättsväsendets sida är inte så förvånande, men i detta fall är det förhoppningsvis ett dödfött fall.

MRDJ 2013-05-16 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20470072)
Någon får ju gärna visa på fall där svenska domstolar och polis agerat jävigt och mutats av "upphovsrättsmaffian"...

Att man försöker nya vägar från rättsväsendets sida är inte så förvånande, men i detta fall är det förhoppningsvis ett dödfött fall.

Bodström: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10833164.ab

mer om Jäv i the pirate bay målet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pirate_...an_om_j.C3.A4v

kippex 2013-05-16 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20470071)
Efter alla formens regler så borde IIS vinna det här eftersom saken är helt absurd, jag tror dock ändå att detta kommer att sluta med beslagtagelse av domänerna. Rätten har väl Hollywoods hand upp bakvägen och runt levern vid det här laget, så jag ser inte för mig att det här blir något annat här, än i fallet mot TPB med korrupta poliser och domare som jobbar direkt för att tillgodose Hollywood sina behov, trots att dom är jäv.

.SE tillsätter ju själva tvistlösare för att lösa deras ATF'er som har privata intressen och är uppenbart jäviga. Att de nu själva råkar ut för "domare" vars intressen kommer ligga på motsatt sida är väl lite ironiskt.

Dock är jag rätt säker på att .SE vinner det här och jag ser inte hur ens de jävigaste domarna skulle kunna dömma emot .SE i det här målet. Vore katastrof för Europeisk yttrandefrihet om det här blev en fällande och prejudicerande dom.

jejje.net 2013-05-16 22:36

Det är så sjukt att det blir underhållande... The Piratebay kommer ju alltid ligga steget före Antipiraterna.

Så länge som jag kan minnas så har det skyddats, och folk har brytit skyddet. Känns som att istället för att lägga pengar på att jaga så kallade pirater. Erbjuda bättre tjänster såsom Spotify, Netflix, Viaplay osv...

Och att banna .SE kommer ju inte göra någon skillnad, som tidigare postare skrev så har det ju bytt till .SX. Även om de skulle ta bort dessa, kommer de ju fortsätta såhär tills de måste skrivas IPv6 adresser istället...

tony-axbyte 2013-05-16 22:59

Citat:

Jag gissar med på att domänen kommer att beslagtas, filmbolagens makt är förvånansvärt stor och dom har ofta rejäla resurser. Den med mest advokater brukar ju vinna sånt här.

BoXon 2013-05-16 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av jejje.net (Inlägg 20470117)
Så länge som jag kan minnas så har det skyddats, och folk har brytit skyddet. Känns som att istället för att lägga pengar på att jaga så kallade pirater. Erbjuda bättre tjänster såsom Spotify, Netflix, Viaplay osv...

Det som behövs är EN tjänst, så man slipper ha konton på både Netflix, Viaplay, Voddler, Filmnet, SF Anytime m.fl. för att kunna se alla filmer man vill se. Filmbolagen måste sluta leva i sin bubbla med att utveckla egna tjänster för att tjäna så mycket pengar som möjligt, eller framför allt, för att ha full kontroll på filmerna man distribuerar.

Innan bolagen enas om en gemensam tjänst så kommer fildelningen fortsätta, filmbolagen kommer att lägga pengarna i hål som bara kommer att växa och växa. En rättighetsallians, det har dom minsann pengar och tid till, istället för att utveckla en "Distribueringsallians" som troligtvis skulle minska fildelningen drastiskt.

rhdf 2013-05-17 03:14

Citat:

Ursprungligen postat av jejje.net (Inlägg 20470117)
Känns som att istället för att lägga pengar på att jaga så kallade pirater. Erbjuda bättre tjänster såsom Spotify, Netflix, Viaplay osv...

Prexis. Mediabolagen missade tåget när det började bli tekniskt möjligt att tanka film/musik på ett smidigt sätt. Istället för att utveckla tjänster för att kunna sälja digitala kopior höll de envist fast vid fysiska kopior. och började jaga de som hade fräckheten att använda moderniteter som datorer ("Slynglar, vad är det för fel på vevgrammofon? Va Va")

När det väl började bli möjligt att köpa digitalt via nätet (X år försent) så var utbudet rätt dåligt. Dessutom så var prissättningen löjlig. Har för mig att jag såg en 3 år gammal film som digital nedladdning som var ordentligt mycket dyrare än DVD-versionen ( I samma butik)

Det går liksom inte att hävda att man måste ha prispåslag för att täcka kostnader för tillverkning, transport, vinster i grossistled osv

TheCheesePolice 2013-05-17 07:20

Om inget avtal skrivits på vid köp bör det dessutom inte ö h t vara olagligt att sprida materialet. Jag får ju kopiera övriga saker jag köper om jag har resurserna till det, så varför inte detta?

Andra branscher (t ex porrindustrin) har ju fått anpassa sig för att överleva.

Advocacy 2013-05-17 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20470128)
Om inget avtal skrivits på vid köp bör det dessutom inte ö h t vara olagligt att sprida materialet. Jag får ju kopiera övriga saker jag köper om jag har resurserna till det, så varför inte detta?

Andra branscher (t ex porrindustrin) har ju fått anpassa sig för att överleva.

whut? vad menar du att du får kopiera lagligt?

Btw, inget avtal behöver skrivas på för att upphovsrätt ska gälla

Bladet 2013-05-17 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av BoXon (Inlägg 20470123)
Det som behövs är EN tjänst, så man slipper ha konton på både Netflix, Viaplay, Voddler, Filmnet, SF Anytime m.fl. för att kunna se alla filmer man vill se. Filmbolagen måste sluta leva i sin bubbla med att utveckla egna tjänster för att tjäna så mycket pengar som möjligt, eller framför allt, för att ha full kontroll på filmerna man distribuerar.

Innan bolagen enas om en gemensam tjänst så kommer fildelningen fortsätta, filmbolagen kommer att lägga pengarna i hål som bara kommer att växa och växa. En rättighetsallians, det har dom minsann pengar och tid till, istället för att utveckla en "Distribueringsallians" som troligtvis skulle minska fildelningen drastiskt.

Jepp. Drömmen är ju att kunna använda imdb och kunna köpa VARJE film/tvserie(och med plugins till xbox,ps3,blu-rayspelare,tvs,etc). Man betalar för varje film eller per månad. De skulle tjäna miljarder.

Men det lär aldrig hända. Så åter till stämningen av .se...

Maharajah 2013-05-30 14:29

Citat:

Du menar väl inte på fullt allvar att du tror att svensk polis och domstol skulle springa Hollywoods ärenden:-)?

Nu tänkte jag slänga litet ved på brasan.

Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk.

Är det så orimligt?

Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok?

Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget..

Xamda 2013-05-30 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Maharajah (Inlägg 20470943)
Du menar väl inte på fullt allvar att du tror att svensk polis och domstol skulle springa Hollywoods ärenden:-)?

Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk.

Är det så orimligt?

Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok?

Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget..

Man kan tycka det är rimligt att försöka som åklagaren i detta fall, men konsekvensen av det skulle ju vara att Posten och alla telefonbolag gör sig skyldig till medhjälp i alla fall där de gjorts uppmärksamma på att deras tjänster används för brott. Och Trafikverket likaså... Brottslingar går och kör på gatan - tvinga Trafikverket att stänga vägarna.

Hyfsat orimligt.

MRDJ 2013-05-30 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Maharajah (Inlägg 20470943)

Är det så orimligt?

Svenskarna betalar ju hundratals miljoner i straff-avgifter till copyswede eftersom dom tror att alla hårddiskar och usbminnen används för piratkopiering..

tartareandesire 2013-05-31 04:28

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20470991)
Svenskarna betalar ju hundratals miljoner i straff-avgifter till copyswede eftersom dom tror att alla hårddiskar och usbminnen används för piratkopiering..

Det tror de nog inte :) Men visst är det orimligt.

foks 2013-05-31 07:39

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20470991)

Privatkopiering, inte piratkopiering.

Westman 2013-05-31 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20471003)
Privatkopiering, inte piratkopiering.

Vilket inte heller är tillåtet i de allra flesta fall numera. Avgiften är helt horribel och det inser nog de själva (Copyswede och dess medlemmar) eftersom de gör allt för att försvåra och tysta ned alla försök till genomlysning av Copyswede. :mad:

nosnaj 2013-05-31 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20471035)
Vilket inte heller är tillåtet i de allra flesta fall numera. Avgiften är helt horribel och det inser branschen själv eftersom de gör allt får att försvåra och tysta ned alla försök till genomlysning av Copyswede. :mad:

I vilka fall är privatkopiering inte tillåtet med tanke på att du säger i de flesta fall?

Westman 2013-06-01 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20471036)
I vilka fall är privatkopiering inte tillåtet med tanke på att du säger i de flesta fall?

Du får inte bryta avtal eller kringå kopieringsskydd. Det där med avtal tvistas det om huruvida texten som säger att filmen/skivan inte får kopieras är giltig eller inte men att kringgå kopieringsskydd är inte tillåtet oavsett om det är privatkopiering eller inte. Vilket alltså i princip gör att inspelning från tv och radio är det som är kvar.

Internet Sweden 2013-06-04 14:50

Publicerat 2013-06-04: .SE lämnar svar till tingsrätten angående förverkande av domännamn | https://www.iis.se/nyheter/se-lamnar...-av-domannamn/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson