WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Sveriges bästa support (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056038)

tartareandesire 2012-12-11 22:43

Sveriges bästa support
 
Tänkte ta tillfället i akt och ställer därför denna fråga till alla WN-medlemmar som är kunder hos webbhotell. Vilket webbhotell anser ni har Sveriges bästa support?

För att denna omröstning ska bli någorlunda relevant så tänker jag inte skapa en omröstning eftersom de stora webbhotellen då per automatik får fler röster än de ska ha.

Istället föreslår jag att alla besvarar frågan enligt nedan:

1. Vilket svenskt webbhotell har bäst support?
2. Vilka andra webbhotell har du använt den senaste tiden?

Danielos 2012-12-11 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20457276)
För att denna omröstning ska bli någorlunda relevant så tänker jag inte skapa en omröstning eftersom de stora webbhotellen då per automatik får fler röster än de ska ha.

Går ju att vikta gentemot webbhotellens storlek eller mot antal supportärenden varje webbhotell har så detta går ju att lösa. Att man istället besvarar dina frågor lär ju inte göra det hela mer relevant.

tartareandesire 2012-12-11 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20457278)
Går ju att vikta gentemot webbhotellens storlek eller mot antal supportärenden varje webbhotell har så detta går ju att lösa. Att man istället besvarar dina frågor lär ju inte göra det hela mer relevant.

Jo, fast när det blir väldigt få från de mindre så fungerar det inte heller med viktning. På det här viset kan man jämföra webbhotell mot varandra på ett helt annat sätt vilket blir väldigt mycket mer relevant, intressant och effektivt. Jag ville testa något annorlunda för en gångs skull. Nu tycker jag vi låter folk svara på frågeställningen istället för att diskutera vidare kring detta.

hnn 2012-12-12 10:57

Denna frågan går inte riktigt att svara på vilket Danielos säger.

Jag tycker tex. Telia har en grym support (Även om det blir galet ibland). Men att jämnföra Telia mot tex. Binero, CN, Loopia eller Glesys går inte.

För det första så är det att blanda äpplen och päron, dels har det med storleken och dels med deras respektive kompetensområden (vilket skiljer sig markant).

demain 2012-12-12 11:08

1. Tycker att Citynetwork ligger bra till, inte nödvändigtvis baserat på snabba svar utan snarare supportens engagemang.

Lite off topic, men längst ner skulle jag vilja placera Surftown som envisas med att ta extra betalt för telefonsupporten. Fick dessutom ett samtal förra veckan där en arg dam skällde på mig för att jag hade ett gammalt privatkonto där jag hostar en del skräp, på grund av att hon luskat fram att jag också driver företag.

2. FSdata och One.com

AndersN 2012-12-12 11:53

Svår fråga, var länge sedan jag hade med vissa av aktörerna att göra men här kommer min lista.

1. CityNetworks, iaf då det gäller deras Telesupport, mailen har på tok för lång svarstid.
2. Binero, nu har jag iof flyttat från dessa men detta berodde ej på supporten.
3. Webbkonsulterna (Wk.se) - Var iof flera år sedan jag var hos dem, så kan ha ändrats, men då hade dom iaf snabb och riktigt bra support på både tele och mail.

Absolut sist: One.com - där får man vad man betalar för, dvs inte mycket.

MusikMixen 2012-12-12 12:04

1. Webbhotell är det CityNetwork. Domänhanteringen, utan tvekan Loopia
2. One.com. Har alltid fått den hjälpen jag behövt och mycket mer. Hjälpt mig ändra i koden tex.
3. Glesys, de har ett grymt bra forum för VPS där även deras arbetare svarar. Därför kommer de bland topp 3.

jayzee 2012-12-12 13:33

Intressant twist på Crystone tråden ...

1. Oderland har bäst support enl. mig.
2. Har kört det mesta såsom one.com, oderland, manufrog, loopia, fs-data samt binero.

Föredrar dock att hosta själv :)

Westman 2012-12-12 21:45

Av webbhotellen har jag provat One, Loopia, Binero, CityNetwork och Crystone.
Binero har varit lite småsega ibland att svara men har alltid varit hjälpsamma och snabba när de väl sett ärendet. Det är bara registry som är konstant sega (Kjette?). På det hela bra support.
CityNetwork har varit bra men ett par gånger har det verkat som att viljan att förstå inte riktigt har infunnit sig, lite som när man inte har vaknat riktigt. Helt ok support sammantaget.
Loopia är hyfsat snabba på att svara om de inte har problem för då verkar de köra huvudena i sanden. Lite fyrkantiga svar men helt ok.
Crystone var genomgående sämst när det gäller läsförståelse men relativt snabba att svara (vad nu det skulle vara bra för med tanke på svaren).
Surftown verkar använda support av typen "jag läser innantill och kan inget om data" och verkar nöjda med det och är därmed sämst.

Johan_W 2012-12-12 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av demain (Inlägg 20457303)
Lite off topic, men längst ner skulle jag vilja placera Surftown som envisas med att ta extra betalt för telefonsupporten. Fick dessutom ett samtal förra veckan där en arg dam skällde på mig för att jag hade ett gammalt privatkonto där jag hostar en del skräp, på grund av att hon luskat fram att jag också driver företag.

Är inte det ganska bra egentligen? Nu tar inte vi extra betalt för telefonsupport men jag som privatperson skulle nog faktiskt uppskatta om jag kunde välja bort telefonsupport hos tex Telia och då sänka min kostnad med 20-30 kr per månad. Inkluderar man det i priset ger man ju inte kunden ett val, sänker man grundpriset och tar man betalat för det låter man ju kunden välja.

Danielos 2012-12-12 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20457335)
Är inte det ganska bra egentligen?

Jag tycker du är något på spåren där Johan, många inser inte att support och all den tid detta tar är något som man inte kan göra gratis, och att det i själva verket måste läggas på det pris man tar ut. Dvs. om man ska jämföra kvaliteten på den support man får måste man även ta i beaktning vilket pris man betalar för sitt webbkonto med den support som ingår. Dvs, får man lite sämre eller rentaav dålig support på one.com för 12kr/mån så kan man ju ända hävda att man får mycket support för pengarna. För om man får 15 minuters bra support på one.com så har one.com gått plus minus noll på en på 5års tid, förutsatt att man fortsätter som kund.

Slaffe 2012-12-12 22:34

Bara använt webbhotell hos Manufrog. Men tycker att supporten är riktigt snabb och duktig. :D

Ibland får man känslan av att Erik som jobbar på supporten aldrig sover. :eek:
Hänt ett par gånger att jag mailar ett ärende sent på natten och får svar direkt nästan.

Kimppa 2012-12-13 12:12

Har haft och även omregistrerat mig hos CityNetwork då jag tycker supporten och webbhotellet är väldigt bra.

Har även vart kund hos Loopia, Inleed, One och Binero men föredrar CityNetwork då jag inte vart missnöjd med något under de två perioder jag har vart och är kund hos dem.

njoy 2012-12-23 02:10

Betygsätter några webbhotell utifrån deras support utifrån min erfarenhet. Listan talar inte för hur jag anser webbhotellet är att rekommendera kvalitet eller prestandamässigt, utan endast hur supporten bemött mig.

One.com = 4
+ Support dygnet runt, alltid hjälpsamma.
- En del supporttekniker kan mindre än mig när jag kontaktat dom.
- Ingen telefonsupport.

Oderland = 5
+ Svarar på mail och telefon snabbt
+ Ansvarstagande

Binero = 4
+ Vill det bästa
+ Mkt trevliga och hjälpsamma
- Långa väntetider

FSData = 1.5
+ Vill väl
+ Oftast jättetrevliga
- På tok för mkt att göra
- Ibland dåligt morgonhumör (opersonligt ohövliga)
- Kollar eller svarar inte på sin info@ e-postlåda (alls)
- Har ett icke-epost ticketsystem med separat inloggning
- Kan dröja 3-9 dagar på att svara på ticketärenden. (Haft ~10-12 supporttrådar 2011-2012 alla likadant)
- Ibland hemska telefonköer (1 samtal före i 35 minuter)
- Ringer ibland aldrig tillbaka eller bara 3 korta signaler

Loopia = 5
+ Snabba, trevliga, hjälpsamma, mkt kunniga

Surftown = 4
+ Hjälpsamma, svarar snabbt, även mitt i natten

City Network = 2.5
+ Vill väl
- Något snurriga ibland (kompetensmässigt)
- Hade lite branschavvikande idéer hur problematik skulle åtgärdas (mcgyverlösningar)
- Dåligt uppdaterad wiki

EgenSajt = 5
+ Bemötande, ansvarstagande, vårdar varumärket
+ Svarar snabbt
+ Generös kompensering vid missnöje

En bra dag kan alla erbjuda med, men vad som är viktigt tycker jag är hur en support är ansvarstagande och hur den minsta kunden blir bemött.

Tobab 2013-01-02 23:34

Jag fick svar från Oderlands support 130101 kl 01:00.

Dvs en timme efter tolvslaget och det tycker jag är ett gott betyg.

pontus 2013-01-03 09:55

epsdomains har antagligen den bästa supporten jag varit med om. Svaren kan ibland dröja någon dag men när de väl kommer är de alltid extremt detaljerade, informativa och löser alltid problemen. Har varit kund där i ~12 år och under åren har det blivit en del supportärenden. Supporten är en av de främsta anledningarna att jag varit kund där i så många år. (Har givetvis även prövat ett flertal andra webbhotell vilka haft väldigt blandad kvalité på supporten).

cvnu 2013-01-03 17:48

Loopia och Crystone är mina favoriter.

Crystone registrerade en .se domän 05.30 på morgonen. Vintertid dessutom.

jayzee 2013-01-03 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20458725)
Crystone registrerade en .se domän 05.30 på morgonen. Vintertid dessutom.

Kan det kanske vara ett script som gör det? Jag betvivlar att de sitter och behandlar alla beställningar manuellt.
Tar jag och köper en domän via Loopia är den klar inom någon minut, oavsett tid eller datum.

cvnu 2013-01-03 23:00

Dom gjorde det manuellt via deras kundservice (chatt)

Det går inte alltid fort, inte ens hos Loopia.

jayzee 2013-01-04 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20458745)
Dom gjorde det manuellt via deras kundservice (chatt).

Där ser man, det var lite ovanligt. Pratade de svenska också?

Golfer 2013-01-04 13:22

Jag rekomenderar City Network!

- Bra och snabb support, både via mejl och telefon
- Mycket kompetent personal

Mvh
Johnny

pelmered 2013-01-06 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20458745)
Dom gjorde det manuellt via deras kundservice (chatt)

Finns det verkligen domänregstrarer som gör det manuellt?
Inte direkt svårt att fixa en tjänst där man bara fyller i ett forumlär så registreras allt automatiskt inom en minut.

Att man har hög tillgänglighet och att man svarar snabbt på udda tider betyder ju inte automatiskt att det är en bra support som antyds här på flera håll. Jag väljer alltid bra svar framför snabba svar.

tony-axbyte 2013-01-06 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20458897)
Finns det verkligen domänregstrarer som gör det manuellt?
Inte direkt svårt att fixa en tjänst där man bara fyller i ett forumlär så registreras allt automatiskt inom en minut.

Att man har hög tillgänglighet och att man svarar snabbt på udda tider betyder ju inte automatiskt att det är en bra support som antyds här på flera håll. Jag väljer alltid bra svar framför snabba svar.

Jag antar att förutsättningen är att man betalar med kort och inte faktura när det sker automatiskt?

tartareandesire 2013-01-06 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20458897)
Finns det verkligen domänregstrarer som gör det manuellt?
Inte direkt svårt att fixa en tjänst där man bara fyller i ett forumlär så registreras allt automatiskt inom en minut.

Att man har hög tillgänglighet och att man svarar snabbt på udda tider betyder ju inte automatiskt att det är en bra support som antyds här på flera håll. Jag väljer alltid bra svar framför snabba svar.

Crystone gör inget manuellt ifall inte något går snett. De som fortfarande kör manuellt är nog lätträknade.

Håller med dig om att man hellre vill ha ett bra svar men det finns också en gräns. När jag som nu fått vänta ett par dagar på ett enkelt svar från City Network så hinner man nästan glömma bort att man kontaktat supporten :)

Mr.Bennet 2013-01-07 00:04

Jag gillar City Network! De är alltid trevliga och kunniga. De svarar även snabbt.

Dustin 2013-01-07 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20458897)
Finns det verkligen domänregstrarer som gör det manuellt?
Inte direkt svårt att fixa en tjänst där man bara fyller i ett forumlär så registreras allt automatiskt inom en minut.

Att man har hög tillgänglighet och att man svarar snabbt på udda tider betyder ju inte automatiskt att det är en bra support som antyds här på flera håll. Jag väljer alltid bra svar framför snabba svar.

[OFFTOPIC]
Det finns en hel del manuella registryn runt om i världen också... Tyvärr är inte EPP något som alla ansvänder. :( Sen är det dessutom så att alla som påsår sig följa EPP standarden inte gör det, av olika halvförstålig anledningar... :)
Men självklart bör man som registrar köra EPP/alternativa API:n överallt där det är möjligt.
[/OFFTOPIC]


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson