![]() |
FS Data tar ställning mot domänspekulation
Jag råkade nyligen läsa det här blogginlägget från FS Data:
https://fsdata.se/blogg/darfor-kor-v...-domankampanj/ Inte nog med att de väljer att inte köra en domänkampanj den här vändan utan de motiverar dessutom beslutet med att de har tröttnat på domänspekulanter som inte använder sina registrerade domäner. Vad tycker ni om detta? Ska en registrar lägga sig i hur kunderna använder sina domäner? Nu är det visserligen en högst marginell påverkan de har möjlighet att göra men det är ändå ett tydligt ställningstagande. Att FS Data anser att domänspekulation är fel blir ganska komiskt sett till hur de själva hanterat kunders statistik. |
1 mars skriver FS Data på bloggen att de introducerar "det lägsta priset på .se domäner i Sverige (och världen)". Detta gäller dock bara det första året, när det kommer till domänförnyelser är de långt ifrån billigast. Sedan lägger de till "Vi begränsar inte antalet .se domäner som man kan registrera till detta låga pris hos oss. Ju fler, desto bättre."
4 mars låter det annorlunda i bloggen: "När domäner registreras i stora mängder så blir det svårare att hitta lediga och bra domännamn för de som verkligen har användning av dessa. Det kan leda till begränsad tillväxt för vanliga företag och entreprenörer. I slutändan går det även ut över .SE och dess leverantörer." Jaha, något konkret bevis/exempel på detta? Och hur går det ihop med "ju fler, desto bättre"? FS Data skriver också att problemet med domänkampanjer, alltså att domäner säljs billigt första året, är att domänerna ofta avregisteras ett år senare då ordinarie förnyelsepris gäller. Om FS Data menar allvar med att de vill komma åt vad de ser som ett problem, är det inte en bättre lösning att endast erbjuda flerårsregistreringar eller bara utföra domänregisteringar i samband med beställning av webbhotell? Att FS Data agerar och skriver som de gör handlar nog mest om att få uppmärksamhet, om det gynnar dem låter jag vara osagt. |
Vem hos FS Data kan ha tagit detta initiativ .... :)
FS Data har ju anstallt en en av Sveriges mest rabiata mostandare till marknadsekonomi nar det galler domannamn. Om detta motstand mot "spekulation" bara galler domannamn sa ar det ju otroligt tramsigt. Galler det aven andra varor och tjanster sa far man val acceptera det som en politiskt filosofi (som dock har overgetts av de flesta dessa dagar). |
Citat:
Själv håller jag med i domänspekulations-frågan. Jag tror att fler och bättre tjänster dyker upp om man låter dessa registreras till större utsträckning av driftiga men resurssvaga företag/personer. Det finns mängder av riktigt unga entrepenörs-själar som saknar resurser men har riktigt bra idéer de faktiskt kan genomföra. Bättre att de får använda de bra namnen än att investerare sitter och trycker på dom i många år tills ett större företag gör dom rika och lanserar något halvdant där. Sen tycker jag varken man ska lägga skulden eller ansvaret på webbhotellen, spekulanterna eller köparna förvisso ... |
Här försöker man göra någonting nytt i domänbranschen, något som står ut och som dessutom baseras på tydligt och statistiskt säkerställt underlag från .SE. Så möts man av dessa glåpord. Ack, profet i sin egen hemstad! :)
Skämt åsido, FS Data lägger sig inte i hur kunderna använder sina domäner. FS Data väljer dock att - till skillnad från övriga kampanjregistrarer - inte uppmuntra till domänspekulationer genom massiv prisdumpning. Det är ett ställningstagande, absolut. Men ett väldigt positivt sådant. Att jag formulerade mig olika i våra blogginlägg den 1:a och 4:e mars är inte konstigt. Inläggen fyllde olika syften. Men budskapet i båda dessa inlägg är detsamma: FS Data har världens lägsta ordinarie pris på .se domäner. Och tack för de vänliga orden om mig, Isak. |
Citat:
Tycker personligen man som webbhotell bör städa rent i sitt eget hus innan man kritiserar andra på det här viset. Tycker inte heller det är ett ställningstagande ett webbhotell bör göra. Hade ni velat göra någon verklig skillnad i viktiga frågor hade ni kunnat ta ställning mot att hosta sidor från miljöskadliga och oetiska företag eller något i den stilen. I praktiken är det här hur som helst ett tomt och meningslöst ställningstagande. FS Data har lyckligtvis aldrig varit förstahandsvalet för domänregistrering i Sverige och detta ställningstagande lär knappast förändra det. Hade ni velat förhindra domänspekulation hade ni väl kunnat dubbla priset istället? :) |
Kommer ihåg hur FSData vägrade omförhandla domänpriser med en "kompis". :P
Året var väl 2001-2002 och de ville fortfarande ha 1500kr/år för en .com domän reggad 1997.. bara byta registrar då. Samtidigt är jag personligen emot lockpriser på domäner samt domän spekulation, men man får anpassa sig efter marknaden :) |
Citat:
Citat:
Sedan kan jag känna att det enda inte behöver utesluta det andra. Ingen leverantör kan möta alla krav och önskemål. Vi försöker åtminstone att "välja våra strider" med omsorg. Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Tycker det låter nyttigt, 10kr hysteri över domäner är upplagt för att de skall köpas i mängder och sedan glömmas.
Man vet ju själv hur många domäner man har impuls shoppat. |
tartareandesire, FS Data tjänar inget på att leverera fjärrvärme i Helsingborg. Miljövänligheten är ingen "bara PR"-grej hos oss. Det är något som genomsyrar hela vår verksamhet.
I detta blogginlägg finns lite mer info om hur vi jobbar med miljövänligheten på FS Data: https://fsdata.se/blogg/energiforbru...t-pa-internet/ |
Jag håller med JonatanS och FS Data om att domänspekulation inte bör understödjas.
De aktörer som köper upp massor av domäner utan att ha avsikten att bygga en verksamhet under domänen, tillför ju inget värde i värdekedjan, däremot tillför de kostnader och hindrar de företag som har för avsikt att bygga upp seriösa verksamheter under domännamnen. Att man tar 10 kr för en domän som väl FS-data betalar .SE 70-80 kr för eller mer innebär ju i praktiken prisdumpning och skapar en grogrund för de som blockerar massor av domäner i rent spekulationssyfte (dvs utan att tillföra något värde). Observera att värde, kostnad och pris är 3 olika saker. Jag har dock viss förståelse för de som vill reservera en domän för en seriös verksamhet och skydda sitt varumärke eller företagsnamn mot snyltare och aggressiva konkurrenter samt rena "klottrare" och andra skadeverkningar på det egna varumärket. Personligen är jag av åsikten att det borde finnas en global "namnrymd" (namespace) för varumärken, företagsnamn och domännamn så att man som företag bara behöver reservera ett globalt namn på ett ställe så ska det vara reserverat och exklusivt och ingen får inkräkta på det. Det kan hanteras av WTO, i något som liknar ett internationellt namnregister. Domännamn har blivit så viktiga för många företag att jag tycker det är orimligt att inte vanliga varumärkes-/firmareserveringar inte gäller där också. |
Conny: Då antar jag att du anser att man inte bör få äga hur många fastigheter som helst i syfte att tjäna pengar.
Om inte, vad är skillnaden? |
Citat:
|
Det verkar som att vissa här medvetet eller omedvetet blandar ihop s k domänpirater som alltså försöker slå mynt av andras skyddade namn och varumärken med aktörer som registrerar ett större antal generiska namn och nyckelordsdomäner i spekulationssyfte.
Domänpiraternas affärsidé tar nog de flesta avstånd från, men de som tycker illa om domäninvestering generellt har antagligen även svårt för att acceptera marknadsekonomi i andra sammanhang. Inget fel med det, man får tycka vad man vill, men att blanda ihop korten tycker iallafall jag inte är rätt väg att gå om man vill få sympati för sina åsikter. |
Citat:
Domänen kostar 10-200 kr att hyra ett år. En fastighet omfattas av äganderätt. För att ta några ganska uppenbara skillnader. Men jag tycker inte heller om när markspekulanter köper upp enorma obebyggda landområden och har som enda syfte att sälja det vidare när någon seriös exploatör ska bygga bostadshus, kontor, industrier eller lekparker och då får betala många gånger mer för marken än om exploatören fått köpa marken direkt av staten/kommunen/förre ägaren. |
Citat:
|
Ansvarsfull och lagom reglerad Marknadsekonomi är bra!
Citat:
Jag ser inget problem med att en person/företag registrerar generiska domäner för att bygga en seriös verksamhet. Vad jag inte gillar är när man endera massregistrerar generiska domäner för att helt enkelt "blockera" seriösa aktörer för att bygga nya verksamheter på internet. Det kallar jag inte seriösa investeringar utan spekulation i dess negativa bemärkelse, en sorts "utpressning" bara för att man kan göra det. Att man sen registrerar de generiska domänerna för 10 kr/st och sen samma dag bjuder ut dem för 10 000-100 000 kr, tycker jag inte är seriöst. Dessa kallar jag för "domäntroll". Jämför gärna med "patenttroll" som är en likartad företeelse om än något annorlunda. Det är just denna spekulation om de generiska domänerna som jag tycker är "fulspel". Domäntrollen tillför inget av värde i värdekedjan, bara kostnader för de seriösa aktörerna. Med seriös aktörer menar jag de som har en verksamhetsidé som de har en plan att genomföra och som tillför ett värde till domänens besökare. Det finns många seriösa aktörer som hindras att bygga upp sina verksamheter, eftersom instegskostnaden blir för hög, p g a domäntrollens spekulativa agerande. Jag är dock mycket för marknadsekonomi under ordnade former. Jag vill helst att i stort sett det mesta av kommunernas, landstingens och statens verksamheter som går, ska konkurrensutsätts. Det finns vissa saker som domstolar, vissa delar av polisen, regering, riksdag, kommunfullmäktige m.m. som inte passar att leja ut till privata aktörer. Men en stor del av sjukvården kan läggas ut på entreprenad. Det finns dock mycket i dagens offentliga upphandlingar som är dåligt genomfört, exempelvis: - har man alldeles för stora upphandlingar i många fall, - byråkratiska regler som hindrar småföretag att lägga offerter - enormt långa ledtider - ovana inköpare - Usla definitioner av kvalitet - usel kvalitetskontroll av upphandlade kontrakt - Det borde vara större fokus på att anlita lokala entreprenörer (förbjudet idag) - Offentliga aktörer ska inte få konkurrera med privata aktörer, om det finns såna - Bort från stenhård prisfokus, tänk mer på kvalitet och service - Mindre upphandlingar ger större möjligheter för små aktörer att arbeta på den marknaden - Splittra landstingens enorma verksamhet till många småskaliga vårdcentraler, småsjukhus så fler kvinnliga (eftersom landstingen domineras av kvinnlig personal) företagare kan starta verksamheter - Universiteten bör frigöras från saten till självständiga stiftelser med tydliga utbildningsmål |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Dvs använd de pengar de normalt köper eller registrerar domäner för och bygg några verksamheter som genererar värde till besökarna, då kan de samtidigt tjäna mångdubbelt mer med pengar eftersom de då faktiskt tillför ett värde. Men så långt har "domäntrollen" inte tänkt, eller så har de inte kompetensen att bidra med ett "värde" till besökarna, och deras enda chans att tjäna pengar är att "blockera" eftertraktade domäner. Citat:
Jag har inga siffror på hur många som aldrig kan starta p g a den höga instegskostnaden. Eftersom jag är motståndare till domänspekulation så ägnar jag mig inte åt det själv. |
Citat:
Jag ser köp av bra domännamn som en marknadsföringsavgift, inte ett grundläggande krav för att bedriva verksamhet. Man kan antingen lägga en miljon på ett bra domännamn som kunder kommer ihåg, eller lägga en miljon på marknadsföring så att kunder kommer ihåg det lite sämre domännamnet. |
Håller helt och hållet med dig, foks.
Visst blir man lite sur när domäner man är intresserad av till ett projekt redan är upptagna men inte används men det är bara en del av företagandet precis som allt annat. Conny brukar ha mycket på fötterna men här tycker jag inte argumenten håller alls. De flesta domänspekulanter registrerar generella ord vilket inte är intressant som företagsnamn för de flesta. Moderna startups vill idag ha unika namn som särskiljer dem från mängden och inte generella ord som kan registreras i 30 varianter av andra personer och företag. Har man en bra tjänst ger man inte upp bara för att domänen man först tänker på är upptagen, lika lite som man ger upp sina restaurangplaner bara för att det perfekta läget inte är ledigt. Är man inte först ut får man tänka lite annorlunda helt enkelt. Dessutom finns det inte särskilt mycket superintressanta domännamn för spekulation längre. Vi får se vad som sker när alla nya toppdomäner dyker upp. Det finns heller ingen rimlig möjlighet att reglera domänspekulation. Ska man bli av med domänen ifall man inte har något innehåll inom en viss tid? Då kan man bara slänga upp en Wordpress-sida med strunt så länge vilket knappast gynnar någon. Det blir bara en massa konstiga, onödiga och verkningslösa regler. Nej, låt de som vill handla med domäner göra det. Vill man motverka domänspekulation så kan man ju helt enkelt undvika att köpa domäner på andrahandsmarknaden. |
*Tummen upp* FS Data! Jag hoppas fler följer er.
Jag är så jävla trött på att söka en domän som passar mitt ändamål, så är den upptagen. Går man sedan in på sidan så är sidan fullsmockad med reklam. Kontaktar man ägaren så tror h*n att domänen är värd 100 000 kr eller mer... *suck* Så tummen upp till er och jag hoppas andra följer efter! |
Hejja FS Data, hoppas fler följer med. Prisdumpning är fel väg att gå och är bara till för att förbättra statistiken hos IIS i slutändan.
De borde för övrigt göra graf på parkerade domäner och glädjas åt siffrorna de själva skapat genom prisdumpning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson