![]() |
DDoS hos FSdata
FSdata har råkat ut för ganska stora störningar ikväll.
Har någon fått sina sidor att fungera efter attacken? Mina sidor är fortfarande nere eftersom PHP inte fungerar längre. Är tvungen att redirecta till html-sidor. |
Sidorna började fungera igen kl 1. De gick ner vid 8 har jag för mig..
|
Så mycket för detta då?
https://fsdata.se/blogg/en-smartare-...ders-sakerhet/ |
Nere helt igen?
Dom som DDoS kanske var tvungna att sova kl 1 för sin morsa och började igen kl 08... |
Sidan jag har där är uppe och fungerar nu.
|
Citat:
195.35.82.0/23 verkar vara helt nere. För Deras egna sidar svarar inte. |
Kanske dags för er webbhotell att börja samarbeta kring detta problem snart? Börjar bli lite väl mycket nu...
|
Citat:
Om dom slutar vara ett budget företag och köper kompetensen eller det som tjänst är det inga problem. |
Citat:
|
Citat:
Sedan spelar det ingen roll om det råkar bli massa nertid på webbhotell eller det råkar bli häst i maten. Fast man får väl vara mer tydligt, acceptera avbrott för DDoS eller betala 5-25 mer per månad för ditt webbhotell. Kanske dags att webbhotellen vågar vara tydliga, idag gör dom bara falsk marknadsföring hur bra och driftsäkra dom är och hur bra infrastruktur dom har. Även om det nästan i verkligheten är garderobs hosting... |
Citat:
Jag ska nog gå över helt till VPS, dock undrar jag om dessa också brukar gå ner ofta pga DDoS:er hos svenska leverantörer? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Har sämre koll senaste åren, även om vi säljer denna typen av tjänster så är det vår minsta marknad just nu. Så blivit mindre aktivt i min analys av konkurrenter inom dom områden. |
Fungerar igen, iaf om man är svensk. ;)
"utländsk trafik mot fsdata.se är blockerad just nu pga DDoS" enligt twitter. |
Citat:
Ser varför, dom gjort ful blockering. Dom blockerar all trafik som går via 1299. Vänder man trafik åt annat håll funkar det. |
Citat:
http://www.patrikweb.net/content/section/24/51/ |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om du inte har något emot utländsk VPS så skulle jag rikta mig mot amazon eller rackspace. De med mest erfarenhet och kunskap. Alla har haft sina problem, men de lär sig och återupprepar de sällan. |
Citat:
Inga kunder = inga inkomster, korkade boskap eller inte... |
Citat:
Jag behöver inte slicka röv eller vågar säga vad jag tycker, vågar knappt några göra i sverige. Och skulle nog säga att jag är lite pensionär redan, jag är väldigt lite aktivt i dagliga arbetet i dom olika företagen. En normal dag är att orka upp runt 10 på dagen, kolla lite mail ta en kaffe. Vid 12 gå ut och äta lunch, sitta ute i solen vid havet och dricka en kall öl till maten. Samtidigt man läser alla dagens nyheter och om allt korkat som händer i Sverige. Vid 13:30-14 tiden gå till kontoret några timmar för dricka lite kaffe och kolla lite mer mail. På sommaren är det mer ligga i havet eller i en pool istället på dagarna. Så tror inte jag behöver slicka röv och säga det jag inte tycker. Sedan är våra tjänster väldigt bra, och jag personligen har mer förtroende för företag/personer som vågar säga vad dom tycker. Klara besked/svar är något man vill ha som företagare. Sedan är det ett problem att folk inte tål sanningen med. Sedan köper man en tjänst för tjänsten skull, inte för man ska ligga med mig. Jag personligen köper det jag vill ha, och tar inte beslut efter personerna på företaget så länge jag får det jag köpt. Dock är jag inte så korkad så jag köper billigaste skiten, och samtidigt skulle tro att du får någon kvalitet eller bra råvaror. När jag betalar 2-3k för middag då hade jag fan gnällt om jag får dålig kvalitet, men hade jag köpt något för 20-60kr så skulle jag inte förväntat mig få något mer än möjligtvis kanske ätbart. |
Citat:
Sedan hur man vill tolka det är ju en annan femma, men vem vet man kanske faktiskt skulle prova. För det vore ju lite konstigt om det inte funkade där då ;) Hoppas du tolkar det här rätt och inte fel. |
Citat:
Mitt syfte med kommentaren riktar sig främst mot att du öppet, på ett forum som nyttjas av "potentiella kunder" till ditt företag, skriver att större delen av svenskar (m.a.o kunder) är korkade. Ärlighet varar längst, MEN att öppet ge sin främsta inkomstkälla (antagande) kritik för att vara "korkade" anser jag inte vara ett föredömligt sätt som företagare. Du får gärna TYCKA vad du vill, men håll det gärna inom firman. Och med ditt senaste inlägg ger du, enligt mig, en mycket negativ bild av ditt företag. // jackan |
Citat:
Sedan att jag valt sakta börja dra mig tillbaka och överlåta allt mer till anställda är annan sak, men det sticker i ögonen på folk att jag inte behöver jobba länge om jag inte vill vid 27 års ålder och ändå kan slösa mer pengar på en månad än många har son årsinkomst. Svenska avundsjukan, och det märks även att folk tycker rika ska bekosta hela samhället till 80-90% medans själv inte ens bidra med 10% |
Citat:
Jag tvekar inte på att du har dåliga produkter, jag vill heller inte rikta min kritik med avundsjuka som syfte. Däremot är det enligt min åsikt otroligt oprofessionellt att yttra sig på det sättet du gör, detta bör du faktiskt ha koll på eftersom du varit företagare under en längre tid. När det gäller din inkomst och personliga vanor så finns det i denna diskussion inget relevant syfte med att delge detta. Föreslår Facebook eller Twitter för såna yttranden. Jag inbjuder till mer diskussion över PM, då jag inte vill att tråden tappar fokus helt. // jackan |
Citat:
Sedan sanningen är ju att svenska avundsjukan är väldigt stor, många tycker att man inte ska ha rätt till den livsstandarden eller att det är typ rätt att rika ska ha typ 100% skatt. Även om du troligtvis inte har dom åsikter då du har företag och troligtvis har lite högre utbildning. Det folk inte fattar att det är företagen som skapar jobb och ger folk jobb, och dom inser inte resultatet när företag flyttar utomlands eller börjar ta in utländsk arbetskraft istället |
Citat:
Har du avvecklat Patrikweb? Det framgår inte någonstans på hemsidan? Det är lätt att skylla all kritik och avvikande åsikter på avundsjuka... |
Citat:
|
För att återkoppla till det ursprungliga ämnet, här är en redogörelse för fredagens DDoS-attack hos FS Data (som även publicerades på vår driftstatussida i fredags).
Citat:
|
Citat:
Nu lyftes en intressant fråga men du dränkte den så tyvärr försvann TartareandDesires ursprungsfråga "Kanske dags för er webbhotell att börja samarbeta kring detta problem snart?" dränkt vilket åtminstone jag tycker är synd. Nu har förvisso vår ISP en tjänst man köper där dom kontrollerar DDOS redan innan den kommer in till vår lina, men så länge man själv inte utsatta för en riktig kraftig attack vet man ju inte heller om just den köpta tjänsten löser ens problem. |
Citat:
Har inte alla ISP sådana tjänster? Jag tycker också det är synd att ingen riktigt tar problemet på allvar. De större webbhotellen utsätts för betydligt mer omfattande attacker än de små. Ett samarbete är näst intill nödvändigt då Sverige är ett litet land men inga av de stora webbhotellen verkar vilja ta några initiativ och berätta att de verkligen försöker åstadkomma något. City Network har till och med här på WN sagt sig vara ovilliga att göra polisanmälan och jag misstänker att det är precis lika illa ställt hos konkurrenterna. Varför kan inte FS Data nu ta initiativ till ett riktigt samarbete mellan webbhotellen och deras leverantörer? De säger sig ju vilja vara miljövänliga och då borde de rimligtvis också vilja stoppa all onödig trafik på nätet :) |
Citat:
Nej - du sätter ord i vår mun - så låt mig vara tydlig. Vi har öppet sagt att vi skulle vilja jobba med andra för att få bättre koll på detta. Vi har öppet sagt att vi har gjort polisanmälningar. Vi har också öppet sagt att vi många gånger känner att vi inte har tillräckligt med information för att Polisen ska agera - och situationen kan då kännas lite hopplös. Dvs du anmäler och anmäler och de gör inget åt det. Vi har diskussioner så sent som idag om detta med myndigheter. Vi har också ställt oss frågan här om hur ett samarbete skulle gå till för att effektivt kunna jobba mot detta. Det är inte helt lätt heller. Så länge tills vi kan få något gemensamt på plats så har vi börjat jobba mer aktivt individuellt för att säkra vår drift så bra vi kan. |
Citat:
Det finns inga försäkringar som täcker den typ av skada som dessa attacker gör? |
Citat:
Alla ISP har heller ie denna tjänst ännu, även om det blir allt fler, men som Johan skriver så räcker inte alltid deras egen kapacitet till att filtrera och har du flera ISP måste du ha detta stöd via samtliga ISP för att helt kunna slippa drabbas. Men Johan visar intresse a att finna samarbeten, även vi ställer oss positiva till ett samarbete hur det nu skall kunna konkretiseras. Hoppas även FSdata och de övriga hoppr på, det finns flera kunniga perosner inom alla våra hostingbolag och flera ISP förstår ju problemartiken eftersom dom utvecklar dessa tilläggstjänster, så nog kan det förhoppningsvis leda någonstans. Absolut behöver polis statistik för att kunna motivera nya anslag/resurser. |
Seriöst, vem sitter och plockar bort kommentaren som inte bryter mot några regler alls? sjukt töntigt!
Bara för en administratör inte håller med behöver man väl inte censurera folk? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson