![]() |
Kommer jag behöva lägga ner?
Hej WN.
Jag fick idag ett sms från halebop där det står att alla svenska mobiloperatörer stänger av smsbetalningar och endast tillåter "wywallet" som betalningsmetod för köp via sms. Jag är 100% säker på att 90% av sveriges befolkning inte kommer förstå nåt ang wywallet eller hur man går tillväga för att skaffa det. Jag får in pengar från mina projekt genom att snälla personer donerar till mig via mosms, kommer jag behöva lägga ner alla mina projekt nu? mvh |
Många blir illa tvungna att byta till WyWallet eller Swish (som är bankernas alternativ).
Det kommer kanske att ta tid men gradvis kommer folk att gå över till de nya sätten. Det kommer att fungera på samma sätt som innan på WyWallet, men man SMSar på samma sätt som innan. Konkret är mitt svar; nej - så behöver det inte att vara, men se över alternativa betalsätt för dina donatörer - som Swish. |
Citat:
Om jag har förstått rätt måste man till att börja med registrera sig på wywallet (en del kanske inte ens vet hur man registrerar sig) och sen koppla kontokort eller liknande, för att helt enkelt kunna köpa nåt via sms? Ingen av mina donatorer kommer göra det, det är jag säker på. Några må göra det räcker tyvärr inte för att underhålla alla servrar. :( |
Såg i en annan tråd att tartareandesire skrivit detta.
Citat:
|
Lägga ner behöver du nog inte. För det kommer väl att lösa sig. Men tar tar ju lite tid innan det blir som vanligt kanske!
|
Det är 4T som äger alla nummer som börjar på 72*. Tror nog det specifikt är Telia som sitter på hela bunten. Så lösningen är att anlita en annan betaltjänst som inte har några kortnummer.
Det finns andra nyheter kring WyWallet som en kompis till mig som roddar typ hälften av sveriges SMS delade med sig av; Citat:
|
Vänta, va!?
Har inte haft en blekaste aning om detta förrän jag såg denna tråd. Jag är i en situation där 99% av intäkterna från min tjänst kommer från just SMS-betalningar. Telia verkar mer eller mindre tydligt mena att den 31 Januari så stänger de ner möjligheten att betala via SMS om man har dem som operatör? Jag antar detsamma gäller (eller kommer gälla) Halebop då de är ett dotterbolag till Telia. Är detta rätt gissat eller fungerar det på ett annat sätt? Kommer folk INTE kunna skriva "Exempel VIP Niklas" till xxxx efter den 31 Januari? Vad för fördelar får operatörerna av detta? Vart ligger intresset i detta för dem? Vansinnigt. |
Det drabbar ju också kollektivtrafiken där kunderna tvingas att registrera sig i förväg för att kunna betala på spårvagnen.
|
Vad som kommer att gälla vid SMS-köp i relation till WyWallet går inte att säga säkert just nu. De skriver själva på Facebook att de ser över sina användarvillkor, att tvångsanslutning är "märkligt" mm. Någon person berättade om 30 % ökning på resor i kollektivtrafiken pga fakturaavgift från WyWallet. En annan säger sig ha polisanmält WyWallet osv osv.
https://www.facebook.com/WyWallet https://www.facebook.com/StoppaWyWallet https://www.facebook.com/groups/142886712521738/ Se även http://diabasweb.kov.se/doksok.asp?DSN=0 och sök på "WyWallet", där det finns några anmälningar. |
Citat:
|
Informationen kring detta har ju varit väldigt bristfällig. Själv trodde jag att det enda penningtvättlagen tvingade var att betalaren skulle koppla sin identitet till mobilnumret, det infördes väl sent 2012?
Är verkligen operatörerna tvingade att sluta erbjuda SMS-betalning? |
Citat:
|
WyWallet gäller samtliga operatörer.
Vilka SMS-tjänster använder ni? Verkar mycket märkligt att ni inte skulle fått information från dem. Det är ju inte direkt en bomb som slår ner, det har ju varit känt länge. |
Citat:
Jag tycker gott alla fyra mobiloperatörerna har gjort sig förtjänta av polisanmälningarna. Det är inte långt ifrån rent bedrägeri i mina ögon det de genomfört. De har ljugit för miljontals kunder och de har utnyttjat sin monopolställning för att utpressa kunderna genom den marknadsföring som förekommit. De har dessutom genom denna falska marknadsföring orsakat extra kostnader för exempelvis länstrafikbolagen som tvingats dementera och informera alla kunder, kostnader de bör ersätta. 4T och WyWallet är bland de största skamfläckarna i svenskt näringsliv skulle jag vilja påstå, lyckligtvis har de skapat en usel produkt som de flesta inte verkar vara intresserade av. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Jo, att de fyra stora mobiloperatörerna inte har några större svårigheter att föra fram sina nyheter i media är knappast någon nyhet. I synnerhet nätmedia är mindre kritisk till vad de publicerar (se bara all reklam som tillåts publiceras på "debattsidorna" på SvD.se till exempel) men det blir sämre för var dag även i de tryckta tidningarna eftersom de tvingas spara pengar.
|
De kunder som inte är registrerade hos WyWallet och beställer en av era tjänster kommer från och med den 1:a februari få ett SMS från WyWallet som uppmanar dem om att registrera sig hos dem. För att WyWallet inte ska vara helt främmande för era kunder kan det vara bra om de får information även från er gällande denna förändring. Under Informera era kunder finns det förslag på hur ni kan nå ut till era kunder och exempel på vad ni kan skriva.
Läs mer info från multimobil här |
Citat:
Antar att multimobils nyhet sprider mer ljus på det hela. |
Varje SMS-betaltjänst väljer själva hur de vill lösa problemet nu när mobiloperatörerna uppenbarligen har tillåtits att bilda en kartell och göra sig till ovänner med större delen av den svenska befolkningen inklusive de företag som är beroende av SMS-betalningar.
När det gäller SMS-biljetter så har SL och Västtrafik valt att gå vidare med andra leverantörer och tvingas på grund av detta att också byta nummer. Har inte koll på vilka de har valt men de kan hur som helst både erbjuda faktura i efterhand och kortbetalning: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nytt-n...sms-biljetten/ http://www.vasttrafik.se/#!/biljette...tt-sms-system/ Misstänker att andra länstrafikbolag har gjort likadant men har inte kollat närmare. Allt utom WyWallet är väl en bra lösning :) |
Citat:
|
Citat:
Andra tjänster kommer säkerligen att vidareutvecklas med tiden. 4T har ju kunnat fila på sin strategi en längre tid och har haft fyra stora mobiloperatörer bakom sig. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://wywallet.se/fragor-svar/#a3 (tycker för övrigt att wywallet och mobiloperatörernas agerande är skit, så säger ej emot dig på den punkten) |
Citat:
Adressen är smsreg.me På sidan står det Copyright OBK (www.okb.no) Tjänsten drivs av PayEx Domänen smsreg.me ägs av AB Ostgotatrafiken Vem anser du att jag blir kund hos? Jag har ärligt talat ingen aning! |
Citat:
|
Citat:
Det gäller ju att komma ihåg och ta bort sitt mobilnummer från registreringen sen :) Misstänker att en hel del kommer missa det. Jag tycker egentligen inte att särskilt mycket är bra med de förändringar som tvingas igenom. Även om syftet är gott så är inte metoderna särskilt genomtänkta. Har man redan ett registrerat abonnemang så är det ju bara löjligt att man ska behöva registrera sig flera gånger till exempel. |
Hur kommer det fungera för utländska operatörer som erbjuder svenskar att betala med SMS? Kommer det helt att förbjudas oxå?
|
SL och UL har tydligen valt PayEx + Mobill. Är det någon som vet vilka andra bolag har valt? Skånetrafiken är så vitt jag vet de enda som gått till WyWallet.
|
Att använda sig av penningtvättlagen för att strypa ned SMS-betalningarna är ju från början ett skämt. Alla, inklusive myndighetr, inser att skadan för samhället är försumbar om det slinker igenom några tior som blir tvättade genom SMS. Skrattretande helt enkelt.
Nu står vi här med fullbordat kaos. Trevligt. |
Tror inte alls på wywallet-skiten (just nu iaf) utan ska prova byta SMS mot telefonbetalning som bla. blocket använder.
Jag kör wobtel.se och det har funkat fint än så länge. |
Lite off-topic, men ett exempel på hur idiotiskt det här är, kommer från en insändare i DN idag. Man kan inte längre betala kontant på toaletterna på Kulturhuset, utan bara via SMS, och för att betala med SMS krävs, t.ex. wywallet. Och man kan inte ansluta sig till wywallet om man har betalningsanmärkningar, vilket innebär att folk med betalningsanmärkningar inte längre kan gå på toaletten på Kulturhuset.
Det är så idiotiskt att det faktiskt är riktigt roligt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dessutom måste man kunna bekämpa penningtvätt med andra medel än dessa. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hårddra det i telefonibranschen, vi tillåter inte teleoperatörer att: * Skicka samtal till telefonnummer som tillhör en annan operatör * Kunder att ta med sig sitt telefonnummer till annan operatör * Mobiloperatörer att dela på master/mobilnät * Teleoperatörer att hyra fiberkapacitet av andra teleoperatörer. De kan däremot hyra av tex Trafikverket som äger fiber, eftersom Trafikverket är i en annan bransch! Alla dessa exempel, som är fånigt hårddragna, handlar om vad som händer när företag i en och samma bransch samarbetar! Usch och fy. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson