![]() |
Talar denna person sanning eller bluffar han?
En kille som jag har på skype blev helt plötsligt ganska så läskig när han helt från ingenstans skrev ut min IP i skypechatten, hur han fick tag i den har jag inte den blekaste om, men det var tydligt att han kunde se den för att han skypade med mig på något sätt.
Efter det så tog han reda på privat information gällande min familj och det gick bara längre och längre. Han är av olika anledningar en person jag känner att jag ska vara försiktig med.. Killen hävdar själv att han "alltid är skyddad" och kör med VPN för att dölja sin IP, men jag kollade upp hans IP-nummer som han använde för att ansluta med till min server igår och det IP-numret är inte vad man förväntar sig från en VPN, typ ett ryskt IP eller liknande, utan är ett svenskt IP från Com hem. Jag tänkte att jag avvaktar och om han loggar in idag så borde hans IP vara ändrat av hans VPN, men samma IP han hade igår har han även idag. Är det jag som inte förstått hur VPN's fungerar eller verkar det inte som killen bluffar och i själva verket visar sin IP i klartext? Jag menar, borde inte VPN visa utländska IP samt även byta IP med jämna mellanrum? Jag har intresse i att veta hans IP om jag skulle behöva anmäla honom, ifall han fortsätter gå åt det här hållet. |
Skype är uppbyggt så det har en direkt kontakt mellan användare 1 och 2, samma som MSN hade/har. Då & då ansluter det till Skypes servrar för att spara ner data.
Han körde väl förmodligen netstat -n i kommandotolken och sollade ut IPadresser till han fick tag i din, som matchade med det länet du bor i. Att sedan ta reda på privat information gällande din familj är ju inte så svårt. Det räcker ju med att han har ditt namn (om inte, så räcker epostadress, skypenamn, användarnamn eller dylikt för att göra en googlesökning och få reda på mer info, tills han har ett namn). När han har namnet kör han exempelvis birthday, för att hitta folk som bor på samma adress som du, för att sedan gå vidare till upplysning för att få ut ett fullt personnummer exempelvis, eller Facebook. Det är förmodligen någon kille som tycker han är jättehäftig. Inget att bry sig om, faktiskt. |
Citat:
Varför borde han få ett utländsk IP bara för att han använder en VPN? http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network Med en VPN skapar du en krypterad anslutning till en annan dator. Använder du en VPN när du surfar ser det ut som du surfar från den datorn du är ansluten till. |
Citat:
Att ta bort personen på Skype löser ingenting när han fortfarande aktivt nyttjar den tjänst jag erbjuder, att stänga av honom därifrån skulle leda till att han ber sina kontakter DDosa min server samt antagligen även sprida mina personliga detaljer som han vet om vilket inte är så trevligt i detta sammanhang när många spelare är sura över att de är avstängda och så vidare. |
All kommunikation som sker peer-peer går i princip alltid att se vilken IP-adress som finns i andra ändan. Troligtvis sitter din dator på en publik IP-adress elelr så har din router stöd för upnp och släpper in hans trafik genom din router fram till din dator. Om hans dator inte kan få kontakt med din dator (peer-peer) så måste man gå genom en central tjänst och där är det upp till den som har tjänsten (i det här fallet skype) att välja om man vill visa IP-adressen på den man kopplat ihop sig med i andra ändan. I stora drag är det så det funkar med den typen av tjänster sen har skype ett väldigt speciellt sätt hur den testar sig fram bland olika metoder att koppla upp sig.
|
Citat:
|
Citat:
|
Du kan PMa mig hans Skype-id så ska jag se vad jag kan göra, på sättet han beter sig tror jag inte han kan speciellt mycket och därmed inte skyddar sig speciellt bra.
|
Sådär. La till honom på Skype för 10 minuter sedan, nu har jag det mesta som behövs. Som jag trodde, en förvirrad kille som försöker hävda sig genom att skriva tomma ord. Du kan ignorera vad han nu säger.
IP: 83.251.144.76 ISP: ComHem Namn: R*bin Fribe*g Stad: Stockholm Födelseår: 1997 Facebook: https://www.facebook.com/Fribergjunior Han gillar att kalla sig själv Martin (som om det ska ge honom något skydd), men verkliga namnet är alltså R*bin. |
Han har ännu inte hunnit fylla 16 år för han dyker inte upp på Upplysning.se, så det är väl en förvirrad 15 åring.
Du kan ringa skatteverkets personregister och fråga om uppgifterna så får du personnummer och hela kittet, sen kan du ta kontakt med hans föräldrar.... Du hajar, om du vill att han ska sluta jäklas med dig.... |
Citat:
http://gyazo.com/2182405ac013e06c144f9055ba9d0b12 Återigen, denna grabben kommer få sig in i fler olyckliga än lyckliga situationer. Jag föreslår att du lägger fram det du vet och ber han att sluta, för sitt eget bästa. |
Wow, om inte annat så var detta en otroligt imponerande research. Tack! En Fråga bara, är du säker att det är killen eller finns det en risk att det är någon oskyldig stackare vars IP killen använder via VPN?
|
Jodå, det är säkert. Lycka till! :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Konfronterade honom nu för att få ett stopp men han skakar bara av sig alla detaljer. Antingen är han inte Robin eller så spelar han bara väldig, väldigt dum.. Sedan så skrev han plötsligt "Oh, det var du som skickade den där Emil?" när jag nämnde Kenneth..
Jag tror fortfarande att din kompetens är högre än hans men man blir verkligen nojjig. På vad baserade du att det är just denna person :O |
Citat:
|
Han fortsätter att dryga sig och skrev nyligen "han vet att han ska vara snäll, för han vet mycket väl vad som händer annars" varpå jag frågade vad som händer, och då svarade han "det får du se:)".
Känns oroväckande då han som tidigare nämnt vet mina personliga uppgifter, och än mer oroväckande då några av de uppgifter han uppgav leder till min farmor och farfar vilka jag fruktar skall få läskiga samtal eller liknande från honom/hans bekantskapskrets om han skulle bli "sur". Han fortsätter neka att han heter Robin och det är svårt för mig att känna någon säkerhet att det stämmer då jag inte alls vet hur ni kom fram till de detaljer ni luskade fram. Han har ju VPN och en IRL vän till han nekar även att han heter Robin.. Jag är jätterädd att något dumt ska hända då han vet mina personliga detaljer. Jag gjorde misstaget att inte fixa whois protection på min domän och det är därför han vet detaljerna. Vad gör jag? Han säger sig ha blivit hämtad hemma av polisen 2 gånger och att de tog hans dator men inte hittade nåt i den.. så inget kan skrämma han. |
Nu är du bara larvig.
Fortsätter han hota dig så polisanmäler du honom, simple as that. Hans IP-adress är 83.251.243.84, du har hans namn och allt du behöver veta. Kanske ett samtal till hans föräldrar före en polisanmälning. Det är en liten kille du har att göra med, lär honom en läxa. |
Citat:
Kan du inte dela med dig av hur du får denna information trots hans VPN? Jag kommer ringa hans pappa. Om det nu är rätt person. Larvig kanske jag är men han är i så fall en bra skådespelare också. |
Vad för IP har du? Nej, det var IPn jag tog från honom förut när jag pratade med honom.
Jag "testade" även honom om hur okunnig han va. Jag skrev: "Här har du mitt IP, 83.251.243.84" (Hans IP) Varav han svarade "Vet, har redan kollat upp det." Bad honom ännu en gång att se om de matchade, och det sa han att de gjorde. Med andra ord, killen hittar på det mesta. Antingen går du via polisen/föräldrar eller så betalar du någon som sitter på ett stort botnet ( :rolleyes: ) som nukar hans nät tills han ger sig, smaka på sin egen medicin, fastän hans är påhittad. |
Okej men om du kollar längre bak i tråden så angav du en annan ip vilket är samma jag får upp, undviker att skriva den om han skulle få för sig att söka efter sitt ip och hitta denna tråden.
En sak jag vet är att han inte är helt dum i alla fall. Han snackar mycket skit men det är det som är grejen med honom. På något sätt fick han en moderators ip utan att de ens skypat och denna moderator som för övrigt är vuxen säger sig ha något liknande VPN. Och han undrar hur det gick till. Hur kunde du få ut personuppgifter via hans IP? Jag ska som sagt vidta åtgärder men mer kunskap och kött på benen skadar aldrig. |
Varför pratar du ens med honom? Skit i att svara honom istället. Skulle något hända mot dina sidor så har han gjort skit för sig själv.
|
Sluta oroa dig och polisanmäl honom, för olaga hot och kräv omedelbart ingripande från polisen. Kanskemtadet tag i detta och ringer upp honom,kanske de pratar med hans föräldrar och kanske lackar föräldrarna ur på honom och ger honomen varning, men en sån minderårig snubbe som hotar kan lätt bli en stor person som hotar så det är viktigt att stämma i bäcken medan man kan. Hot ska ALDRIG accepteras.
|
Anledningen till att jag inte agerat är ju för att jag inte har varit säker på att det är rätt person. Denna gång så verkar det som att jag hade tur som tvivlade lite då jag fått upp riktiga bra information om personen i fråga, men den stämmer inte överens med den information jag fick här WN.
Det handlar om ett facebook-konto som till 100% ägs av denna person. I början trodde jag att han använde ett fejkat efternamn men då han angett en skola och till synes har konversationer med vad som ser ut att vara hans klasskompisar från verkligheten så känns det som att jag är på rätt väg. Jag börjar tro att han helt enkelt har drygat sig mot mig men egentligen inte är så anonym i övrigt som han vill påstå själv. Dessvärre så finns han inte på hitta.se eller eniro.se och den enda person jag hittar med hans efternamn i den stad han tycks bo i har ett väldigt långt och främmande klingande namn. http://www.facebook.com/ZzZBYTUTZzZ Byt ut "BYTUT" mot Martin (med stort M) så kommer ni till hans facebookprofil. Som man kan se genom att kolla lite på tidslinjen så är det killen jag syftar på, frågan är bara om det är hans riktiga namn eller om han fejkat efternamnet, som sagt. Har nästan allting jag behöver för att gå vidare. Och ni som tycker "men polisanmäl honom bara", det ska jag göra också men som ni kanske förstår så blev jag lite fundersam nu när jag fick två helt olika namn att fundera över. Vill se till att jag har rätt person innan jag gör någon anmälan. |
Okej, då har jag skaffat mig lite mer kött på benen. Personen i fråga verkar heta
xxx Ma*uch Han kommer inte komma upp på ratsit osv då han är för ung. Jag sökte igenom hans vänner efter efternamnet Gha*emi. Får fram Mikaela, som har 5 vänner. 4 av dessa heter Löf i efternamn, och så har hon "Martin". Verkar som hon bara har lagt till familj. Kollar igenom "Martins" vänlista, givetvis har han alla dessa Löf. Kika vidare på deras profilen och "Martin" var bland de första majoriteten av dessa lade till. Konfrontera honom och kalla honom Makuch eller något sånt. Verkar som hans föräldrar skiljdes, och barnen heter nu Löf Ma*uch. Mamman Lena och pappan Artur. Är inte 100% men ser troligt ut. Kommer inte helt ihåg hur jag fick namnet R*bin Fr*berg men jag var ganska säker då också. Kanske också var ett fejknamn han gick under. |
Jag tycker ni börjar vara på lite djupt vatten nu, ni sitter och spekulerar i olika personer som ni sedan lägger ut på ett publikt forum utan att vara säkra på vem det är.
OM du nu har problem med denna person så anmäler du det till den Isp som har ipnr och fyller på detta med en polisanmälan. Att sitta och leka amatördeckare kan kosta dig mer än det ger i utdelning. Det kan lika gärna vara ngn som utnyttjar ett öppet Wifinät hos sin granne eller liknande. |
Tror vi stänger denna tråd nu, bättre att lösa detaljer via PM.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson