![]() |
Klarnas avtalsvillkor och kostnader
Jag startade en liten webbshop (skate1.se) 2010 och hade inte hört annat än bra om Klarna. Men nu efter 3 år ångrar jag djupt att jag ens tog kontakt med dom. Pga:
1. Klarna är svindyrt. Förutom årsavgiften på 3000 kr, lika hög startavgift så tar dom även ut et stor andel av försäljningen och eftersom Klarna inte är en banktjänst tillkommer moms på allt. Dom har dessutom ett fint avtal man får skriva på: "Säger du inte upp inom 3 månader förlängs allt i 1 år". 2. "Klarna tar kreditrisken". Visst låter det bra? Men tänk efter. Hur många låter egentligen bli att betala? 3-5%? Jag räknade på att det inte ens täcker alla avgifter och kostnaden Klarna tar ut. Och tar man kreditrisken själv kan man göra avdrag för utebliven betalning så man får tillbaka på skatten. 3. Klarna är petiga. Minsta lilla anmärkning eller dylikt så går köpet inte igenom. Vid ungefär 10-15% av alla beställningar accepterade inte klarna köparen (Alla över 18 år givetvis). Väldigt frustrerande då man kan tänka sig att det är dessa man vill slippa ta kreditrisken med. Så mitt tips är: Skit i Klarna. Dom kommer inte öka din försäljning eller rädda några pengar på sikt. Vad tycker du? Berätta gärna om egna erfarenheter med Klarna. Har jag fel? Eller delvis rätt? |
Kan verkligen inte mycket om ehandel och betalsystem etc. Men jag tror värdet i klarna är att de verkligen har en bra tjänst, för annars skulle inte någon använda dem.
Av dessa 10-15%, hur många av dem har råd eller är troliga att betala dina produkter? Det finns en anledning varför de stoppar så många. |
Klarna är absolut bra att synas tillsammans med men jag ser ingen anledning att använda deras tjänster om man är en mindre webbshop.
Jag vet inte varför Klarna nekar så himla många men jag har hört att förutom märkningar att det finns en gräns på hur mycket du kan handla för totalt med Klarna. Jag har hursom fått maila massor av kunder och ingen har förstått varför dom blivit nekade. Då har jag istället gjort om ordern till förskottsbetalning och vid 9 av 10 fall har allt gått fint. |
Du kan ju inte bli arg för att de har dyra avgifter. Du läste väl på och jämförde olika betallösningar innan du valde dem, eller?
|
Finns det något maxbelopp man kan handla för genom klarna?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
1 och 2 är ju ganska enkelt att räkna ut innan man ansluter sig. Avtalet är inte svårt att förstå.
Din rubrik är onödig. Man kan jämföra det med "Varning för att köpa byxor från x eftersom de är så dyra, finns billigare från y". Ungefär så :) Klarna är inte skit som du säger. För mig har det inte varit några problem. Kostnaden tar ut tiden för vad det skulle ta att fakturera själv och jaga betalningar. Anslutningsavgiften är förhandlingsbar. |
Citat:
|
Citat:
Svindyrt med 3000:- i årsavgift? Ja det är svindyrt om man säljer för typ 10 000:- men kanske inte någon större summa om man säljer för 200 000:-. Det går alltså inte att säga rent generellt att Klarna är svindyra, dock kan man konstatera med säkerhet att de kan bli billigare ;-) Själv har jag bara bra erfarenheter av Klarna. Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta. Den kundmålgrupp jag vänder mig till brukar inte ha problem med kreditvärdigheten, men när köp nekas av Klarna dirigerar jag dem bara till annat betalsätt (manuell fakturering) så är saken klar. Då har jag inte betalat något till Klarna för detta och jag fångar upp kunden igen och kan själv bedöma om jag vill leverera varan. Innan jag började använda mig av Klarna var jag väldigt tveksam till att folk var villiga att uppge personnummer (för att hämta adressuppgifterna) men det har visat sig att kunderna valt detta betalsätt framför kort/direktbank (använde payex) i så stor utsträckning så jag har helt enkelt tagit bort de alternativen. Mycket handlar om kundmålgrupp och pris för varorna du säljer. Riktar du dig mot ungdomar kanske Klarna inte är det mest optimala betalsätt för dig om du säljer varor för några hundralappar. Men säljer du varor som kostar flera 1000:- så kanske Klarna helt plötsligt är väldigt fördelaktigt då uteblivna betalningar kan bli väldigt kostsamt. Sen kan du ju fråga dig hur många av de 10-15% av dina beställningar som du ser är nekade av Klarna du verkligen kommer få betalt av om du fakturerar dem manuellt? TIPS! - Du kan i Klarnas admin lista upp alla nekade köp så får du en exakt siffra på hur många som nekats. Erbjuder du inte annnat betalsätt vid nekat köp, ja då får du skylla dig själv att du missar dessa köp om du nu så gärna vill ha dem. |
"Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta."
Startavgift 3000 kr Årsavgift 3000 kr Sedan 3% + 15 kr/faktura Det blir nog lite mer än några kronor per faktura ;) Absolut är Klarna säkert jättebra om man behandlar så många fakturor men som i min firma när det rör sig om 5-10/vecka är det en mycket dålig affär att välja Klarna. Anledningen att jag valde "Varning" i titeln är också för deras säljare sa något i stil med "Ni kan öka försäljningen med 25%" vilket jag inte sett spåret av. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Klarna tar ju kreditrisken men de är klyftiga nog att inte bevilja köp till personer som tidigare visat att de inte kan betala. Om en kund hör av sig till dig och säger att hen vill köpa av dig men kanske inte kommer kunna betala, skulle du genomföra köpet?
Jag har jobbat inom ett mindre företag som gick bra men som också lät mig få upp ögonen på kostnader som man kan trimma men här ser jag inte riktigt problemet. Du har fått ett avtal med alla kostnader specifierade, totalkostnaden är ingen överraskning. Då är det upp till dig att bestämma om det är värt det för dig. Att försäljningen skulle öka 25% bara för att du väljer Klarna säger väl sig självt att det inte går ihop. Statistik (som alltid går att vrida och vända) säger säkert att det finns en kundgrupp som gärna handlar om man kan få det via en smidig fakturering, men att personer som tidigare inte var intresserade av dina varor skulle börja handla är ju helt orimligt. Om du har problem med att komma ur ett avtal som du förnyat utan att granska vad det tillfört dig så är jag rädd att det är ditt ansvar som ägare av butiken att hålla koll på. Visst är det surt att missa att säga upp abbonemang eller liknande så man blir bunden ett år till, men det är ju i slutändan ens eget ansvar. |
Citat:
|
Tycker rubriken är olycklig på tråden, då det rätt klart och tydligt framgår vilka kostnader det innebär att gå in i en lösning där man säljer sina fakturor.
Vi har kört Klarna sedan starten och skulle inte våga vara utan. Klarna har blivit ett välkänt varumärke för säkra betalningar och många väljer att handla tack vare möjligheten att betala med faktura. Kunderna är dessutom ofta förstående i att betala en fakturaavgift för den tryggheten att inte ligga ute med pengarna innan man får varorna. Det kostar en hel del, det ska jag erkänna, men man sover gott om natten och vet när pengarna kommer in på kontot. Det händer självklart ibland att inte alla får handla via Klarna av olika anledningar och då får man väl som handlare avgöra vad som är bäst. Den enkla vägen för att undvika att bli bedragen är att hänvisa till förskottsbetalning eller kontakt med kundtjänsten hos Klarna. De är för övrigt mycket bra och har hjälpt några av de kunder som blivit nekade köp att kunna genomföra sina köp efter att de hört av sig, det har t.ex. handlat om problem med adresser. Något som jag tycker Klarna gör bra är att identifiera bedragare. Har fått något mail kring när det varit något mystiskt med en beställning och man har bett mig stoppa det hela tills allt blivit utrett. Mycket proffsigt för den som inte har så stor erfarenhet som t.ex. Peter Höjman som skrivit en fantastiskt bra post om hur man avslöjar bedragaren. Idag finns det flera alternativ på marknaden och det är självklart att ingen leverantör passar alla perfekt. Läs alla avtal ordentligt. Det finns ofta inlåsningsklausuler som gör att man inte kan byta leverantör hur som helst under pågående avtalsperiod eller välja att bara köra "högriskfakturorna" genom leverantören. |
Som sagt. Har man en större butik med många beställningar förstår jag absolut att Klarna kan vara bra men som liten e-handlare är det en riktigt dålig affär.
Trådtiteln är således inte riktad till större butiksägare. |
Klarna fungerar väl i standardfallet som en inbyggd factoringtjänst, säljaren för väl pengarna utbetalda inom någon dag, trots att kunden betalar långt senare. Eller?
|
Ang kreditgräns.
Det kan uppstå en lite specifik situation när man handlar på Klarna-konto, eftersom det är möjligt att nå upp i sin "totala kreditgräns på Klarna" och därmed inte ens få ett litet köp godkänt. Detta hände mig när jag beställde lite dyrare datorprylar och därefter inte fick igenom ett relativt litet köp via Klarna. Efter några turer fick jag beskedet att jag passerat min "Klarna-kreditgräns". Klarna räknar alltså ihop den totala risken mellan olika köp och olika kunder. Smart för dem och för säljaren, ibland lite opraktiskt för köparen. |
Citat:
Om du istället gör en "reservation" och aktiverar fakturan senare så kan det hända att de inte tar risken vid utebliven betalning. |
Jag tycker Klarna funkar klockrent. Som jag fått det förklarat för mig av Klarna så kollar de på betalningshistorik för sina bef. kunder och även kreditkontroll (görs främst på ej bef kund). En bef kund som skött sina betalningar hos Klarna kan få sitt köp beviljat även om det finns en anmärkning.
I en del fall som mina kunder blivit nekade har jag ringt Klarna och då har de gjort en manuell prövning och för det mesta har detta gått igenom. Automatik är automatik, det funkar inte helt hundra alltid. Men Klarna är enligt mig det fakturabolag lämpat för e-handel som släpper igenom flest köp. Ingen av de andra har den kundmassan så det går att göra riktigt bra beslutsalgoritmer. |
Kul att höra att Klarna funkat för någon :) Men det säger ju sig självt att det gör då de annars inte skulle vara så stora.
Jag står ändå fast vid att om man omsätter mindre än 100 tusen/år så är det en dålig affär eftersom 3000 kr startavgift + 3000 kr/år + 3% + 15 kr + moms på allt inte är lönsamt. Har man dock större eller hanterar massa fakturor med lägre belopp så kör på! Deras support har alltid funkat fint :) |
Nja, jag tror att du är ute och cyklar med den här tråden, trots att jag i stort håller med dig i sak.
Klarna är dyra, men det är knappast deras fel om någon "räknar fel", eller inte har alla villkor klara för sig innan man skriver på. Att säljare lovar det ena och det andra får man alltid ta med en nypa salt, om inte annat så är det något man lär sig. Din "varning" är nog välmenad, men det framstår tyvärr som att du klankar på Klarna för att du inte visste vad du gjorde när du valde dem som leverantör. |
Att Klarna inte är rätt för dig, och många andra småhandlare, köper jag definitivt men det känns ju lite som att varna för en bil i efterhand bara för att den inte hade automatväxel :) Det är naturligtvis en helt annan sak om man blivit lovad en bil med automatväxel men i det här fallet så är inte Klarnas villkor och upplägg någon direkt hemlighet. Det gäller alltid att fundera över vilken leverantör som är bäst för just dig oavsett om det gäller ett webbhotell eller betalningstjänst. Har full förståelse för att du är besviken men vi gör alla våra misstag, tyvärr :)
|
Citat:
det är inte direkt jämförbart eftersom jag sålde fakturan medan jag antar att Klarna bara administrerar fakturorna. Personligen tycker jag att dessa tjänster är lite överreklamerade för man borde kunna göra en egen kreditbedömning (k) och de som inte kan få kredit man kan köpa billiga kreditupplysningar för nivån 15 kr för privatpersoner) erbjuder man kortbetalning eller förskott via PG/BG. Är beloppen på mindre än en tusenlapp så tycker jag inte man ska sälja på kredit alls utan enbart förskott/kort, eller så tar man risken som är hanterlig på de nivåerna. Man måste inte ge kredit till varenda kotte, det är oftast bättre att sälja mot direkt kortbetalning från privatpersoner. Kredit tycker jag man aldrig ge till annat än kunder man känner sen tidigare. |
Citat:
Citat:
I slutändan är det dock givetvis så att man måste bedöma om att sälja mot faktura är värt de extra kostnader man drar på sig - inget konstigt med det. Får man inte in fler ordrar genom att erbjuda faktura än om man inte gör det så är det så klart direkt en förlustaffär. Men det är min fasta övertygelse att man genom att erbjuda B2C fakturering fångar upp a) kunder som vill ha tryggheten som följer av att beställa mot faktura och b) kunder som har lite ebb i kassan för ögonblicket. Därför erbjuder jag faktura i mina butiker. Fast från Payson. |
Pratar ni om det nya klarna checkout? Den prislistan jag fått skickad till mig säger 6995kr om året och 2,95% transaktionsavgift. Startavgiften är 3995, men det är en påstådd kampanj till den 5e maj där de bjuder på startavgiften.
Årsavgiften osv. är väl inga stora pengar om man har någon försäljning igång, men någon som har lyckats pruta på KCO? Skulle säga att det är den överlägset bästa kassan. Tror att en ökad konvertering är minst sagt realistiskt. Kommer hur som helst visa sig inom kort. Att det endast är ett avtal för alla viktiga betalsätt är också viktigt. Otroligt bra lösning som förenklar det för oss ehandlare i mitt tycke. |
Klarna är ett företag som ringt oss åtskilliga gånger, minst 1 gång per år i alla fall. Och jag kan ju säga att dom verkar vara mest lurendrejare om man jämför med vad vi har idag....
Klarna: Startavgift 3000 kr Årsavgift 3000 kr Sedan 3% + 15 kr/faktura Vi använder oss av Handelsbanken Finans Fakturatjänst: Startavgift 0 kr Årsavgift 0 kr 1% på totalbeloppet + 15 kr/faktura Så Klarna har nog lite svårt att matcha det... Sen har Klarna en maxgräns på 5000-7000 eller något liknande, vi har 50.000:- som maxgräns idag. Men vem betalar 3% i avgift på större belopp 10.000-30.000:- ? Det blir ju svindyrt, då är det bättre att göra en egen stor kreditprövning och ta risken själv. HB funkar bra i alla aveénden, men utbetalningarna skulle kunna vara mer detaljerade, så bokföringen underlättades. |
Citat:
Det är dock värt att notera att det är 2,95% på hela försäljningsbeloppet (dvs. inkl moms), så det är en hel del. Dessutom skall man tänka på att utbetalningen av pengarna dröjer minst 2 veckor, beroende när ditt köp sker. Vid vanlig kortinlösen har du pengar dagen därpå och t.ex. med Svea har man det ganska snabbt (1-2 dagar). Lycka till med att vänta minst halva månaden för att få ut pengar för sin försäljning .... lycka till med kassalikviditeten. Tror att många hamnar på under 100% och måste därtill skjuta till egna pengar under en tid. Klarna är ganska tydlig i sin marknadsföring; de stora butikerna har man som reklampelare och de får säkert småsummor att betala till Klarna (annars skulle de inte använda Klarna om det var typ 3%) och sedan får alla små ehandlare betala dyra transaktionskostnader och vänta länge på pengarna ... ... ooooppppsss .... glöm inte att Klarna vill också binda upp er på att använda deras lösning i 2 år! :) , och då menar jag inte att man måste betala månadsavgiften i 2 år, utan att man får inte använda någon annan betalningslösning på sin sida i 2 år ... Problemen med deras KCO kan man diskutera, men de flesta ehandlare, webmasters vet sedan länge att lägga alla sina ägg i samma korg är aldrig den bästa lösningen. I detta fall att ha alla betalsätten på samma ställe är kanske också riskabelt. Man måste ha backup-lösningar, då om Klarna är nere så kan man inte ta emot en enda beställning. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson