![]() |
Crystone - erfarenheter??
Har idag reggat ett konto hos Crystone för att testa/utvärdera deras tjänster lite innan jag bestämmer mig för att flytta från en annat hostingleverantör (som tyvärr krånglat otroligt mycket det senaste).
Det tar tyvärr inte mer än någon minut fören jag behöver support. Finns ju i princip inga beskrivningar/hjälptexter på hemsidan vad det avser kontrollpanelen, trots att det till och med utlovas videoguider. Mitt första problem var att det skapades Apache per default och jag ville ha Win för den domän jag valt att använda mig av för test. Nåväl, testar chatten först för lite frågor. ILLA må jag säga. Tar en massa tid att få svar och då på engelska. Efter att fått svar ställer man ju ofta någon form av följdfråga och då blir man lite lack av att få vänta 10-15min till. Mitt första problem löste sig genom att supportpersonalen ändrade. Fick aldrig reda på hur man gör själv. Fler frågor pluppar upp. Tröttnar på chatten och den långa responstiden och på främmande språk. Testar att ringa deras 24/7-265 telesupport. Dj**la skämt. Först får jag göra ett val (av 7 möjliga), helt ok. Sedan börjar pausmusiken. Efter 5-6 min kopplas jag om och tänker FAAN va snabbt. Oj vad jag hade fel. Det börjar tuta och efter 4-5 minuter kopplas jag om igen. Gissa vart....till samma 7 val som jag gjorde initialt. Kör en runda till sedan lägger jag på. Testar chatten igen och frågar efter dokumentation till kontrollpanelen. Enl engelsk supportpersonal har den inte uppdateras sedan nya kontrollpanelen började användas. Mycket anmärkningsvärt. Fråga ETT: Har jag bara otur (det är ju skärtorsdag) eller är mina korta (men något naggade) erfarenheter represantivt för Crystone? En fungerande support är viktig för mig. Min nuvarande hostingleverantör var en gång i tiden outstanding på support men tyvärr har de krackelerat även på detta område. Fråga TVÅ: Behöver ny hostingtjänst som är stabilt. Priset är inte avgörande men jag behöver både Win och Apache webbplatser,Sql Server och MySql. Kan inte köra VPS pga kunskapsbrist. Loopia, Binero, City network går bort. Tycker Crystones paket ser bra ut men verkar vara en riktigt rörig kontrollpanel med obefintlig dokumentation. |
Håller med dig om allt det där. Deras guider på hemsidan är tämligen usla och inaktuella. Istället för en massa onödig supporttid kunde de satt någon person på att skriva om och uppdatera guiderna och se till att de är lättillgängliga på hemsidan. Detta hade naturligtvis varit bra att göra innan man lanserar en ny version av kontrollpanelen... Nu ser det ganska amatörmässigt ut när saker och ting inte stämmer.
Deras nya kontrollpanel är ändå mindre rörig än den de hade för några månader sedan men långt ifrån bra. Jag har fått svar i chatten väldigt snabbt för 1-2 månader sedan men den senaste veckan har det precis som du säger kunnat dröja 10-15 minuter innan man får svar och då känns det ju sisådär kul att de till sist svarar att man får skapa ett supportärende istället för att de inte kan lösa problemet :) Om chattpersonalen är upptagen så borde antingen chatten inaktiveras för nya samtal eller så borde man upplysas om att det just nu är lång väntetid och att man lika gärna kan skicka ett mail istället. Trots allt detta så fungerar driften hos Crystone mycket bra. Har dock haft en del problem med mailen även där på sistone. |
Hej!
Vill till en början be om ursäkt för att du fått denna upplevelse av oss. Det är tyvärr en olycksdrabbad dag idag. Vi har haft stora problem med vår Internetleverantörer i Miami där vår amerikanska support sitter. Efter 19 varje vardag så tar vår amerikanska support över, det står även på support sidan. Guiderna är något vi jobbar med hela tiden och försöker förbättra, vi har supportpersonal som jobbar med dom och ändrar på dom när något är oklart. Men jag håller med om att det kan bli mycket bättre. Svarstiden dom senaste veckorna när det gäller chatten ska vi självklart se över och åtgärda asap, dom ska vara precis lika korta som telefonen. Finns det något mer jag kan hjälpa dig med nu direkt ? Med vänlig hälsning, Fredrik |
Måste säga att jag har haft en annan upplevelse av Crystone som jag använt i över 6 år. På normal svensk supporttid så brukar det svara i princip omedelbart och när den Amerikanska supporten är igång så tar det sällan mer än 1 minut.
Av ett 20-tal olika hosting leverantörer som jag använder - eller har använt - så är Crystone den firma jag är mest nöjd med.. |
Citat:
|
Citat:
Gör nya försök idag. Det är visserligen långfredag men är det 24/7-365 support så är det. (chatten verkar dock stendöd, ingen respons alls ännu +10min) Tips till Frebjo Om ni la 2-3 dagars arbete på att skriva ner bättre beskrivningar till kontrollpanelen och jobbade några timmar med översättningarna tror jag att trycket på supporten kommer minska rejält. Eller så är det bara jag som är korkad och har svårt för kontrollpanelen. Idag kommer jag testa lite vidare och lägga över några databaser, installera CMS osv, det skall bli spännande och se hur det fungerar. |
Citat:
Vi kommer ta itur med guiderna nu under helgen, om du känner att du saknar någon guide får du gärna skicka ett PM till mig med vad vi kan beskriva så fixar jag upp dom direkt!:) Översättningen pågår och är under arbete hela tiden. Kontrollpanelen finns det jobb att göra på fortfarande, som tartareandesire sa så har den varit betydligt värre än den är nu. Men det finns fortfarande massa att göra ! Mvh, Fredrik |
Jag måste tyvärr säga att jag är allt annat än nöjd med Crystone. Tycker att deras support är ganska okunnig och det har ibland gått flera veckor innan enkla problem blivit lösta.
Det värsta av allt är att för drygt ett år sedan så försvann en av mina sidor (filer, databasen, ja rubbet) och den gick inte att återställa. Som tur var det ingen viktig sajt, men ändå. Som kompensation fick jag ett år gratis webbhotell, annars hade jag definitivt inte varit kvar som kund. Nu har det dock hänt igen. Denna gång är det en annan sajt vars databas har försvunnit/raderats. Det ska ju bara inte kunna hända. Får se vad supporten säger denna gång... |
Det jag spontant kan säga är att Crystone måste modernisera.
Deras kontrollpanel är under all kritik. att de tagit så lång tid att införa php 5.3.x så skulle jag nog söka mig något annat. Dom är väldigt låsta till sin kontrollpanel dom använder idag. |
Citat:
Mvh Fredrik |
Citat:
Uppgraderingen till 5.3.x tog tid då vi hade mycket kunder som använda PHP 5.2 tidigare och det var en ganska omfattande uppgradering. Jag kan lova att uppgraderingen till nya versioner i framtiden kommer gå betydligt mycket snabbare och enklare! Mvh Fredrik |
Jag testade crystone nyligen och tyckte man fick svar rätt snabbt. Den utländska supporten var ok att prata med också. Tyckte panelen var relativt ok förutom vissa manövrar som var lite oklara.
Dock tror jag det var två dagar jag hade kontot innan jag sade upp det igen. Direkt när jag skapade kontot var det problem få siten syncad. När jag sen sade upp abbonemanget var det för jag FORTFARANDE inte kunnat skapa en fungerande site som syncade. Hade någon information lagts upp när jag tecknade kontot hade jag varit mer tålmodig men när jag sade upp kontot hade det fortfarande inte släppts någon som helst info om deras problem på driftstörningssidan(det förklaring jag fick var att dom hade SAN problem och ingen visste hur lång tid det skulle ta att fixa). Så skulle nog vilja sätta ett varningsmärke kring att nyttja crystone, även om jag kanske hade otur? |
Citat:
Ber verkligen om ursäkt för det här. Skulle du kunna skicka ditt kundnummer till mig i ett PM så ska jag se över direkt vad som hände! Med vänlig hälsning, Fredrik |
Hej!
Nej alltså detta var 18-20 mars där runt. Skulle primärt utvärdera hur några cms fungerade hos er men struntade i det då siten aldrig kom i sync. Vet ej vad / om ni hade störningar då men för mig supporten nämnde någon form av större SAN problem. Ett av ärenden var 111321. |
Citat:
|
Citat:
Testade att sätta upp ett Hosted Exchange konto och det gick fint, men det var en del trixande i kontrollpanelen först men det kan bero på min okunskap när det gäller Hosted Exchange, hade förmodligen underlättat om det fanns bättre manualer för detta. Hoppas de bytar kontrollpanel och får ordning på problemen för jag tycker deras tjänster verkar bra, speciellt att de erbjuder Hosted Exchange som få gör till dessa priser. |
Citat:
Men vi arbetar vidare på att kunna erbjuda bättre tjänster mot slutkund som ska göra det enklare att använda våra tjänster. Mvh, Fredrik |
Hoppade på Crystones erbjudande i Januari när de hade en utförsäljning av SE namn. Facit: under all kritik.
Lite detaljer: - Har inte kunnat logga in i min kontrollpanel sedan februari med tre enstaka undantag. Jag timar ut varje gång. Har mailat support X antal gånger och även varit i kontakt med Fredrik. Fredrik är hjälpsam, men skickar vidare mig till sin supportpersonal som sedan bara struntar i att besvara frågan eller bollar vidare den till nästa kollega. Har försökt få lösning på detta i över tre månader. - Har jag gått miste om domänförsäljingar eftersom jag inte har kunnat få authkoder för mina domäner i och med att jag inte kommer in i kontrollpanelen. - Supporten har inte kunnat lösa mina problem och struntar nu helt enkelt i att svara på mina mail, alternativt bollar de mig vidare till nästa person som sedan låter det rinna ut i sanden. - Domäner pekar fel sedan februari och jag kan inte göra något åt det när varken support eller kontrollpanel är tillgänglig. Fredrik: Ledsen att jag behövde ta det publikt, men jag känner att jag är vid vägs ände med supporten. Det handlar som du säkert redan anat om konto 1045692. |
Citat:
Jag ber verkligen om ursäkt, som du säger har vi haft kontakt flera gånger och jag tycker det är mycket tråkigt att du känner att du har blivit behandlad på det här sättet. Det är inte alls vad jag vill att du ska behöva känna. Kan du skicka mig ett mail direkt med dom domänerna som inte pekar rätt så ser jag till att dom gör det, som jag förstod så skulle alla vara fixade. Men har supporten missat några så ser jag till att vi styr upp det och får dom rätt. Kontrollpanelen pratar vi fortfarande med vår leverantör om, bollen ligger hos dom och vi jagar på dom om att ditt konto inte fungerar som det ska. Exakt hur långt dom har kommit i detta måste jag kolla, jag återkommer om det så fort jag har all information. Om du behöver ha några authkoder nu direkt så kan jag även plocka fram dessa direkt utan problem. Åter igen jag ber verkligen om ursäkt för detta, jag är nu inkopplad igen i detta och du har alla mina uppgifter, kontakta mig direkt så ser vi till så att allt löses en gång för alla. Mvh Fredrik |
jag har en server, och ett vanligt hotell konto hos crystone, och är verkligen nöjd. Har haft bästa upptiden någonsin hos crystone.
|
Angående Karlsson, om det nu råkar ha blivit något fel med just hans konto och det dröjt så pass länge vore det då inte betydligt bättre att bara skapa ett nytt konto till honom och flytta över allt till detta?
Håller med Fredrik om att själva driften varit mycket bra hos Crystone men alla problem är kopplade till kontrollpanelen. |
Citat:
|
Jag har också ett vanligt webbhotell hos Crystone och jag måste säga att det har fungerat felfritt!
|
Citat:
|
Citat:
|
Hade lite problem då jag flyttade över ett antal domäner till Crystone från Binero, vart utan mailen ett par dagar då Binero hade fuckat upp authkoderna och flytten fastnade under helgen och man stod bara och tuggade utan att kunna vara nåbar eller börja med hemsidorna ens.
Men som övriga säger så är det kontrollpanelen som är det största bekymret, men man kommer snabbt in i den ändå. :) |
Har ett 40-tal sajter hos Crystone och samtliga har legat nere sedan klockan 7-8 i morse. Dessutom låg de nere under stora delar igår också.
Fruktansvärt dåligt. Hoppas på någon form av kompensation nu, för det är inte första gången det här händer. Tycker verkligen bara det är problem med Crystone - mycket sämre än sina konkurrenter, Binero, City Network, Oderland mm... |
Citat:
För jag lovar att många här gärna går o köper en pizza utan att bry sig om vad de kostar mellan 75-90kr. Medan webbhotell man livnär sig på så tar man o lägger en budget på under 70 kr i månaden. Jag har inte riktigt förstått mig på logiken. Den kompensationen du kan förvänta dig är nog att du kanske får 1 vecka gratis eller något. Det skulle jag i alla fall uppskatta som en rimlig kompensation. |
Citat:
Tyvärr ligger du på en server vi har upplevt mycket problem med denna vecka, ber verkligen om ursäkt för detta, allt ska dock sedan 13.30 med servern, så dina sidor bör vara uppe igen. Om du kontaktar mig via PM eller på [email protected] så ser jag till att du får en rimlig kompensation för detta, jag kan även se till så vi flyttar dig till vår senaste server som vi lanserade för 1 vecka sen. Kan garantera att du kommer uppleva att allt fungerar bättre där. Åter igen, ledsen för det som inträffat dig, server problemet berodde på problem med diskarna. Mvh Fredrik |
Citat:
Tackar för snabbt svar! Toppen! |
När crystone ändå svarar här i tråden. Ni utger er för att vara Sveriges största bästa och marknadsledande webbhotell. Har ni några siffror som styrker detta eller är det bara PR utan substans?
|
Hej Overlake,
I vår webbhotellsgrupp så har vi totalt ca 30% av den svenska webbhotellsmarknaden, där av det "Sveriges största webbhotell". När du tänker på bästa antar jag att du tänker på vår banner, detta är ganska vanligt om du kollar samtliga Webbhotell i branschen. Där alla säger liknande eller något liknande i sina banners och sälj punkter. Om du har fler frågor eller funderingar så bara återkom! Du kan läsa mer om det i vår senaste pressrelease från Online Group: http://ow.ly/kJ8xY Mvh, Fredrik |
Vilka ingår i er webbhotellsgrupp? Och hur vet ni att ni har 30% av marknaden?
Marknadsledande? |
Citat:
Vi har baserat undersökningen på alla Sveriges webbhotell och ser då att vi står för ca 30% av hela marknaden. Mvh, Fredrik |
Använder enbart Crystone som domänregistrator men två saker som irriterar mig.
-Deras kontrollpanel är rörig och ologisk. -Att registrera se-domäner slutar oftast med att man måste ringa supporten för att registeringen ska gå igenom. Det tycks vara mer regel än undantag att registrering av se-domäner "fastnar" och att supporten måste peta igång detta manuellt. Supporten har fungerat bra för mig och de är trevliga även om jag inte tycker jag måste ringa för att få igenom en domänregistering. Sen försvann ca 100:- när en domän inte gick igenom som den skulle och de stängde ner domain.crystone.se men detta orkade jag inte forska vidare i. Idag använder jag i huvudsak Loopia och Crystone och båda har sina fel och brister men även sina fördelar. |
Citat:
För att lite snabbt svara på din .SE-domänregistrering. När du valt domänen du vill registrera så måste man fylla i sitt personnummer exakt 000000-0000 vilket kanske inte helt framgår, om detta fylls i korrekt så behöver inte vår support gå in och manuellt peta igång registreringen. Vet ej om du brukar registrera dina domäner via kontrollpanelen eller direkt på hemsidan dock. Dina 100 kronor ser jag till att dom hamnar på ditt konto hos oss idag, det ska inte du behöva forska i :) , skicka ditt kundnummer i ett PM till mig så fixar jag det! Mvh, Fredrik |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dra ett mail med dina domäner och problemen du haft så kikar jag över det! :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson