![]() |
Fick precis ett mail från en advokatfirma som hävdar att jag inkräktar på deras varumärke.
När jag köpte min domän hade jag ingen aning om att dom existera och har inte vetat om det förräns jag fick deras mail från deras advokat, dom har inte vart i kontakt med mig tidigare och jag har inte kontaktat dom. Jag köpte domänen därför att jag ägde ett antal fresh*****.net domäner redan innan och tyckte det var ett kul sätt att få en gemenskap bland domänerna jag drev för länge sen, de flesta har jag inte ändrat på sen dom skapades för ca. 2 år sen. Frågan är hur man skall agera nu, min engelska är väl inte världsbäst när det kommer till sånnahär officella brev så någon som är mer insatt kanske förstår precis vad de vill m.m... Förstår att de vill att jag avslutar vad jag har på domänen, om jag nu förstår rätt, men vad är de mer de begär inom 21 dagar? Någon som har förslag på vad jag skall göra och/eller har vart med om något sånt här tidigare? Edit. Bild... http://finito.net/lawfirm.GIF |
Mitt enda tips är att ta det lungt och ta inga förhastade beslut. Jag är inte särskilt insatt med det går väl inte utesluta att det är nån slags bluff från nån som vill ha din domän.
|
Citat:
Men lugnt skall jag ta det...har inget egentligt behov av sidan som generar otroligt lite besökare/pengar... Man är mest irriterad över denna direkta inkoppling av advokater, men det verkar ju vara så man gör i USA |
De kräver att du skriftligen bekräftar till dem inom 21 dagar att inte kommer att använda domänen och namnet Freshgames. Annars kommer de att gå till domstol.
|
Någom som har koll på om detta kan drabba mig ekonomiskt om jag nu inte haft några onda avsikter?
|
Du är i Sverige, så be dom köra upp sina stämmningar för det fungerar inte i Sverige. Säg att dom är dumma USA advokater.
Dock kanske du kan bli av med domänen men du lär inte åka på något mer än max bli av med domänen. |
http://static.thepiratebay.org/dreamworks_response.txt
Så här svarade The Pirate Bay på ett brev från Amerikanska advokater. |
Skickade de mailet till dig via bouncer-email-adressen hos whois-services?
|
It is the opinion of us and our lawyers that you are fucking morons
haha härlig inställning |
Om de har ett varumärke som du inkräktar på så kommer du att förlora vad du än gör. Att du bor i Sverige har inte den minsta betydelse. Detta avgörs genom internationella lagar som Sverige har godkänt och som du även har godkänt när du köpte domänen.
Om din sida freshgames.net hade varit på Svenska och riktat sig till svenskar och freshgames inte är ett varumärke i Sverige, då kunde du hävda att du inte inkräktar på deras varumärke. Men din sida verkar rikta sig mot engelskspråkiga och kansk emot en amerikansk publik. Jag skulle nog skriva till dem och be om ursäkt och att du inte kände till detta varumärke eller hade någon som helst aning om det. Skriv att du är en fattig student om du är det eller något annat snyftande om du är något annat och att du mycket gärna skulle vilja ha dina kostnader för inköpet av domänen betalda. Tvister av detta slag brukar betyda att den som vill hävda sin rätt genom att gå vidare åker på en kostnad av minst 10.000 kr medan du inte behöver betala ett enda öre. Om de då skulle punga ut med några tusen till dig, så borde de bli glada. Detta under förutsättning att de inte får intrycket att du utpressar dem. De skulle kunna fortsätta det hela av rena prestigeskäl. |
Självklart han han förlora domänen men det kostar dom skitmycket att gå vidare. Och enda som kan hända är att man blir av med domänen. Så max 50:- i förlust så sätt, men om dom vill in i leken att göra så peka domänen mot en terror sida eller något då blir det säkert fart på dom och betalar beloppen du ber om.
|
Guran, du pratar om svenska regler för tvistlösning. ICANN har andra förfaranden.
Även om domänen helt skulle likställas med deras varumärke så förlorar han inte automatiskt sin domän. Kan han påvisa att det inte förligger något uppsåtligt renommésnyltande och att det inte finns ond tro bakom hans förvärv så finns goda chanser att få behålla domänen. |
Peka domänen mot fr ee 6 . c o m .... Kräv en $ 400-500 000 och bli rik på kuppen
|
Jag tror du kan ta det ganska lugnt, låt inte guran hetsa upp dig ;-)
Kolla med en advokat i Sverige om du är orolig, att läsa brevet och ge ett generellt svar borde de kunna göra direkt så det kostar dig nog inte mer än någon timmes arvode. Det finns ju även gratis rådgivning att få som det skrivits om in andra trådar här. |
För .net är det WIPO som gäller för den typen av ärenden om jag inte missminner mig. Det kostar en hel del att ansöka om också.
Värt att notera är att de registrerat sitt domännamn cirka fyra år innan du snubblade in och registrerade ditt domännamn. Innehar de dessutom varumärket som de hävdar finns en uppenbar risk för att du kan bli av med domännamnet. Om det är ett internationellt varumärke är jag även av uppfattningen att de kan stämma dig för att få skadestånd för den skada du vållat dem och deras varumärke. Om det inte är så noga kan man vara snäll och lämna tillbaka den. Om du vill ha kvar namnet och fortsätta - skaffa en advokat som har erfarenhet av den här typen av ärenden. |
Kräv absolut inga pengar av dem, inte ens vad du betalat för att köpa den - då är du förlorad direkt.
Fick själv ett liknande brev för något år sedan, som var värsta scammen. Skrev tillbaks att de var i USA och jag på den svenska marknaden osv, de hörde aldrig av sig igen. |
Lite OT men jag läste att grundaren av Skype (som såldes) och även grundare av Kazaa inte törs åka till Usa, av den enkla anledningen att han då kommer bli stämd så fort han sätter sin fot i landet av olika skivbolag, pga Kazaa.
Verkligen uppenbarligen inte vara någon fara för denne nyrike man så länge han vistas i Sverige, kan det vara samma sak som gäller dig? |
I mina ögon råder det ingen tvekan om att domänen vid en wipo-tvist kommer tillfalla din motpart.
i) the domain name is identical or confusingly similar to a service mark to which the Complainant has rights. ii) the Respondent has no right or legitimate interests in respect of the domain name. iii) the domain name has been registered and is being used in bad faith. Då man på sidan hittar nåt man verkligen kan säga är konkurrerande verksamhet anser jag att ovanstående 3 punkter uppfylls. Och då förlorar man hur man än gör, det har varken med sveriges eller usa's lagar att gör. Wipo löser .net tvister så är det bara. 1500 USD är minimipriset för motparten att ansöka hos wipo. Dock krävs det 4000 USD om man skall ha en panel som inte kan överklagas. Men iofs vill man överklaga en 1 mans panel så får man själv då hosta upp 4000 USD. Så då bör man ju tro på sin sak och det bör ju gälla en bra domän. Jag hade inte gjort några större försök att behålla domänen. |
Kommer inte göra några försök till att behålla domänen då jag ändå aldrig har haft användning av den i direkt mening...
Frågan är dock om jag kan bli stämd personligen för i så fall lämnar jag bara över den, i annat fall så låter jag den bara förfalla istället... Man orkar ju inte bråka med Amerikanare om man nu skall åka till USA i framtiden... |
Citat:
Dom måste ha sparat mina uppgifter sen tidigare då de hade fullständiga kontaktuppgifter till mig... Det var ju inte heller bra att jag hade whois-guard på den, var inte riktigt meningen men jag gjorde om en del domäner till det för några månader sen då jag tröttna på massa onödiga mail... Antar att detta inte direkt är till min fördel... |
Hejsan!
1. Advokater har en förmåga att skrämma/hota så ta det lugnt. Det är en del av deras jobb. Oftast går det att lösa på annat sätt än att gå till domstol, t.ex. genom att de köper din domän som någon annan skrev. 2. Svara på svenska, det är deras uppgift att hitta en bra tolk...:) De kan ju gott få anstränga sig lite. Om du svarar på svenska som du behärskar så är också risken för missförstånd mindre. Hoppas det ordnar sig! |
Citat:
Det skulle jag gjort, du kan inte bli stämd om du gör som dom säger. |
Jag var för inte så länge med om en liknande tvist där en advokat ringde upp mig och krävde att jag lämnade över en domän. Jag blev skitnervös med lyckades hålla mig lugn länge nog för att säga att jag skulle återkomma via mail.
Jag mailade dem och sa att jag för allas bästa kunde vara snäll överlåta domänen i utbyte mot ersättning för de utgifter vi hade haft i samband med den, men att något överlåtande annars inte skulle vara aktuellt. De hörde aldrig av sig igen... |
En sökning på "wipo" här på WN borde ge ett tiotal relevanta resultat. Även några där medlemmens situation varit identisk.
|
Alltså... det där advokat tugget är utstuderat för att man skall känna sig obehaglig och att de kommer att komma med handfängsel dag 22. Så är det givetvis inte. Ett varumärke måste nog registreras i mer än ett land för att det skall gälla. Om jag reggar Axetaxe AB i Sverige som gör axetaxe hundhalsband och reggar det som varumärke så kan de regga varumärket samtidigt i USA utan att jag kan göra något åt det.
Sitt lugnt i båten, ska de göra något i Sverige så blir det oerhört tungrott för dem. De har inga juridiska rättigheter i Sverige att stämma dig om de inte använder sig av svenska ombud oh varför ska de göra det, du har ju inget ont gjort, bara ett billigt skrämskot från dem. Behåll domänen, spara brevet som ett trevligt minne från otrevliga amerikanska advokater. Vilka brukar skrika högst ? amerikaner. |
Du måste ta ställning till om du vill behålla domänen eller är beredd att släppa den. Vill du behålla den, då måste du processa om den. Vill du släppa den, då tycker jag att du ska försöka få ut några dollar för den. Som sagt vad startar din motparts kostnader på 1.500 dollar plus advokatens arvode. Det lär säkert bli betydliget större än 1.500 dollar.
Vill du behålla domänen, kanske i rent djävelskap, finns det ett litet trix som kan fungera. Du gör helt enkelt om freshgames.net till en s.k. konsumentsajt. Det innebär att du på den sajten ger ris och ros till freshgames produkter. Det finns fall och uttalanden som säger att det är okej att inkränta på ett varumärke om det inte sker i kommersiellt syfte och sker i upplysande syfte. Skulle du ventilera dessa tankar till den där advokaten, så skulle jag tro att de kommer att börja kallsvettas. Du kan ju alltid påstå att du har fått en förfrågan om köp av domänen av någon intresseorganistation i USA som vill använda den till en konsumenttjänst. Prova lite allternativ i stället för att bara släppa iväg den. |
Är freshgames registerat varumärke i sverige? Annars går det kanske att registrera det som varumärke hos PRV, vilket borde öka chansen att få rätt vid en eventuell tvist :)
|
Alltså det kan vara bluff det kan vara sanning. Du finns i sverige de finns inte här så ta det lungt se till att du har knappen på att de inte kan föra över din domain till någon annan.
Lägg upp något på sidan du kan till och med regga ett företag i tex UK för 10 dollar med samma namn om du verkligen vill jävlas med dem. Låt dem stämma dig om de vill det finns ingen på jorden att de kommer ta pengar av dig i Sverige. Skriv inte tillbaka till dem det gör det bara värre eller skriv tillbaka på svenska där du talar om för dom att du pratar bara Svenska och de får baskemig översätta brevet till svenska om de vill stämma dig och de måste de göra. :rolleyes: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson