![]() |
Nya problem hos city
Då var det dags igen... Nu är det internfel överallt. Kan inte ens skapa nya e-postadresser till våra kunder. Har suttit i telefonkö i över 30 min med 3 pers innan mig. Bra jobbat city!
|
Har inte märkt något. Hur länge var det problem?
|
Det är det hela tiden, till och från. Funkar bra i 10 min stendött i 20 min osv. De skyller på sin leverantör som vanligt...
|
Hej Daneil - löste det sig?
Om du väntar 30 minuter hos oss har du otur. Vi publiserar öppet våra siffror och här är alla våra samtal under 2012 - där snitttiden är under 5 minuter i väntan. Tyvärr kan det gå upp och ner och har man som sagt lite otur kan det ändå bli lite väntan. https://www.citynetwork.se/city-netw...trapport-2012/ |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tråkigt att du förlorade en kund men samtidigt så måste jag nog säga att din kund har dålig förståelse för systemdrift och såna vill iallafall jag helst vara utan. "Shared hosting" betyder i praktiken "extended risk" och därmed också "more problems" tillsammans med "shared costs". Det måste man alltid ha med i beräkningarna. Det kan du upplysa dina kunder om. ;) |
Citat:
Då vi tagit beslut att vi måste höja kvaliteten (bort med irriterande buggar mm) så tar sakerna lite längre tid då det är stora system och vi får ju absolut inte göra saken värre. Det som uppdateras måste verkligen fungera. En förklaring mer och ansvaret ligger alltid hos oss - alltid - oavsett var felet ligger. Du som kund skall aldrig behöva fundera var felet ligger - det ligger hos oss och det är vi som måste fixa det. Tack för ditt tålamod. |
Citat:
|
Citat:
Men men det är alltid tråkigt att tappa en kund.. Men i de här fallet gör de nog inte så mycket. |
Citat:
Såna bekymmer råkar man ju annars ut för hos alla webbhotell. Större företag och myndigheter råkar också ut för haverier trots att de betalar en hel del för sin drift. Det enda man kan vara säker på är att teknik kommer alltid att krångla förr eller senare :) Personligen tycker jag dock det är mycket bättre med ett stort totalhaveri än att det är många små, korta avbrott över en längre period. |
Citat:
|
Våra kunder är vanliga småföretagare. Klart som fan att de inte vet ngt om drift i servermiljöer. Men det spelar ingen roll. På något sätt så har det blivit allmänt praxis att shared hosting krånglar. Jag tycker att om man inte kan garantera att något fungerar så ska man inte erbjuda det som tjänst överhuvudtaget. Strunt samma om det blir dyrare för alla.
|
Citat:
Inget företag kan garantera att saker och ting fungerar hela tiden. I så fall skulle man inte kunna sälja några tjänster eller produkter alls :) Du som företagare borde också inse att det inte är så enkelt att man bara kan höja priserna för att öka kvaliteten på produkten. City Network gör garanterat sitt yttersta för att undvika att sådana här saker inträffar precis som de flesta andra webbhotell. |
Citat:
- kvalitet kostar pengar - ibland går även den dyraste produkten sönder och behöver lagas. |
Citat:
|
Citat:
|
ZynX:
Jepp. Du har helt rätt. Personlig kontakt med sina leverantörer är extremt viktigt. Man ska komma till den nivån där man faktiskt kan gå ut och ha trevligt utan att det måste presenteras en offert varje gång. När man nåt dit då har man en bra leverantör-kund-relation som snarare kan kallas partners. Man drar nytta av varandra helt enkelt. Några hundralappar hit-eller-dit blir helt ointressant i sammanhanget. Man vet vad man får och betalar gärna för detta. |
de 5-6 gångerna jag ringt supporten har jag väntat lätt 15 till 25 minuter och fått nya besked vi varje samtal. Snart inne på tredje veckan för att få några IP-nummer kopplade till en vanlig VPS - håll tummarna för mig :)
Mvh Anders |
Citat:
|
Jag personligen tycker faktiskt att City har gjort ett väldigt lyft på driften sista veckorna.
Problemet med 503 som komm på i stort sett alla sidor till och från är helt utraderat, iaf för mig. Och sedan man gjorde fixade / bytte ut mysql05 servern, vilken skillnad, tummen upp! Svarstiden på mailen är väll tyvärr deras minus, men har aldrig haft problem att komma fram på telefon och tycker deras telefonsupport håller väldigt hög klass. |
Citat:
Tjänsten som City levererar i City Network och City Cloud är helt topp i mina ögon. Vi har varit väldigt nöjda med CN/CC. |
Citat:
ja naturligtvis har diverse leverantörer SLA avtaler och "garantier" dock ingenting som hjälper mot denna typen av kund, man kan inte garantera att teknisk svikt inte inträffar, och det var ju det som var poängen i den här saken. Sen att man får en mindre ekonomisk kompensation är ju såklart bra, men förmodligen väger det sällan upp den reella förlusten. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Men här är diskussionen City Network och inga andra. |
SLA är inte ens värt som toapapper, och sedan svårt motivera vite på flera 100k för en tjänst man betalar fika pengar i månaden för.
Ska man ha riktigt SLA så får man betala för väldig dyr drifttjänst och då är det ofta även avtal med försäkringsbolag inblandat med. Och ja vågar säga att man är rätt dum i huvudet om man lägger en sida på shared hosting om man förlorar massa pengar varje timme det är nere. Även om övriga webbhotell inte vågar säga offentligt vad dom tänker så vågar jag det alla fall. Visst att det finns leverantörer som är under all kritik i driftsäkerhet, det är en sak men rent allmänt lägger man inte kritiska saker i vilket fall på shared hosting. Sedan läser 99% av kunderna inte ens avtalet för tjänsten, står det inget exakt vilken garanterad uptime. Troligtvis finns det även ett force majuere del. Så kanske fel gnälla när man som företag följer avtalet ändå. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
När det gäller webhotell så finns det alltid någon form av SLA någonstans. Inte för att avtalet behöver vara "bra" (ur kunds synvinkel) men som minst för att skydda leverantören. Att "erbjuda" (läs lagkrav..) obegränsat skadeansvar är det bara kärnkraftverk som sysslar med. Alla andra leverantörer har sina gränser. :) |
Citat:
|
Eftersom tråden redan är brutalt OT kan jag ju fråga vilka andra webbhotell som stänger av sina kunder för att dom kommenterar här i forumet t.ex.?
Jag vet inte, men jag har då inte blivit det av CN iaf... EDIT: Relaterat; http://www.wn.se/showpost.php?p=20438987&postcount=68 |
Stäng tråden men ta gärna upp SLA-diskussion i en egen tråd. Jag tycker faktiskt att det kan vara av intresse av att belysa vilka SLA:er som finns, om de finns, på framför allt de vanliga kontotyper (grundnivåerna av privat och företag) men det ska i så fall göras i en egen tråd. Det har ju knappast något med topic att göra.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson