WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Lopias DNS nere... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057607)

alle9134 2013-04-17 13:03

Lopias DNS nere...

Idag så har vi stora problem med kunder sidor som ligger hos eller använde Loopias DNS...

Någon anna som har samma eller liknande problem?

ACarlsson 2013-04-17 13:07

Har problem med hela Loopia idag. Kommer inte ens in på deras egna hemsida.

logic 2013-04-17 13:08

Vi kommer inte åt mail eller vår webbplats heller!

Hoppas att det här löser sig fort. Enligt http://www.driftbloggen.se/ så har de tekniker på det.

alle9134 2013-04-17 13:14

Japp var inne och läste på deras blogg, ville dock förvissa mig om att även andra är "drabbade". Så man vet hur man ska bemöta sina kunder och ge dem en korrekt förklaring. Är ju en känslig gränsdragning när det kommer till ansvaras frågan, då vi hostar deras webb på externa servrar.

ZynX 2013-04-17 13:16

Tyvärr lite ironi att dom har sina namnservrar i samma hall ;(

men men jag orkar inte klaga det har faktiskt fungerat utmärkt i flera år. Men som sagt namnservrar i en annan location borde vara en självklarhet.

captaindoe 2013-04-17 13:21

Det drabbar även oss. Otroligt många svenska sidor är nere.

John Adams 2013-04-17 13:25

Mail servern är förtfarande nere,

MRDJ 2013-04-17 13:29

betyder detta att alla deras dns:er ligger nere? hur kan detta inträffa?!

tartareandesire 2013-04-17 13:31

Typ allt har legat nere för mig - DNS, FTP, databas, loopia.se... En dryg timme nu. Verkar som alla stora svenska webbhotell har ett väldigt tufft år.

John Adams 2013-04-17 13:32

Oj, även wordon är nere? Sverige under attack ;)

WN.s uppe, det duger ett tag till ;)

bya 2013-04-17 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20467678)
betyder detta att alla deras dns:er ligger nere? hur kan detta inträffa?!

har kört deras dns flera år, jag har då inte märkt nå strul. Nu ere dock super-fail!
dumt av mig o ha alla ägg i samma korg,

alltid lätt o va efterklok.

MRDJ 2013-04-17 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av bya (Inlägg 20467681)
har kört deras dns flera år, jag har då inte märkt nå strul. Nu ere dock super-fail!
dumt av mig o ha alla ägg i samma korg,

alltid lätt o va efterklok.

man kan ju förstå om deras lina ligger nere men man har ju en secondarydns, eller som i loopias fall, 4 st dns servrar för att inte DNS:en skall gå ner. detta måste betyda att alla deras DNS:er ligger nere, på alla locations?! mycket märkligt

Nicklas 2013-04-17 13:46

Loopias drift sida för den som inte hittar den http://www.driftbloggen.se/

ZynX 2013-04-17 13:51

Från deras driftinfo:

2013-04-17 13:40: Ett omfattande strömavbrott i Västerås har påverkat majoriteten av våra tjänster på ett sätt vi inte var förberedda på. Samtliga tjänster är nu på väg upp igen och kommer att bli tillgängliga vartefter. En utförligare rapport kommer så snart arbetet är slutfört.

Sååå... dom har alltså fortfarande ingen reservkraft? ;)

altruixm 2013-04-17 13:53

Personen som grävde av elkabeln i Västerås är säkert mäkta stolt över sin insats idag. En kabel går av och allt går ner. Redundans? :)

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.204...romlost-i-city

alle9134 2013-04-17 13:54

Där har man iaf lagt ut DNS.

state: active
domain: driftbloggen.se
holder: looloo3877-00001
admin-c: -
tech-c: -
billing-c: -
created: 2008-01-31
modified: 2012-12-02
expires: 2014-01-31
transferred: 2009-03-06
nserver: udns1.ultradns.net
nserver: udns2.ultradns.net
dnssec: unsigned delegation
status: ok
registrar: Loopia AB

alle9134 2013-04-17 14:03

Nu har våra sidor hoppat igång! Länge leve el-snubben i Västerås!!!

eNamn 2013-04-17 14:10

Duktiga tekniker där :D 2,5 tim för att komma på att det var ett .. elavbrott...
... eller är det bara dålig kommunikation?

Citat:

Driftstörning
12:10: Vi har just nu en driftstörning ... tekniker arbetar på att lösa störningen.
12:35: Vi arbetar fortfarande med att lösa störningen.
13:20: Arbetet fortsätter.

och så:

13:40: Ett omfattande strömavbrott i Västerås har påverkat majoriteten av våra tjänster på ett sätt vi inte var förberedda på. Samtliga tjänster är nu på väg upp igen och kommer att bli tillgängliga vartefter. En utförligare rapport kommer så snart arbetet är slutfört.
Frågan är hur dom "arbetade" för att lösa problemet. Trampade på cykeldynamo för el eller tejpade trasiga ledningar ?!?! ;)

ZynX 2013-04-17 14:13

Länge leve redundansen eller hur var det ? :D

Xamda 2013-04-17 14:30

Det ÄR förvånande att både DNS och alla servrar dör av ett strömavbrott. Man har väl åtminstone reservkraft? Och namnservrar på olika platser i vida världen (och på olika nät). Eller? Det kostar ju inte sååå mycket att ordna de mest grundläggande formerna av redundans kan man tycka.

Var det ett mycket långt avbrott i strömförsörjningen?

LoopiaAB 2013-04-17 14:33

Vi har backup för elen men det var kylan som blev problemet. Anycast har vi också men varför det inte fungerade som det ska kommer vi givetvis kika på. Just nu är fokus på att få upp alla tjänster men när detta är klart kommer vi gå igenom händelsen med alla inblandade parter.

/Jimmie

Sludent 2013-04-17 14:36

Reservkraft på kylan är ju nära lika viktigt som servrarna, ok att man inte kör kylan över upserna, men dieselarna tar väl ändå kylaggregaten?

daniel_ 2013-04-17 14:48

Déjà vu

ZynX 2013-04-17 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20467700)
Vi har backup för elen men det var kylan som blev problemet. Anycast har vi också men varför det inte fungerade som det ska kommer vi givetvis kika på. Just nu är fokus på att få upp alla tjänster men när detta är klart kommer vi gå igenom händelsen med alla inblandade parter.

/Jimmie

Trevligt Jimmie.. Men jag har lite svårt att tro på er AnyCast hur alla era dnser inte kunnat gå ner...

NS1.loopia.se och NS4.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall : 93.188.0.20
NS2.loopia.se och NS3.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall som ns3 och ns2. : 93.188.0.21

Majoriteten av alla kunder ni har använder ns1 - ns4. ni har sammanlagt 2 dnser om ni inte kör någon router historia bakom eftersom ni bara lossas att ni har 4 st men att dom går till samma ip som även svarar för revers för ns2. och ns1.

Sen har ni en backup DNS i norge? NS5.loopia.se som inte en enda av era kunder är kopplad emot. Och då undrar ni hur detta kunde hända?

Skickar även med en pastebin : http://pastebin.com/PYBffKPK

Gärna en förklaring på ditt uttalande om att detta inte kunde hända får du gärna förklara för jag är riktigt nyfiken på det här ;)

bredbandsbloggen.se 2013-04-17 15:25

webhallen ligger också nere. Är de kopplade till loopia?

MRDJ 2013-04-17 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20467703)
Trevligt Jimmie.. Men jag har lite svårt att tro på er AnyCast hur alla era dnser inte kunnat gå ner...

NS1.loopia.se och NS4.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall : 93.188.0.20
NS2.loopia.se och NS3.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall som ns3 och ns2. : 93.188.0.21

Majoriteten av alla kunder ni har använder ns1 - ns4. ni har sammanlagt 2 dnser om ni inte kör någon router historia bakom eftersom ni bara lossas att ni har 4 st men att dom går till samma ip som även svarar för revers för ns2. och ns1.

Sen har ni en backup DNS i norge? NS5.loopia.se som inte en enda av era kunder är kopplad emot. Och då undrar ni hur detta kunde hända?

Skickar även med en pastebin : http://pastebin.com/PYBffKPK

Gärna en förklaring på ditt uttalande om att detta inte kunde hända får du gärna förklara för jag är riktigt nyfiken på det här ;)

ja det verkar stämma.

yakuzaemme 2013-04-17 17:01

Det verkar vara uppe och snurra nu.

Edit: Verkar även vara ruskigt snabbt. Skönt :D

hundserver 2013-04-17 17:47

Även om dom hade kört hela sin hall på reservkraft så hade ju externa kopplingar legat nere iaf vilket lett till att det inte gått att nå,
har svårt att tro att infrastrukturen funkar om det blir ett avbrott i hela stan.

Sludent 2013-04-17 18:08

Troligtvis så har noderna också reservkraft? 2,5 timmes avbrott lär de klarat av, annars är ju Västerås fel stad att ha hall i. :/

ZynX 2013-04-17 18:17

Stora problemet är DNSerna det är inte att webbhotellet legat nere i 2,5 timme vilket faktiskt man kan få räkna med. Men att man inte har sina namnservrar på mer en ett ställe gör att de känns väldigt osäkert att lita på Loopias egna DNSer.

Dock lite nyfiken på att testa ändra in mig på deras ns5.loopia.se (Norge) men troligen kan de vara så att de inte ens är ihopkopplad med dagens namnservrar eftersom att du får default ns3. och ns4. när du köper en domän från loopia idag.

Ok.. jag kan inte låta bli ;)

jag har kollat nu att fråga ns5an om min domän finns att nå därifrån.

> server ns5.loopia.se
Standardserver: ns5.loopia.se
Address: 213.188.128.26

> swedishhost.se
Server: ns5.loopia.se
Address: 213.188.128.26

Namn: swedishhost.se
Served by:
- J.ROOT-SERVERS.NET

- K.ROOT-SERVERS.NET

- L.ROOT-SERVERS.NET

- M.ROOT-SERVERS.NET

- A.ROOT-SERVERS.NET

- B.ROOT-SERVERS.NET

- C.ROOT-SERVERS.NET

- D.ROOT-SERVERS.NET

- E.ROOT-SERVERS.NET

- F.ROOT-SERVERS.NET

Och svaret är NEJ som jag trodde den namnservern verkar knappast ihopkopplad med dagens infrastruktur ;(

MRDJ 2013-04-17 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20467720)
Även om dom hade kört hela sin hall på reservkraft så hade ju externa kopplingar legat nere iaf vilket lett till att det inte gått att nå,
har svårt att tro att infrastrukturen funkar om det blir ett avbrott i hela stan.

det stämmer inte riktigt.
detta avbrottet påverkade andra tjänster som t.ex mail hos andra leverantörer untaför loopia eftersom alla dns-servrar låg nere. alla dns servrar pekar till samma hall och ns1 och ns2 pekar ju tillochmed till samma ipnummer.

precis som ZynX säger så hade dessa problem kunnat undvikas om dom hade pekat ns2 till en annan serverhall ( vilket man normalt brukar göra).

pelmered 2013-04-17 19:51

Tur att jag ändrade namnservrar på alla viktiga domäner för ungefär en månad sen. Hade nästan alla hos Loopia innan.

Riktigt dåligt att ha alla namnservrar i samma hall, och ännu sämre att man säger sig ha Anycast på dem när det uppenbarligen inte stämmer alls.

KristianE 2013-04-17 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20467701)
Reservkraft på kylan är ju nära lika viktigt som servrarna, ok att man inte kör kylan över upserna, men dieselarna tar väl ändå kylaggregaten?

Har de lyckats lösa diesel till slut?

Sludent 2013-04-17 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20467757)
Har de lyckats lösa diesel till slut?

Menar du Loopia?

Det tror jag inte de ha gjort. :)

JonathanS 2013-04-18 08:02

Missa inte redogörelsen från Loopia här: http://www.driftbloggen.se/?p=4582

hundserver 2013-04-18 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20467730)
det stämmer inte riktigt.
detta avbrottet påverkade andra tjänster som t.ex mail hos andra leverantörer untaför loopia eftersom alla dns-servrar låg nere. alla dns servrar pekar till samma hall och ns1 och ns2 pekar ju tillochmed till samma ipnummer.

precis som ZynX säger så hade dessa problem kunnat undvikas om dom hade pekat ns2 till en annan serverhall ( vilket man normalt brukar göra).

Jo namnservrarna ja, men jag tänkte typ mer på Mail och web osv,

ZynX 2013-04-18 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20467796)
Jo namnservrarna ja, men jag tänkte typ mer på Mail och web osv,

Det får man köpa att de kan gå ner. Men att DNS går ner får ju mer eller mindre inte hända.

Xamda 2013-04-18 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20467720)

Fast infrastrukturen ifråga, internetförbindelserna, matas normalt av reservkraft och man har ju normalt fler än en, så jo, en ordentlig uppsättning av redundansen borde tillse att systemen fungerar även vid ett totalt strömavbrott, åtminstone under några timmar (så länge som batterier och dieslar fungerar).

Nu verkar man ju kommit fram till felet - ingen reservkraft till kylningen och därmed kokande servrar (eller ja, risk för och därmed automatisk nedstängning). Något man rimligen kan åtgärda relativt enkelt.

Att DNS inte finns geografiskt utspridd och i olika nät, ja, det borde man ju också snabbt kunna åtgärda.

tartareandesire 2013-04-18 15:07

Även om det uppenbarligen finns brister i systemet så verkar det iaf som att teknikerna har hanterat de problem som uppkom på ett mycket bra sätt.

MusikMixen 2013-04-18 16:10

Jag tycker oxå loopia skötte det snyggt. Tycker teknikerna gjorde ett smart val att stänga ner återstående servrar för att förhindra mer skada.

Anycast kan jag inte uttala mig om eftersom jag själv har bytt från loopia till Citynetworks dns och det har fungerat riktigt bra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson