![]() |
Insättningsgarantin på Cypern
Cypern väntas besluta om en extra-skatt på alla bankkonton:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...on_8003744.svd Vad är insättningsgarantin värd om staten närsomhelst kan besluta att ta pengar från ditt konto via en extraskatt? |
Står även här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5475736 Men är helt sjukt, ren stöld.... Och som vanligt ska alla rika ta största kostnaden för staten och alla idioter inte kan göra något rätt själva. Landet kommer få större problem nu, ingen kommer lita på landet längre. Och när alla företag och alla flyttar sina pengar kommer landet gå ner till Afrika nivå igen. |
Citat:
Tror det får effekt på hela EU. Nu vet alla att pengar på banken kan försvinna över natten, trots bankgarantin, om staten/bankerna behöver mer pengar. Borg tycker det är rimligt att "beskatta" bankkonton på detta sätt. bara så ni vet... http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyhete...cle1102109.svt |
Citat:
Du kan ju inte bara låsa pengar innan ens en lag är klar, sedan kan man inte bara lagstifta en lag över en helg och tro den ska vara juridisk hållbar. Och en lag får i grunden inte gälla bakåt i tiden. |
I ärlighetens namn så är det säkerligen bara en tidsfråga innan nästa "krisland" tvingas göra liknande åtgärder.
De framtida konsekvenserna inom detta känns skrämmande: - Ekonomisk kollaps inom EU - Ökad arbetslöshet (== ökande utgifter för staten) - Tydlig frustration mot de starkare ekonomierna, ex Tyskland |
Citat:
Är det skattepengarna skulle räckt till om alla rika slapp bli rånade. Samhället måste anpassa sig till den nivån medelinkomsten ligger på, och sluta straffbeskatta företag och rika bara för övriga ska kunna vara parasiter. Och då finns endast valet att nedgradera standarden i samhället. SCB statistik är tydligt med det, ser man inkomstfördelningen för top 10 i Sverige så motsvarar den 34% Lägg då till att top 10 betalar i regel 3 gånger mer skatt minst mot vanligt folk. Glöm inte bolagskatten med. Ska man gå efter statistiken hade jag nog vågat säga att 50% av befolkningen betalat för lite skatt att dom är belastning ekonomsikt. Så är extremt tydligt att största delen av samhället/livsstandarden finanseras av företagen och höginkomstagarna. Liten fotnot: Disponibel inkomst för 50% av befolkningen som har lägst fick jag till 30.4% sett ur inkomstfördelning, men eftersom dom med lägst inkomst betalar väldigt låg skatt samt bidrag även räknas som inkomst så syns det tydligt hur liten del 50% motsvarar av landet. Samma siffra för top 20 motsvarar 38.5% samtidigt dom har inga bidrag och betalat regel 2-3 gånger mer skatt. Så inte svårt se sanningen om man öppnar ögonen lite. |
Vad jag kan uttyda så är det mest bankernas idiotiska affärer som ligger bakom anledningen till varför Cypern måste ta ett nödlån och alla banker styrs inte av staten, framförallt inte på Cypern.
|
Citat:
|
Det värsta är att pengarna ges bort, det signalerar att man kan göra vad som helst och sedan bli räddad. Jag tycker faktiskt att banker som misskött sig så pass att det hotar ett lands ekonomi inte skall få pengar utan krav utan i stället tvångsövertas till vis del genom att staten tar över en del av ägandet.
Enligt vad jag kommer ihåg så var det väl så vi löste det här i Sverige under nittiotalskrisen? |
De är lite katten på råttan på repet över detta. Ryska maffian och andra tjuvar har under flera år plundrat Ryssland och med Cypern och Cyperska banker goda medvilja tagit emot och tvättat pengarna, för att sedan lånat ut dom till Grekiska staten och deras banker (halva Cypern är Grekisk) och nu sitter de i skiten när Grekland och deras bankerna kan inte betala tillbaka och nu måste de Cyperkas bankerna ha in pengar för att de inte ska gå omkull.
Det roliga i det hela är att bankerna skall beskatta kontoinnehavarnas pengar som de skall ge till Cyperska staten för att sedan få tillbaka dem i bankstöd för att de inte gå omkull, (förmodligen får bankdirektörna stora bonusar i slutet på året för att de räddade banken eller något liknade). Jag tror att folket kommer att storma bankerna i morgon-måndag och kräva att få ut sina pengar innan EU-förslaget går igenom i det Cyperska parlamentet. |
Jag är helt emot att staten ska rädda banker, är okej om det görs via säkra lån som staten har garanti att få tillbaka sedan men annars inte.
Låt banken gå i konkurs istället eller låt dom höja avgifterna, dock ska pengarna som finns på kontona tillhöra ägaren av kontot. Alltså inga pengar som tillhör konkursbo om banken gör kk |
Citat:
Om du läser mina inlägg ser du hur största delen av befolkning faktiskt är negativt ekonomiskt för samhället. |
Asså shit, jag som tänkte flytta till Cypern inom en snar framtid (innan sommaren).
Blir nog o börja kolla upp Dubai istället |
Citat:
|
Citat:
Dock är Dubai fint med, men hört att bra bostad ligger på runt 15-30k per månad. Då bara runt en 2:a. |
Citat:
Dubai är nice men lite för varmt för min del. Dessutom så går det inte o cykla där vilket är ett måste för mig som motionscyklar en hel del. Har hittat ok lägenheter i marinan för ca 8000kr i månaden (1år) |
Citat:
Bolag på Cypern + Utdelning blev ju 10 + 15% skatt = 25% totalt. Efter planerade höjningen blir det istället 27.5% totalt. Nästa samma nivå som max inkomstskatt på 30% Stora frågan är hur verkligheten kommer bli, om andra regler eller andra skatter med kommer att höjas. Men för slippa den extra bolagskatten i Cypern och bara betala 15% utdelningskatt så får du ju ha bolag utanför. Men ett land där staten tror dom kan sno 10% av allt kapital rakt av utan ens en lag känns väldigt osäker framtid. Kommer bli väldigt intressanta månader framåt. |
Citat:
Så som alla revisorer jag pratat med på cypern så betalar man 10% skatt (snart 12%, samt några procent i sociala avgifter o sånt) och sedan får man plocka ut ca 20.000 euro skattefritt. Dubai verkar ju nice också då allt är skattefritt där (dock så får man betala för allt men det har jag inget emot o göra) Cypern känns väldigt osäkert nu så det går nog bort. |
Citat:
Inkomst, EUR Skatt, % - 19,500 0 19,501 - 28,000 20 28,001 - 36,300 25 36,301 - 30 Sedan finns det sociala avgifter med: Arbetsgivaren erlägger sociala avgifter på utbetalda löner till anställda med 10 % upp till en lön om maximalt 46 032 EUR. Bolagskatt är inte samma sak som inkomstskatt. Så jag får det till dom skattesats jag skrev innan, sedan finns det alltid massa avdrag eller andra lösningar men ja.. Medan Malta med rätt upplägg går komma ner till 5% skatt, eller ansöka om att bli High Net Worth Individuals och endast betala 15% inkomstskatt i Malta. Så bo på Cypern och samtidigt ha ett bolag där är inte bra om man är ute efter låg skatt, samtidigt som Cypern som land varit osäkert en längre tid innan detta hände. En ökning av bolagskatten endast med 2.5% hade säkert många accepterat, men inte att dom lägger beslag på folks bankkonton. |
Citat:
High Net Worth Individuals ligger över det jag drar in per år (lite över miljonen) så jag kommer nog inte kunna ansöka efter det. men hur är det nu med att ha ett bolag i utlandet och sedan använda visa kortet som är kopplad till bolaget och använda det på malta? Är det lagligt och göra så eller ej? Folk säger typ helt olika ang detta. |
Citat:
I Sverige hade aldrig kunnat låta företaget äga hus eller liknande och du fått bo där gratis, hade räknas som förmån. Men lagstiftning ser väldigt olika ut i olika länder. |
Citat:
På grund av bankgarantin, så bryr sig spararna inte om vad banken gör med deras pengar. Pengarna är ju garanterade av staten. Skulle staten inte garantera pengarna, så skulle vanliga folk bli betydligt mer engagerade och välja den bank där pengarna är tryggast (dvs den bank som tar lägst risker). Men istället har bankerna kunnat göra idiotiska affärer, därför att deras kunder (spararna) inte bryr sig. Bostadsbubblan i USA orsakades av liknande mekanismer. Staten gav garantier som fick marknaden att tappa huvudet. |
Citat:
Visst att du då inte skulle kunnat få någon ränta men banken har ju ändå ingen vettig ränta idag. Att du sedan hade kunnat förhandla med banken att få låna ut dina pengar men då sätta risken. Så banken låna ut till osäkra lån så ska du kräva 8% ränta minst. Sedan bankgarantin är ju ändå jävla skit summa alla fall. Bättre ta bort bankgarantin och samtidigt att banken måste säkra dina pengar och att du aktivt sedan måste acceptera att banken kan få låna ut pengar och sedan vilken risknivå du vill ha. Dock så tror jag inte så stor del av Svenska befolkningen ens vet eller tänker på vad bankgaranti faktiskt är. Så tror inte många har det i sin tanke när dom väljer bank. Men bara se på Cypern så är det roligt exempel på hur mycket den är värd i verkligheten, man kan lita lika mycket på staten som banken :P |
Citat:
I övrigt så finns det finansinstitut som inte omfattas av bankgarantin (alltså utan statens inblandning), du kan ju prova att få igenom dina krav hos något av dem om du tror att de är bättre än konventionella banker. Återkom när du lyckats. |
Citat:
Skulle du hyra ett garage så förväntar du dig inte bilen är borta en dag och ägaren av garaget skulle sagt jag gjorde lite dåliga affärer så jag sålde din bil. Och när det gäller banker så är det ju samma på alla. |
Fast, de flesta banker erbjuder väl det du är ute efter Patrik?
Ett "garage" som du kan ställa din "bil" i? Översättningen säger "bankfack" och "kontanter/guld". |
Citat:
I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer. |
Citat:
Dock känns det ju betydligt säkrare att ha t.ex 5 000 :- i fickan än på banken eftersom där är dem bara siffror. |
Citat:
Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt. |
Citat:
|
Orsaken att bankerna lånar ut mer pengar än de har, dvs Fractional reserve banking, är för att kopplingen till fysiska medel sedan länge är förlegat. Hade kopplingen krävts och bankerna ej tillåtits "skapa" pengar på det viset, så hade västvärldens ekonomiska tillväxt inte existerat som den gjort de senaste 100 åren. De fysiska depåerna av tex guld hade inte kunnat grävas ur jorden i snabb takt nog. Sålänge FSB är metoden, så kommer kundernas pengar lånas ut, och alla pengar inte kunna betalas ut om alla vill ha sina pengar på en ggn. Staten kan inte vara garant för hur mycket pengar som helst. Så där är vi...
|
Likviditetskrisen i bankerna beror på att de har för små reserver av just likviditet, på 70-talet så hade svenska banker krav på 4% kassalikviditet, om något år är kravet uppe i 15% här i Sverige.
Vi ska minnas att när vi hade bankkrisen i slutet av 80-talet (1989 om jag minns rätt) så hade bankerna kreditförluster som motsvarade 8% av BNP, det höll på att ta knäcken på SEB, FSB mfl. Men våra skattepengar räddade bankerna den gången. Farbror staten lackade dock ur rejält och det var sen vi fick bankgarantin som bankerna tvingas göra avsättningar till sedan dess. |
Patrik, drabbas inte du av detta? eller du kanske inte för med malta - cypern upplägget?
|
Citat:
|
Citat:
Håller verkligen med att det är otroligt med bankernas "skräck" för kontanter. När vi senast behövde en summa kontanter, 30.000, så det är inte ens en så stor summa, skulle det ta antingen 3 dagar (!) att få hämta ut dem på bankkontoret, eller så rekommenderade de att vi använde alla företagets betalkort och gjorde kontantuttag, max 8.000 per dygn eller nåt sånt. Idag har de tom tagit bort möjligheten att få ut pengarna på banken, oavsett hur länge du väntar. Närmsta bankkontor där vi kan få ut kontanter i den banken ligger enligt deras uppgift 8 min härifrån, och då har vi företaget i Helsingborg. Sjukt. Senast jag pratade med den rekommenderade de oss att "skaffa fler betalkort, de har ju ändå ingen årsavgift". Haha. |
Ja, det är sjukt vad bankerna har skräck för kontanter. Jag skulle sätta in en kontantsumma på 18 000 kr från en aktivitetsdag i en idéell förening jag är verksam inom och det var sjukt många frågor var jag fått pengarna från.
|
Citat:
Så här ser det ut, och det kommer bli tuffare! Har fått höra att i dagsläget så består 7% av världens pengar i fysiskform. Resten kan ni räkna ut själva... Rätt eller fel? Kontanter eller inte? Hursomhelst så har detta i Cypern get konsekvenser globalt, även på oss i Sverige (se OMX indexet). Kan vi förvänta oss fortsatt nedgång? |
Det sker smygande, men asymptoten är att varje individ kommer vara fullständigt övervakad, dokumenterad och under maktens kontroll. När du inte längre kan köpa ett paket tuggumi utan att lämna ett digitalt spår efter dig (och vi är snar där) så finns det anledning att vara orolig. I ett sådant läge är man helt utlämnad till maktens godtycke.
Jag har en bekant som tar ut hela sin lön i kontanter på bankkontoret och vägrar använda kort. Först tyckte jag att h*n var paranoid, men efterhand har jag insett att det finns en poäng med detta. |
Två funderingar kring detta:
1. Tänk tanken att det hade varit amerikanska konton som riskerade att "beskattas" (isf ryska). Då hade nog drönarna surrat över Bryssel nu... ;o 2. Lärdomen av detta är att den som är duktig och sparar en buffert inför framtiden kan bli blåst ("beskattad"), medan den som konsumerar utan buffert hålls skadelös. Känns inte som en klockren signal från EU om du frågar mig... |
Det är ju inte bara bankerna som vill göra sig av med kontanthanteringen, en del butiker börjar hoppa på tåget också. De hänvisar till säkerheten men det tycker jag personligen är oansvarigt. Vad tror de att yrkeskriminella gör om de inte kan få ut några kontanter från banker eller butiker? De ger knappast upp och slår sig till ro med ett jobb på industrigolvet. Nej, de ger sig på privatpersoner istället. Bankerna gör sig till fiender med sina kunder helt enkelt. De tar bort kontor, de tar bort kontanter och de skickar brottslingar efter sina kunder. Bra jobbat.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson