WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Fler än jag som har problem hos one.com? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057634)

P3N 2013-04-19 00:10

Fler än jag som har problem hos one.com?

Har problem med att någon skapar mailkonto och skickar spam ifrån mina domäner på one.com just nu... Är det fler än jag som har det problemet?

weetabix 2013-04-19 05:00

Om du menar att dom har skapat adresser under dina domäner i ditt konto hos one och skickar därigenom så lär dom ha kommit över dina användaruppgifter på något sätt.

tartareandesire 2013-04-19 08:47

Testat att byta lösenord?

hundserver 2013-04-19 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20467918)
Har problem med att någon skapar mailkonto och skickar spam ifrån mina domäner på one.com just nu... Är det fler än jag som har det problemet?

det är inte så att dom bara har satt din adress som reply/avsändare adress?

Kontrollera källkoden på ett mail från vilket ip det har skickats.

P3N 2013-04-19 13:07

Personen skapar nya mailadresser och skickar spam.
Jag röjde upp i förrgår och bytade till lösen med slumpade tecken (ca 10-12 tecken). Sparade inga lösen på datorn. Har inte loggat in med filezilla elr något annat sen dess. Men igår kväll var det likadant igen... Nya mailadresser skapade och sidan blev spärrad.

Har sökt igenom min dator med SEP och kört Malwarebytes.
Men inget hittades vid scanningen.

Vet ärligt talat inte hur jag skall gå vidare :-S

johan1234 2013-04-19 14:35

Kontakta deras support? Tror inte du kan ringa med de har chat?

P3N 2013-04-19 15:28

Har kontaktat dem men det verkar gå segt med lösningen.

Zedrick 2013-04-19 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20467960)
Personen skapar nya mailadresser och skickar spam.

Är det verkligen riktiga mailkonton eller mail "från" blahblah@domänen.se?

Citat:

Jag röjde upp i förrgår och bytade till lösen med slumpade tecken
Var? På mailkontot eller one.com's kontrollpanel? Det är mycket troligare att du har någon form av malware (eller öppet trådlöst nätverk) än att någon får kontroll över ditt one.com-konto/det är hål i deras cp.

P3N 2013-04-19 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Zedrick (Inlägg 20468005)
Är det verkligen riktiga mailkonton eller mail "från" blahblah@domänen.se?

Det är nya mailkonton typ 11info@domänen.se.

Citat:

Var? På mailkontot eller one.com's kontrollpanel?

Antar att personen skapar kontona på one.coms kontrollpanel.

Citat:

Det är mycket troligare att du har någon form av malware (eller öppet trådlöst nätverk) än att någon får kontroll över ditt one.com-konto/det är hål i deras cp.

Kan bara hålla med, men som jag skrev ovan har jag sökt igenom datorn med Malwarebytes antimalware och Symantec endpoint protection utan att dessa programmen hittar något. Vad gäller trådlöst satte jag lösen på en domän hemma och på en annan på jobb så den biten kan strykas vad jag vet då båda domänerna är drabbade (bor dessutom i hus utan datatekniker i närheten).

Beskedet jag får ifrån one.com är att de jobbar på det. Så verkar ju som om de hittat något annat... Kan bara sitta här och vänta... Tills jag får reda på annat...

P3N 2013-04-20 09:12

Och nu fick jag mail med länkar för att säga upp domänerna... Men va f-n...

Norman 2013-04-20 09:57

Låter mest troligt att din dator är hackad / rootad.
Alternativt att dom har lösenordet till din password recovery mail.

Du bör kontakta ONE.com för att begära ut IP-loggar för att se vem som går in på ditt one-konto.

P3N 2013-04-20 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20468059)
Låter mest troligt att din dator är hackad / rootad.
Alternativt att dom har lösenordet till din password recovery mail.

Du bör kontakta ONE.com för att begära ut IP-loggar för att se vem som går in på ditt one-konto.

Kan hålla med om att det låter mest troligt. Men hittar inget :( Och är min jobbdator så den är konfigurerad av en större dataavdelning.
Password recovery mailens länkar funkar bara en gång så de har jag ju koll på.
Vad gäller IP så kan jag ju antagligen inte göra mycket även om jag har personens IP?

Norman 2013-04-20 10:54

Det kan ju vara så att ditt företag borde ta kontakt med en säkerhetsfirma.
Kan ju faktiskt vara så att ni har ett större problem som du kanske märkt av. Exempelvis Zeroaccess trojaner på företagsmaskiner (vanligare än man tror), osäker router / gateway.

Men jag tycker du ska ta kontakt med ONE i första hand och se vad som står på.

P3N 2013-04-20 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20468062)
Det kan ju vara så att ditt företag borde ta kontakt med en säkerhetsfirma.
Kan ju faktiskt vara så att ni har ett större problem som du kanske märkt av. Exempelvis Zeroaccess trojaner på företagsmaskiner (vanligare än man tror), osäker router / gateway.

Är ganska övertygad om att säkerheten redan sköts bra (stor firma).

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20468062)
Men jag tycker du ska ta kontakt med ONE i första hand och se vad som står på.

Ja, jag är på dem med jämna mellanrum, men jag får inget vettigt svar ifrån deras tekniker. Chatten säger att de skickar vidare till teknikerna och sen... tyst typ. 1,5 dygn sen jag fick besked första gången att teknikerna jobbade med det och i dag fick jag mail med länk för att säga upp domänerna... I dag sa chatthjälpen att teknikerna sagt till dem att inte aktivera kontot men mer än så visste de inte.

Och jag som egentligen skiter i om det finns mail eller ej. Vill ju bara ha igång sidan liksom :(

KristianE 2013-04-20 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20468065)
Är ganska övertygad om att säkerheten redan sköts bra (stor firma).

Det går så fort idag att datorer infekteras innan antivirusprogrammen hinner detektera koden. Och så fort datorn infekterats så döljer sig den skadliga koden för antivirusprogrammet.

patrikweb 2013-04-20 11:49

Bara för det är stor firma så betyder inte att det sköts bra, egen erfarenhet är att IT delen på stora företag även kan vara dresserad apor rätt ofta. Väldigt liten kompetens i grunden.

Om man vill vara helt säker ska man göra extern analys av dator, alltså bota miljö från en live cd sedan analysera innehåll.

Antivirus är väldig dålig på analysera en live miljö där virus/maskar har mer access än antivirus i grunden ner på kernel nivå.

Men med största sannolikhet är det din dator som är infekterad, alternativ du har något hål på din sida om du har samma lösenord till databas som till kadmin hos one.

Sedan bör man inte köra inloggning okrypterad, som exempelvis FTP/HTTP. Även mail bör du köra över SSL.

P3N 2013-04-20 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20468068)
Men med största sannolikhet är det din dator som är infekterad, alternativ du har något hål på din sida om du har samma lösenord till databas som till kadmin hos one.

Sedan bör man inte köra inloggning okrypterad, som exempelvis FTP/HTTP. Även mail bör du köra över SSL.

Ej samma lösen och använder inte db för sidan. Sedan jag ändrade lösen i mitten på veckan så har jag inte anslutit med ftp.

Är väl virus i denna maskinen då, men då borde man ju kunna komma med förslaget att jag återställer lösen ifrån någon annan maskin så att sidan kan vara uppe. Att skicka mail med länkar om uppsägning... Känns ju inte direkt kundvänligt liksom. Borde ju vara något annat som gör att de inte svarar kan man tycka. För så går det väl inte till på något webhotell att man inte försöker lösa uppgiften?

patrikweb 2013-04-20 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20468070)
Ej samma lösen och använder inte db för sidan. Sedan jag ändrade lösen i mitten på veckan så har jag inte anslutit med ftp.

Är väl virus i denna maskinen då, men då borde man ju kunna komma med förslaget att jag återställer lösen ifrån någon annan maskin så att sidan kan vara uppe. Att skicka mail med länkar om uppsägning... Känns ju inte direkt kundvänligt liksom. Borde ju vara något annat som gör att de inte svarar kan man tycka. För så går det väl inte till på något webhotell att man inte försöker lösa uppgiften?

Beror på lite, för det lilla priset du betalat för kontot så tjänar dom väl 100 gånger mer per på säga upp det än avsätta personal för det.

hundserver 2013-04-20 12:11

Det är dessa ggr man märker skillnaden på ett "riktigt" webhotell och One.

En seriös aktör hade lagt högsta prio på att hitta felet och dessutom spärrat kontot från att kunna skapa fler mailadresser tillsvidare.

P3N 2013-04-20 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20468072)
Beror på lite, för det lilla priset du betalat för kontot så tjänar dom väl 100 gånger mer per på säga upp det än avsätta personal för det.

"Byt dator när du loggar in hos oss" är ju inte jättedyrt att meddela direkt :/

Och skulle det vara något annat så lär ju den där killen inte sluta, då lär ju fler av deras kunder bli drabbade = värt att ta tag i det.

P3N 2013-04-20 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20468075)
Det är dessa ggr man märker skillnaden på ett "riktigt" webhotell och One.

En seriös aktör hade lagt högsta prio på att hitta felet och dessutom spärrat kontot från att kunna skapa fler mailadresser tillsvidare.

Jag bad dem specifikt om att just spärra all mail då jag inte bryr mig speciellt mycket om det finns mail där.

Erik Stenman 2013-04-20 13:21

Att anlita one.com leder nästan uteslutande till kostnads- och tidskrävande merarbete och stor frustration.

P3N 2013-04-20 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20468085)
Att anlita one.com leder nästan uteslutande till kostnads- och tidskrävande merarbete och stor frustration.

Mmm, är så frustrerad här att jag överväger att byta hobby. Twittrade precis till dem att sidan legat nere i 40 timmar nu och bad om hjälp. Känns så maktlöst det hela. Det kan ta mindre än en timme att öppna en ny domän hos dem men att öppna en befintlig är tydligen inte lätt...

patrikweb 2013-04-20 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20468087)
Mmm, är så frustrerad här att jag överväger att byta hobby. Twittrade precis till dem att sidan legat nere i 40 timmar nu och bad om hjälp. Känns så maktlöst det hela. Det kan ta mindre än en timme att öppna en ny domän hos dem men att öppna en befintlig är tydligen inte lätt...

Nya kunder är ju helt automatiskt, hela ONE affärside är ju vara billiga. Och då handlar det att ha så mycket automatiskt som möjligt och så lite anställda/support som möjligt.

Anställda är svindyra, medan servrar nästan gratis.

Norman 2013-04-20 16:15

Det känns ofta som att deras svenska support är indier som sitter och pejstar google translate fram och tillbaka..

P3N 2013-04-21 09:34

Bara att leta efter nytt webhotell...

Jag har 7 domäner (.se och .com) och vill bara kunna beställa, få 7 färdiga mappar att ftp´a upp till och jag antar det nya webbhotellet fixar ompekning av domänerna?

One.com har betalat .se och .com innan för domänerna. Är det det "vanliga" upplägget?

Jag har aldrig bytt webbhotell. Är det något mer jag behöver tänka på än att få hem filerna ifrån one.com?

Jag funderar på levonline och har mailat dem. Är de bra? Andra alternativ?

PS. Många frågor blir det...

P3N 2013-04-21 10:01

Var försent ute för att redigera förra inlägget.

citynetwork.se kan ju också vara ett alternativ. Åsikter om dem?

DavidEW 2013-04-21 11:39

Citynetwork tycker jag är bra för det peng man betalar. En mycket bra kontrollpanel också.

När du flyttar dina sidor så ska du först skapa en authkod för alla domäner du ska flytta. Du kan sedan flytta över dem med hjälp av koden i tex Citynetworks kontrollpanel.

Se till att spara alla filer och databaser som hör till dina sidor. Dessa laddar du sedan upp till Citynetworks.

Jag brukar göra så att jag skapar en ny databas hos det nya webbhotellet och importerar informationen i den. Då måste du också se till att ändra databasuppgifterna i dina filer också.

Citynetwork har dock Varnish som cachar sidan, detta är standard. Kan bli lite jobbigt och man håller på att redigerar element då inte ändringarna syns direkt. Det går dock att peka om ip-adressen till en som inte cachar.

Binero är också bra, ungefär samma kontrollpanel. De stöd för wildcards, det som behövs för att köra tex Wordpress Multisite. Något som Citynetwork saknar. Lite segare support hos Binero än Citynetwork.

P3N 2013-04-21 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av DavidEW (Inlägg 20468142)
När du flyttar dina sidor så ska du först skapa en authkod för alla domäner du ska flytta. Du kan sedan flytta över dem med hjälp av koden i tex Citynetworks kontrollpanel.

Hittar ingen funktion för det hos one.com. Hur skapar man då?

Citat:

Ursprungligen postat av DavidEW (Inlägg 20468142)
Citynetwork har dock Varnish som cachar sidan, detta är standard. Kan bli lite jobbigt och man håller på att redigerar element då inte ändringarna syns direkt. Det går dock att peka om ip-adressen till en som inte cachar.

Hmm, cache är störigt när man testar. Kör helst utan cache, synd de inte har så man kan ställa om eller ställa i htaccess elr på annat sätt. Alltid trevligt att ha en mapp där man kan testa snabbt innan man kör live.

P3N 2013-04-21 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20468144)
Hittar ingen funktion för det hos one.com. Hur skapar man då?

Hittat (via .se tydligen)

DavidEW 2013-04-21 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20468151)
Hittat (via .se tydligen)

Det är mycket möjligt att du får kontakta dem och be om koderna också.

johan1234 2013-04-21 18:35

DavidEW och P3N - ja vi kör med Varnish och jag tror det är långt ifrån alla som kör med det. Jobbar man lite med Varnish kan du ladda dina sidor på ett fåtal millisekunder - vilket uppskattas rejält hos våra kunder.

Självklart kan du jobba med din sida utan att behöva peka om för att köra utan Varnish (även om du har denna möjlighet om du av någon anledning inte vill ha Varnish). Du kör helt enkelt med din sk "preview" adress som är enligt följande format:

mindomän.se.preview.citynetwork.se - då får du aldrig något cachat utan allt du kodat dyker upp direkt. Allt för att du skall enklet kunna arbeta - men sedan få snabbast möjliga laddning mot kunder.

Lycka till.

Danielos 2013-04-21 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20468177)
DavidEW och P3N - ja vi kör med Varnish och jag tror det är långt ifrån alla som kör med det.

Varför låter ni inte kunder välja om dom vill köra varnish eller inte, tex. via skilda IP-nummer? Så har vi löst det i alla fall.

MusikMixen 2013-04-21 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20468178)
Varför låter ni inte kunder välja om dom vill köra varnish eller inte, tex. via skilda IP-nummer? Så har vi löst det i alla fall.

Det kan man redan. Som kund kan du välja om du vill köra genom Vanish servern eller inte.

P3N 2013-04-21 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20468177)
DavidEW och P3N - ja vi kör med Varnish och jag tror det är långt ifrån alla som kör med det. Jobbar man lite med Varnish kan du ladda dina sidor på ett fåtal millisekunder - vilket uppskattas rejält hos våra kunder.

Självklart kan du jobba med din sida utan att behöva peka om för att köra utan Varnish (även om du har denna möjlighet om du av någon anledning inte vill ha Varnish). Du kör helt enkelt med din sk "preview" adress som är enligt följande format:

mindomän.se.preview.citynetwork.se - då får du aldrig något cachat utan allt du kodat dyker upp direkt. Allt för att du skall enklet kunna arbeta - men sedan få snabbast möjliga laddning mot kunder.

Lycka till.

Aha, suveränt tackar *tummen upp* :)

johan1234 - "När du ändå är på tråden": Om jag vill flytta 7 stycken domäner (.se och .com) ifrån one.com till er. Hur löses det enklast, vad behöver jag som kund göra?

Danielos 2013-04-21 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20468179)
Det kan man redan. Som kund kan du välja om du vill köra genom Vanish servern eller inte.

Jo, jag såg det nu, läste Johans inlägg lite för snabbt :)

johan1234 2013-04-21 20:15

Danielos - lite mer info här: https://www.citynetwork.se/webbhotell/varnish-cachning/ Du kan välja på sajtnivå om du vill använda Varnish eller inte. Vissa shoppar eller sajter med tung sessionsberoende mår inte alltid bra av cachning - så det var ett måste från dag ett. Preview-adressen var ett måste också så man lätt kan koda och se vad som händer - utan att vara beroende att gå igenom Varnish.

P3N - du ber enkelt one om dina auktoriseringskoder för varje domän - du får nog maila dem så skickar de dem till dig. Det är dock annars rätt vanligt att du kan skaffa dessa direkt i din kontrollpanel - hos oss kan du det tex om du vill flytta från oss. När du väl har dina koder så klistrar du bara in dem i vår domänhanterare så flyttas de automatiskt till oss och du har dem listade i din domänhanterare. PMa mig om du behöver specifik hjälp.

P3N 2013-04-27 16:02

Helt sanslöst. Har nu sedan en vecka tillbaka flyttat domäner ifrån one.com. Men de senaste tre dagarna har jag fått mail med länk för att reseta lösenorden hos one.com. Givetvis blev jag brydd och kontaktade dem. Men enligt dem kan personen inte göra något eftersom jag får mailet.

MEN, nu precis fick jag först mail om att kunna reseta och sen ytterliggare ett mail om att personen lyckats ändra lösen samt har aktiverat kontot hos dem igen...

Så jag kontaktar deras chattsupport och förklarar hela situationen och att någon nu kommer att skapa mailkonto och spamma ifrån dem och blir hänvisad till att skicka mail till deras support...

Så jag skriver ihopa ett svar på deras tidigare support meddelanden och förklarar situationen samt gör också tydligt att de ville inte ha mig som kund och jag vill inte vara deras kund och har sedan tidigare sagt upp abonnemangen. Så hädanefter anser jag att detta är deras problem och inte mitt.

Så trött man blir av all denna skit... Eftersom personen försökt 3 dagar i rad att komma åt resetfunktionen kan jag strycka det att det var via min mail han kom åt länkarna för att reseta lösen.

Så här mycket strul får det banne mig inte vara för någon, helsjukt ju.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson