WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero klantar sej duktig. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056459)

klein 2013-01-18 15:28

Binero klantar sej duktig.
 
Binero lyckades FUCKA 4 år SEO arbete med en affärkritisk domän. Så ett tips till alla, håll ögonen öppna helt plöstligt kan man de ha haft sönder något viktigt för dej.

Tack för de televerket.

Ara 2013-01-18 15:49

bra inlägg, kanske berätta vad dom har gjort?

tartareandesire 2013-01-18 15:53

Det där var ett riktigt nybörjarinlägg. Du får nog förklara lite närmare vad som hänt? :)

nosnaj 2013-01-18 15:55

Binero har väl inte alltför mycket att göra min din SEO?

Skulle vara vissa mindre detaljer som påverkar sidladdning isf...men ditt språk tyder på att det är mycket större.

Det är inte PEBKAC?

jayzee 2013-01-18 16:31

Worst thread start.... ever!

Saknas en hel del info där...

klein 2013-01-18 16:53

Jo, det har det. Det är så att Binero bestämde sej för tvångs flytta folk från gamla plattform till ny plattform, och då blev något fel i "DNS:en" så Binero pekade domänen emot deras egen domän och tyckte att den var avstängd, vilket resulterade i att top placering på vissa sökord sa Puff och så var det borta.

Det har verka inte har några larm funktioner eller någonting som talar när något blir knas, utan man blir tvångdeporterad och sedan får kunden ta eventuella smällar i form tapp hos google.

Nu är skadan i DNS efter 2 timmars vänta i telefonkö hos binero åtgärdad, dvs allt pekar rätt ingen, så vi får se om 1-2 veckor om domänen få tillbaka sin forna placering eller om binero har lyckas förstöra den med sin inkompetens.

Men det som gör mig förbannad, är att ingen varning eller någon form av kommunikation med mig som kund., utan man har på binero pekar bara om domänen på eget bevåg till sej själv,.

Om det var skit bakom styret skulle jag inte skriva inlägg om detta. Jag har bara lärt mig en sak, att äga så infrastruktur som möjligt, blir något trasigt då är de åtminstone mitt fel.

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20459884)
Binero har väl inte alltför mycket att göra min din SEO?

Skulle vara vissa mindre detaljer som påverkar sidladdning isf...men ditt språk tyder på att det är mycket större.

Det är inte PEBKAC?


AndreasBylund 2013-01-18 17:58

Kanske dags att investera i något övervakningstjänst som håller koll på om något händer din affärskritiska domän?

tartareandesire 2013-01-18 18:26

Det har sagts hundra gånger tidigare på det här forumet men det måste säkerligen säges hundra gånger ytterligare: se till att övervaka viktiga domäner och webbplatser! Är det en affärskritisk domän så är det en självklarhet att man också behandlar den på det viset. I det här fallet har du klantat dig minst lika mycket som Binero. Jag har också svårt att tro att de inte meddelat dig om flytten till det nya systemet? Samtliga kunder har meddelats i god tid innan migrering.

Med det sagt, handlar det bara om några veckor så kommer Google sannolikt att omvärdera din domän igen när den återställts med korrekt innehåll.

klein 2013-01-18 18:50

Jag anser inte att jag har klanta mej, eftersom jag har överlåtit ansvaret till binero att sköta min domän, då anser jag att det skall vara så skickliga i sitt yrkesutövande att de klara av att göra den här riskbedömningen, att går något fel och hur det skall fånga upp felet och åtgärda det, inte bara peka om de till sin egna webbplats och tycka att de ligger på mitt ansvar att kommunicera med dem att något är fel.

Men du har delvis rätt , inser att de bättre att ha grejerna på egen server än att lägga de hos ett webbhotell som ändå gör allt fel, går något fel så är verkligen mitt fel.

Det har meddelat mej om en flytt , men inte att de skulle ha sönder min DNS och därav förstöra en google placering. Det har tydligen klarat av fånga upp felet så mycket att det kan peka om domänen till sin egna webbplats.

Men vi få se, kanske är som du säger att jag få tillbaka min placering efter någon vecka. Men det är riktigt klantigt gjort av binero, att inte fånga upp felen som blir , det har klantat sej med andra kunder där jag sköter kommunikationen med binero, så mitt case är inte något undantag att deras flytt mellan olika plattformar är ett stort stolpskott.


Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20459909)
Det har sagts hundra gånger tidigare på det här forumet men det måste säkerligen säges hundra gånger ytterligare: se till att övervaka viktiga domäner och webbplatser! Är det en affärskritisk domän så är det en självklarhet att man också behandlar den på det viset. I det här fallet har du klantat dig minst lika mycket som Binero. Jag har också svårt att tro att de inte meddelat dig om flytten till det nya systemet? Samtliga kunder har meddelats i god tid innan migrering.

Med det sagt, handlar det bara om några veckor så kommer Google sannolikt att omvärdera din domän igen när den återställts med korrekt innehåll.


klein 2013-01-18 18:50

Jag skall skriva lite egna script som sköter det där..

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasBylund (Inlägg 20459907)
Kanske dags att investera i något övervakningstjänst som håller koll på om något händer din affärskritiska domän?


tartareandesire 2013-01-18 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20459913)
Jag skall skriva lite egna script som sköter det där..

Det rekommenderas varmt, jag har kört det i flera år och det har fungerat utmärkt. Alla företag drivs av människor och människor kommer alltid att göra misstag, det är något man måste räkna med.

hnn 2013-01-19 00:37

Klein: Du ska väl inte komma och gnälla över något när du och A. inte direkt har det bästa ryktet ?

http://www.wn.se/t33977.html

jonssondesign 2013-01-19 03:24

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20459939)
Klein: Du ska väl inte komma och gnälla över något när du och A. inte direkt har det bästa ryktet ?

http://www.wn.se/t33977.html

Vad har det med saken att göra? Alla har vi rätt att klaga på saker som inte står rätt till oavsett om man själv inte alltid är så hyffsad.

klein 2013-01-19 03:36

Där kom det gamla proinet skit upp till ytan. Det är väl en stor skillnad, då proinet blev utsatt för sabotage av fd inhyrda tekniker, och vi hade inte 100% koll plattformen då vi tog över, vi fick ärva en dålig konfiguration plus en massa misstag som gjordes.

Varför skall jag inte ha rätt att "gnälla" för om de orsaka skada för, du gnällde på "proinet" för den skada som proinet orsakade dej 2008, då var proinet ett fåmans bolag med begränsade resurser, medan Binero omsatte 34 Miljoner 2012.

Här handlar det dessutom om en planerad flytt mellan 2 Plattformar, som har pågått under en längre tid hos binero, inte ett sabotage som händer kl 03.00 på natten.

I mina ögon är de 2 typer av händelse ..

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20459939)
Klein: Du ska väl inte komma och gnälla över något när du och A. inte direkt har det bästa ryktet ?

http://www.wn.se/t33977.html


tartareandesire 2013-01-19 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20459943)
Där kom det gamla proinet skit upp till ytan. Det är väl en stor skillnad, då proinet blev utsatt för sabotage av fd inhyrda tekniker, och vi hade inte 100% koll plattformen då vi tog över, vi fick ärva en dålig konfiguration plus en massa misstag som gjordes.

Varför skall jag inte ha rätt att "gnälla" för om de orsaka skada för, du gnällde på "proinet" för den skada som proinet orsakade dej 2008, då var proinet ett fåmans bolag med begränsade resurser, medan Binero omsatte 34 Miljoner 2012.

Här handlar det dessutom om en planerad flytt mellan 2 Plattformar, som har pågått under en längre tid hos binero, inte ett sabotage som händer kl 03.00 på natten.

I mina ögon är de 2 typer av händelse ..

Visst är det inte exakt samma händelser men du säger ju själv att ni begick en massa misstag. Det sker misstag i alla verksamheter men de blir lätt mer ödesdigra i ett litet bolag. Saken är den att man måste fortfarande vara beredd att hantera de misstag som begås. Där misslyckades du den gången, där misslyckades både du och Binero här.

Det finns dock en väsentlig skillnad men det är inte den du ser. Skillnaden är den att för dig handlade det i bägge fallen om affärskritiska misstag, det gör det säkerligen inte för Binero den här gången.

Jag menar inte alls att Binero inte gjort något fel men det var ett misstag som du med lätthet hade kunnat avhjälpt genom mycket enkla åtgärder. Binero har definitivt klantat sig de också.

Många misstag är ett utmärkt tillfälle att lära sig något :) Förhoppningsvis har både Binero och du gjort det.

klein 2013-01-19 11:31

Det är väl ändå skillnad på misstag under stark "stress" och misstag under en kontrollerad process, där man kan kontrollera minsta detalj och där man kan prov skjuta script och sådan innan man trycker på knappen.

Men det största misstaget som gjordes i proinet fallet, var just att vi inte kommunicerade med kunderna, vi hade inte grävt ner oss rätt i terrängen och vi hade inte rätta verktygen att kommunicera med kunderna, då blev de operation Market garden av de hela.

Jag vet inte om jag personligen misslyckade i proinet fallet, men jag lärde mej en del, en av sakerna är att man kan inte göra allt här i livet "just for fun", men måste skaffa underrättelse information också, så man gör rätt beslut.

Jag lämnade webbhotell bussinsesen 2010, så jag har inga konkurrent intresse av att sprätta skit på Binero, tycker de bara var så otroligt klantig av en sån stor aktör att inte kunna förutse att "domäner" kan hamna utanför, och då bör man fånga upp dem för att minimera skadan för kunderna och inte peka om dem till egen domän, för att kunden själv skall upptäcka problemet.

Men skit samma, du har rätt i att man bör övervaka sina domäner, jag har hittar en bok om curl från en svensk författare på Engelska , även jag inte tycker att man skall övervaka sina egna domäner, så får man gillar läget.

Och det verka som att skadan har börja läcka , så från varit en femma på piss off skalan ( Där 5 är högst ) så jag nu nere på 1 Piss off skalan emot Binero.

End of story

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20459950)
Visst är det inte exakt samma händelser men du säger ju själv att ni begick en massa misstag. Det sker misstag i alla verksamheter men de blir lätt mer ödesdigra i ett litet bolag. Saken är den att man måste fortfarande vara beredd att hantera de misstag som begås. Där misslyckades du den gången, där misslyckades både du och Binero här.

Det finns dock en väsentlig skillnad men det är inte den du ser. Skillnaden är den att för dig handlade det i bägge fallen om affärskritiska misstag, det gör det säkerligen inte för Binero den här gången.

Jag menar inte alls att Binero inte gjort något fel men det var ett misstag som du med lätthet hade kunnat avhjälpt genom mycket enkla åtgärder.

Många misstag är ett utmärkt tillfälle att lära sig något :) Förhoppningsvis har både Binero och du gjort det.


AniVision 2013-01-23 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20459943)
Där kom det gamla proinet skit upp till ytan. Det är väl en stor skillnad, då proinet blev utsatt för sabotage av fd inhyrda tekniker, och vi hade inte 100% koll plattformen då vi tog över, vi fick ärva en dålig konfiguration plus en massa misstag som gjordes.

Varför skall jag inte ha rätt att "gnälla" för om de orsaka skada för, du gnällde på "proinet" för den skada som proinet orsakade dej 2008, då var proinet ett fåmans bolag med begränsade resurser, medan Binero omsatte 34 Miljoner 2012.

Vad spelar det för roll för oss användare hur stort bolaget är. Om ett företag utlovar en viss tjänst förväntar man sig att dom levererar oavsett hur stora dom är. Jag anser att du om någon inte har någon rätt överhuvudtaget att förvänta dig att någon bryr sig om vad du råkar ut för. Jag reklammerade den icke fungerande tjänsten hos O&K när du drev den utan att få den minsta respons eller ersättning vilket innebär att du m.fl. blåste mig på runt 800:-. Så med den utgångspunkten kan man ju undra varför du skriver om dina små skitproblem här... vem bryr sig?

Björn 2013-01-23 15:13

Tips till er som migrerar konto hos Binero. Håll ögonen på att preview-adressen faktiskt är indexerbar tills den är slutmigrerad. Med alla konsekvenser det kan få för seo...

MusikMixen 2013-01-23 15:25

Vad har O&K med binero att göra? Borde inte staff här radera lite och flytta över diskussionen till en egen tråd?

AniVision 2013-01-23 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20460476)
Vad har O&K med binero att göra? Borde inte staff här radera lite och flytta över diskussionen till en egen tråd?

Klein har under sin tid i O&K Webhotell varit med och blåst folk, bl.a. från wn, så det ifrågasattes väl bara varför han sitter och lipar här över "binero e så stygga, buhuuu"...

ZynX 2013-01-25 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av AniVision (Inlägg 20460465)
Vad spelar det för roll för oss användare hur stort bolaget är. Om ett företag utlovar en viss tjänst förväntar man sig att dom levererar oavsett hur stora dom är. Jag anser att du om någon inte har någon rätt överhuvudtaget att förvänta dig att någon bryr sig om vad du råkar ut för. Jag reklammerade den icke fungerande tjänsten hos O&K när du drev den utan att få den minsta respons eller ersättning vilket innebär att du m.fl. blåste mig på runt 800:-. Så med den utgångspunkten kan man ju undra varför du skriver om dina små skitproblem här... vem bryr sig?


Buhuuuhuuu Stackars dig 800 kr.... -.- . Och du tar upp detta efter 5 år.. Att folk ens här orkar ta upp något så orelevant efter 5 år är ju bara löjligt.

Troligen är hans SEO betydligt mycket mera värt en dina 800 kr 5 år senare.

Jag kan inte mer en att hålla med om dina 800 kr "Vem bryr sig?"

För att inte tala om den kassa attityd du använder i den här tråden...

Släpp det!! bara släpp det!! 5 år har passerat!!!

Xamda 2013-01-25 12:28

Kan inte mer än hålla med. Vad har allt som Klein eventuellt varit med om och delaktig i för ett halvt decennium med hans uppenbarligen berättigade klagomål på Binero att göra?

AniVision 2013-01-26 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20460664)
Troligen är hans SEO betydligt mycket mera värt en dina 800 kr 5 år senare.

Tack, nu mådde jag mycket bättre :-D


Ok, då släpper jag väl det för stunden då....

end 2013-01-28 09:42

Klein du kommer få tillbaka din ranking, även om Google snappat upp ompekningen.

Thomas 2013-01-28 17:55

Har varit med som samma på binero. Hade/har en IDN domän redirectad till icke idn. En vacker dag när jag av en skrev in idn-domänen och förväntades komma till icke-idn dök Bineros parkeringssida upp. Försökte på alla sätt fixa det själv genom att radera redirects i deras CP utan framgång. Fick ringa support.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson