WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   HProvet.se - Högskoleprov på nätet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057294)

linusoleander 2013-03-21 17:09

HProvet.se - Högskoleprov på nätet

Jag och en kompis har under den senaste tiden jobbat på ett projekt där man ska kunna träna på gamla högskoleprov. Nu tycker vi sidan är tillräckligt klar för att testas av utomstående personer. Sidan har i nuläget två huvudfunktionaliteter:
  • Gör hela högskoleprov
  • Träna på frågor från en viss del (snabbtest)

Vi har försökt göra sidan så enkel och användarvänlig som möjligt och försökt implementera de viktigaste funktionerna, t.ex. tidtagning och att man ska kunna spara för att kunna komma tillbaka senare och fortsätta. Feedback på sidan skulle vara väldigt uppskattad.

Vad tycker ni om designen?
Är navigeringen på sidan lätt att förstå?
Fungerar funktioner som de borde?
Förslag på nya funktioner?
Är det smidigt att göra ett prov?

Besök sidan på http://hprovet.se

Tack på förhand

elitasson 2013-03-21 17:54

Sjukt rolig och bra sida. Tror många kommer ha användning av denna.

Kanske öka avståndet mellan svarsalternativen. Lite svårt att se vilka termer som hör till vilket svarsalternativ när det är fraktioner i matematik. Speciellt när det går på tid.

http://i.imgur.com/ELBOPRi.jpg

Base 2013-03-21 18:16

Bra ide. Men man verkar kunna hoppa in på varrandras prov eller?
Letat efter något sådant här faktiskt(ska göra provet nu den 6:e)

linusoleander 2013-03-21 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20465473)
Bra ide. Men man verkar kunna hoppa in på varrandras prov eller?
Letat efter något sådant här faktiskt(ska göra provet nu den 6:e)

Nej, de ska inte gå. Alla idn i url:erna är relativa användaren.

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson (Inlägg 20465470)

Kanske öka avståndet mellan svarsalternativen. Lite svårt att se vilka termer som hör till vilket svarsalternativ när det är fraktioner i matematik. Speciellt när det går på tid.

Har också sätt de lite här och var. Ska ta en titt på de direkt. Tack.

StefanW 2013-03-21 18:51

Klickade på LÄS och fick upp ett test (såklart).

Texten är alldeles för bred. För mycket text på en rad alltså.

9-10 ord i rad max brukar vara standard för bra läsbarhet. Nu är det skitjobbigt att läsa.

Base 2013-03-21 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20465474)
Nej, de ska inte gå. Alla idn i url:erna är relativa användaren.

Har också sätt de lite här och var. Ska ta en titt på de direkt. Tack.

Jag såg andras pågående test innan iaf. Men ej nu längre, nu är det 0 i pågående test iaf. Innan var det 6-7 stycken. Och jag kunde gå in på dom.

linusoleander 2013-03-21 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson (Inlägg 20465470)

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20465476)
Jag såg andras pågående test innan iaf. Men ej nu längre, nu är det 0 i pågående test iaf. Innan var det 6-7 stycken. Och jag kunde gå in på dom.

Helt rätt. Simulerade en bot här om dagen genom att säga att alla användare på siten var samma användare. Glömde ta bort koden, sorry :)

Här är fixen, om någon är intresserad.

http://i.imgur.com/qxNZGXh.png

linusoleander 2013-03-22 02:11

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20465475)
Klickade på LÄS och fick upp ett test (såklart).

Texten är alldeles för bred. För mycket text på en rad alltså.

9-10 ord i rad max brukar vara standard för bra läsbarhet. Nu är det skitjobbigt att läsa.

Så där, nu är texterna indelade i två kolumner.

Base 2013-03-23 10:58

Testade köra igång ett prov i strikt läge och ser ej ut som att det går att gå vidare till nästa del av provet när man är klar med första, annat än att göra det i fritt läge.

linusoleander 2013-03-25 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20465585)
Testade köra igång ett prov i strikt läge och ser ej ut som att det går att gå vidare till nästa del av provet när man är klar med första, annat än att göra det i fritt läge.

Nu ska de fungera som planerat. Tack för buggrapporten.

Nu är en ny bar i botten av snabb-test på plats.

Hjorten 2013-03-25 21:10

Är inte högskoleproven upphovsrättskyddade?

linusoleander 2013-03-25 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20465805)
Är inte högskoleproven upphovsrättskyddade?

Visst är dom de. Vi har varit i kontakt med högskoleverket an.g detta, men de är lite långsamma på att svara, hoppas få lite feedback nu i veckan.

Tror dock inte att dom skulle beröras speciellt mycket. Vi har byggt ett hobbyprojekt ideellt som tillhandahåller en tjänst gratis som hjälper användare att bli bättre på hp-provet. Av någon anledning får jag för mig att dom inte skulle ha något emot idéen :)

linusoleander 2013-03-25 22:21

Här är lite teknisk information om någon är intresserad.
  • Site är skriven i Rails 3.2
  • Postgresql används som databas
  • Första commiten gjordes för 11 månaders sedan (vi har dock inte jobbat non-stop sedan dess)
  • ~ 580 unit-tester finns på plats (siten befinner sig dock fortfarande i betastadiet)
  • 52 paketberoenden, där bland Rails
  • Siten körs ovanpå nginx och unicorn
  • Redis används som cache-motor
  • Twitter bootstrap används för layouten
  • 98.1% av kodbasen är skrivet i Ruby, 1.5% CoffeeScript och 0.4% Javascript
  • 14,837 rader kod finns på plats, exclusive Ruby-plugins fördelat på 609 commits á 374 filer
  • ~ 98 Github-issues stängda

Nerix 2013-03-28 13:40

Har ni några planer på att lägga in fler prov?

Base 2013-03-28 17:44

Funktionstips

En viktig aspekt när man tränar iför högskoleprovet anser jag vara att simulera de gamla testen, dvs samma upplagg, på samma tidsgränser. Kan vara funktionstips att lägga upp den möjligheten. Det vill säga ej köra alla uppgifter av en typ i rad utan att få det uppdelat i test på exakt samma sätt som proven är upplagda.

Som sidonotering är jag dålig på att använda tester själv men försöker greppa hur man får in nästan 600 (användbara) tester på den siten ;)

linusoleander 2013-08-20 16:54

423 commits och över 20k ändringar sedan förra posten.

Några utav de saker som är nya och synliga är
  • Statistik för varje prov (http://hprovet.se/exams/1-ht-2012)
  • Inloggning m.h.a Twitter, Google och Facebook för att på så vis ha möjlighet att spara undan gamla prov för senare användning.
  • "Mina sidor" på plats där användaren har möjlighet att se en sammanfattning av sitt konto, te.x snittpoäng och antal gjorda prov.
  • En massa buggfixar (100+ issues stänga)
  • "Dagens fråga" på startsidan
  • Möjlighet att få hjälp med frågor

Kom gärna med mer feedback.

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20466186)
En viktig aspekt när man tränar iför högskoleprovet anser jag vara att simulera de gamla testen, dvs samma upplagg, på samma tidsgränser. Kan vara funktionstips att lägga upp den möjligheten. Det vill säga ej köra alla uppgifter av en typ i rad utan att få det uppdelat i test på exakt samma sätt som proven är upplagda.

Tidtagning finns på plats sedan en tid tillbaka. Testa gärna funktionen och se ifall det fungerar som du hade tänkt :)

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20466186)
Som sidonotering är jag dålig på att använda tester själv men försöker greppa hur man får in nästan 600 (användbara) tester på den siten ;)

Skenet bedrar, de användaren ser på frontenden är bara toppen av isberget. De krävs en hel del logik och således en hel del tester för att te.x hämta alla statistik och annan användbar data. Till historien hör även att vi har en administrationspanel som är en applikation i sig – något användaren inte ser. Vi ville ha möjligheten att ladda upp och komplettera nya prov, enkelt, snabbt och felfritt, där av den stora mängden kod och tester.

pelleanka 2013-08-22 00:23

Satt nu ikväll och övade ORD-delen, tack för en bra sida. Verkar dessutom vara välgjord.

leonard 2013-08-22 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20465813)
Här är lite teknisk information om någon är intresserad.
  • Site är skriven i Rails 3.2
  • Postgresql används som databas
  • Första commiten gjordes för 11 månaders sedan (vi har dock inte jobbat non-stop sedan dess)
  • ~ 580 unit-tester finns på plats (siten befinner sig dock fortfarande i betastadiet)
  • 52 paketberoenden, där bland Rails
  • Siten körs ovanpå nginx och unicorn
  • Redis används som cache-motor
  • Twitter bootstrap används för layouten
  • 98.1% av kodbasen är skrivet i Ruby, 1.5% CoffeeScript och 0.4% Javascript
  • 14,837 rader kod finns på plats, exclusive Ruby-plugins fördelat på 609 commits á 374 filer
  • ~ 98 Github-issues stängda

Men gud, ambitiöst!

Hur som, riktigt snygg tjänst. Kul att se så mäktiga projekt i rails. Är själv bara nybörjare men blir glad i hatten av att se andra använda det.

Rock on!

linusoleander 2015-08-24 11:28

Siten är nu responsive. Skulle vara jätteroligt om man kunde få lite feedback på hur det hela fungerar på mindre skärmar.

tartareandesire 2015-08-27 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20475907)
Skenet bedrar, de användaren ser på frontenden är bara toppen av isberget. De krävs en hel del logik och således en hel del tester för att te.x hämta alla statistik och annan användbar data. Till historien hör även att vi har en administrationspanel som är en applikation i sig – något användaren inte ser. Vi ville ha möjligheten att ladda upp och komplettera nya prov, enkelt, snabbt och felfritt, där av den stora mängden kod och tester.

Tester i alla ära och jag förstår att ert fokus ligger 99% på backend men hade ni istället lagt lite mer krut på frontend och design så tror jag det hade varit betydligt mer positivt för er sajt. Alldeles utmärkt i övrigt.

linusoleander 2015-08-27 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512257)
Tester i alla ära och jag förstår att ert fokus ligger 99% på backend men hade ni istället lagt lite mer krut på frontend och design så tror jag det hade varit betydligt mer positivt för er sajt. Alldeles utmärkt i övrigt.

Ingen utav oss två (som driver siten) är speciellt duktiga på frontend, vilket är varför fokus har legat på många andra delar. Sedan inlägget du citerade skrevs så har dock mycket gjorts på frontenden, även om vi fortfarande förlitar oss mycket på boostrap. Sidan är som sagt responsive idag, ett jobb som tagit sedan mars att utföra.

Men ja håller med dig, de finns en hel del att göra. Vi har länge funderat på att hyra in en designer som kan snygga till sidan. Tror framför allt att vi behöver en unikare design.

De går dock väldigt bra just nu. Inför förra provet gjordes strax över 200k frågor sista veckan, vilket är väldigt roligt! Nuvarande prognos tyder på att över 400k frågor kommer avklaras sista veckan (då vi ökat med 101% jämfört med samma tid förra provet). Håller tummarna :)

tartareandesire 2015-08-27 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20512263)
Ingen utav oss två (som driver siten) är speciellt duktiga på frontend, vilket är varför fokus har legat på många andra delar. Sedan inlägget du citerade skrevs så har dock mycket gjorts på frontenden, även om vi fortfarande förlitar oss mycket på boostrap. Sidan är som sagt responsive idag, ett jobb som tagit sedan mars att utföra.

Men ja håller med dig, de finns en hel del att göra. Vi har länge funderat på att hyra in en designer som kan snygga till sidan. Tror framför allt att vi behöver en unikare design.

De går dock väldigt bra just nu. Inför förra provet gjordes strax över 200k frågor sista veckan, vilket är väldigt roligt! Nuvarande prognos tyder på att över 400k frågor kommer avklaras sista veckan (då vi ökat med 101% jämfört med samma tid förra provet). Håller tummarna :)

Kul! Med en snygg sajt kommer det gå ännu bättre. Har ni möjlighet så tycker jag ni ska ta in en designer, bättre att en person som är bra på det och tycker det är kul får jobba med de bitarna. Det är extremt få backend-utvecklare som är bra på design så ni är långt ifrån ensamma :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson