![]() |
Fantastiskt bokslut för Mojang
Vad ska man kalla den här personen? Levande legend?
Citerar Citat:
|
Det är en helt otrolig bedrift. Det är ett bra spel också :)
Nu vet jag inte hur det fungerar i spelvärlden med licenser osv. Men företaget betalar Markus ca: 600 miljoner för licensen på spelet. |
Det är bara till att gratulera alla som jobbar med Minecraft.
|
Helt fantastiskt! Jag har dock alltid undrat om det här med Mojang och Markus Persson.. Har han hoppat av företaget? Varför släppa ett bolag som det går så bra för även om han nu får licensavgifter.
|
Förmodligen har han tagit in externa investerare för att i början få in mer pegnar för marknadsföring etc.
Citat:
Och ja helt otroliga siffror. Bara gratulera en otroligt duktig snubbe! |
Citat:
Var får ni detta ifrån? MC har gått så bra att han aldrig behövt ta in några investerare. Behövs liksom inte när man gör enorma miljoner vinst. Sen att han hoppat av företaget, var har ni fått det ifrån? Verkar som ni spekulerar löst om allt möjligt. |
Wojt jag spekulerar ingenting. Vad jag vet så äger han inte 100% av Majong, men har jag fel där får du gärna korrigera. Men som man kan läsa i texten så äger han ju sitt privata bolag till 100% dit royalties betalas för sålda spel.
|
Citat:
Såvitt jag vet så är de andra delägarna som jobbar i bolaget. Samma personer som sitter i styrelsen. Notch äger 42% av Mojang genom sitt moderbolag enligt Wikipedia. Han har själv uttalat sig om att många velat investera men att han inte behövt pengarna. Vilket vi alla nog förstår. |
Så du menar att han skulle gett 58%, en majorit till sina anställda? Knappast troligt. Måste vara åtminstone någon extern investerare. vem skulle ge bort majoriteten i sitt bolag?
|
Citat:
|
Det är inga externa investerare. Han startade upp bolaget tillsammans med Manneh och Porsér, de sitter nog på resten tillsammans med Markus privat.
Markus har någonstans på sin Tumblr sagt så själv. |
Citat:
Enda sättet för övriga delägare att tjäna pengar är att få aktieutdelning och lön. Aktieutdelningen kan vara 1 miljon eller 100 miljoner beroende på vad styrelsen avtalat om. Sen kanske han var bra kompisar med personerna som han startade bolaget med och kände att han ville ha med dem på tåget? Vem vet. Han gav ju bort sin årslön eller aktieutdelning (vilket det nu var) till sina anställda, så han kanske inte är pengakåt (eftersom han redan fick ut ca 400 mille i licens...) utan vill ha bra människor som jobbar hos honom? Men som sagt, inga externa investerare. Tro det eller ej. |
Som jag har hört det så drog han ju inte massvis med pengar innan han ens hade någon anställd?
Hur som helst så tycker i alla fall jag att det låter konstigt att han skulle ge bort så stor andel av bolaget, jag menar det bolaget äger ju produkten, även om hans helägda bolag får royalties. Men är inte mer insatt än så, så någon som har bättre koll får gärna flika in. |
Citat:
|
Citat:
Redan första räkenskaposåret 2011 hade bolaget 73 MSEK i eget kapital, dessutom hade man ett resultat på 47 MSEK så Vinsten för 2011 efter skatt borde bli ca 35,4 MSEK. ingående JEK för 2012 borde då hama nånstans på ca 108,6-121,2 MSEK. Kolla nyckeltalen för 2011 här: http://www.allabolag.se/5568192388/bokslut Markus är smart, så han är varken girig eller dum. Han vill bara jobba med A-spelare och för att knyta A-spelare till bolaget utan att riskera att de lämnar bolaget för att starta en konkurrerande verksamhet så ger han dem en bra ägarandel i bolaget, på det sättet kommer de vara mer engagerade och lämnar inte bolaget lika lätt, de blir mer bundna eller engagerade till bolaget, vilket gynnar alla delägare och dem själva som privatpersoner. Det är bara korkat att försöka äga alla aktier i ett sånt bolag, här passar uttrycket "delad glädje är dubbel grädje" väldigt bra. Bolagets utveckling skulle aldrig ha blivit så framgångsrikt om inte alla nuvarande delägare haft sina ägarandelar, för alla bidrar med sin del till helheten. Det funkar som ett system, om du tar bort en viktig del så slutar systemet fungera. Företaget har fått den unika kombinationen av Marknad, Teknik och Ekonomi att samspela på ett mycket bra sätt, till ett komplet system, timingen måte man ha en del tur med också, man måste ligga helt rätt i tiden. Man ser ju tydliga likheter med andra extrema framgångsföretag: - Utgå alltid från "kundens" behov (från början; ett roligt/intressant spel) - Börja med en liten idé, och bygg vidare och anpassa allteftersom - Tydlig Vison (roligt spel) - Tydliga Mål (bygg spelet och stoppa in fler idéer, ta betalt, väx med eget kapital) - Fokusering - Justera mål om det behövs, men fokusera på att nå målen, experimentera dig fram - Arbeta enbart med ett litet väl sammansvetsat och fokuserat team av A-spelare - Exakt rätt kombination av medarbetare som funkar som ett sweiziskt urverk tillsammans - Ha inte för brottom, eller stressa, det är kreativitetens värsta fiende - Låt dig influeras av andras idéer, få idéer är helt unika rakt igenom - Framgång bygger till stor del på att sammanfoga och genomföra många små idéer på ett nytt sätt eller mot en ny målgrupp |
Carl och Jakob är medgrundare av Mojang AB, det är inte startat av Markus ensam så därför äger han inte hela Mojang AB själv.
Licensupplägget handlar om de intellektuella rättigheterna för spelet. |
Citat:
Som sagt kan man strukturera upp bolag på många sätt, ett exempel kan vara: Notch Enterprises AB 42% Markus personligen 56% De två övriga 2% Om det nu ser ut så eller inte är en annan fråga. Men som sagt, att han "gett bort" är inte så säkert som du tror när du inte vet hela ägarstrukturen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson