WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Jobba på distans negativitet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056427)

sbgm 2013-01-16 22:09

Jobba på distans negativitet

Varför är alla arbetsgivare så negativt inställda till att deras anställda (programmerare) jobbar på distans?

Känns jäkligt 1980 att sitta på ett kontor, det finns ingen anledning till att programmerare ska behöva sitta på ett kontor i Sverige med 10 minus utanför fönstret när all teknologi finns för att jobba på distans till exakt samma resultat som det ger att sitta på ett kontor. Personligen tror jag att minst 50% av alla svenska utvecklare kommer att utvandra till varmare länder inom 10 år

CSC 2013-01-16 22:16

Håller med dig helt, tror även att många skulle må mycket bättre utav att knacka hemma.
Men det har väll med nån form kontroll att göra kan jag tänka mig?

digiArt 2013-01-16 22:29

Det är tudelat. Om projektdirektiv är tydligt och vad som ska utföras under en period av utveckling ser jag (som arbetsgivare) inget bekymmer med att utvecklare (eller andra konsulter för den delen) arbetar hemifrån.

Däremot kan det i vissa verksamheter ställas krav på medarbetare att de behöver finnas på plats viss tid eller heltid eftersom mycket av det som ska levereras kräver kontakt medarbetare emellan. Detta genom att bara finnas lätt tillgänglig för frågor (där messengertjänster inte är tillräckliga) eller helt enkelt genom längre projektmöten där lösningar diskuteras på djupet. Videolänk kanske vissa säger, men det är inte funktionellt i alla lägen (men vissa).

Kan vi vända på frågan, vad är det som gör det viktigt att sitta i hemmet?

Clarence 2013-01-16 22:37

Jag har arbetat på distans större delen av runt 10 år nu. Jag har hittat en hel del både nackdelar och fördelar, som också har upplevts olika starkt under olika perioder och förutsättningar. Med största sannolikhet är de också väldigt varierande från person till person.

Fördelar
- Du kan alltid skapa lugn omkring dig, eller liv och rörelse om det är vad du behöver.
- Du kan välja var du vill bo.
- Du kan lättare anpassa arbetstider lite grann iallafall.
- Du har bekvämligheten såsom du vill ha den. Eget kontor, hemmakontor, i soffan, på ett kafe.
- Du blir inte lika lätt störd.

Nackdelar
- Det är något svårare med samarbeten. Chattar är bra för vissa saker, telefonkonferenser fungerar alldeles utmärkt för mycket, men du kan aldrig komma ifrån att face to face ofta är det bättre alternativet.
- Det kan vara svårare att få den sociala kontakten, vid kaffeautomaten eller vid en liten paus för att komma igång igen. Själv arbetar jag mest i ett delat kontorslandskap nu för tiden.
- Gör man saker som tar tid utan synliga resultat och uppdragsgivaren saknar tekniska kompetensen att inse det så krävs mycket mer tillit. Ingen ser dig sitta och nöta på det. Detta upplevs också av de flesta som jobbar på distans oavsett om det finns någon misstro alls hos uppdragsgivaren.
- Det kan vara svårt att få rätt "gå till jobbet"/"vara ledig" uppdelning av dygnet vilket gör att man inte kopplar av lika lätt. Om uppdragsgivaren kräver någon tillgänglighet utanför arbetstid förstärks det snabbare. Det kan också göra att man får svårare att hitta koncentrationen och motivationen för arbetet. Speciellt när man har privata laster att dras med tror jag denna faktor är väldigt farlig.

Personligen tror jag inte att det kommer ske någon större migration till att arbeta på distans, möjligtvis en liten ökning. Större andel bland entrepenörer och frilansare dock.

Däremot så tror jag att vissa av problemen med kommunikationen kommer dyka upp på många fler arbetsplatser i och med att man kommer arbeta mer med outsourcing och geografiskt utspridda team. Ledning och core hemma, resten i ett låglöneland med någon eller några utflyttade dit. Men kommunikationsproblem löser man genom andra kommunikationsmönster - det är inte direkt rocket science.

Björn 2013-01-16 23:00

Största fördelen: Tidsaspekten. Med 40 min resväg enkel resa, dörr till dörr, vilket är vanligt blir det 26h i månaden i tidsbesparing. Kör man 30 min lunch på det så är det ännu mer (bränner sällan 1h på lunch hemma), och då räknar jag inte in energibesparingen hos individen. Kostnaden för resande minskar även.

Största nackdelarna: Sociala delen, den personliga utvecklingen och missade möjligheter (tex att visa framfötterna).

Finns många fler saker. Detta är dock de saker jag upplever är svåra att ändra på/kompensera för med rutiner/rutin och god vilja.

tartareandesire 2013-01-16 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20459721)
Varför är alla arbetsgivare så negativt inställda till att deras anställda (programmerare) jobbar på distans?

Känns jäkligt 1980 att sitta på ett kontor, det finns ingen anledning till att programmerare ska behöva sitta på ett kontor i Sverige med 10 minus utanför fönstret när all teknologi finns för att jobba på distans till exakt samma resultat som det ger att sitta på ett kontor. Personligen tror jag att minst 50% av alla svenska utvecklare kommer att utvandra till varmare länder inom 10 år

Det är betydligt fler som arbetar på distans idag än vad det var för 5-10 år sedan men jag tror också du är helt fel ute om du tror att svenska utvecklare kommer emigrera i den omfattningen. En av de främsta anledningarna till varför man vill ha personal på plats är att man kan bygga ett riktigt team. Den sociala biten och samarbetet är ofta väldigt viktigt för att få ett företag att fungera bra. De flesta människor mår heller inte bra i längden av att arbeta själva men det är naturligtvis också olika från individ till individ.

Jag har inget emot varken distansarbete eller arbete på plats men det kräver onekligen lite mer av bägge parter för att få distansarbete att fungera lika bra. Återigen så är det olika från person till person.

Johan_W 2013-01-16 23:57

Personligen tror jag att båda parter tjänar på flexibilitet. När man jobbar på kontoret brukar det vanligtvis bli så att man jobbar sina 8 timmar sen går man hem då familjen oftast äter vid samma tid varje dag osv, däremot när man jobbar hemifrån blir det ofta att det kan bli 9-10 timmar istället innan dagen är slut bara för att man inte vill stänga ned innan man har löst det man håller på med.

Men det här gäller nog även utanför jobbet. Ett leende ger ett leende tilbaka, ett skratt ger ett skratt, flexiblitet ger flexiblitet. Likaväl som att man blir butter av en butter människa, tappar humöret när omgivningen är på dåligt humör, man vill inte vara flexibel när man inte får flexibilitet tillbaka osv.

MRDJ 2013-01-17 00:33

Jag tror inte det är bra att sitta hemma dygnet runt, man behöver komma till jobbet, diskutera problemlösning med sina kolegor, och snacka privata saker på lunchen.

Jag brukar köra några dagar i månaden hemma, oftast i kombination med att det är mycket att göra så man kan "grotta ner sig", men aldrig mer än 1 dag.

En annan grej som jag tror spelar lite roll är att det skall "se fullt ut" när det kommer kunder. Tror nästan det är en viktigare grej än att chefen skall ha koll på en.

DanielN 2013-01-17 03:14

på tal om att jobba på distans. har ni läst den här?
http://thenextweb.com/shareables/201...ch-cat-videos/

gregoff 2013-01-17 07:50

På en tidigare arbetsplats jag hade uppmanade man till att arbeta hemma. Om man var i ett pressat projekt så hade vi något som kallades "fokusdagar". På fokusdagar så sattes det lappar upp på dörren (till det delade kontoret) att man hade just fokusdag, vilket betydde att man inte gick in i rummet och frågade/störde om det inte var absolut nödvändigt.

På just fokusdagar var det mer än välkommet att jobba "bortifrån" just för att det var enklare att skärma av. Just vid utveckling av olika slag skulle jag för egen del vilja påstå att jobba en timme hemma är som att jobba tre timmar på kontoret i effektivt arbete.

tartareandesire 2013-01-17 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20459735)
Personligen tror jag att båda parter tjänar på flexibilitet. När man jobbar på kontoret brukar det vanligtvis bli så att man jobbar sina 8 timmar sen går man hem då familjen oftast äter vid samma tid varje dag osv, däremot när man jobbar hemifrån blir det ofta att det kan bli 9-10 timmar istället innan dagen är slut bara för att man inte vill stänga ned innan man har löst det man håller på med.

Fast det är väl knappast positivt för en anställd om han istället för att spara in restid nu jobbar 1-2 timmar extra? :) Visst om man tillåter övertid men annars vill också arbetsgivaren veta hur lång tid saker och ting tar "på riktigt". Att röra på sig lite på väg till och från jobb, från och till lunch osv. är också hälsosamt. Blir nog lätt mer stillasittande hemma för många.

Här är ett alternativ också:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/de-bor-pa-arbetsplatsen

Passar nog inte alla men en kul grej :)

zebra 2013-01-17 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20459747)

Gud vad trevligt det såg ut.

Själv så jobbade jag väldigt ostrukturerat då jag satt hemma. Kunde lätt hända att jag slängde igång en serie, film etc. Ett annat problem var att det blev mycket nattjobb. Det jag "struntade" i på dagen fick jag ta i tur med på natten. Vilket resulterade i dålig dygnsrytm.

Handlar väl i slutändan om hur pass disciplinerad man är som individ också. Vissa klarar det, andra inte.

För ca ett halvår sedan så skaffade jag mitt första kontor. Här jobbar jag nu 08-17 och jag har inte sett ett enda serieavsnitt här sen den dag jag fick kontorsnyckeln i handen.

ADRTCK 2013-01-17 13:09

Själv är jag lite kluven. I korthet tycker jag väl att kontor ökar disciplinen på kreativitetens bekostnad. Vet man att man ska vara på kontoret mellan 0900-1730 så är man där, man gör sitt, jobbar på...

Men om man har en dålig dag, dålig morgon eller dålig eftermiddag så går den tiden till spillo och that's it. Om man däremot jobbar hemifrån och känner att fan, det här går inte, inte just nu, då kan man läsa en bok och ta en promenad, och sedan känner man helt plötsligt att man kommit på lösningen och då jävlar jobbar man, oavsett om klockan är 13 eller 23...

Adestro 2013-01-17 13:39

Jag tror det handlar mycket om vilken typ av arbetsplats det är. Om man sitter som ensam utvecklare på ett mindre företag kan det vara svårt för de övriga att förstå vilket fokus om behövs. I deras ögon sitter man och skriver på ett Word-dokument och har all möjlighet i världen att prata om helgens aktiviteter. I det läget kan 1-3 dagar i veckan på distans fungera bra, så länge man har planering och uppföljning varje vecka.

Om man däremot har medarbetare som själva är programmerare eller någorlunda IT-anknutna ser jag ingen anledning att jobba hemma regelbundet, annat än av praktiska skäl (sjukdom, resväg, etc.).

Det är också skönt att skilja på arbetsplats och hem, även om man är företagare och jobbar på kvällarna.

pelmered 2013-01-17 19:25

De flesta aspekter av detta har redan tagits upp här i tråden och jag håller med om det mesta.

I slutändan handlar det nästan bara om disciplin och att kunna motivera sig om man jobbar på distans. När man är hemma finns det väldigt många distraktionsmoment och väldigt mycket som lockar mer än att jobba och som dessutom är väldigt nära till hands. Sitter man i soffan och jobbar är det t.ex. väldigt lätt att TV:n åker på och själ en del av ens koncentration. Man måste nästan ha ett eget rum som är ens arbetsplats så att man kan dela av det ifrån resten av hemmet så att man kan koncentrera sig och slippa alla distraktioner.
Jag tror att de allra flesta skulle ha väldigt svårt med att klara så mycket frihet under längre perioder. Man behöver nog vara väldigt motiverad och driven som person och tycka att det man gör är roligt för att det ska fungera.
Jag tror det är en minoritet som skulle klara av det, men de som klarar av det och som är lättstörda skulle nog kunna bli väldigt mycket mer produktiva jämfört med att sitta i ett öppet kontorslandskap.
Kommunikationen blir ju mycket sämre trotts all teknik som finns, men hur viktigt det är beror mycket på arbetsuppgifterna och organisationen runt ens arbete. Är man backend-programmerare och ansvarar för sin del av systemet eller en viss algoritm är kanske inte kommunikationen så viktig som när man sitter med frontend och måste bolla med grafiker/AD flera gånger om dagen. Det är ju just det grafiska och visuella som är svårt att förmedla på distans.

Att jobba hemifrån 1-3 dagar i veckan skulle nog vara ett bra alternativ för många tror jag dock.

sbgm 2013-01-17 20:47

För att spinna vidare: det finns självklart nackdelar med att sitta hemma på sin kammare, så därför tror jag att det så småningom kommer att poppa upp lägenhetskomplex med delat kontor där många programmerare kommer att sitta. Jag snackar inte om att man sitter hemma i sin lägenhet i stan, utan att man bor i ett lägenhetskomplex i spanien, turkiet, thailand etc med svensk standard + bra väder med tillgång till ett delat arbetsutrymme.

tony-axbyte 2013-01-17 21:30

Hos oss är distansarbetet nog mer eller mindre än nödvändighet. Dels för att snabbt kunna åtgärda ärenden utan att behöva vara på plats (oavsett om man är hemma eller hos kund) men att bara köra på distans skulle bli ohållbart i längden för att det i praktiken ska fungera med att få ihop projekt m.m. Arbetsplatsen är ju ett forum där man tar del av nya kontakter och lär sig massa nya saker. Sen blir det nog bättre trivsel generellt att man t.ex. kan vara ute på landet och jobba en dag om man ändå va tvungen att vara där den dagen.

jonny 2013-01-18 21:22

Fördelar och nackdelar. Jag jobbar oftast bäst på ett kontor. Det beror lite på vad man jobbar med. Däremot kan det vara bra att kunna jobba ett par timmar hemifrån emellanåt också, så jag har gärna möjligheten men kommer oftast in på kontoret ändå.

patrikweb 2013-01-19 11:56

Nu tror jag mer o mer företag flyttar helt från Sverige istället, varför nedgradera sig i Sverige med dåligt klimat och dyra skatter.

Är i regel 1-5 personer varje månad som flyttar ner till Malta permanent känns det som, och det är vad jag själv upplever genom gemensam grupp. Utöver det har jag dålig koll på hur många som flyttar som jag inte vet.

Sedan som person tjänar man ju mycket på jobba hemma, nästan alla jobbar ju 1-4h gratis varje dag bara genom restid till jobbet vilket man slipper då.

Sedan krävs det ju självklart möten ibland, sedan kan det väl bli segt sitta själv och jobba 8h om dagen i längden.

Som arbetsgivare så handlar det nog mer om kontrollen hur många timma personen verkligen jobbar totalt när man inte har kontroll

Conny Westh 2013-01-22 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20459721)

Anledningen att många chefer/arbetsgivare har ett sjukligt kontrollbehov, eller så litar de helt enkelt inte på sina medarbetare.

Om man inte litar på en medarbetare skulle man ju aldrig anställt denne över huvud taget.

Men det beror ibland även på att chefer och arbetsgivar eär otroligt dåliga på att definiera tydliga och relevanta mål för sin verlksamhet och bryta ner det på individnivå, så det kan tjäna som en kompass för de enskilda medarbatarna.

Osäkra chefer är ofta förödande för verksamheten, för de vill gå in och detaljstyra HUR medarbetarna ska lösa olika detaljer i jobbet, de saknar ofta förmåga att delegera vilket i sig är en viktig egenskap för en bra ledare).

Kompetenta medarbetare på såna arbetsplatser brukar sluta ganska snart och företaget får därmed hög personalomsättning och de bästa medarbetatarna drar vidare till nästa jobb.

Det finns lösningar på problemet som brukar funka:

- Anställ endast de bästa talangerna A-players
- A-players vill helst jobba med andra A-players
- Delegerat ansvar till den enskilde medarbetaren
- Tydliga och relevanta mål på individnivå och för gruppen och företaget
- Chefer får ALDRIG detaljstyra en A-player
- Stimulerande och betydelsefulla arbetsuppgifter
- Mycket och ömsesidig feedback mellan medarbetaren och chefen

Det är min erfarenhet och lärdom.

pelmered 2013-01-22 23:15

Det som Conny skrev ska man såklart sträva efter, men det är verkligen lättare sagt än gjort. "A-players" är väldigt svåra att både locka till sig och hålla kvar i bolaget.

Jag tror det här försvåras ännu mer om man ska jobba på distans.
När man bygger upp ett högpresterande "A-team" så är miljön man befinner sig i en av de allra viktigaste komponenterna. Kan man skapa en arbetsmiljö som uppmuntrar kreativitet och som verkligen motiverar medarbetarna till att prestera är väldigt mycket vunnet och man har då många kandidater som kan bli "A-players". Man får en positiv anda och man inspireras och motiveras av varandra. Ett sånt här team sköter sig i hög grad själv och behöver inte speciellt mycket styrning.
Ska man istället bygga upp ett team av "A-players" på distans kommer man nog få det väldigt mycket tuffare. Det blir svårt att motivera och få alla att dra åt samma håll och det blir väldigt svårt att skapa den där andan som gör att alla lyfter sig och presterar på max. Kommunikationen brister och det blir då väldigt svårt att få ett autonomt team som sköter sig själva utan massa styrning.
Många som är "A-players" i rätt miljö kommer nog inte vara det på distans.

Conny Westh 2013-01-23 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20460408)
Det som Conny skrev ska man såklart sträva efter, men det är verkligen lättare sagt än gjort. "A-players" är väldigt svåra att både locka till sig och hålla kvar i bolaget.

A-players trivs att jobba med andra A-players, så om det bara är A-players i bolaget så stannar de kvar så länge de har intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Då kräver de heller int eså extremt höga löner utan de vill helt enkelt jobba kvar för att de stortrivs med den kollegiala miljön.

Om man har skickaliga chefer som kan skapa den här positiva spilaren där A-players arbetar så brukar man även ge B+-players möjligheten att lyfta sig själva i håret och bli A-players, allt detta beror på vilka ledare man har i organisationen.

Viktigt är också att man som ledare alltid anställer människor som är bättre än en själv. det vågar för det mesta bara A-ledare göra, de är inte rädda för konkurrensen från de A-players de anställer, tvärtom så inspireras och entuasiasmeras alla i hela gruppen av denna positiva spiral.

(Jag har hämtat mycket av detta från Steve Jobs och Guy Kawasaki men det stämmer mycket väl med mina egna erfarenheter, där jag jobbat i "A-team", då lyfter man sig själv i håret och presterar mer än man själv trodde var möjligt)

Om man däremot börjar anställa B-players eller människor som är lägre kompetensmässigt än en själv så kommer hela organisationen att ställa om sig efter det (B-players amställer C-players, C-players anställer D-players o.s.v.), de du anställer kommer i sin tur att anställa de som är lägre players än de själva, och till slut får man en "bozo-explosion" som Steve Jobs och Guy Kawasaki uttrycker det.

Jag tolkar Steve Jobs och Guy Kawasakis användning av begreppet "Bozo" som "idioter" eller "clowner" i nedsättande bemärkelse, lite inkompetenta individer. Det ska inte sammanblandas med det afrikanska folkslaget "Bozo" enligt Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Bozo Tolka det mer enligt uppslagsverket Word Spys definition: http://www.wordspy.com/words/bozoexplosion.asp

coredev 2013-01-23 15:19

På mitt dayjobb (större konsultbolag) så uppmuntras det att vi arbetar hemifrån - OM det passar med det uppdrag vi för tillfället har. På mitt nuvarande uppdrag (globalt bolag) ses det inte som konstigt att arbeta hemma. Det finns så många kontor att möten via IM / telefonkonferens är vardag - att mötas ansikte mot ansikte ett undantag.

Att arbeta hemma sparar både tid & pengar för den anställda och skonar även miljlön.

Anders Larsson 2013-01-23 20:29

Först känns det som att det beror helt på vad det är för typ av företag/uppdrag man har.

Vi är i mitt företag ganska flexibla, man kan flexa i princip så mycket man vill och även om vi inte aktivt uppmuntrar till att jobba hemifrån tror jag aldrig det hänt att vi sagt nej till det.

Däremot tror jag att flera dagar i veckan på kontoret är positivt, den sociala biten, samarbetet och allt snack runtomkring.

tony-axbyte 2013-01-23 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20460511)
Först känns det som att det beror helt på vad det är för typ av företag/uppdrag man har.

Jepp ligger mycket i det. Jag körde konsultation ute hos kund 2 dagar i veckan förut, tyckte det va precis lagom, 3 dagar borta hade varit för mycket.

tartareandesire 2013-02-26 19:41

Yahoo förbjuder nu sina anställda att jobba hemifrån just med hänvisning till att man vill bygga mer av ett sammansvetsat team:

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...an_7947392.svd

BarateaU 2013-02-27 09:33

De promotar inte att jobba hemma på mitt jobb, vi har självklart förutsättningarna för att jobba på distans med vpn och mobila anslutningar etc men ledarna vill inte att man jobbar hemma. Sen att man har beredskap ibland vilket gör att man per automatik får jobba på distans för att lösa inkommande ärenden kl 5 på natten.

Så jag har möjligheten, och tar mig ochså lite frihet att arbeta på distans. Men jag vet att det inte är uppskattat från ovan av någon anledning. Jag jobbar på Sveriges största operatör.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson