![]() |
.SE eller .SE Direkt
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.
För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på. Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen. Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia. Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak. Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar. Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected] . |
Citat:
För att inte konkurrera för mycket med övriga registrarer så har de medvetet lagt sig högre i pris. |
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt? :)
|
Citat:
Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt. |
Citat:
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet? Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga. Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar. Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare. Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer. Någon oklarhet? |
Citat:
I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar. Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar. Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar". |
Citat:
|
Citat:
Det framgår ju på sidan https://www.iis.se/kontakt/ Citat:
|
Jag må ha gjort fel från början genom att ställa frågan till .SE. Det hade varit lätt för mig att kolla vem som var registrar och då ställs frågan till Loopia.
Men fortfarande kvarstår frågan grundfrågan. Är .SE och .SE Direkt det samma. Jag trodde .SE Direkt var en registrar på samma nivå som exvis Loopia. Varför läser då .SE Direkt mail som ställs till .SE ? Får andra registrars också läsa mail som ställs till .SE? |
Citat:
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt. |
Citat:
Dom har endast registrerat 463 domäner senaste 90 dagarna. https://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer/ |
Citat:
.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer. Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt (som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer). Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till.. (men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..) Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej. Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE. Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst. Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning". Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support. Och när du skriver Citat:
Citat:
|
Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?
Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry. Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän. |
Citat:
[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva. Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected] (- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.) @Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!? Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk: https://www.iis.se/vad-vi-gor/ och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/ och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/ Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/ |
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge :) TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?
|
Citat:
Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS. Det var fel av mig, my bad. Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt. För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress). Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt. För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall). Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen. Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS? Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt. Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida. |
Citat:
Nu var det förstås bra att de snabbt och smidigt svarade. Det är strålande. Och svaret som sådant var korrekt, men det aktualiserar ju frågan om .SE Direkts självständighet gentemot IIS. |
Citat:
Citat:
Men på kontaktsidan https://www.iis.se/kontakt/ så inleds ju faktiskt texten med vad jag tidigare citerade om att .SE inte tillhandahåller en gemensam kundstänst för domäninnehavare sedan snart 4 år. Om det då kommer en sådan fråga till [email protected] - vem ska då bäst ta och svara den frågande kunden om inte .SE Direkt om var kunden bör vända sig? Jag tycker faktiskt att det här börjar bli en icke-fråga - visst kan man ha åsikter om avsändaradresser, men men..I rest my case.. |
Citat:
Vem läser mailet då? Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar. Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt. Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se) En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt. Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Om du nu har problem med att förstå vad jag skrivit och räds att använda den föreslagna adressen [email protected], så kanske du ska skicka ditt klagomål till [email protected] istället.. |
Citat:
Det är vanligt förekommande inom många brancher och det svider såklart lite i ögonen på en del av dom andra kunderna då det kan förekomma olika priser mot kund. nu är det så att .SEdirekt har samma inköpspris som alla andra, dom marknadsför sig inte och erbjuder bara domäregistreringar. så i mina ögon är konkurrensen från .SEdirekt obefintlig. |
Citat:
Min bestämda åsikt är att .SE inte borde konkurrea med sina kunder och att .SE Direkt inte borde tillåta nyregistreringar för att i förlängningen avvecklas helt. |
Citat:
|
Citat:
SE Direkt borde vara ett separat bolag och drivas skilt åt från IIS om det skulle vara helt seriöst genomfört. Nu är det inte så, och vi alla som har läst denna tråd har förstått det. |
Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. Fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar. Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar.
|
Citat:
Läs på sidan, vilken epostadress står där ?? Jo [email protected], överallt finns den Var kan man hitta epostadressen [email protected] på era sidor. |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson