WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rätt att betala efter 30 dagar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056403)

gildebrand 2013-01-15 13:22

Rätt att betala efter 30 dagar?
 
Godagens!

Har en kund som var sen med att betala en faktura. Betalningsvillkoret var 20 dagar. Kunden har godkänt ett avtal (offert) där det tydligt framgår att betalningsvillkoren är 20 dagar. När jag hör av mig till kunden för att höra varför fakturan är obetald får jag till svar att "fakturan betalas 30 dagar efter ankomstdatum", inget mer. Min fundering är, kan man verkligen hävda 20 dagar fastän man avtalat annat?

digiArt 2013-01-15 13:47

Kunden kan betala när den vill. Det som gäller är att om inget annat avtalats kan du inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar, många misstolkar det som att 30 dagar gäller i förfallo oavsett.

I ditt fall förstår jag det som ni avtalat om 20 dagar, vilket betyder att du kan ta ut ränta för de dagar som faller mellan förfallodatum och betalningsdatum.

tony-axbyte 2013-01-15 17:07

Jag har för mej att i alla fall kan staten kräva 30 dagar men kan inte tänka mig att andra kan göra det.

lunarmys 2013-01-15 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av tony-axbyte (Inlägg 20459612)
Jag har för mej att i alla fall kan staten kräva 30 dagar men kan inte tänka mig att andra kan göra det.

Det är något vissa kommuner fått för sig, men så är det inte. De ingår (och måste följa) avtal precis som alla andra.

"Vi på Helsingborg kommun beslutade oss för att inte betala fakturaavgift" hette det en gång. De betalade summan, förutom 25 kr i fakturaavgift. Förklarade snällt för damen att det är inte något de kan välja i efterhand. Efter lite stånk å stön från hennes sida så betalade hon, motvilligt.

Anders Larsson 2013-01-15 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20459617)
Det är något vissa kommuner fått för sig, men så är det inte. De ingår (och måste följa) avtal precis som alla andra.

"Vi på Helsingborg kommun beslutade oss för att inte betala fakturaavgift" hette det en gång. De betalade summan, förutom 25 kr i fakturaavgift. Förklarade snällt för damen att det är inte något de kan välja i efterhand. Efter lite stånk å stön från hennes sida så betalade hon, motvilligt.

I deras avtal som man som leverantör måste godkänna vid "större" affärer med dem står det uttryckligen att de inte betalar påminnelseavgift men däremot dröjsmålsränta.

Har man inte skrivit på deras avtal kan man såklart strunta i deras formulering, annars är det ganska kört.

lunarmys 2013-01-15 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20459632)
I deras avtal som man som leverantör måste godkänna vid "större" affärer med dem står det uttryckligen att de inte betalar påminnelseavgift men däremot dröjsmålsränta.

Har man inte skrivit på deras avtal kan man såklart strunta i deras formulering, annars är det ganska kört.

Detta var när någon av deras anställda köpte direkt i ebutiken, så något avtal hade vi inte skrivit på.

Ingen jättekund, men ändå roligt att de tycker att de kan ta sådana beslut och förvänta sig att andra bara ska rätta sig.

Undra vad kommunen skulle säga om jag säger "jag har beslutat att inte betala skatt längre"?

Conny Westh 2013-01-16 01:26

Det är generellt så att en kund inte behöver betala vare sig faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter eller ens påminnelseavgifter om det inte finns ett uttryckligt avtal om det. det är en stor missuppfattning att leverantören ensidigt kan bestämma avtalsvillkoren vid en affär.

Som Anders Larsson skriver så har myndigheter uttryckligen inskrivet i sina standardavtal vid alla upphandlingar att de alltid kräver 30 dagars betalningsvillkor, inga påminnelseavgifter, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter. Dessutom krävs uttryckligen att alla leverantörer som lämnar anbud godkänner myndighetens avtal reservationslöst annars åker man omedelbart ut ur upphandlingsprocessen.

Detta hände senast när flera stora IT-bolag åkte ur upphandlingen som Stockholms stad gjorde, de hade inte accepterat villkoret att ingen databehandling fick ske utanför Sveriges gänser, utan de hade föreslagit att de skulle använda underlevrantörer och anställda som arbetade i Indien. Det var minst 3 stora bolag som åkte ur upphandlingen för att de inte hade accepterat villkoren i upphandlingsunderlaget. Men de får ju skylla sig själva när de int eär läskunniga. Då förlorar man hundratals miljoner eller miljarder i intäkter.

Om en leverantör trots detta lägger på dessa avgifter så kan kunden helt strunta i de extra avgifterna och bara betala det överenskomna priset för varan/tjänsten, leverantören kan inte göra något åt det, rent juridiskt.

Själv är jag allergisk mot alla dessa extra avgifter som tillkommer så jag brukar för det mesta helt avstå att köpa något om det är extra avgifter, det är många som gör som jag.

Sen ska man också ha i åtanke att om en anställd på en kommun som inte har firmateckningsrätt beställer något i en webbshop så är kommunen inte alls bunden av det avtalet som webbshoppen har i sina allänna villkor. Helt enkelt därför att man har dålig koll på vem som lägger beställningen.

ztream 2013-01-16 11:46

Fast om en kommun handlar i en webbshop så gäller inte deras standardavtal för upphandling för fem öre. Då godkänner de villkoren i butiken. Alla normala butiker uppger fakturatid och kostnader för fakturaavgift.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20459645)
Det är generellt så att en kund inte behöver betala vare sig faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter eller ens påminnelseavgifter om det inte finns ett uttryckligt avtal om det. det är en stor missuppfattning att leverantören ensidigt kan bestämma avtalsvillkoren vid en affär.

Som Anders Larsson skriver så har myndigheter uttryckligen inskrivet i sina standardavtal vid alla upphandlingar att de alltid kräver 30 dagars betalningsvillkor, inga påminnelseavgifter, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter. Dessutom krävs uttryckligen att alla leverantörer som lämnar anbud godkänner myndighetens avtal reservationslöst annars åker man omedelbart ut ur upphandlingsprocessen.

Detta hände senast när flera stora IT-bolag åkte ur upphandlingen som Stockholms stad gjorde, de hade inte accepterat villkoret att ingen databehandling fick ske utanför Sveriges gänser, utan de hade föreslagit att de skulle använda underlevrantörer och anställda som arbetade i Indien. Det var minst 3 stora bolag som åkte ur upphandlingen för att de inte hade accepterat villkoren i upphandlingsunderlaget. Men de får ju skylla sig själva när de int eär läskunniga. Då förlorar man hundratals miljoner eller miljarder i intäkter.

Om en leverantör trots detta lägger på dessa avgifter så kan kunden helt strunta i de extra avgifterna och bara betala det överenskomna priset för varan/tjänsten, leverantören kan inte göra något åt det, rent juridiskt.

Själv är jag allergisk mot alla dessa extra avgifter som tillkommer så jag brukar för det mesta helt avstå att köpa något om det är extra avgifter, det är många som gör som jag.

Sen ska man också ha i åtanke att om en anställd på en kommun som inte har firmateckningsrätt beställer något i en webbshop så är kommunen inte alls bunden av det avtalet som webbshoppen har i sina allänna villkor. Helt enkelt därför att man har dålig koll på vem som lägger beställningen.


Conny Westh 2013-01-16 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20459659)
Fast om en kommun handlar i en webbshop så gäller inte deras standardavtal för upphandling för fem öre. Då godkänner de villkoren i butiken. Alla normala butiker uppger fakturatid och kostnader för fakturaavgift.

Om den som beställer inte är firmatecknare för kommunen så är inte kommunen bunden av avtalet över huvud taget, då det inte finns något giltigt avtal mellan kommunen och webbshoppsföretaget.

Ansvaret för att kontrollera att beställare har rätt att teckna firman faller på webshoppsföretaget.

webbshoppen kan givetvis anmäla beställaren som privatperson för bedrägeri, i och med att denne beställer i annans namn som denne inte har rätt till. Men om man gör det som webbshoppsföretag så är sannolikheten att få fler beställningar från samma knappast överhängande, så vill man vara smidig(serviceminded) eller osmidig(paragrafryttare)? Det är den stora frågan!

ztream 2013-01-16 19:17

Eh jo? Man kan ha befogenheter som ligger i ens arbetsbeskrivning. Annars skulle det innebära att endast vd och styrelse i Volvo får köpa dasspapper på Lidl till hela organisationen.

KristianE 2013-01-16 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20459685)
Om den som beställer inte är firmatecknare för kommunen så är inte kommunen bunden av avtalet över huvud taget, då det inte finns något giltigt avtal mellan kommunen och webbshoppsföretaget.

Ansvaret för att kontrollera att beställare har rätt att teckna firman faller på webshoppsföretaget.

webbshoppen kan givetvis anmäla beställaren som privatperson för bedrägeri, i och med att denne beställer i annans namn som denne inte har rätt till. Men om man gör det som webbshoppsföretag så är sannolikheten att få fler beställningar från samma knappast överhängande, så vill man vara smidig(serviceminded) eller osmidig(paragrafryttare)? Det är den stora frågan!

Den som beställer på kommunen har antagligen en chefsposition, arbetar med inköp eller på annat sätt har mandat (d.v.s. fullmakt) att beställa i kommunens namn till ett visst belopp. Eller så har denne en rekvisition från beslutsfattare.

Tror du på fullt allvar att kommunstyrelsen sitter och beställer datorer i Ateas webshop?!

Anders Larsson 2013-01-19 17:03

Utöver den situationen där folk uttryckligen har rätt att handla och därmed ingå inköpsavtal, så finns det situationer där man kan anta det, och genom att personen gör det blir det giltigt.

Conny Westh 2013-01-19 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20459706)
Den som beställer på kommunen har antagligen en chefsposition, arbetar med inköp eller på annat sätt har mandat (d.v.s. fullmakt) att beställa i kommunens namn till ett visst belopp. Eller så har denne en rekvisition från beslutsfattare.

Tror du på fullt allvar att kommunstyrelsen sitter och beställer datorer i Ateas webshop?!

De som har befogenhet att beställa har en skriftlig fullmakt som utfärdas av en högre chef med teckningsrätt. Jag har jobbat på Skatteförvaltningen i 7 år så jag vet mycket väl hur det går till. Det är stentuffa attesteringsregler inom offentliga sektorn, så det är högre chefer som attesterar (kontroll mot giltig beställning) varenda faktura, annars bestrids den.

För mindre belopp så används kort eller kontantkassa som kräver kvitto, annars riskerar den enskilde tjänstemannen löneavdrag om något kvitto saknas. Det var ett hiskeligt pappersarbete när jag skulle ebställa en kamera åt kulturförvaltningen där jag bodde 1983 (Torsby kommun i Värmland). Kameran kostade mindre än 2000 kr inklusive alla tillbehör. Idag är det betydligt tuffare attesteringsregler.

F.ö. så är Volvo en av föregångarna när det gäller strikta beställningsregler, då de kräver att varje faktura ska ha ett beställningsnummer som utfärdats av Volvo annars bestrids fakturan. Så de har extremt strikta regler för att betala ut pengar, då de annars är ett tacksamt mål för bedragare, eftersom de omsätter enorma mängder pengar.

patrikweb 2013-01-19 19:02

Vi har själv jobbat emot kommuner och större företag, och vet att det är väldigt petigt var fakturor ska skickas.

Telia har typ 20 tal olika ställen minst olika fakturor ska skickas till beroende vem som beställt. Och ska alltid märkas rätt siffror.

Vissa kunder skickar även in underskrivna beställningar som redan har ett ordernummer som ska anges.

Men det är mycket vanligt att olika avdelningar, chefer, områden, personer har rätt göra beställningar utan godkännande.

Inom sitt område och sin budget.

Inte ofta styrelsen eller VD skriver under alla avtal/beställningar i stora företag, har dock faktiskt ett avtal som är direkt underskriver av Tele2 VD faktiskt men det hör till ovanligheten.

jonny 2013-01-20 02:40

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20460000)
De som har befogenhet att beställa har en skriftlig fullmakt som utfärdas av en högre chef med teckningsrätt. Jag har jobbat på Skatteförvaltningen i 7 år så jag vet mycket väl hur det går till. Det är stentuffa attesteringsregler inom offentliga sektorn, så det är högre chefer som attesterar (kontroll mot giltig beställning) varenda faktura, annars bestrids den.

Firmatecknare och den som genom sin anställning förväntas ha rätt att teckna firman i det enskilda fallet har rätt att beställa och ingå avtal runt beställningen.

För de allra flesta affärer finns inga formella fullmakter. Jag har genom åren beställt saker åt mina arbetsgivare även om jag inte haft någon finare titel eller chefsposition. Det är helt ok och bindande.

Björn Andersson 2013-01-23 13:14

Jag har också jobbat statligt tidigare och gjorde inköp och jag hade absolut ingen skriftlig fullmakt...


OT:
Sen är ju dock frågan om man verkligen vill stöta sig med en kund för att dom betalar på 30 dagar istället för 20...

Gustav 2013-01-23 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av gildebrand (Inlägg 20459592)
Min fundering är, kan man verkligen hävda 20 dagar fastän man avtalat annat?

Nej, det kan man naturligtvis inte. Det bör framgå av ert avtal vad du har rätt att kräva för förseningsavgift.

Om kunden vill betala efter 30 dagar, så kanske ni borde ändra i avtalet så att kunden får som han vill. 30 dagar är ganska standard, så det är inte något orimligt krav från kundens sida.

sioustis 2013-01-23 19:07

Oavsett vad du anger, 7,10,20, 30 dagar etc, så har du ingen rätt att debitera någon ränta förrän efter 30 dagar :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson