WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Iphones.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056477)

Wiiland 2013-01-19 16:35

Iphones.nu

Jag äger denna domän, och jag undrar, anses den som att vara oseriös jämfört med .se?

Vad skulle jag kunna göra på denna domän tycker ni?

Är detta är bra domän på marknaden annars?

FredrikNas 2013-01-19 22:56

Försöker du göra något med den där så lär apple ta den ifrån dig, eftersom den innehåller trademarkskyddat namn

MRDJ 2013-01-20 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av Wiiland (Inlägg 20459988)
Jag äger denna domän, och jag undrar, anses den som att vara oseriös jämfört med .se?

Vad skulle jag kunna göra på denna domän tycker ni?

Är detta är bra domän på marknaden annars?

Vill inte vara dryg, men läs forumsreglerna för denna avdelning.

Jesper Ribacka 2013-01-20 11:52

Hur är apple med det där egentligen?

Jag menar det finns ju många olika sidor med domän som innehåller ordet Iphone som dom inte verkar bry sig om?

www 2013-01-20 12:02

Det var jag som droppade den :) Du lär ju kolla med Apple innan du gör ngt med den :)

Wiiland 2013-01-20 12:02

Varför skulle dom göra det? Det finns ju liksom iphonelagning.se osv och det har ej här något med dom?

Jesper Ribacka 2013-01-20 14:30

Jag kan ta fram flera exempel på butiker/informationssidor som finns idag som innehåller Iphone eller Apple i sin domän. Jag tror själv att apple inte bryr sig men någon kanske har ett exempel där dom har stängt/tagit en domän?

Själv har jag apple-tv.se som jag inte har gjort något med än men tänkte skriva om deras tv.

Wiiland 2013-01-20 15:41

Men det måste vara ok att starta en Wordpress blogg och skriva lite texter om det måste ju gå?

DavidEW 2013-01-20 17:50

Jag tror att oftast är det ok OM man inte missbrukar deras varumärket, eller gör något som skadar varumärket.

Jesper Ribacka 2013-01-20 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av Wiiland (Inlägg 20460108)
Men det måste vara ok att starta en Wordpress blogg och skriva lite texter om det måste ju gå?

Ja det är nog okej. Skriv inget dåligt om apple och bygg inte någon webshop eller liknande så det inte svider om du måste stänga den sen.

Wiiland 2013-01-20 20:16

Tror ni att den skulle kunna bli värd något?

DavidEW 2013-01-20 22:00

Som enbart ett domännamn tror jag inte.

FredrikNas 2013-01-20 22:23

m.macnn.com/articles/12/06/07/company.still.has.13.pending.cases/

m.insidecounsel.com/2011/11/04/apple-files-complaint-with-wipo-over-cybersquatter

thenextweb.com/apple/2011/10/21/apple-wins-appleipods-com-macbookpros-com-in-wipo-domain-name-dispute/

Bara ett par exempel, apple lär inte tycka att din domän är ok, sen att dom inte har gjort något åt andra aktörer här i norden är ju ingen garanti för att dom inte börjar redan imorn.

FredrikNas 2013-01-20 22:27

Dessutom, om du tjänar pengar genom att sälja 3:e part saker, eller lägger ut reklam/affiliate så är det inte säkert att dom nöjer sig med att bara ta domänen heller!

tartareandesire 2013-01-20 22:46

Instämmer med de flesta andra. Att ta risken att försöka rida på andras varumärken utan en överenskommelse är en mycket dålig idé, inte minst för att det får en att framstå som ganska oseriös. Det sänker domänens värde rejält. Jag skulle själv vilja ha betalt för att ta över den.

Jesper Ribacka 2013-01-21 09:47

Håller också med vad ni säger.

Jag förstår varför Apple tog dom domänerna du listade. Aplestore.com är för likt Applestore.com, dom andra 7 domänerna var ordet Iphone med men dock innehöll domänen/sidan porr och det kan skada varumärket.

Men hur är det med Iphonebutiken.se, Iphone.se, macdekaler.se?
Ingen av dom domänerna/sidorna skadar apples varumärke tycker jag.

FredrikNas 2013-01-21 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av 456Rainman (Inlägg 20460167)
Håller också med vad ni säger.

Jag förstår varför Apple tog dom domänerna du listade. Aplestore.com är för likt Applestore.com, dom andra 7 domänerna var ordet Iphone med men dock innehöll domänen/sidan porr och det kan skada varumärket.

Men hur är det med Iphonebutiken.se, Iphone.se, macdekaler.se?
Ingen av dom domänerna/sidorna skadar apples varumärke tycker jag.

Det är ju dock upp till apple att bestämma vad som skadar deras varumärke. Tex så kan dom tycka att designen på sidan inte lever upp till deras standard, eller att det skrivna spåket, eller meningen med texten inte reflekterar apples filosofi såna saker som för oss är bagateller är egentligen tillräcklig grund för att dom ska ta den.

Grunden till att dom inte har tagit dom är sannolikt för att .SE i det stora hela är en väldigt liten TLD, och juristerna har säkerligen fingrarna fulla med att bekämpa Samsung och andra drakar ;) Men dagen kommer nog.

Sen exemplet: iphonebutiken.se, jag gillar verkligen den här butiken, för dom gör det väldigt bra, men hade jag jobbat för apple så hade jag verkligen reagerat över att dom säljer 3:e parts produkter, d.vs direkte konkurrans för Apple, under en domän som innehåller deras kanske absolut största trademark.

Jag skulle inte alls bli förvånad om apple en vacker dag anlitar ett gäng jurister i Sverige som driver igenom en hel hög med ATF:er och roffar åt sig "sina" domäner.

lunarmys 2013-01-21 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20460168)
jag gillar verkligen den här butiken, för dom gör det väldigt bra, men hade jag jobbat för apple så hade jag verkligen reagerat över att dom säljer 3:e parts produkter, d.vs direkte konkurrans för Apple, under en domän som innehåller deras kanske absolut största trademark.

Tack!

Även Apple själva säljer tredjepartsprodukter, så ser inte riktigt varför det skulle vara negativt för dem? Eller tänker du på Smart Cover-liknande produkter och sådana?

FredrikNas 2013-01-21 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20460169)
Tack!

Även Apple själva säljer tredjepartsprodukter, så ser inte riktigt varför det skulle vara negativt för dem? Eller tänker du på Smart Cover-liknande produkter och sådana?

Jag tänker mer att Apple bestämmer själva vilka 3:e parts produkter som håller måttet för att säljas i butiken, när en okänd firma tar beslutet så kan det potentiellt sticka i ögonen för apple.

Igen, jag gillar verkligen er butik och har följt den under lång tid, men är ingen fan av trademark infringement, dessutom är det ju enormt risky, vad händer med er butik om apple tar domänen i morgon? Vid en ATF så får ni ju ingen tid till en 301:a eller någonting?

lunarmys 2013-01-21 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20460171)
Jag tänker mer att Apple bestämmer själva vilka 3:e parts produkter som håller måttet för att säljas i butiken, när en okänd firma tar beslutet så kan det potentiellt sticka i ögonen för apple.

Igen, jag gillar verkligen er butik och har följt den under lång tid, men är ingen fan av trademark infringement, dessutom är det ju enormt risky, vad händer med er butik om apple tar domänen i morgon? Vid en ATF så får ni ju ingen tid till en 301:a eller någonting?

Jajo, så kan man se det.

Det här med ATF och just iPhonebutiken har diskuterats i otaliga trådar, så vi behöver inte gå in på det här igen kanske :)

FredrikNas 2013-01-21 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20460172)
Jajo, så kan man se det.

Det här med ATF och just iPhonebutiken har diskuterats i otaliga trådar, så vi behöver inte gå in på det här igen kanske :)

Helt ok för min del, jag önskar er verkligen all lycka till framöver, det är verkligen kul att se folk som klarar att etablera framgångsrika butiker i svåra branscher!

MusikMixen 2013-01-21 12:03

Personligen tycker jag Apple är riktiga avskum. Om de nu vill förhindra allt så får de väl göra som alla andra som vill skydda, köpa upp domänerna helt enkelt. De glider på alla andras bekostnad.

Men eftersom du redan har köpt domänen så kan du lika bra sätta upp en webbshop med affiliate och "sälja" äpplets produkter. Telenor och Tele2 har väl annons ute? Borde säkert fungera och länka vidare.

FredrikNas 2013-01-21 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20460189)
Personligen tycker jag Apple är riktiga avskum. Om de nu vill förhindra allt så får de väl göra som alla andra som vill skydda, köpa upp domänerna helt enkelt. De glider på alla andras bekostnad.

Men är du seriös? Menar du att alla stora företag som har många produkter ska behöva registrera alla sina produkter under var .tld, speciellt nu med ICANN och nya TLD:er på väg? För att inte nämna type-o domäner i tillägg. Det är väl så väldigt mycket enklare om folk låter bli att snylta på varumärken istället, alternativt faktiskt frågar om lov före man gör något med ett varumärke man inte har rätt till?

Och om man inte hinner med att regga alla domäner, inte minst hinner ta dom först när nya TLD:er kommer så får man skylla sig själv?

MusikMixen 2013-01-21 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20460190)
Men är du seriös? Menar du att alla stora företag som har många produkter ska behöva registrera alla sina produkter under var .tld, speciellt nu med ICANN och nya TLD:er på väg? För att inte nämna type-o domäner i tillägg. Det är väl så väldigt mycket enklare om folk låter bli att snylta på varumärken istället, alternativt faktiskt frågar om lov före man gör något med ett varumärke man inte har rätt till?

Och om man inte hinner med att regga alla domäner, inte minst hinner ta dom först när nya TLD:er kommer så får man skylla sig själv?

Jag är fullt seriös!
Hur svårt är det att regga domäner? De flesta har bulkregistreing vilket tar några minuter. Jag ser inget fel i att använda andras märke så länge man håller sig inom gränserna. Att starta en affiliate butik och länka apples produkter ser jag absolut inget fel med.

FredrikNas 2013-01-21 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20460193)
Jag är fullt seriös!
Hur svårt är det att regga domäner? De flesta har bulkregistreing vilket tar några minuter. Jag ser inget fel i att använda andras märke så länge man håller sig inom gränserna. Att starta en affiliate butik och länka apples produkter ser jag absolut inget fel med.

Om du inte förstår varför man inte ska snylta på andras varumärken så har jag inte så mycket att tillföra...

MusikMixen 2013-01-21 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20460197)
Om du inte förstår varför man inte ska snylta på andras varumärken så har jag inte så mycket att tillföra...

Jag tycker inte det räknas som snylta där man säljer/rekommenderar deras egna produkter. Tvärtom borde det vara bättre för lilla äpplet!

MRDJ 2013-01-21 13:16

Stora bolag använder patentbyråer som scannar alla domäner på internet och såklart finns det en och annan som "slinker emellan".
Just med apple så är det så stor mängd domäner som registreras vilket gör att dom inte hittar alla domäner. vilket kan förklara att det finns många aktiva domäner som innehåller t.ex iphone. Det bertyder såklart inte att Apple tycker att det är OK.

Det finns olika klass på varumärkesskyddd och apple ligger högst upp. Jag hade inte valt att bråka med dom. Det blir dessutom svårt att hävda att man inte känner till varumärket när man registrerade domänen, vilket är högst relevant.

Wiiland 2013-01-21 15:17

Så ni tycker att jag borde ta bort domänen eller? Vore det bäst tro?

MRDJ 2013-01-21 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av Wiiland (Inlägg 20460206)
Så ni tycker att jag borde ta bort domänen eller? Vore det bäst tro?

mycket handlar om vad du har för planer med den, parkerar ni den är det nog "safe". jag hade inte valt att utveckla en site som är relaterad till apple. men det är mitt val. :)

tartareandesire 2013-01-22 21:28

Google vann nyligen en tvist om domänen GooglePlacesUK.com. Vet inte om Apple är lika noga med att bevaka sitt varumärke. Google får ju liksom all information på köpet i sin verksamhet :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson