![]() |
Lopias DNS nere...
Idag så har vi stora problem med kunder sidor som ligger hos eller använde Loopias DNS...
Någon anna som har samma eller liknande problem? |
Har problem med hela Loopia idag. Kommer inte ens in på deras egna hemsida.
|
Vi kommer inte åt mail eller vår webbplats heller!
Hoppas att det här löser sig fort. Enligt http://www.driftbloggen.se/ så har de tekniker på det. |
Japp var inne och läste på deras blogg, ville dock förvissa mig om att även andra är "drabbade". Så man vet hur man ska bemöta sina kunder och ge dem en korrekt förklaring. Är ju en känslig gränsdragning när det kommer till ansvaras frågan, då vi hostar deras webb på externa servrar.
|
Tyvärr lite ironi att dom har sina namnservrar i samma hall ;(
men men jag orkar inte klaga det har faktiskt fungerat utmärkt i flera år. Men som sagt namnservrar i en annan location borde vara en självklarhet. |
Det drabbar även oss. Otroligt många svenska sidor är nere.
|
Mail servern är förtfarande nere,
|
betyder detta att alla deras dns:er ligger nere? hur kan detta inträffa?!
|
Typ allt har legat nere för mig - DNS, FTP, databas, loopia.se... En dryg timme nu. Verkar som alla stora svenska webbhotell har ett väldigt tufft år.
|
Oj, även wordon är nere? Sverige under attack ;)
WN.s uppe, det duger ett tag till ;) |
Citat:
dumt av mig o ha alla ägg i samma korg, alltid lätt o va efterklok. |
Citat:
|
Loopias drift sida för den som inte hittar den http://www.driftbloggen.se/
|
Från deras driftinfo:
2013-04-17 13:40: Ett omfattande strömavbrott i Västerås har påverkat majoriteten av våra tjänster på ett sätt vi inte var förberedda på. Samtliga tjänster är nu på väg upp igen och kommer att bli tillgängliga vartefter. En utförligare rapport kommer så snart arbetet är slutfört. Sååå... dom har alltså fortfarande ingen reservkraft? ;) |
Personen som grävde av elkabeln i Västerås är säkert mäkta stolt över sin insats idag. En kabel går av och allt går ner. Redundans? :)
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.204...romlost-i-city |
Där har man iaf lagt ut DNS.
state: active domain: driftbloggen.se holder: looloo3877-00001 admin-c: - tech-c: - billing-c: - created: 2008-01-31 modified: 2012-12-02 expires: 2014-01-31 transferred: 2009-03-06 nserver: udns1.ultradns.net nserver: udns2.ultradns.net dnssec: unsigned delegation status: ok registrar: Loopia AB |
Nu har våra sidor hoppat igång! Länge leve el-snubben i Västerås!!!
|
Duktiga tekniker där :D 2,5 tim för att komma på att det var ett .. elavbrott...
... eller är det bara dålig kommunikation? Citat:
|
Länge leve redundansen eller hur var det ? :D
|
Det ÄR förvånande att både DNS och alla servrar dör av ett strömavbrott. Man har väl åtminstone reservkraft? Och namnservrar på olika platser i vida världen (och på olika nät). Eller? Det kostar ju inte sååå mycket att ordna de mest grundläggande formerna av redundans kan man tycka.
Var det ett mycket långt avbrott i strömförsörjningen? |
Vi har backup för elen men det var kylan som blev problemet. Anycast har vi också men varför det inte fungerade som det ska kommer vi givetvis kika på. Just nu är fokus på att få upp alla tjänster men när detta är klart kommer vi gå igenom händelsen med alla inblandade parter.
/Jimmie |
Reservkraft på kylan är ju nära lika viktigt som servrarna, ok att man inte kör kylan över upserna, men dieselarna tar väl ändå kylaggregaten?
|
|
Citat:
Trevligt Jimmie.. Men jag har lite svårt att tro på er AnyCast hur alla era dnser inte kunnat gå ner... NS1.loopia.se och NS4.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall : 93.188.0.20 NS2.loopia.se och NS3.loopia.se går till samma ip-adress och samma hall som ns3 och ns2. : 93.188.0.21 Majoriteten av alla kunder ni har använder ns1 - ns4. ni har sammanlagt 2 dnser om ni inte kör någon router historia bakom eftersom ni bara lossas att ni har 4 st men att dom går till samma ip som även svarar för revers för ns2. och ns1. Sen har ni en backup DNS i norge? NS5.loopia.se som inte en enda av era kunder är kopplad emot. Och då undrar ni hur detta kunde hända? Skickar även med en pastebin : http://pastebin.com/PYBffKPK Gärna en förklaring på ditt uttalande om att detta inte kunde hända får du gärna förklara för jag är riktigt nyfiken på det här ;) |
webhallen ligger också nere. Är de kopplade till loopia?
|
Citat:
|
Det verkar vara uppe och snurra nu.
Edit: Verkar även vara ruskigt snabbt. Skönt :D |
Även om dom hade kört hela sin hall på reservkraft så hade ju externa kopplingar legat nere iaf vilket lett till att det inte gått att nå,
har svårt att tro att infrastrukturen funkar om det blir ett avbrott i hela stan. |
Troligtvis så har noderna också reservkraft? 2,5 timmes avbrott lär de klarat av, annars är ju Västerås fel stad att ha hall i. :/
|
Stora problemet är DNSerna det är inte att webbhotellet legat nere i 2,5 timme vilket faktiskt man kan få räkna med. Men att man inte har sina namnservrar på mer en ett ställe gör att de känns väldigt osäkert att lita på Loopias egna DNSer.
Dock lite nyfiken på att testa ändra in mig på deras ns5.loopia.se (Norge) men troligen kan de vara så att de inte ens är ihopkopplad med dagens namnservrar eftersom att du får default ns3. och ns4. när du köper en domän från loopia idag. Ok.. jag kan inte låta bli ;) jag har kollat nu att fråga ns5an om min domän finns att nå därifrån. > server ns5.loopia.se Standardserver: ns5.loopia.se Address: 213.188.128.26 > swedishhost.se Server: ns5.loopia.se Address: 213.188.128.26 Namn: swedishhost.se Served by: - J.ROOT-SERVERS.NET - K.ROOT-SERVERS.NET - L.ROOT-SERVERS.NET - M.ROOT-SERVERS.NET - A.ROOT-SERVERS.NET - B.ROOT-SERVERS.NET - C.ROOT-SERVERS.NET - D.ROOT-SERVERS.NET - E.ROOT-SERVERS.NET - F.ROOT-SERVERS.NET Och svaret är NEJ som jag trodde den namnservern verkar knappast ihopkopplad med dagens infrastruktur ;( |
Citat:
detta avbrottet påverkade andra tjänster som t.ex mail hos andra leverantörer untaför loopia eftersom alla dns-servrar låg nere. alla dns servrar pekar till samma hall och ns1 och ns2 pekar ju tillochmed till samma ipnummer. precis som ZynX säger så hade dessa problem kunnat undvikas om dom hade pekat ns2 till en annan serverhall ( vilket man normalt brukar göra). |
Tur att jag ändrade namnservrar på alla viktiga domäner för ungefär en månad sen. Hade nästan alla hos Loopia innan.
Riktigt dåligt att ha alla namnservrar i samma hall, och ännu sämre att man säger sig ha Anycast på dem när det uppenbarligen inte stämmer alls. |
Citat:
|
Citat:
Det tror jag inte de ha gjort. :) |
Missa inte redogörelsen från Loopia här: http://www.driftbloggen.se/?p=4582
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu verkar man ju kommit fram till felet - ingen reservkraft till kylningen och därmed kokande servrar (eller ja, risk för och därmed automatisk nedstängning). Något man rimligen kan åtgärda relativt enkelt. Att DNS inte finns geografiskt utspridd och i olika nät, ja, det borde man ju också snabbt kunna åtgärda. |
Även om det uppenbarligen finns brister i systemet så verkar det iaf som att teknikerna har hanterat de problem som uppkom på ett mycket bra sätt.
|
Jag tycker oxå loopia skötte det snyggt. Tycker teknikerna gjorde ett smart val att stänga ner återstående servrar för att förhindra mer skada.
Anycast kan jag inte uttala mig om eftersom jag själv har bytt från loopia till Citynetworks dns och det har fungerat riktigt bra. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson