![]() |
Vilka saker outsourcear du?
Hej WN,
Kan tänka mig att många av oss driver liknande företag som på ett eller annat sätt har med webben att göra. I början när man startar sitt bolag så lär man för det mesta sköta allt själv, bokföring, content, SEO och allt vad det nu kan vara. Ju större saker och ting blir desto mindre tid får man till allt och det blir allt viktigare att fördela sin tid väl fokusera på det man verkligen är bra på. Därför tänkte jag kort och gott höra vad ni väljer att lägga ut på andra? För min del har det mestadels blivit att köpa content, alltså texter till olika sidor. Dock är det en del jag gillar otroligt mycket men ack så tidskrävande. |
Jag lägger ut väldigt lite eftersom jag just nu inte har brist på tid => Alternativkostnaden blir rätt så låg när jag gör det själv. Just därför är det fördelaktigare för mig att göra mycket själv.
Jag lägger ut en del saker dock: Det gäller bland annat övervakning av domännamn samt kontroll över att mina hemsidor ligger uppe. |
Content creation är hur skönt som helst att slippa göra själv, men för dyrt i Sverige.
|
Jag outsourcar bland annat dagliga inlägg på en stor nyhetssida då jag mer eller mindre måste ha hjälp med skapandet av innehåll då tiden inte räcker till för en person.
|
Content verkar vara något som många väljer att lägga bort på andra. Kan ju spara en hel del tid till annat.
|
Design.
Jag är programmerare, inte designer. Design har blivit mera viktigt när det gäller att skapa webbtjänster de senaste åren. Utan en schysst design har jag svårt att få kunder till mina webbtjänster. Jag har någorlunda koll på grunderna, och kan skapa en half-decent design med hjälp av bootstrap och andra verktyg, men en design som är gjord av någon som verkligen har det estetiska tänket och sinne för detaljer är guld värd för mig. |
Låter klokt cotopaxi. Alltid bra att ha deisgner och programmerare som kan sina grejjer.
|
- Ekonomihantering, bokföring, löneutbetalningar
- Serverdrift - Städning och skötsel - Övervakning av servrar, domännamn etc - Till viss liten del sälj genom att jobba med ett flertal återkommande partners (Gäller för en produktionsbyrå på 10 pers) |
- Bokföring
- Programmering - Design - Hosting - Juridik Ibland även content och marknadsföring. Sen finns det säkert hundra andra saker som vi köper externt, såsom sophantering, logistik och fruktkorg. Som ensamföretagare så gör man precis allting själv. Som småföretagare så outsourcar man det mesta. Och som stort företag så gör man allting själv igen. |
Citat:
Design är helt klart det viktigaste att bli av med för egen del :) Annars skulle varken jag eller kunderna vara särskilt nöjda. |
Citat:
Om underöeverantören gör ett klantigt jobb så är man sälv som företrädare för bolaget ansvarig och kan få sitta i finkan för vad någon annan gjort dåligt! Det är ju helt sjukt egentligen. När det gäller snöskottning av hustak så kan man avtala om att underleverantören tar på sig ansvaret för kvaliten på jobbet, så var det exempelvis när en yngre man i centrala Stockholm fick en 30 Kg istapp i huvudet och dog. Då åtalades inte fastghetsägaren utan entreprenören som tagit på sig ansvaret att hålla hustaket rent från is och snö. Han dömdes också till ett straff (minns inte vad dock). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson