WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nya problem hos city (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057823)

DanielN 2013-05-06 16:29

Nya problem hos city
 
Då var det dags igen... Nu är det internfel överallt. Kan inte ens skapa nya e-postadresser till våra kunder. Har suttit i telefonkö i över 30 min med 3 pers innan mig. Bra jobbat city!

Westman 2013-05-06 17:02

Har inte märkt något. Hur länge var det problem?

DanielN 2013-05-06 17:58

Det är det hela tiden, till och från. Funkar bra i 10 min stendött i 20 min osv. De skyller på sin leverantör som vanligt...

johan1234 2013-05-06 17:59

Hej Daneil - löste det sig?

Om du väntar 30 minuter hos oss har du otur. Vi publiserar öppet våra siffror och här är alla våra samtal under 2012 - där snitttiden är under 5 minuter i väntan. Tyvärr kan det gå upp och ner och har man som sagt lite otur kan det ändå bli lite väntan.

https://www.citynetwork.se/city-netw...trapport-2012/

DanielN 2013-05-06 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20469244)
Hej Daneil - löste det sig?

Om du väntar 30 minuter hos oss har du otur. Vi publiserar öppet våra siffror och här är alla våra samtal under 2012 - där snitttiden är under 5 minuter i väntan. Tyvärr kan det gå upp och ner och har man som sagt lite otur kan det ändå bli lite väntan.

https://www.citynetwork.se/city-netw...trapport-2012/

Det löste sig men men resultatet blev en arg kund som inte kommer att jobba vidare med oss och en timme av min tid. Senaste gångerna vi har ringt till er har vi i snitt väntat 20-30 min så snälla skriv inte 5 min snitttid, blir bara irriterad av sånt.

Nerix 2013-05-07 07:53

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469263)
Det löste sig men men resultatet blev en arg kund som inte kommer att jobba vidare med oss och en timme av min tid. Senaste gångerna vi har ringt till er har vi i snitt väntat 20-30 min så snälla skriv inte 5 min snitttid, blir bara irriterad av sånt.

Snitttiden speglar hela populationen under given tidsperiod, inte bara ditt samtal.

DanielN 2013-05-07 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20469270)
Snitttiden speglar hela populationen under given tidsperiod, inte bara ditt samtal.

Du skämtar väl?

Westman 2013-05-07 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469274)
Du skämtar väl?

Nej varför skulle han göra det?

Tråkigt att du förlorade en kund men samtidigt så måste jag nog säga att din kund har dålig förståelse för systemdrift och såna vill iallafall jag helst vara utan.

"Shared hosting" betyder i praktiken "extended risk" och därmed också "more problems" tillsammans med "shared costs". Det måste man alltid ha med i beräkningarna. Det kan du upplysa dina kunder om. ;)

johan1234 2013-05-07 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469243)
Det är det hela tiden, till och från. Funkar bra i 10 min stendött i 20 min osv. De skyller på sin leverantör som vanligt...

Hej igen Daniel - tror inte du skall ta det som att någon försöker skylla ifrån sig. Vi är medvetna om att vi har haft en del saker som måste fixas (uppgradering kommer i nästa vecka bland annat) men där vi är beroende av vår leverantör. Många gånger löser vi själva men inte alltid.

Då vi tagit beslut att vi måste höja kvaliteten (bort med irriterande buggar mm) så tar sakerna lite längre tid då det är stora system och vi får ju absolut inte göra saken värre. Det som uppdateras måste verkligen fungera.

En förklaring mer och ansvaret ligger alltid hos oss - alltid - oavsett var felet ligger. Du som kund skall aldrig behöva fundera var felet ligger - det ligger hos oss och det är vi som måste fixa det.

Tack för ditt tålamod.

Danielos 2013-05-07 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20469276)
"Shared hosting" betyder i praktiken "extended risk" och därmed också "more problems" tillsammans med "shared costs".

Välformulerat! Kommer att ta inspiration från ditt uttryck. Jag tror vi webbhotell medvetet undviker att informera om detta faktum, vi går ofta istället ut och använder ord som "Unik driftsäkerhet", "Redundans" istället.

ZynX 2013-05-07 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20469276)
Nej varför skulle han göra det?

Tråkigt att du förlorade en kund men samtidigt så måste jag nog säga att din kund har dålig förståelse för systemdrift och såna vill iallafall jag helst vara utan.

"Shared hosting" betyder i praktiken "extended risk" och därmed också "more problems" tillsammans med "shared costs". Det måste man alltid ha med i beräkningarna. Det kan du upplysa dina kunder om. ;)

Kan inte mer en att hålla med. Den här kunden verkar något speciell och verkar inte alls förstå sig på hur drift i server miljöer fungerar.

Men men det är alltid tråkigt att tappa en kund.. Men i de här fallet gör de nog inte så mycket.

tartareandesire 2013-05-07 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20469292)
Kan inte mer en att hålla med. Den här kunden verkar något speciell och verkar inte alls förstå sig på hur drift i server miljöer fungerar.

Men men det är alltid tråkigt att tappa en kund.. Men i de här fallet gör de nog inte så mycket.

Håller med. Det gäller ju att kunna förklara för kunden hur saker och ting fungerar också. En del personer vägrar tyvärr ta in ny kunskap, då kan man inte göra så mycket annat än att bita i det sura äpplet och gå vidare med vetskapen att man slipper en krångelkund framöver.

Såna bekymmer råkar man ju annars ut för hos alla webbhotell. Större företag och myndigheter råkar också ut för haverier trots att de betalar en hel del för sin drift. Det enda man kan vara säker på är att teknik kommer alltid att krångla förr eller senare :) Personligen tycker jag dock det är mycket bättre med ett stort totalhaveri än att det är många små, korta avbrott över en längre period.

Danielos 2013-05-07 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20469296)
Personligen tycker jag dock det är mycket bättre med ett stort totalhaveri än att det är många små, korta avbrott över en längre period.

Hehe, så kan man också se på det, ska hålla det i åtanke :)

DanielN 2013-05-07 15:44

Våra kunder är vanliga småföretagare. Klart som fan att de inte vet ngt om drift i servermiljöer. Men det spelar ingen roll. På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.

tartareandesire 2013-05-07 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469298)
Våra kunder är vanliga småföretagare. Klart som fan att de inte vet ngt om drift i servermiljöer. Men det spelar ingen roll. På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.

Desto viktigare att man då förklarar för kunderna hur saker och ting fungerar utan att bli alltför teknisk.

Inget företag kan garantera att saker och ting fungerar hela tiden. I så fall skulle man inte kunna sälja några tjänster eller produkter alls :) Du som företagare borde också inse att det inte är så enkelt att man bara kan höja priserna för att öka kvaliteten på produkten. City Network gör garanterat sitt yttersta för att undvika att sådana här saker inträffar precis som de flesta andra webbhotell.

Westman 2013-05-07 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469298)
Våra kunder är vanliga småföretagare. Klart som fan att de inte vet ngt om drift i servermiljöer. Men det spelar ingen roll. På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.

Nej det förstår jag men inte fasen är deras egna verksamheter helt utan fel men många ställer vansinniga krav som de själva aldrig skulle kunna leva efter. Man kan faktiskt begära att kunden har förståelse för två saker:
- kvalitet kostar pengar
- ibland går även den dyraste produkten sönder och behöver lagas.

ZynX 2013-05-07 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469301)
Alla hosting företag fungerar inte lika dåligt eller lika bra i förhållande till priset, men eftersom det är just shared hosting så blir det ofta sämre kvalitet ju större webbhotellet är, det tycker jag ändå man kan se, ju större hosting, ju större och mer komplicerade lösningar på SAN osv. som introducerar mer sannolikhet för fel. Mitt råd till webbyråer är därför att välja lite mindre webbhotell som man känner förtroende för och som har fått gott omdöme av andra.

Absolut! Ett litet webbhotell med näst intill personlig kontakt är vad en webbyrå behöver! Det spelar ingen roll om det då kostar lite extra då man vet att man alltid får den hjälp och trygghet som kunden behöver och då brukar oftast inte pengar spela så stor roll.

Rvn 2013-05-07 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20469320)
Absolut! Ett litet webbhotell med näst intill personlig kontakt är vad en webbyrå behöver! Det spelar ingen roll om det då kostar lite extra då man vet att man alltid får den hjälp och trygghet som kunden behöver och då brukar oftast inte pengar spela så stor roll.

Kan inte annat än att hålla med Calle!

KristianE 2013-05-07 21:52

ZynX:
Jepp. Du har helt rätt.

Personlig kontakt med sina leverantörer är extremt viktigt. Man ska komma till den nivån där man faktiskt kan gå ut och ha trevligt utan att det måste presenteras en offert varje gång. När man nåt dit då har man en bra leverantör-kund-relation som snarare kan kallas partners. Man drar nytta av varandra helt enkelt.

Några hundralappar hit-eller-dit blir helt ointressant i sammanhanget. Man vet vad man får och betalar gärna för detta.

zooloo 2013-05-07 23:05

de 5-6 gångerna jag ringt supporten har jag väntat lätt 15 till 25 minuter och fått nya besked vi varje samtal. Snart inne på tredje veckan för att få några IP-nummer kopplade till en vanlig VPS - håll tummarna för mig :)

Mvh Anders

crazzy 2013-05-08 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av zooloo (Inlägg 20469335)
de 5-6 gångerna jag ringt supporten har jag väntat lätt 15 till 25 minuter och fått nya besked vi varje samtal. Snart inne på tredje veckan för att få några IP-nummer kopplade till en vanlig VPS - håll tummarna för mig :)

Mvh Anders

Skicka ett PM till mig med ärendenummer så kan jag kika på vad som hänt och hjälpa dig att fixa detta. Så lång tid ska det ju inte behöva ta.

AndersN 2013-05-08 17:14

Jag personligen tycker faktiskt att City har gjort ett väldigt lyft på driften sista veckorna.
Problemet med 503 som komm på i stort sett alla sidor till och från är helt utraderat, iaf för mig. Och sedan man gjorde fixade / bytte ut mysql05 servern, vilken skillnad, tummen upp!

Svarstiden på mailen är väll tyvärr deras minus, men har aldrig haft problem att komma fram på telefon och tycker deras telefonsupport håller väldigt hög klass.

FredrikNas 2013-05-10 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469298)
Våra kunder är vanliga småföretagare. Klart som fan att de inte vet ngt om drift i servermiljöer. Men det spelar ingen roll. På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.

Jaha, så eftersom att bankerna strular med nätbanken så ska vi droppa det med? Vad är det för ett ogenomtänkt argument? OM du försörjer dig på internet så borde du vid det här laget veta att det finns inga garantier, speciellt inte i shared hosting.

Tjänsten som City levererar i City Network och City Cloud är helt topp i mina ögon. Vi har varit väldigt nöjda med CN/CC.

FredrikNas 2013-05-10 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469558)
Regelbrott


ja naturligtvis har diverse leverantörer SLA avtaler och "garantier" dock ingenting som hjälper mot denna typen av kund, man kan inte garantera att teknisk svikt inte inträffar, och det var ju det som var poängen i den här saken. Sen att man får en mindre ekonomisk kompensation är ju såklart bra, men förmodligen väger det sällan upp den reella förlusten.

KristianE 2013-05-10 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469558)
Finns undantag, vi erbjuder olika nivåer av garantier som vi har definierat: https://www.egensajt.se/policy/service-level-agreement/

Ok, ok. Det räcker nu.

Danielos 2013-05-11 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20469574)
Ok, ok. Det räcker nu.

Ja eftersom just du säger det så.....

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20469570)
Sen att man får en mindre ekonomisk kompensation är ju såklart bra, men förmodligen väger det sällan upp den reella förlusten.

Men vilken typ av kompensation är det man avser ha rätt till eller känner att man skulle vilja ha i typ fall som detta, det är ju frågan?

KristianE 2013-05-11 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469582)
Ja eftersom just du säger det så.....

Det är bara det att ni är ju knappast ensamma om att erbjuda kunderna SLA. Man behöver inte använda varje möjlighet på forumet till egenreklam.

Men här är diskussionen City Network och inga andra.

patrikweb 2013-05-11 11:38

SLA är inte ens värt som toapapper, och sedan svårt motivera vite på flera 100k för en tjänst man betalar fika pengar i månaden för.

Ska man ha riktigt SLA så får man betala för väldig dyr drifttjänst och då är det ofta även avtal med försäkringsbolag inblandat med.

Och ja vågar säga att man är rätt dum i huvudet om man lägger en sida på shared hosting om man förlorar massa pengar varje timme det är nere.

Även om övriga webbhotell inte vågar säga offentligt vad dom tänker så vågar jag det alla fall.

Visst att det finns leverantörer som är under all kritik i driftsäkerhet, det är en sak men rent allmänt lägger man inte kritiska saker i vilket fall på shared hosting.

Sedan läser 99% av kunderna inte ens avtalet för tjänsten, står det inget exakt vilken garanterad uptime. Troligtvis finns det även ett force majuere del.

Så kanske fel gnälla när man som företag följer avtalet ändå.

Danielos 2013-05-11 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20469586)
Det är bara det att ni är ju knappast ensamma om att erbjuda kunderna SLA. Man behöver inte använda varje möjlighet på forumet till egenreklam.

Jaha det var nytt, kan inte hitta några former garantier på de större webbhotellen, vilket även FredrikNas var inne på, har du några exempel på andra, inkl. dig själv? Sedan får du säga vad du vill, men jag skrev inte det jag skrev i egenreklamssyfte, utan för att lägga tillrätta felaktig information. Eftersom diskussionen har vänt till att beröra andra/alla webbhotell så tycker jag att ordet är fritt för andra också. Tex utifrån detta uttalande:
Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20469298)
På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.


KristianE 2013-05-11 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469596)
Jaha det var nytt, kan inte hitta några former garantier på de större webbhotellen, vilket även FredrikNas var inne på, har du några exempel på andra, inkl. dig själv?

Eftersom du frågar. Självklart erbjuder vi olika SLA-modeller. Eftersom vi jobbar med skräddarsydda och ofta stora managerade lösningar så brukar kunderna kräva olika garantier. Och eftersom varje avtal i vårt fall är unikt så kan jag inte gå in på detaljer här.

När det gäller webhotell så finns det alltid någon form av SLA någonstans. Inte för att avtalet behöver vara "bra" (ur kunds synvinkel) men som minst för att skydda leverantören.

Att "erbjuda" (läs lagkrav..) obegränsat skadeansvar är det bara kärnkraftverk som sysslar med. Alla andra leverantörer har sina gränser. :)

Danielos 2013-05-11 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20469610)
När det gäller webhotell så finns det alltid någon form av SLA någonstans.

Jaså, återigen, kan du ge exempel, och självklart pratar vi nu om shared hosting, och inte om skräddarsydda lösningar, vps/server eller likande. Frågan handlar ju inte om huruvida webbhotell har utformad SLA eller inte, utan om det finns någon form av garanti/ersättning vid fel. För vps/dedikerad server finns det flera leverantörer för utökade SLA avtal men jag kan då inte hitta något för shared hosting. Läs om EgenSajt SLA avtal återigen om du inte har gjort det, och ge exempel på annan leverantör som har något liknande.

Jine 2013-05-11 15:20

Eftersom tråden redan är brutalt OT kan jag ju fråga vilka andra webbhotell som stänger av sina kunder för att dom kommenterar här i forumet t.ex.?

Jag vet inte, men jag har då inte blivit det av CN iaf...

EDIT: Relaterat;
http://www.wn.se/showpost.php?p=20438987&postcount=68

Westman 2013-05-11 15:48

Stäng tråden men ta gärna upp SLA-diskussion i en egen tråd. Jag tycker faktiskt att det kan vara av intresse av att belysa vilka SLA:er som finns, om de finns, på framför allt de vanliga kontotyper (grundnivåerna av privat och företag) men det ska i så fall göras i en egen tråd. Det har ju knappast något med topic att göra.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson