WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback på design (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056577)

simonwellander 2013-01-25 22:28

Feedback på design

Håller på att göra en hemsida åt en kompis, gratis, och inget direkt seriöst.

Jag söker feedback på designen (eftersom det inte finns så mycket textinnehåll att prata om än)! Kom gärna med förslag på förbättringar och var inte rädda för att kritisera :)

Länk: http://simon.freeserver.me/projekt/heckaacreations/

Ha det gött!
Med vänlig hälsning,
Simon Wellander

OrdUpp 2013-01-25 23:56

Mina förslag:

- Lite "luftigare" text. Annat typsnitt också, testa Open Sans.
- En ljusare bakgrund, dock ej enfärgad.
- En livligare header, http://www.getawaygoteborg.se/banner.PNG - Inte ett mästerverk men det duger!

Annars bra jobb, lycka till!

simonwellander 2013-01-26 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av OrdUpp (Inlägg 20460775)
Mina förslag:

- Lite "luftigare" text. Annat typsnitt också, testa Open Sans.
- En ljusare bakgrund, dock ej enfärgad.
- En livligare header, http://www.getawaygoteborg.se/banner.PNG - Inte ett mästerverk men det duger!

Annars bra jobb, lycka till!

Tack så väldigt mycket för dina tips! :) Ett luftigare typsnitt gjorde mycket tyckte jag.

Här är resultatet: http://simon.freeserver.me/projekt/heckaacreations/ Sidan är nu uppdaterad. Vad tycker du?

Conny Westh 2013-01-26 04:37

Copyright texten är fortfarande lite för mörk i förhållande till bakgrunden så det är svårt att läsa vad det står.

Annars tycker jag bakgrunden är lite väl mörk, men eftersom body-sektionen är hyfsat ljus och lättläst så är det ingen katastrof med den mycket mörka bakgrunden.

Generellt tycker jag texten hade bra kontrast till bakgrunden så det är lätt att läsa utan glasögon.

simonwellander 2013-01-26 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20460777)
Copyright texten är fortfarande lite för mörk i förhållande till bakgrunden så det är svårt att läsa vad det står.

Annars tycker jag bakgrunden är lite väl mörk, men eftersom body-sektionen är hyfsat ljus och lättläst så är det ingen katastrof med den mycket mörka bakgrunden.

Generellt tycker jag texten hade bra kontrast till bakgrunden så det är lätt att läsa utan glasögon.

Tack så mycket för ditt svar! :) Ja, bakgrunden är lite mörk, och är inte riktigt nöjd med bakgrunden. Får se vad jag gör med den.

Tycker du att texten på sidan är lättläst då? Det är ju ganska viktigt när det väl kommer upp vettigt innehåll på den :rolleyes:

Tack återigen.

allstars 2013-01-26 17:31

Även om det är tänkt att ge grafik feedback tänker jag istället feedbacka på koden.

Bra struktur, dock två mindre issues; form ska inte kapslas in i p-tagg.
Script-tagg längst ner ska enligt best practice vara innan bodyns sluttagg.

simonwellander 2013-01-26 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20460823)
Även om det är tänkt att ge grafik feedback tänker jag istället feedbacka på koden.

Bra struktur, dock två mindre issues; form ska inte kapslas in i p-tagg.
Script-tagg längst ner ska enligt best practice vara innan bodyns sluttagg.

Missade att påpeka att jag även ville ha feedback på koden!

Aha okej, det visste jag inte om, tack för tipset!

Script-taggen som ligger utanför </html> taggen är något som webhotellet lagt in eller något, och jag vet inte exakt vad det är. Det är alltså inget jag har gjort.
Tack!

Holmgren 2013-01-27 22:56

Ser trevlig ut.
Javascriptet längst ner är för google analytics, du kan flytta upp den.

simonwellander 2013-01-28 19:37

Nu har "snott" designen till min webbyrå istället. Anledningen är att min kompis som jag först gjorde designen åt har nu insett att Facebook är en mycket smidigare lösning för hans ändamål.

Så nu hittar ni "designen" och sidan här: http://simon.freeserver.me/index.html

Nu kanske någon kan komma med kritik på själva innehållet också? :D
Tack alla hittills, jag är riktigt tacksam för alla svar.

Citat:

Ursprungligen postat av Holmgren (Inlägg 20460946)
Ser trevlig ut.
Javascriptet längst ner är för google analytics, du kan flytta upp den.

Hur gör man detta? Koden kom dit automatiskt och hittar inga inställningar på webbhotellet jag använder..

allstars 2013-01-28 19:51

Du använder gratis hosting, så det går väl inte att ta bort, antar jag.

Texten på startsidan är tunn. Lägg till litet text, t ex exempel på en referens och länk till referenssidan.

Länka inte texten "här". Ha istället relevanta länktext; som i det fallet läs mer "om oss".

simonwellander 2013-01-28 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20461034)
Du använder gratis hosting, så det går väl inte att ta bort, antar jag.

Texten på startsidan är tunn. Lägg till litet text, t ex exempel på en referens och länk till referenssidan.

Länka inte texten "här". Ha istället relevanta länktext; som i det fallet läs mer "om oss".

Nej jag antog det. Ska inom kort köpa ett "riktigt" webbhotell och en "riktig" domän..

Tack för tipsen! Jo jag vet att texten är lite tunn. Har försökt att fylla på lite smått, men det måste ju läggas till en del innan det blir tillräckligt mycket antar jag.

Tack :)

Conny Westh 2013-01-28 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av simonwellander (Inlägg 20461032)
Så nu hittar ni "designen" och sidan här: http://simon.freeserver.me/index.html

Loggan kommer alldeles för långt ner på sidan, man ser det tydligt när man dittar på filken "om oss" dvs flik nr 2, då har man den stora rubriken som gör att man måst escrolla ner för att se texten.

Fortfarande otydlig "copyright" längst ner på sidan, det är för dålig kontrast.

Ordet "oss" eller "vårt", "våra" är ord som skapar distans till läsaren. Formulera om;

"En komplett skräddarsydd hemsida för mindre företag och privatpersoner. Vi bygger din hemsida från grunden och efter dina behov. Kontakta oss för offert."

en bättre formulering kan vara;

"Har du behov att modernisera din webbplats? Vill du totalrenovera din hemsida? Behöver du en skräddarsydd anpassning av din närvaro på internet? Då har du hittat rätt! Begär offert här!

Ställ många (3-4) frågor, sen har du en berömmande belöning till besökaren. Skriv inte självklarheter som att de ska kontakta företaget för en offert, hänvisa bara en länk ditt besökaren ska gå för att begära offert, besökarna är smarta om de hittat din webbsida... beröm dem för det! Men avsluta alltid en "reklamplats" med uppmaning till åtgärd och inderlätta för läsaren så mycket du kan.

simonwellander 2013-01-28 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20461045)
Loggan kommer alldeles för långt ner på sidan, man ser det tydligt när man dittar på filken "om oss" dvs flik nr 2, då har man den stora rubriken som gör att man måst escrolla ner för att se texten.

Fortfarande otydlig "copyright" längst ner på sidan, det är för dålig kontrast.

Ordet "oss" eller "vårt", "våra" är ord som skapar distans till läsaren. Formulera om;

"En komplett skräddarsydd hemsida för mindre företag och privatpersoner. Vi bygger din hemsida från grunden och efter dina behov. Kontakta oss för offert."

en bättre formulering kan vara;

"Har du behov att modernisera din webbplats? Vill du totalrenovera din hemsida? Behöver du en skräddarsydd anpassning av din närvaro på internet? Då har du hittat rätt! Begär offert här!

Ställ många (3-4) frågor, sen har du en berömmande belöning till besökaren. Skriv inte självklarheter som att de ska kontakta företaget för en offert, hänvisa bara en länk ditt besökaren ska gå för att begära offert, besökarna är smarta om de hittat din webbsida... beröm dem för det! Men avsluta alltid en "reklamplats" med uppmaning till åtgärd och inderlätta för läsaren så mycket du kan.

Tack återigen för dina underbara tips! :)
Har flyttat upp sajten lite och ändrat texten i footern från #333 till #666.

Conny Westh 2013-01-29 00:18

Jag såg att jag bröt mot min egen regel; Max 7 ord i en reklammening. Det blev visst 10 ord!!! Fy på mig!!!

Hitta även på ett bra mantra (Max 4 ord) enligt inspitration från Guy Kawasaki;

Jämför med följande mantran:

Nokia - Connecting people
Apple - Think different
Volvo - Jag rullar
Verimentor - Modeling & Mentoring (mitt eget gamla konsultbolag om någon undrar)
Adopter - For Early Adopters (ett annat av mina egna bolag)

De tre första har visat sig extremt framgångsrika, försök hitta kärnpunkten i din affärsidé och omvandla det till ett mantra som du kan lära ditt fyraåriga barn på 5 sekunder.

tartareandesire 2013-01-29 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20461049)
Jämför med följande mantran:

Volvo - Jag rullar

Inte mycket till mantra, det är ju en ren översättning :) Att en bil rullar är väl också det minsta krav man kan ställa på produkten :) Visst kan det möjligtvis gynna storbolag i TV-marknadsföring och dylikt men när mindre företag börjar använda sig av slogans så låter det bara fånigt i mina öron. Tror också det har mindre betydelse idag än för 20 år sedan, idag känns det lite unket och klyschigt.

simonwellander 2013-01-29 16:49

Tack Conny som vanligt!

Har fixat en ljusare bakgrund nu och ändrat lite smågrejer. Kommentarer?

Conny Westh 2013-01-30 00:47

tycker fortfarande du borde korta ner det tomma svarta utrymmet ovanför och under "Web90 Webbyrå" till hälften av vad det är nu. Lite utrymme ska det vara men inte mer än halva texthöjden ovanför respektive nedanför, tycker jag personligen.

Sen behöver du piffa till texterna så det blir lite "krydda" i dem, se mitt exempel i tidigare inlägg. Om textinnehållet är för "blekt" så reagerar ingen utan tycker det blir för banalt, bättre att sätta lite fart på "pacemakern" hos besökarna, dvs texten ska inte lämna någon oberörd, låt det bli en snackis på stan (i positiv bemärkelse då givetvis).

Fråga mig dock inte HUR det ska gå till, jag är ingen marknadsföringstyp, jag vet de teoretiska grunderna för marknadsföring, men kan inte ge dig de riktigt perfekta argumenten.

Conny Westh 2013-01-30 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20461051)
Inte mycket till mantra, det är ju en ren översättning :) Att en bil rullar är väl också det minsta krav man kan ställa på produkten :) Visst kan det möjligtvis gynna storbolag i TV-marknadsföring och dylikt men när mindre företag börjar använda sig av slogans så låter det bara fånigt i mina öron. Tror också det har mindre betydelse idag än för 20 år sedan, idag känns det lite unket och klyschigt.

He, he, ja Volvo - jag rullar är väl lite banalt mantra kanske, men jag ville bara illusttrera texten jag skrev med lite exempel, så man får inte ta det så bokstavligt.

Det ska vara "Unikt Värde" för kunden.... men jag är ingen marknadsföringsguru, upprepar bara vad jag läst mig till i teorin, och vad såna som jag tycker är framstående inom marknadsföring sagt på seminarier och i olika tal. De verkar dock alla var arörande överens om att just det unika värdet är det som gör en stor skillnad mellan framgång eller inte (sen finns det mer faktorer givetvis men det är lite offtopic i den här tråden).

simonwellander 2013-01-30 12:17

Tack Conny! :) Har ändrat höjden på headern nu, och håller med om att det ser bättre ut. Jo, jag tycker det är svårt att skriva "berörande" texter.

Nu är vi inte längre två på webbyrån, utan det är bara jag. Rasmus kände att han inte hade tid och lust. Så nu kommer det stora problemet: Att skriva om allt i "jag"-form eller hur man ska säga. Kan man fortfarande skriva "om oss" och "vi" trots att jag bara är en person i dagsläget.

Kan man säga att Webbyrån och jag tillsammans blir "vi"?

Conny Westh 2013-01-30 13:15

När man pratar om bolag så kan man alltid använda vi eller oss eftersom det är fullt normalt med flera personer i företaget. Kanske hittar du snart en ny kompanjon att samarbeta med... Eller så anställer du någon när du får tillräckligt me uppdrag.

Det är aldrig lätt att hitta de rätta texterna, annars skulle ju varenda kotte vara miljonär....

men det är viktigt att du lägger energi åp att utforma texterna på sidan så du framhäver vad som är det unika värdet med din "produkt".

Sök på Guy Kawasaki på nätet soch kika på hans tal och tips om hur man marknadsför sig. Han skriver och pratar mycket om just UNIKT VÄRDE, dvs din "produkt" (vara eller tjänst) ska vara BÅDE UNIK OCH Ge kunden ett VÄRDE.

Är "produkten" UNIK men inte ger kunden något värde, ja då sitter du där med en unik tjänst som ingen vill ha.

Ger "produkten" ett värde men inte är UNIK då kommer du att drabbas av hård proskonkurrens, för då finns det massor av andra leverantörer som kan erbjud asamma sak till lägre pris, så varför ska kunden då välja din "produkt".

Om "produkten" inte kunden något värde och inte heller är unik, ja då är det lika bra att lägga ner på en gång.

Ger produkten ett värde och är unik, då är du ensam att leverera och kan få bra betalt för din "produkt", detta är det enda läge som är intressant att bedriva ett företag i.

simonwellander 2013-01-30 14:33

Tacktack! Ska kolla upp Guy Kawasaki nu. :)

simonwellander 2013-02-01 09:06

Hur ändrar man sitt inlägg här?

Hursomhelst, har fixat en riktig domän nu.
http://web90.se/

wiba 2013-02-01 19:17

Hej, jag kom inte fram till någon sida på denna länken.
WiBa

simonwellander 2013-02-01 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av wiba (Inlägg 20461469)
Hej, jag kom inte fram till någon sida på denna länken.
WiBa

Okej.. Kanske DNS-servrarna som inte blivit 100% uppdaterade. Det funkar för mig och några kompisar, men kanske inte för alla, än. Prova gärna igen och uppdatera mig när du väl kommer in på sidan. :)

simonwellander 2013-02-04 22:43

Sorry för dubbelpostning.

Men har gjort om sidan från scratch nu igen. Någon konstruktiv kritik på denna?

Är den -för- enkel?

OrdUpp 2013-02-04 23:56

Ser bättre ut, få till någon snygg logotyp också.

OrdUpp 2013-02-05 00:03

Där har du något att börja med =) Clean & Simple.

http://www.getawaygoteborg.se/web90.jpg

simonwellander 2013-02-05 07:41

Citat:

Ursprungligen postat av OrdUpp (Inlägg 20461782)
Ser bättre ut, få till någon snygg logotyp också.

Citat:

Ursprungligen postat av OrdUpp (Inlägg 20461783)
Där har du något att börja med =) Clean & Simple.

http://www.getawaygoteborg.se/web90.jpg

Skönt att höra! Ja du har rätt, jag borde försöka göra en snygg logga ;)

Tack för ditt förslag! Jag kan använda den som inspiration :)

OrdUpp 2013-02-05 09:24

Gör så, lycka till :)

simonwellander 2013-02-05 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av OrdUpp (Inlägg 20461799)
Gör så, lycka till :)

Tack! :) Provade göra några logos men ingen som passade bra på sidan.. Så väntar lite grann med just det tror jag.

Jag försökte göra sidan lite "responsiv?" , så nu ska den nog se lite bättre ut i mobiltelefoner.

OrdUpp 2013-02-05 22:08

Mobiltelefoner samt surfplattor. Do it.

En sak till, ändra välkomstexten så att den är skriftlig, kasst att använda en färdig bild.. Jag hade kört: <h1>Vi är en skön webbyrå som gör folk glada</h1>

simonwellander 2013-02-05 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av OrdUpp (Inlägg 20461879)
Mobiltelefoner samt surfplattor. Do it.

En sak till, ändra välkomstexten så att den är skriftlig, kasst att använda en färdig bild.. Jag hade kört: <h1>Vi är en skön webbyrå som gör folk glada</h1>

Jo jag vet, ska fixa det... imorgon :) Nu är jag trött och ska sova!

Ha det gött!
Update: Tack för hjälpen också.

simonwellander 2013-02-09 21:04

Sorry för dubbelposten. Men ser det bra ut nu? :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson