WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .SE eller .SE Direkt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056696)

aelander 2013-02-02 23:15

.SE eller .SE Direkt
 
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.


För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på.

Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen.

Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia.

Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar.

Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected]


.

KristianE 2013-02-02 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20461553)
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.


För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på.

Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen.

Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia.

Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar.

Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected]


.

SE Direkt kan man väl säga är den marknadsmässiga delen av .SE som fungerar som registrar på samma sätt som det fungerade före avregleringen 2009 (?).

För att inte konkurrera för mycket med övriga registrarer så har de medvetet lagt sig högre i pris.

MRDJ 2013-02-03 00:23

Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt? :)

jonny 2013-02-03 05:22

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20461558)
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt? :)

Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten. Vidare borde .SE jobba för att på sikt avskaffa .SE Direkt.

Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.

Internet Sweden 2013-02-03 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20461568)
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten.

Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?

Internet Sweden 2013-02-03 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20461553)
Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar
.

Jag kan inte minnas att detta skett alls.

I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar.

Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar.

Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar".

Anders Larsson 2013-02-03 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461573)
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?

Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.

Internet Sweden 2013-02-03 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20461583)
Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.

Det kan man ha åsikter om..

Det framgår ju på sidan https://www.iis.se/kontakt/

Citat:

Kontakt

.SE har sedan 2009 inte längre en gemensam kundtjänst för alla domäninnehavare. Om du har frågor som gäller en registrerad domän ska du kontakta kundtjänsten hos din registrar. För att få namn, e-postadress och telefonnummer till din registrar, skriv in ditt domännamn nedan och tryck på ”sök”.
och eftersom den enda kundtjänsten som sker gentemot slutkunder är genom .SE Direkt, så ser jag inte något fel i att .SE Direkt besvarat kundens fråga..

aelander 2013-02-03 14:53

Jag må ha gjort fel från början genom att ställa frågan till .SE. Det hade varit lätt för mig att kolla vem som var registrar och då ställs frågan till Loopia.

Men fortfarande kvarstår frågan grundfrågan.
Är .SE och .SE Direkt det samma. Jag trodde .SE Direkt var en registrar på samma nivå som exvis Loopia.

Varför läser då .SE Direkt mail som ställs till .SE ?
Får andra registrars också läsa mail som ställs till .SE?

aelander 2013-02-03 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461575)
Jag kan inte minnas att detta skett alls.

I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar.

Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar.

Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar".


Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.

MRDJ 2013-02-03 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20461568)
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten. Vidare borde .SE jobba för att på sikt avskaffa .SE Direkt.

Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.

Tydligen tillräckligt högt för att dom flesta väljer andra registrarer..
Dom har endast registrerat 463 domäner senaste 90 dagarna.

https://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer/

Internet Sweden 2013-02-03 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20461594)
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.

@aelander - Kritik eller inte, så är det ju bra att reda ut detta, så att vi kanske slipper missförstånd:

.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer.

Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt
(som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer).

Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till..
(men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..)

Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej.
Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE.

Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst.

Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning".

Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support.

Och när du skriver
Citat:

Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har.
Så gissar jag att du avser ".SE Direkt" och "registrarer" och vill göra tydligt att JO, jag tycker att man kan förvänta sig (Jag gör det defenitivt) att samtliga registrarers support hänvisar denna typ av frågeställningar till rätt registrar.

Citat:

Försäljningen av domännamn sker genom återförsäljare, så kallade registrarer.
En av dessa är .SE:s egen registrarverksamhet .SE Direkt.
https://www.iis.se/om/

Xamda 2013-02-03 16:12

Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?

Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry.

Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän.

Internet Sweden 2013-02-03 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20461609)
Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?

Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry.

Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän.

Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/

tartareandesire 2013-02-03 17:08

Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge :) TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?

Xamda 2013-02-03 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461611)
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/


Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS.

Det var fel av mig, my bad.

Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt.

För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress).

Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt.

För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall).

Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen.

Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS?

Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt.

Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.

Xamda 2013-02-03 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20461612)
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge :) TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?

Ja, det tycker jag, eftersom man säger att .SE Direkt är fristående och fungerar som alla andra registrarer, men det var inte alla andra registrarer som besvarade frågan (även om det kunnat göra det om de fått frågan) utan den registrar som är "in house" hos IIS.

Nu var det förstås bra att de snabbt och smidigt svarade. Det är strålande. Och svaret som sådant var korrekt, men det aktualiserar ju frågan om .SE Direkts självständighet gentemot IIS.

Internet Sweden 2013-02-03 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461611)
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20461614)
Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS.

Det var fel av mig, my bad.

Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt.

För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress).

Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt.

För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall).

Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen.

Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS?

Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt.

Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.

Ja det börjar närma sig hårklyveri, men jag tycker ändå att du är lite orättvis Xamda - även om jag kan förstå att det för den ovane besökaren kanske finns lite förtydliganden att önska.

Men på kontaktsidan https://www.iis.se/kontakt/ så inleds ju faktiskt texten med vad jag tidigare citerade om att .SE inte tillhandahåller en gemensam kundstänst för domäninnehavare sedan snart 4 år.

Om det då kommer en sådan fråga till [email protected] - vem ska då bäst ta och svara den frågande kunden om inte .SE Direkt om var kunden bör vända sig?

Jag tycker faktiskt att det här börjar bli en icke-fråga - visst kan man ha åsikter om avsändaradresser, men men..I rest my case..

aelander 2013-02-03 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461611)

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

Kan man maila klagomål till .SE och klaga på .SE Direkt.
Vem läser mailet då?

Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar.

Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt.

Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se)

En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt.

Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma.

Internet Sweden 2013-02-04 01:18

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20461654)
Kan man maila klagomål till .SE och klaga på .SE Direkt.
Vem läser mailet då?

Ja det är klart att du kan, och det beror väl på till vilken adress du skickar klagomålet.
Citat:

Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar.
Trodde i min enfald att detta var utrett
Citat:

Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt.
Jag har inte sett det, så det kan jag eller någon annan knappast ha en åsikt om.
Citat:

Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se)
Det skulle jag säga är en riktig bedömning pga av frågans karaktär (slutkundsrelaterad domänfråga)
Citat:

En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt.
Nonsens!!
Citat:

Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma.
Se ovan

Om du nu har problem med att förstå vad jag skrivit och räds att använda den föreslagna adressen [email protected], så kanske du ska skicka ditt klagomål till [email protected] istället..

MRDJ 2013-02-04 01:47

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20461654)
Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma.

Jag skulle nog jämföra det mer som en distributör -> leverantör där distributören äger en av sina kunder.
Det är vanligt förekommande inom många brancher och det svider såklart lite i ögonen på en del av dom andra kunderna då det kan förekomma olika priser mot kund. nu är det så att .SEdirekt har samma inköpspris som alla andra, dom marknadsför sig inte och erbjuder bara domäregistreringar. så i mina ögon är konkurrensen från .SEdirekt obefintlig.

jonny 2013-02-05 10:35

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461573)
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Om någon kontaktar registryt med frågor bör registryt svara med hänvisning till registraren. I det här fallet är det ju en annan registrar som svarar och hänvisar till en tredje.

Min bestämda åsikt är att .SE inte borde konkurrea med sina kunder och att .SE Direkt inte borde tillåta nyregistreringar för att i förlängningen avvecklas helt.

Internet Sweden 2013-02-05 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20461804)
Om någon kontaktar registryt med frågor bör registryt svara med hänvisning till registraren. I det här fallet är det ju en annan registrar som svarar och hänvisar till en tredje.

Min bestämda åsikt är att .SE inte borde konkurrea med sina kunder och att .SE Direkt inte borde tillåta nyregistreringar för att i förlängningen avvecklas helt.

Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.

Anders Larsson 2013-02-05 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461809)
Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.

Tekniskt sett har du alldeles korrekt, men frågan är om någon som inte är väldigt insatt i IIS organisationsstruktur som förstår det.

SE Direkt borde vara ett separat bolag och drivas skilt åt från IIS om det skulle vara helt seriöst genomfört. Nu är det inte så, och vi alla som har läst denna tråd har förstått det.

JonathanS 2013-02-14 11:37

Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. Fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar. Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar.

aelander 2013-02-18 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20461809)
Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.

https://www.iis.se/kontakt/

Läs på sidan, vilken epostadress står där ??
Jo [email protected], överallt finns den

Var kan man hitta epostadressen [email protected] på era sidor.

Linuus 2013-02-18 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20462867)
https://www.iis.se/kontakt/

Läs på sidan, vilken epostadress står där ??
Jo [email protected], överallt finns den

Var kan man hitta epostadressen [email protected] på era sidor.

https://www.iis.se/kontakt/

Citat:

Har du synpunkter på din registrar kan du kontakta .SE Registry: [email protected].


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson