WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Jag behöver mer trafik! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057695)

mrana1 2013-04-24 00:08

Jag behöver mer trafik!

Hej efter ha spenderat mycket pengar och tid på min mat och recept sajt matbild.nu vill jag ha mer trafik till den men hur?

Lite info om sidan
Det finns flera tusen unika recept som inte finns hos någon annan svensk recept sida.

Här kan man posta sina matbilder/matspottings

Sökmotor för att hitta någon restaurang från en av sveriges största restaurangs lista med runt 15000 restauranger listade. Man kan filtera genom att välja län/stad. till exempel om man väljer stockholm och skriver kebab så kommer upp alla kebab restauranger i området med telefon nummer och adress osv.

Medlemmar får köra fb connect eller bara bli medlem genom systemet och posta sina matbilder och recept.

Forum.

Artiklar om mat/diet.

daniel.s 2013-04-24 00:36

En wordpress-sida med ej modifierat tema och stulna översatta recept. Sidan validerar inte och det finns inte en enstaka inlänk till sidan.

Gör om, gör rätt

daniel_ 2013-04-24 01:14

Jag kissade nästan pa mig av skratt nar jag läste de hysteriskt roliga gtranslatade recepten :)
Citat:

Klipp ½ kg nötkött underskred i bokform
Citat:

. I ett medium, icke-reaktivt kastrull, föra rosé och socker till en koka.
Citat:

. Kombinera datum och 1 1/4 dl kallt vatten i en kastrull.

yakuzaemme 2013-04-24 01:19

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20468411)
Jag kissade nästan pa mig av skratt nar jag läste de hysteriskt roliga gtranslatade recepten :)

Hahahaha!

Citat:

Släng i torr mjöl, doppa i ägg och mjölk blandningen sedan i kombinerade smulor till päls.

'

DanielN 2013-04-24 01:29

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468407)
Hej efter ha spenderat mycket pengar och tid på min mat och recept sajt matbild.nu vill jag ha mer trafik till den men hur?

Jag tolkar det som att han har spenderat mycket pengar och tid på hans mat. Dvs att käka mycket och dyrt och kanske lite för lite på själva kodningen:)

jonssondesign 2013-04-24 01:37

haha jaa detta var kul!

Men om vi ska prata lite om hur du skall förbättra trafiken, så krävs det att du tillför något unikt och bra för att besökarna skall stanna kvar på sidan, återvända tillbaka till sidan, och berätta om sidan till sina vänner.

Där ramlar tyvärr sidan pladask..

idén med sidan är säkert bra, men sidan i själv är inte bra!

Du behöver investera i både en programmerare och designer!

mrana1 2013-04-24 01:50

Känns som att bara dumma oseriösa medlemmar postar mest här. Ni får bara prata om seo och inget annat tack.

mrana1 2013-04-24 01:53

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20468415)
haha jaa detta var kul!

Men om vi ska prata lite om hur du skall förbättra trafiken, så krävs det att du tillför något unikt och bra för att besökarna skall stanna kvar på sidan, återvända tillbaka till sidan, och berätta om sidan till sina vänner.

Där ramlar tyvärr sidan pladask..

idén med sidan är säkert bra, men sidan i själv är inte bra!

Du behöver investera i både en programmerare och designer!

Självklart ska ändra desgin om en månad tänkte jag men några förslag är jag öppen för.:)

mrana1 2013-04-24 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20468408)
En wordpress-sida med ej modifierat tema och stulna översatta recept. Sidan validerar inte och det finns inte en enstaka inlänk till sidan.

Gör om, gör rätt

Tyvärr så har du ingen aning om vad som pågår här. Ha det så bra:)

yakuzaemme 2013-04-24 02:26

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468416)
Känns som att bara dumma oseriösa medlemmar postar mest här. Ni får bara prata om seo och inget annat tack.

Men det hela går tillbaka till SEO. Har du inte bra, unikt content på sidan så kommer inte din site klassas som något värt att indexera högt.

Du har dessutom misslyckat att sätta in google-site-verification korrekt, det kanske vore ett första steg. Då får du dessutom bort " /> som ligger högst upp på sidan.

mrana1 2013-04-24 02:45

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20468421)
Men det hela går tillbaka till SEO. Har du inte bra, unikt content på sidan så kommer inte din site klassas som något värt att indexera högt.

Du har dessutom misslyckat att sätta in google-site-verification korrekt, det kanske vore ett första steg. Då får du dessutom bort " /> som ligger högst upp på sidan.

Sidan rankar redan för många sökord och får runt 500 unika per dag men mitt mål är runt 10k per dag. Självklart är de hära recept unika och därför har hittarecept börjat indexera de.

Om du menar design så kommer den designas om om en månad som jag sa tidigare så det inte så stor problem.

Hur fixar man google site verification då jag använder yoast seo plugin så måste vara något problem med det ska kolla tack för tipsen.:)

WebboT 2013-04-24 04:33

Jag tror du är på rätt väg...ja menar med ingredienser som "½ tsk Citronhud" så är ju hela sajten ett enda stort länkbete.

mrana1 2013-04-24 06:12

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20468425)
Jag tror du är på rätt väg...ja menar med ingredienser som "½ tsk Citronhud" så är ju hela sajten ett enda stort länkbete.

Ja du killen när man har tusentals recept och restauranger listade så blir det lite svårt att hitta små fel som citronhud. Men alla små fel som ni pekar på kommer fixas inom en vecka då jag kommer personligen kolla genom varje recept och fixa till alla ord och stavfel. :)

Ciffan 2013-04-24 07:06

Men om inte ens de recept som finns på startsidan är korrekta så undrar man om övriga. Om du ska använda dessa recept så låt någon som kan laga mat och skriva svenska då igenom dem. För när vi lägger på glasyr på muffins/cupcakes is Sverige så tror jag inte vi ser oss utföra aktiviteten: "Frost med din favorit isbildning."

Dessutom 2 av 5 recept under Populär är Lorem ipsum-text

DavidEW 2013-04-24 09:13

Översätt också engelska fraser till svenska. Url:erna också.

Jimmit 2013-04-24 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468417)
Självklart ska ändra desgin om en månad tänkte jag men några förslag är jag öppen för.:)

Designen är inte ditt största problem. Sidan måste innehålla någon form av värde. Se till att besökaren får vad den letar efter.

TheCheesePolice 2013-04-24 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20468442)
Designen är inte ditt största problem. Sidan måste innehålla någon form av värde. Se till att besökaren får vad den letar efter.

Inte för att vara den som är den, men de delar av internetmarknadsföring som folk tjänar mest pengar på tillför i stort sett inget värde alls.

daniel_ 2013-04-24 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468416)

Det är svårt att ge ett seriöst svar till en så oseriös sida.

Det finns inte en kotte som kan baka något ätbart med de recepten du kopierat och översatt med Google Translate.
Citat:

Sift mjöl två gånger på ett ark av bakpapper. Sift mjöl igen över choklad blandningen. Vik i mjöl. Sprid smeten i förberedda pan. Grädda i 15 minuter eller tills spett införas i mitten kommer ut rena. Stå tårta i pannan i 5 minuter. Sväng in på en ren kökshandduk. Ställ åt sidan att svalna. Kombinera Fruche och bär i en skål. Kylskåp tills krävs.
Varför är det viktigt att man kan använda informationen?
Bland annat för att i förlängningen få naturliga länkar och återkommande besökare.

Det du har nu bryter mot Google policy och kan i det närmsta betraktas som spam. Får du en manuell granskning är sidan förmodligen ute direkt. Ytterliggare saker som komplicerar är att du kopierat samtliga bilder från andra receptsidor. Du bör även gå igenom allmän grundläggande onsite-SEO som title-taggar, img-title etc. Sen är det bara att börja jobba med inlänkar ;)

Kortsiktigt kan du säkert överleva några månader, kanske till och med något år, men förr eller senare, men betoning på förr, kommer din sida åka ur index eller bli filtrerad med nuvarande upplägg.

Lycka till!

mrana1 2013-04-24 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20468465)
Det är svårt att ge ett seriöst svar till en så oseriös sida.

Det finns inte en kotte som kan baka något ätbart med de recepten du kopierat och översatt med Google Translate.

Varför är det viktigt att man kan använda informationen?
Bland annat för att i förlängningen få naturliga länkar och återkommande besökare.

Det du har nu bryter mot Google policy och kan i det närmsta betraktas som spam. Får du en manuell granskning är sidan förmodligen ute direkt. Ytterliggare saker som komplicerar är att du kopierat samtliga bilder från andra receptsidor. Du bör även gå igenom allmän grundläggande onsite-SEO som title-taggar, img-title etc. Sen är det bara att börja jobba med inlänkar ;)

Kortsiktigt kan du säkert överleva några månader, kanske till och med något år, men förr eller senare, men betoning på förr, kommer din sida åka ur index eller bli filtrerad med nuvarande upplägg.

Lycka till!

Har redan svarat till frågon om du läser ovan så står det att det kommer ta en vecka innan jag har gått igenom varje recept och fixat. Ni behöver inte skriva samma saker för 5 miljoner gånger.

daniel_ 2013-04-24 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468468)
Har redan svarat till frågon om du läser ovan så står det att det kommer ta en vecka innan jag har gått igenom varje recept och fixat. Ni behöver inte skriva samma saker för 5 miljoner gånger.

Sorry, missade det.

xpat 2013-04-24 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468468)

Lycka till! Varenda recept är ju felstavat. För att kunna rätta alla de recepten så måste du ju kunna laga allihop. Det är så mycket fel i dem att du i praktiken måste skriva om dem och därmed veta/förstå hur varje recept skall tillagas för att det skall bli bra!

Och... Glöm inte det där med särskrivningar!

John Adams 2013-04-24 16:03

Nu händer det igen, de flesta av oss, som frågar och vill så gärna ha lite feedback på någon ide eller en sida är inte super kunniga på på just det man frågar efter, att bemäta detta med hånskratt gör inte saker och ting bättre.

Jag förstår att TSs sida samt ide har sina brister men, bemöt gärna det hela med lite respekt, gör ni det så kommer flera att delta i detta forum i längden.

Ge er kretik och synpunkter med lite förstånd och ödmjukhet.

Till TS, se till att allt funkar eller så nära till funkar som möjligt innan du postar för feedback, det bli en del trams i svaren annars.

Jag antar att du har dina recept och restaurang listor skrapade och sparade i olika format, se till att allt ser snygg, rätt och funktionell, innan du går live med sidan.
Det tar tid, det vet jag, men att lansera en halvklar sida är inte så kul heller.

Lycka till

daniel.s 2013-04-24 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av John Adams (Inlägg 20468486)
Nu händer det igen, de flesta av oss, som frågar och vill så gärna ha lite feedback på någon ide eller en sida är inte super kunniga på på just det man frågar efter, att bemäta detta med hånskratt gör inte saker och ting bättre.

Det är inte helt lätt att ta något så dåligt seriöst, och inte heller vill man lägga sin tid på att hjälpa någon som endast tar genvägar och använder tvivelaktiga metoder.

mrana1 2013-04-24 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av John Adams (Inlägg 20468486)

Jag förstår att TSs sida samt ide har sina brister men, bemöt gärna det hela med lite respekt, gör ni det så kommer flera att delta i detta forum i längden.

Ge er kretik och synpunkter med lite förstånd och ödmjukhet.

Till TS, se till att allt funkar eller så nära till funkar som möjligt innan du postar för feedback, det bli en del trams i svaren annars.

Jag antar att du har dina recept och restaurang listor skrapade och sparade i olika format, se till att allt ser snygg, rätt och funktionell, innan du går live med sidan.
Det tar tid, det vet jag, men att lansera en halvklar sida är inte så kul heller.

Lycka till

Tack för feedback. Sidan är klar faktiskt och allt funkar som det ska du får gärna kika in och använda funktoinerna som restaurangs sökmotor eller kanske hitta någon recept. Majoritet av recept är mina egna med plr och får inte kopieras av någon. Men ett få tal max 100-200 fick jag av en vän och det de som är lite oproffistionella så jag kommer radera de. Ha det så bra:)

mrana1 2013-04-24 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20468488)
Det är inte helt lätt att ta något så dåligt seriöst, och inte heller vill man lägga sin tid på att hjälpa någon som endast tar genvägar och använder tvivelaktiga metoder.

Tyvär så kommer jag inte svara till trolls som dig. Det verkar som att du är trött på ditt liv och har därför blivit riktig frusterade:) Bara så du vet dina fejka anklagelser påverkar inte min sida:)

Sorku 2013-04-24 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468496)
Tack för feedback. Sidan är klar faktiskt och allt funkar som det ska du får gärna kika in och använda funktoinerna som restaurangs sökmotor eller kanske hitta någon recept. Majoritet av recept är mina egna med plr och får inte kopieras av någon. Men ett få tal max 100-200 fick jag av en vän och det de som är lite oproffistionella så jag kommer radera de. Ha det så bra:)

Om du ska satsa på svensk trafik så se till att allt är på svenska på sidan, exempelvis detta recept:
http://matbild.nu/recipe/kyckling-schnitzel-burgare/
borde givetvis vara:
http://matbild.nu/recept/kyckling-schnitzel-burgare/

Du har gjort helt rätt med att lägga in breadcrumbs på sidan:
Home » Recipe » Kyckling schnitzel burgare
men även där måste det stå på svenska!

Alla kategorier är på engelska med, fixa fixa fixa...

Du bör även se över vilken sidtitel och meta description du använder, idag ser din sida ut så här på google serpen:
Matbild.nu Kyckling schnitzel burgare | Matbild.nu
Kyckling schnitzel burgare

Jag skulle bytt ut det mot något mer säljande, exempelvis:
Recept på Kyckling schnitzel burgare | Matbild.nu
Marinera kycklingfilé med salt, peppar, senap och vinäger. Släng i torr mjöl, doppa i ägg och mjölk blandningen sedan i kombinerade...

Det finns många SEO plugins till wordpress där du lättare kan hantera detta, exempelvis All in One SEO Pack.

Ta bort all onödig funktionalitet som bara gör att sidan blir mer svårnavigerad, exempelvis artiklar, omdömen, forum, logga in, bli medlem etc. Du kan lägga tillbaka allt detta allt eftersom sidan får mer trafik, men nu stjälper det mer än det hjälper!

När detta är klart har du större förutsättningar för att din sida ska ranka högre i google serpen, givetvis bör du korrekturläsa alla recept med, kan ju garantera dig att det tar mer än en vecka att gå igenom 15 000 recept :-)

Lycka till!

mrana1 2013-04-24 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20468500)
Om du ska satsa på svensk trafik så se till att allt är på svenska på sidan, exempelvis detta recept:
http://matbild.nu/recipe/kyckling-schnitzel-burgare/
borde givetvis vara:
http://matbild.nu/recept/kyckling-schnitzel-burgare/

Du har gjort helt rätt med att lägga in breadcrumbs på sidan:
Home » Recipe » Kyckling schnitzel burgare
men även där måste det stå på svenska!

Alla kategorier är på engelska med, fixa fixa fixa...

Du bör även se över vilken sidtitel och meta description du använder, idag ser din sida ut så här på google serpen:
Matbild.nu Kyckling schnitzel burgare | Matbild.nu
Kyckling schnitzel burgare

Jag skulle bytt ut det mot något mer säljande, exempelvis:
Recept på Kyckling schnitzel burgare | Matbild.nu
Marinera kycklingfilé med salt, peppar, senap och vinäger. Släng i torr mjöl, doppa i ägg och mjölk blandningen sedan i kombinerade...

Det finns många SEO plugins till wordpress där du lättare kan hantera detta, exempelvis All in One SEO Pack.

Ta bort all onödig funktionalitet som bara gör att sidan blir mer svårnavigerad, exempelvis artiklar, omdömen, forum, logga in, bli medlem etc. Du kan lägga tillbaka allt detta allt eftersom sidan får mer trafik, men nu stjälper det mer än det hjälper!

När detta är klart har du större förutsättningar för att din sida ska ranka högre i google serpen, givetvis bör du korrekturläsa alla recept med, kan ju garantera dig att det tar mer än en vecka att gå igenom 15 000 recept :-)

Lycka till!

Tack ska ändra meta decription och titles som du förslår. Jag använder seo by yoast plugin då jag tycker at den är bättre än all in one seo. Jag försökte ändra permalinks från recipe till recept men då blir hela hemsidan strulat, tänkte ta kontakt med min programmerare kanske så finns det något i koden som måste fixas. Tack igen för dina förslag det uppskatrar jag :)

hundserver 2013-04-25 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av mrana1 (Inlägg 20468496)

Ha ha vilket bullshit rent ut sagt, Påstår du på fullaste allvar att det är DINA recept?

hundserver 2013-04-25 01:52

Tycker det är bra att du har med Comega Data bland dina restauranger i Luleå,
Mig veterligen säljer dom datorer och tillbehör, Det ligger förvisso en restaurang vägg i vägg men... Nä seriöst, Gör om gör rätt och fyll sidan med EGET material!

WebboT 2013-04-25 02:00

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20468519)
Ha ha vilket bullshit rent ut sagt, Påstår du på fullaste allvar att det är DINA recept?

Han har väl köpt ett paket med några tusen PLR-recept. Så i den meningen 'äger' han recepten. Att sen översätta dem med Google translate är ju en annan sak. :)

mrana1 2013-04-25 04:40

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20468520)
Tycker det är bra att du har med Comega Data bland dina restauranger i Luleå,
Mig veterligen säljer dom datorer och tillbehör, Det ligger förvisso en restaurang vägg i vägg men... Nä seriöst, Gör om gör rätt och fyll sidan med EGET material!

Tyvärr så har inget frågat för dina råd och tips.

ps det finns inget comega data!!! Jag har rätt till mina recept och ingen får kopiera de tyvärr inte i sverige iallafal och om du hittar mina på någon annan sida så får du visa annars sitt kvar.:)

htiawe 2013-04-25 05:20

Du ska nog titta igenom hela ditt register över restauranger.
Sandys i Umeå lade igen för ungefär två år sedan plus att du har ett gäng privatpersoner listade, för det finns ingen restaurang i Umeå som heter "Dan Lundberg".

mrana1 2013-04-25 05:42

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20468525)
Du ska nog titta igenom hela ditt register över restauranger.
Sandys i Umeå lade igen för ungefär två år sedan plus att du har ett gäng privatpersoner listade, för det finns ingen restaurang i Umeå som heter "Dan Lundberg".

Tack ska kolla genom mste vara ngt I databasen.:)

magnusmagnus 2013-04-26 09:59

Vad jag vet så är det inte någon copyright på recept! -

logic 2013-04-26 10:47

Nu blir jag lite nyfiken och går off-topic. Vart kan man köpa stora databaser recept?

secag 2013-04-26 15:08

Här är ett bra ;)

http://www.masala.tv/recipes/pan-wheel-beef/
http://matbild.nu/panbiff/

Bilden används enligt Google också av masala.tv och jag hittar ingen fri licens för bilderna på webbplatsen.

http://www.masala.tv/terms-of-service/

Ciffan 2013-04-26 16:06

Upphovsrätten gäller inte recept, som lista. När det kommer till beskrivningar så är väl inte rättsläget lika klart - i vart fall inte när de blir mer än "Blanda, vispa, vänd ner". Men det tillhör väl god ton att ange källan. Däremot är det inga tveksamheten när det gäller bilder så det gäller att ha köpt dem inkl tillstånd att inte behöva ange fotograf om man väljer att inte göra det.

Dessutom framstår det som lite larvigt när man tar ett recept och bild från en känd kokboksförfattares verk och sedan talar om det som "mina" recept. Tänker på receptet på rosésorbet som är från David Lebovitz bok "The Perfect Scoop".

Snyggt har dessa gjort tycker jag
http://www.guardian.co.uk/lifeandsty...-sorbet-recipe
http://www.seriouseats.com/recipes/2...et-recipe.html

För att övergå till det TS vill, SEO, så undrar jag om inte Googles kan komma att klassa och straffa innehållet som "multiple content" när såväl bilden som recept och beskrivning (på engelska) redan finns? Eller räcker det med Googles egen maskinöversättning för att det ska ses som unikt? Vad säger ni som är bra på SEO?

(OT det är inte utan att Google translate kan förgylla ens vardag "Chocolate pudding waffle" blir "Choklad svammel pudding")

mrana1 2013-04-26 21:50

@mods stäng tråden tack.

Thomas 2013-04-26 21:59

låst (10 tecken)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson