![]() |
Avtal annonsering
Tjenare,
Jag vill erbjuda annonsörer att köpa reklamplats på en hemsida direkt av mig, och alltså inte bara jobba med affiliatenätverk som inkomstkälla. För detta krävs givetvis någon form av avtal mellan mitt företag och annonsören. Är det någon som har förslag på bra mall att ha som utgångspunkt eller som kan delge vilka punkter man inte ska missa i ett sådant avtal, så skulle det vara mycket uppskattat. |
Du behöver inte ha avtal. Jobbar du med kunder som tycker att de får valuta för pengarna så är det inga problem. Om de mot all förmodan inte skall betala så jobba aldrig med dem igen.
Det kan dock vara bra att tala om för kunden vad som gäller så att ni har samma bild men detta behöver inte vara i avtalsform. |
Håller med, se till att ni båda är med på vad som gäller, sen äre bara att köra.
Inge nytta att slösa tid på avtal kan jag tycka. Desutom, om du har en bra produkt, alltså ger mycket för annonsörerna så kommer de ju ändå vilja fortsätta samarbetet förhoppningsvis. |
"Göra klart vad som gäller" => "Avtal" => "Allmänna villkor"
Utan avtal kan man inte göra såna affärer, så det är absolut bra att TS försöker klara ut detta, på ett proffsigt sätt. Kolla på hur Google, eller någon annan part har byggt sina villkor för annonsering. Några exempel som jag hittade när jag sökte på "Avtal om Annonsering": http://www.tasteline.com/info/annons...r-annonsering/ http://www.himlen.nu/filer/annonsering-himlen.nu.pdf http://www.dinregion.se/wp-content/u...na_villkor.pdf http://www.nykopingsguiden.se/PageFi...ingsguiden.pdf Lite allmänt om att skriva avtal: http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_avtal.htm Kika igenom ovanstående avtal och välj ett som ser mest likt de villkor du vill ha, ssen kan man anpasa det efter de skillnader du vill ha. Vill du har hjälp med anpassningar så kan du PM:a mig så kan du bolla sånt som du inte vill ta på forumet, men jag svarar gärna öppet här på forumet om jag kan hjälpa till. |
Citat:
Det kostar sannolikt från 35000 kr och uppåt, för det är vad jag själv betalade för ett enda standardavtal, när jag anlitade en advokat år 2000. Så det är sannolikt inte under det beloppet utan snarare mer du får betala idag. |
Tack för er feedback, jättebra att få höra hur ni tänker.
Jag tror jag vill ha ett avtal trots allt, om inte för min skull så för att vissa köpares skull. Avtal handlar ju trots allt om att både köpare och säljare ska känna sig trygga. Jag har googlat men hittade inget bra, men ditt tips Conny, om att kolla hur andra har skrivit, tar jag till mig av. Ska kolla runt lite och återkommer kanske till dig om jag behöver lite mentorskap i ärendet :) |
Det behövs inget avtal det är inte standard så du kommer snarare skrämma bort annonsörer än göra de trygga. Speciellt om du jobbar med mediabyråer där beställaren inte är annonsören själv.
Du skickar en offert, får accept och vips har du ett bindande avtal enligt avtalslagen. |
Instämmer med ztream och övriga att det inte behövs något specifikt avtal annat än offert => betalning, Conny är ibland lite väl extrem i sin förälskelse i formalia tyvärr. På webben måste man kunna vara lite mer flexibel idag. En del större företag, såsom Microsoft och deras dotterbolag, vill alltid ha avtal oavsett vilken summa de annonserar för men precis som ztream påpekar så riskerar du att bränna broar redan från start om du själv agerar på det viset.
|
Jag tycker förvisso avtal är bra. Då blir det aldrig något missförstånd senare.
Låt säga att man säljer annonser på sidan med ett enkelt script. Välj plats och storlek -> Avtal -> Betala Installerar man ett script eller ett program godkänner man ofta ett avtal. Så att det skulle vara "sunkigare" på nätet ser jag dock inte det som. Man behöver ju inte göra ett advokatavtal och betala multi för det, utan skriv ett vanligt enkelt avtal där du avsäger dig alla problem om servern är nere tex. |
Citat:
Jag har inte aldrig sagt att avtalet ska vara 120 sidor och författat av 17 olika advokater. Det viktiga med ett avtal är: - att det är skriftligt (på papper eller åtminstonde i textformat i ett mejl) - att det klarlägger vilka avtalets parter är - samt vad man kommit överens om (Omfattning, arvode, när betalning ska ske) Mer komplext behöver det inte vara.... Det viktiga jag trycker på är att man VERKLIGEN ser till att skriva ett avtal, för det är det som är den största bristen i många affärsrelationer som havererar, att parterna egentligen inte var överens men den ena parten trodde det, eller att båda parter har helt olika uppfattnin om vad som avtalats. Det finns bara två sätt att hantera det; - skriftliga avtal - eller att helt avstå affären Med avtal så vinner man möjligheten; - att aldrig ingå avtal där man inte yttryckligen är överens - Man kan själv gå tillbaks och läsa när man blir osäker (det blir ju bara pinsamt att i efterhand kräva sånt man inte har med i avtalet) - Ingen part kan obemärkt ändra avtalets innehåll - Tredje part (skiljenämnd eller domstol) kan i efterhand avgöra eventuell tvist |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Man måste ju först definiera vad man ska göra som leverantör, i synnerhet om det gäller fastprisupplägg. men även löpande uppdrag måste specificeras så man är på det klara med arvodet och hur rapportering ska ske samt när fakturering och betalning ska ske. Vad händer om inte leverantören levererar som överenskommits? Vad händer om kunden inte betalar som överenskommits? Inget av dessa frågor är självklara, utan de måste avtalas. Annars gäller lagen och lagen är skriven ¨på ett mycket generellt plan och har inte alls de implikationer som många tror. Bäst är att specificera i ett avtal vad man som leverantör erbjuder och vad man förväntar sg tillbaks från kunden. Jag har sett så många onödiga tvister här på WN som i stora drag beror på att man inte hade ett skriftligt avtal i botten (parterna trodde var för sig att de var överens, men de hade helt olika uppfattning om vad de hade kommit överens om). Man får ingen hundraprocentig garanti med skriftliga avtal, men sannorligheten att man inte hamnar i tvist om tolkningen är betydligt lägre (min egen högst subjektiva uppfattning är att man undviker kanske 80% av onödiga tvister med skriftliga avtal) än utan skriftliga avtal. De affärer man tappar pga att motparten inte vill sätta överenskommelsen på pränt är alltid just de potentiella problemuppdragen, eftersom "rufflare" inte vill skriva avtal. För att göra det enkelt för seriösa kunder så ser man till att man använder ett färdigt standardavtal (gärna ett av de mer välkända branchavtalen som finns exempelvis HAMIT99, eller någon utav IT och Telekomföretagens standardavtal) men man kan givetvis ta fram ett helt eget avtal som man har som allmänna villkor. Till de allmänna villkoren har man en "blankett" där man kan fylla i kundens faktureringsuppgifter och datum/ort för avtalets undertecknande + namn/adress/telefon till kundens kontaktperson och så har man en hänvisning till de allmänna villkoren. Samt en "kravspecifikation" som bifogas avtalet. Man ska göra det så enkelt som möjligt för kunden och man ska inte ha med mer text i avtalen än nödvändigt. Ztream har hittat en enkel modell som passar för honom och som han följer, med offert + accept => Avtal. Offerten är då Ztreams "kravspecifikation" och "allmänna villkor" (vad det står där vet jag inte men det är uppenbarligen något som funkat för Ztream). Enligt svensk lag så är formen för att ingå avtal mycket flexibel, men som en bra grund tycker jag personligen att följande "komponenter" bör ingå i ett avtal för "konsultuppdrag": VARIANT MED INDIVIDUELLA AVTAL VID VARJE UPPDRAG - Allmänna villkor (kan vara standardiserat) - Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (specifikt för varje uppdrag) VARIANT MED RAMAVTAL + AVROP VID VARJE UPPDRAG Ramavtalet (Kan gälla för mycket längre tid, typ flera år, eller med automatisk förlänging tills det sägs upp) - Allmänna villkor (kan vara standardiserat) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidgränser, ev. arvode, datum för undertecknande, underskrifter Uppdragtsavtalet / Avrop (Avropet blir betydligt enklare eftersom man redan har alla avtalstekniska detaljer lösta i ramavtalet) - Uppdragets kravspecifikation (specifikt för varje uppdrag) - Eventuell separat prislista - Avtalets parter, tidpunkter, arvode, datum för undertecknande, underskrifter (referera till ramavtalet) Man kan slå ihop alla texterna till ett dokument eller ha det i separata dokument efter eget tycke och smak, det beror på vad som är enklast/mest flexibelt för var och en. |
Jag säger inte att du har fel Conny, jag säger bara att det inte alltid fungerar så i praktiken. Vissa saker är det t.ex. inte värt att skriva avtal på. Skulle man behöva få ner allt i ett undertecknat avtal så skulle vissa typer av affärer bli omöjliga eftersom det skulle ta för lång tid och alltså bli för dyrt. Då kan det vara bättre att inse att man blir lurad på en tusing då och då men att man helt enkelt får sätta upp dessa personer på "svarta listan" och så går man vidare och gör affärer med parter som betalar för sig istället.
Och även om man har ett avtal så behöver inte det betyda något. Hur många småföretagare vågar / orkar dra något till rätten? I övrigt så håller jag med dig om att avtal är bra och att man bör använda den process som du beskriver. |
Citat:
|
Tack för all feedback! Jag känner att jag inte vill lägga några stora pengar på att ta fram ett avtal då jag påverkas ytterst lite om någon inte skulle betala. Det kanske låter konstigt men jag menar att sidorna jag driver inte är mitt dagjobb så att säga utan mer en hobby så om någon skulle blåsa mig så står jag inte där utan inkomst. Så det lutar åt att jag bara kommer kräva en bekräftelse på mail eller annat skriftligt medium tills vidare.
Jag ska dock börja jobba på ett enklare dokument med information om båda parter samt vad som är överenskommet, utifall att det skulle visa sig att det börjar handla om större pengar eller någon annonsör kräver bättre avtalsdokumentation. Bättre att vara förberedd än att stå med byxorna nere :). För i grund och botten tycker jag det är bättre och seriösare att faktiskt skriva en tydligt avtalsdokumentation än att ingå avtal bara muntligt eller genom ett mail. Än en gång, tack för att ni delar med er av er visdom och fortsätt gärna diskussionen :) |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson