WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samlingsfakturor utan redigeringsmöjlighet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056271)

tartareandesire 2013-01-05 14:30

Samlingsfakturor utan redigeringsmöjlighet
 
Loopia är för de flesta det självklara stället att samla sina domäner än så länge men jag har tyvärr också en del domäner på annat håll. Nyligen fick jag en samlingsfaktura på domäner från City Network. Där verkar det inte gå att redigera fakturan alls? Förstår inte alls varför man skickar ut samlingsfakturor och inte ger denna möjlighet. Hos Loopia är det enkelt och även hos Binero, som kör samma system för sin kontrollpanel numera, finns detta alternativ vilket genast gör dem 10 gånger bättre gällande domänadministrering. Är det fler webbhotell som skickar ut samlingsfakturor på det här viset?

Sedan förstår jag inte alls hur City Network tänker. De har autoförnyelse som default på sina domäner. De säger sig sedan stänga av webbhotellkontot om man inte betalar en domänfaktura i tid och att domäner inte förlängs förrän fakturan är betald. Vad betyder "autoförnyelse" egentligen? Har jag betalt för en domänförnyelse så vore det ju högst märkligt om den inte skulle förnyas... Även här är allt betydligt smidigare och mer logiskt hos Loopia.

tartareandesire 2013-01-07 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20458830)
Det är väl a och o om man skall huvudtaget använda sig av samlingsfakturor?

Vi på Binero har haft funktionen sedan början av 2009 och det är roligt att se andra företag följer efter genom att underlätta hanteringen för kunderna.

Håller med dig helt och hållet, det är helkorkat att göra det innan man har den funktionen på plats. Ni och Loopia har i alla fall tänkt efter lite innan den här gången :)

Erik Stenman 2013-01-07 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20458821)
Sedan förstår jag inte alls hur City Network tänker. De har autoförnyelse som default på sina domäner. De säger sig sedan stänga av webbhotellkontot om man inte betalar en domänfaktura i tid och att domäner inte förlängs förrän fakturan är betald. Vad betyder "autoförnyelse" egentligen? Har jag betalt för en domänförnyelse så vore det ju högst märkligt om den inte skulle förnyas... Även här är allt betydligt smidigare och mer logiskt hos Loopia.

Själv så råkade jag ut för att de tillfälligt stängde av mitt konto för detta. Helt barockt beteende. Anledningen till att jag inte betalade domänfakturan var att de 1 år tidigare hade lovat att de skulle sluta med att stänga av konton vid utebliven betalning av domän. Den här gången sa supporten samma sak. Fast nu att de gjort det i december och att min faktura tyvärr skickades tidigare.

Håller med dig att de inte tänkt till när de bestämmer sina rutiner. Skadar definitivt deras förtroendekapital.

DanielN 2013-01-08 01:42

Samma här
 
Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20458967)
Själv så råkade jag ut för att de tillfälligt stängde av mitt konto för detta. Helt barockt beteende. Anledningen till att jag inte betalade domänfakturan var att de 1 år tidigare hade lovat att de skulle sluta med att stänga av konton vid utebliven betalning av domän. Den här gången sa supporten samma sak. Fast nu att de gjort det i december och att min faktura tyvärr skickades tidigare.

Håller med dig att de inte tänkt till när de bestämmer sina rutiner. Skadar definitivt deras förtroendekapital.

Hände mig också, fick ett auto. mail där de skev att de skulle stänga hela kontot om jag inte betalade en domän. Jag tyckte det lät konstigt så jag ringde dem. Dem sa att det var en bugg från det gamla systemet och jag inte skulle bry mig, allt skulle rulla på ändå. Nästa dag är alla mina sidor döda... Fick ringa dem, tog 2 min sen satte de på allting igen.

johan1234 2013-01-08 14:20

Buggen i fråga som stängde ner ett konto pga obetalt faktura för en domän - den är borta sedan decembers uppgradering. Onekligen en olycklig bugg och vi kör lite tester nu för att verkligen verifiera att alla kunder inte ska kunna beröras.

Det du tar upp tartar är något som bör vara en självklarhet. Vi har i december precis börajr med samlingsfakturorna och det verkar inte sitta hela vägen. Så vi tackar för ditt tålamod medan vi får det helt rätt även på den sidan.

Det handlar tyvärr inte alltid bara om förståelse utan att vi tyvärr kodmässigt inte alltid får till det. Ändring kommer.

hnn 2013-01-09 09:28

Binero har inte samlingsfakturor.

Nu i årsskiftet fick vi 5 fakturor (varav en faktiskt innehöll mer än ett domännamn) och 4 fakturor på ett domännamn var. Samtliga med samma förfallodatum (både faktura och domännamn)

tartareandesire 2013-01-09 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20459073)
Binero har inte samlingsfakturor.

Nu i årsskiftet fick vi 5 fakturor (varav en faktiskt innehöll mer än ett domännamn) och 4 fakturor på ett domännamn var. Samtliga med samma förfallodatum (både faktura och domännamn)

Jag får samlingsfakturor från Binero. Visst att det fortfarande kan göras lite bättre men man kan i alla fall redigera fakturorna vilket är en bra början.

johan1234 2013-01-09 17:20

Bara för att vara tydlig... vår process idag är sådan att du får ett mail där vi säger att faktura är på gång och listar dina domäner som komma skall på fakturan. Tanken är att vid den påminnelsen kan du enkelt redigera vilka du vill ha så att fakturan blir rätt från första utskick.

Kan dock säga att vi kommer jobba mot att även vid tillfället fakturan har skickats - ska den kunna redigeras.

Tack för feedbacken.

Nicklas 2013-02-01 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20458830)
Det är väl a och o om man skall huvudtaget använda sig av samlingsfakturor?

Vi på Binero har haft funktionen sedan början av 2009 och det är roligt att se andra företag följer efter genom att underlätta hanteringen för kunderna.

Kommer Binero att kunna leverera samlingsfakturor i sin nya plattform snart?

Nicklas 2013-02-01 13:03

Det funkar inte för mig på nya plattformen, jag får ungefär 10 fakturor i månaden mot en när jag låg på gamla.
Så lite slår den ihop men långt ifrån en månad.

tartareandesire 2013-02-01 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20461414)
Det funkar inte för mig på nya plattformen, jag får ungefär 10 fakturor i månaden mot en när jag låg på gamla.
Så lite slår den ihop men långt ifrån en månad.

Samma här, får inte lika många fakturor per månad som du men alla domäner slås inte ihop precis som du säger. Däremot så är det ju de facto ändå samlingsfakturor :) Det fungerar fortfarande hundra gånger bättre än hos City Network där man inte kan redigera på egen hand.

hnn 2013-02-01 14:13

1 bifogad(e) fil(er)
Kjette vet ju bäst... Självklart finns det samlingsfakturor i nya plattformen.

Jag har ju givetvis fel...

Och jag måste ha något fel min syn....

En bild säger mer än 1000 ord...

tartareandesire 2013-02-01 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20461430)
Kjette vet ju bäst... Självklart finns det samlingsfakturor i nya plattformen.

Jag har ju givetvis fel...

Och jag måste ha något fel min syn....

En bild säger mer än 1000 ord...

Att det finns vet vi helt säkert, jag får också samlingsfakturor som sagt var. Sedan att det inte fungerar perfekt är en helt annan femma.

tartareandesire 2013-02-01 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20461444)
Pratade precis med produktchefen och han sa att det fanns små problem som kommer åtgärdas i nästa version som släpps vilken dag som helst nu. Det går att komma runt också genom att skapa fakturor manuellt, markera i domänhanteraren och klicka på förnya.

Jag kan dock säga att jag har inte upplevt samma typ av problem som ni så ja, det finns väl olika scenarion där detta uppstår.

Visst är det alltid underbart med extern utveckling :)

tartareandesire 2013-02-01 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20461455)
Vi utvecklar de flesta nyheterna i våra system inhouse, fast det kanske du redan har upptäckt som med t.ex installatron, integrerat support, redigera fakturor osv.

Några andra nyheter som är på gång är bland annat en riktigt grym filhanterare samt en mer avancerad statistik som även inkluderar DNS-statistik.

Japp, integrerad support var riktigt trevligt men det lanserar ju Atomia i år också.

Redigera fakturor misstänkte jag att ni stod för. Samlingsfakturor antog jag emellertid att det var Atomias verk eftersom City Network också erbjuder det. De missade dock den lilla detaljen att man också måste kunna redigera dessa för att det ska vara värt att lansera :)

tartareandesire 2013-02-07 18:58

En annan sak ni på Binero faktiskt gjort bättre är presentationen av vilka domäner fakturan avser. Det ser man snabbt och enkelt i det mail som skickas ut. Hos City Network måste man öppna en pdf eller logga in, hos Loopia måste man bläddra ner ganska långt eller göra samma sak. Hoppas fler följer Bineros exempel även här.

johan1234 2013-02-07 22:28

tartareandesire - känns lite som du är en domare i en fotbollsmatch... tagit ett tungt beslut för det blåa laget... men det kändes inte helt rätt och publiken buade lite. Med trycket på och det närmar sig 90 minuter så känner du att kompensation är på sin plats. Frispark till det gröna laget. Man behöver inte scrolla lika mycket... :-)

Japp du har rätt - som amerikanarna säger - "the devil is in the details".

Och när jag är på det... du nämner extern utveckling på ett sätt som kan vem som helst att tro att det inte finns buggar i intern utveckling? Eller du menade den kanske i positiv mening? ;-)

tartareandesire 2013-02-07 23:25

Jag tror du är lite väl hemmablind nu? Alla onödiga detaljer som tar tid är väl bra om de försvinner? I det här fallet gör det faktiskt skillnad när man sitter och gör samma saker ett stort antal gånger varje år. Jag tycker fortfarande Bineros uppgradering till 2.0 hanterades uruselt men ni gör precis samma sak själva också så :) Tänker inte gräva ner mig i det som varit utan ägnar mig hellre åt nutid och framtid.

Sist fick jag inte hylla Loopia för deras domänhantering, nu får jag inte ge Binero beröm trots att jag samtidigt ger Loopia kritik på just det området? Tycker du resonerar ganska märkligt minst sagt :) Jag har rekommenderat City Network som webbhotell mer än en gång men kritisera er eller ge andra beröm är tydligen inte populärt.

Som kund har jag väl all rätt i världen att recensera de tjänster som jag faktiskt betalar för?

Ditt inlägg nu liknar ganska mycket det du gjorde för en tid sedan där du indirekt kritiserade "alla andra webbhotell" för att de utnyttjade konkurrenters olycka.

Naturligtvis förekommer buggar även i intern utveckling men då har man full kontroll själv och kan rätta till dessa mycket snabbare. Man kan planera lanseringar mycket bättre och man kan enklare prioritera de förändringar man anser vara viktigast. Däremot kan det ju bli billigare med externa leverantörer som utvecklar för flera kunders räkning. Alla företag har självfallet inte samma möjlighet att välja men där jag arbetat har de interna systemen fungerat smidigare och bättre än de externa.

johan1234 2013-02-08 09:31

Oj - sorry - detta var menat som ett skämt mer på kvällskvisten. Klart du har rätt i att säga vad du vill - och ska göra det. Oj vad fel det kan bli... :-)

Vi har olika åsikter om det där med intern utveckling. Ja du har kontroll - men verkligheten ser annorlunda ut för du har enorm press på dig på att hänga med utvecklingen framåt. Det innebär att skall du vara någorlunda med i "feature" racet - så blir det trots det att många små enkla saker faller mellan stolarna. Så för de flesta är det klart bäst att köpa in och sedan sätta sina resurser på att särskilja och integrera. Som Binero gör tex. Men vi får nöjda oss där - vi ser lite olika på det.

Ha en härlig helg - var som sagt ett skämt mer än något... ja med undantaget att jag sa att du hade rätt - "the devil is in the details".

tartareandesire 2013-03-02 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20461432)
Att det finns vet vi helt säkert, jag får också samlingsfakturor som sagt var. Sedan att det inte fungerar perfekt är en helt annan femma.

Vet inte riktigt om det blivit sämre med samlingsfakturorna nyligen hos Binero. Nu fick jag fem stycken meddelanden om kommande fakturering på en och samma dag så kanske ska rätta mig själv :) Vet ju inte än om faktureringen kommer samlas trots detta men är lite tråkigt att bli mailbombad i onödan oavsett :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson