WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vem har ansvaret för att en domän ska kunna förnyas? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055867)

erebos 2012-11-25 17:54

Vem har ansvaret för att en domän ska kunna förnyas?
 
Jag har funderat på mitt lilla problem för en vecka sen där jag inte fått varken inbetalningskort eller mail för att förnya ett av mina dyrare domäninköp.
(betalade första fakturan ett år före givetvis)

Domänen blev nyss listad som ej betald och det var rena slumpen som gjorde att jag råkade kolla upp just det domännamnet nu i sista sekunden.
Fick ju kanonfin hjälp här på WN så jag tror att domänen kan vara räddad nu!

Har inte registraren någon skyldighet att skicka ut en uppmaning att betala en domän som håller på att löpa ut i datum?
Och om inte, har han inget ansvar om han gör sej omöjlig att få kontakt med och domänen helt enkelt inte kan förnyas av ägaren?

tartareandesire 2012-11-25 18:36

En registrar är skyldig att följa dels avtalet mot registryt och dels det avtal som du tecknat med dem. Sen är det ju så klart svårt att bevisa att man INTE fått en faktura eller ett brev etc. Det bästa är att skicka ett klagomål till registryt och byta registrar om man inte är nöjd helt enkelt samt att ALLTID ha övervakning på sina viktiga domäner.

tony-axbyte 2012-11-25 19:11

Du bör kolla hur just din registrar gör så dom inte skickat ut något bara att det inte kommit fram. Praxis är nog att man skickar ut en påminnelse om att förnya men jag har hört att alla inte gör det och då borde det ju vara valfritt för varje registrar att skicka ut förnyelser. Alternativt så vet jag minst en registrar som bryter mot reglerna.

erebos 2012-11-25 22:08

Mmmm i just det här fallet hade jag snappat domänen och betalat fakturan på ett företag som tydligen utnyttjat en tredje part i sin tur.
Kan nog lätt bli lite rörigt då, särskillt med .nu domäner?
Vet inte om jag gillar tredje partens ursäkt med att han varit lite "off" senaste tiden då jag sett honom "on" här på wn!
Tipset är nog aktiv bevakning själv som tartar skriver.

tony-axbyte 2012-11-25 22:21

Ok du köpte inte domänen direkt av den som är registrar? Ja då är det ju upp till den som hjälp dig att sköta sig helt enkelt. Sen anser jag att den som begår ett misstag även rättar till misstaget om det nu va ett misstag? Om det är en mellanhand som inte sköter sig så är nog det enda du kan göra att sluta använda den mellanhanden i fortsättningen.

aelander 2012-11-27 00:47

Det är mig som ni pratar om.

Först så kanske vi kan klargöra några saker.

1.
erebos har aldrig varit kund hos mig och jag har aldrig haft någon kundrelation till erebos.

2.
Domänen love.nu registrerade via min snapbacktjänst av annan person (NN).
NN tog kontakt med mig efter registreringen och ville att jag skulle göra att ägarebyte,
vilket också utfördes. NN betalade. erebos har alltså inte snappat domänen love.nu.
Den är köpt av NN.

3.
Att domännamnet räddades i sista sekunden är inte i närheten av sanningen.
En .nu-domän ligger som NotRenewed i 43 dagar.
Domänen gick ut 2012-11-03 och erebos mailade mig 2011-11-16
I och för illa nog, men det var 30 dagar kvar. Sista sekunden ??

4.
Jag svarade erebos med mail 2011-11-23, vilket naturligtvis inte är OK.
Jag erbjöd då att förnya domänen. På detta får jag inget svar och ännu inte fått.

Till dig erebos: Du hade fått ett år utan att jag debiterat dig för detta
om du svarat JA på min fråga. Du tar hellre mycket av din tid att älta
detta här på WN. Jag kan ju bara undra vad syftet är.
·

aelander 2012-11-27 01:09

Ett litet tillägg:

NU Domain fick en transfer request på domänen 2011-11-19.
Då var det ju egentligen inte aktuellt att jag skulle agera mer.
Jag kunde dock ha förnyat den 2012-11-16 om jag fått svar från erebos

·

erebos 2012-11-27 04:14

Älta? Jag betalade en faktura på 1800€ för ett år sen. Jag råkade nyss komma på att domänen stod som not renewed och när jag försökte få tag på dej och det företag som jag betalat fakturan till svarade ingen på mail och du svarade inte på telefon.
Jag fick ett mailsvar av dej efter att jag redan fått hjälp att byta registrar och tagit upp historien här.
Du svarade att du varit "off" senaste tiden, det var därför du missat att förnya domänen, jag gillade inte riktigt det svaret och problemet var redan löst så jag behövde helt enkelt inte svara dej.
Visst, nånstans gick det snett men var det gjorde det kan inte jag svara på.
Men varför skulle jag inte få skriva om detta på ett forum med just domännamn som ämne?

aelander 2012-11-27 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20456328)
Jag betalade en faktura på 1800€ för ett år sen.

Men varför skulle jag inte få skriva om detta på ett forum med just domännamn som ämne?

Om du betalat 1800€ har jag ingen aning om. Du har inte varit kund hos mig och aldrig betalat något till mig.

Det du skrivit här har gett en något snedvriden bild av det hela plus att det är tredje gången du tar upp detta som ett nytt ämne. Av denna anledning kunde jag inte låta bli att förtydliga det hela med korrekta uppgifter.

erebos 2012-11-27 13:06

Snett eller inte? Vi ser saken från olika perspektiv helt enkelt.
Tar man upp något som gått galet i ett sånt här forum så kanske andra domänhandlare kollar över sina investeringar lite extra så flera slipper råka ut för samma sak, dessutom så kanske fler som råkat ut för detta tillsammans upmärksammar en brist hos nån registrar som behöver rättas till? Det tjänar väl dom flesta på?
Dessutom så blev jag nu i efterhand ärligt nyfiken på vad som hänt om jag blivit av med domänen om jag inte själv kommit på att den gått ut i datum och fått hjälp av en annan registrar att fixa det.

Jag har aldrig köpt nått av dej men tydligen har jag gjort det ändå eftersom du nu i efterhand erbjöd dej att förnya domänen, som du själv skriver.
Men förutom att jag faktiskt är nyfiken på vad som hänt rent juridiskt sett om jag blivit av med en dyr domän(vilken som helst) på det sättet så har jag inget annat syfte med tråden.
Alltid lär vi väl oss nått nyttigt?
Och jag antyder inte att du gjort nått kriminellt nu, så att det inte blir fler missförstånd :)
Ingen mer pajkastning från min sida.

tartareandesire 2012-11-27 13:48

Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld :) Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.

erebos 2012-11-27 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456360)
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld :) Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.

Jag får nog hålla med där.
Med domänen kvar i min ägo så är ju ingen skada skedd.
Mitt tips med facit i handen är väl att utnyttja dom mindre företagen till det dom är bäst på (snappa) och sen flytta till dom stora som har full support dygnet runt på själva ägandet av domänerna.

EvaF 2012-11-27 14:35

Som Registrar och mån om att inte mina kunder ska mista sina domäner så har jag naturligtvis byggt upp rutiner för det.

Men det finns ett budskap jag skulle vilja ge till alla innehavare - se till att uppdatera era fysiska adresser, era telefonnummer och era mailadresser.

Det är inte kul när man försöker nå en innehavare så att man är säker på att de vet om att deras domän håller på att förfalla och det visar sig att e-posten studsar, fysiska brev kommer i retur och telefon har en annan abonnent eller inte är i drift längre.

Vad gör man då?

Som Registrar kan man ibland skrika sig hes om att innehavaruppgifterna ska uppdateras, men om innehavaren inte gör det?
Är det en .se-domän kan jag eskalera till .SE och de kan (efter ytterligare utredningar) besluta om att avregistrera domänen därför att det strider mot toppdomänslagen. Då är ansvaret inte mitt längre. Men för andra toppdomäner?

Så tänk på det, och säg till era bekanta/kunder/släktingar/etc att inte glömma att uppdatera sina uppgifter hos den/de Registrarer där de har sina domäner. Det minimerar risken för att de inte ska nås av de sätt man som Registrar försöker kontakta sina kunder när något studsar.

tartareandesire 2012-11-27 14:52

Det går ju att kontrollera uppgifter mot folkbokföringen också, det gör åtminstone Binero (vet dock inte om det används till detta syfte). Man får nästan räkna med att kontaktuppgifter inte är korrekta då och då, de företag som kan stoltsera med 100% korrekta kundregister är lätträknade :)

aelander 2012-11-27 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456372)
Det går ju att kontrollera uppgifter mot folkbokföringen också,

En som jag ser det mycket bra gratistjänst för detta är http://www.upplysning.se
Oftast lättare än att ringa skatteverket.

Sen håller jag inte med på att detta hjälper. Jag har erfarenhet av att man inte når kunder
trots att man har deras folkbokföringsadress eller motsvarande

Jag har för närvarande två fall som ligger. Det ena är en privatperson som inte kan nås på folkbokföringsadressen.

Det andra är en ideell förening (jag har orgnr) där de enda uppgifterna som finns är en c/o adress till en person som är avliden.

Så det kan nog inte tillräckligt noga understrykas vad EvaF skriver om att hålla kontaktuppgifter uppdaterade.

Det sista är inte giltigt i fallet med love.nu, där fanns kontaktuppgifter. Jag skulle naturligtvis varit mer aktiv, det är inget snack om det.

tartareandesire 2012-11-27 15:50

Jag vet inte direkt hur pass stor det här problemet är rent generellt. Just i föreningar händer det väl då och då att ansvar faller mellan stolarna när man byter förtroendevalda. Kan man inte nås på folkbokföringsadressen så har man nog gjort så mycket man någonsin kan kräva som registrar. Har man inte så pass stort kundunderlag att denna hantering kan skötas mer eller mindre per automatik så är det frågan om det är värt lägga tid och energi på detta. Allt sådant strul blir ju i slutändan en kostnad som de mer skötsamma kunderna också får betala.

Ett alternativ som kund är ju att lägga viktiga domäner hos en registrar som erbjuder automatisk förnyelse men även då kan det gå fel om man har otur. Övervakning, övervakning, övervakning :)

Johan_W 2012-11-28 01:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456360)
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld :) Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.

Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också:)

Hjorten 2012-11-28 01:46

Jag har själv varit väldigt nära på att förlora en (tidigare) kär domän för att jag inte hade uppdaterat min mail (samt postadress) hos registraren. Ett snabbt mail fick dock rätsida på saken.

tartareandesire 2012-11-28 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20456409)
Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också:)

Jag tycker också e-post är oerhört smidigt men vill knappast påstå att det är Guds gåva till mänskligheten :) Är säkerheten väldigt viktig så är knappast vare sig e-post eller telefon aktuellt så det känns inte som en relevant frågeställning. Det enda jag menade var att telefon i princip alltid fungerar bättre än SMS, e-post, Facebook eller vad som oavsett om man ska ha tag i en polare, en kund eller en leverantör i ett brådskande ärende.

FredrikNas 2012-11-28 21:34

Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...

FredrikNas 2012-11-28 21:35

Och igen, lysande inlägg av EvaF, som vanligt.

tony-axbyte 2012-11-28 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456454)
Jag tycker också e-post är oerhört smidigt men vill knappast påstå att det är Guds gåva till mänskligheten :) Är säkerheten väldigt viktig så är knappast vare sig e-post eller telefon aktuellt så det känns inte som en relevant frågeställning. Det enda jag menade var att telefon i princip alltid fungerar bättre än SMS, e-post, Facebook eller vad som oavsett om man ska ha tag i en polare, en kund eller en leverantör i ett brådskande ärende.

För min del så förväntar jag mig att kunden ringer om något är brådskande, man kan aldrig veta hur mottagaren prioriterar just mitt ärende eller vet vad som är viktigt för mig. Det kan ju ha missats bland mängden dagliga mail med eller fastnat i spamfilter m.m. Sen är det nog lämpligt att svara på ett mail så fort man läst det. Jag brukar även tänka så att det man kan diskutera om någon kund med någon annan är publik info som t.ex. finns i whois eller Eniro m.m. men inga andra kundspecifika detaljer.

tony-axbyte 2012-11-28 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20456485)
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...

Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.

FredrikNas 2012-11-29 01:46

Citat:

Ursprungligen postat av tony-axbyte (Inlägg 20456502)
Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.

Ja, helt enig!

aelander 2012-11-29 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20456485)
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...

Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.

Sen har vi helt helt olika syn på vad som är katastrof.
För mig är katastrof tsunamin 2004, jordbävningen I Japan 2011 o dyl.

gregoff 2012-11-29 07:53

Det är alltid bekvämt att skylla på en leverantör... Dock kan jag tycka själv att man ibland även har lite eget ansvar.

T.ex. så påminner Trafikverket inte mig när det är dags att besiktiga bilen (som ska göras en gång om året och dessutom under en viss specifik period som man får ta reda på själv), utan det får jag snällt komma ihåg själv och missar jag det så är det förbjudet att bruka bilen.

Johan_W 2012-11-29 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20456514)
Det är alltid bekvämt att skylla på en leverantör... Dock kan jag tycka själv att man ibland även har lite eget ansvar.

T.ex. så påminner Trafikverket inte mig när det är dags att besiktiga bilen (som ska göras en gång om året och dessutom under en viss specifik period som man får ta reda på själv), utan det får jag snällt komma ihåg själv och missar jag det så är det förbjudet att bruka bilen.

Där har du ju så klart helt rätt. Om man däremot ska spinna vidare på ditt exempel ang besiktning så är ju den marknaden numera avreglerad. Om du då har möjlighet att välja den traditionella bilprovning som fungerar precis som nu, eller en ny aktör som faktiskt hjälper dig och påminner när det är dags för besiktning mm till samma kostnad, vem skulle du då välja?

Det är ju lite det vi webbhotell har som konkurrensmedel, att leverera tjänster som underlättar för kunderna och på så sätt få den kunden att komma till just vårt webbhotell.

Internet Sweden 2012-11-30 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20456513)
Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.

Arne,

Jag har läst vad du skrivit och förstår händelseförloppet och det det hela är väl snarast en liten varningsflagga för de som beställer snapback av frisläppta domäner. Dvs att domänerna defacto registreras på "NN" hos den registrar som lyckas snappa domänen.

Ett ägarbyte kan sedan ske till den egentliga beställaren, men inget byte av registrar de 2 första månaderna, då domänen är registrarlåst under 60 dagar.

Jag kan nog anse att du, Arne har rätt i att det inte är mer än en nedsläckt domän under en tid (obs - ej i karantän, utan domänen har varit deaktiverad).
Och nu har jag förvisso inte läst in mig i dina avtalsvillkor, men känner till en stor mängd registrarer som ålägger registranten att själv förnya innan förfallodag och där de tar ut återaktiveringskostnad på ca 10*årsavgift om domänen hinner släckas.

Rutin- och registreringsmässigt, så finns det BETYDLIGT värre saker som skett/sker av andra registrarer som svenska registranter använder sig av..

Nu har det löst sig på det sätt som registranten önskat och valt, så jag ser ingen anledning till att ta upp det mer..

Vad jag däremot aldrig kan acceptera, är ditt resonemang om att du inte ser: en registrant till ett domännamn som administreras av dig/din registrar som en kund!?

Det är för mig fullkomligt nonsens!
Innehavaren till ett domännamn som administreras av dig ÄR din kund - BASTA!

Sen om det är en betalande kund eller inte är inte relevant - ni har ett Kund/leverantörsförhållande som innefattar ansvar och skyldigheter från envar!

Innehavaren blev din kund (och ansvar) i samma sekund som du blev registrar för innehavarens domän.

Sedan kan jag bara hålla med Eva mfl. om vikten att hålla registrantdata uppdaterad och valid, och då kanske framförallt en fungerande e-mailadress eftersom jag vågar påstå att över 90% av kommunikation mellan registrar och registrant idag går den vägen - även fakturor/förnyelseerbjudanden etc.

tartareandesire 2012-11-30 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20456519)
Där har du ju så klart helt rätt. Om man däremot ska spinna vidare på ditt exempel ang besiktning så är ju den marknaden numera avreglerad. Om du då har möjlighet att välja den traditionella bilprovning som fungerar precis som nu, eller en ny aktör som faktiskt hjälper dig och påminner när det är dags för besiktning mm till samma kostnad, vem skulle du då välja?

Det är ju lite det vi webbhotell har som konkurrensmedel, att leverera tjänster som underlättar för kunderna och på så sätt få den kunden att komma till just vårt webbhotell.

Exakt, det blandas lite friskt mellan två saker i den här tråden så det blir kanske lite förvirrande för en del. Det är en sak vad som juridiskt är kundens respektive leverantörens ansvar, det ska man inte behöva diskutera om avtalen är väl utformade. Sedan är det som du säger en helt annan sak om man som företag vill erbjuda kunden någon extra service för att se till att även de som slarvar är nöjda i slutändan. Det är en evig balansgång där man inte heller vill låta detta gå ut över de skötsamma kunderna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson