WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Har Surftown generellt dryg support? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055815)

Reachground 2012-11-21 03:36

Har Surftown generellt dryg support?
 
Har under många år varit exklusiv kund hos One. Aldrig haft anledning att ha något bättre eftersom hemsidor bara varit sekundärt. Nu börjar jag långsamt försöka arbeta upp ett par affiliatesiter och behövde ett bättre alternativ. Tänker att man tar ett steg i taget och inte hoppar högt direkt. Såg det billiga erbjudandet hos Surftown och tog det.

Planerade att flytta en av mina större siter och ville först testa och se att allt fungerade. Exporterade databasen och försökte importera den hos Surftown men fick ett felmeddelande. Googlade ett par timmar men kom inte fram till något. Till sist gav jag upp och testade supporten. Skickade med en screenshot på felmeddelandet så de visste exakt vad som inte fungerade. En del av svaret:

Ser ingen databas på kontot du skriver från så förstår inte helt hur du kunnat logga in någonstans för att köra en import.

När jag skickade meddelandet till support hade jag tagit bort och lagt till databasen 3/4 gånger för att se om det var felet. Tog bort databasen en sista gång och lämnade det så.

Tycker mig se en trend att kundservice blir bättre och inte idiotförklarar kunder. Det här är första gången på ett bra tag. Kommer ihåg för många år sedan då jag vande mig vid att säga "jag arbetar med datorer" för att de inte skulle be mig kolla om jag satt in sladden.

Ni som haft Surftown ett tag, är det standard med sådana svar eller är detta ett undantagsfall? Antar att det är mycket att göra nu när de fått in 5000 nya kunder och de kanske får många nybörjarfrågor. För mig är kundservice mycket viktigt. Det är alltid frustrerande och tidskrävande att bolla frågor fram och tillbaka tills de börjar fråga de rätta frågorna.

Är det standard med dryga svar kanske det är läge att kolla efter ett annat webbhotell direkt innan jag flyttar över allt.

hundserver 2012-11-21 06:45

Citat:

Ursprungligen postat av Reachground (Inlägg 20455855)
Har under många år varit exklusiv kund hos One. Aldrig haft anledning att ha något bättre eftersom hemsidor bara varit sekundärt. Nu börjar jag långsamt försöka arbeta upp ett par affiliatesiter och behövde ett bättre alternativ. Tänker att man tar ett steg i taget och inte hoppar högt direkt. Såg det billiga erbjudandet hos Surftown och tog det.

Planerade att flytta en av mina större siter och ville först testa och se att allt fungerade. Exporterade databasen och försökte importera den hos Surftown men fick ett felmeddelande. Googlade ett par timmar men kom inte fram till något. Till sist gav jag upp och testade supporten. Skickade med en screenshot på felmeddelandet så de visste exakt vad som inte fungerade. En del av svaret:

Ser ingen databas på kontot du skriver från så förstår inte helt hur du kunnat logga in någonstans för att köra en import.

När jag skickade meddelandet till support hade jag tagit bort och lagt till databasen 3/4 gånger för att se om det var felet. Tog bort databasen en sista gång och lämnade det så.

Tycker mig se en trend att kundservice blir bättre och inte idiotförklarar kunder. Det här är första gången på ett bra tag. Kommer ihåg för många år sedan då jag vande mig vid att säga "jag arbetar med datorer" för att de inte skulle be mig kolla om jag satt in sladden.

Ni som haft Surftown ett tag, är det standard med sådana svar eller är detta ett undantagsfall? Antar att det är mycket att göra nu när de fått in 5000 nya kunder och de kanske får många nybörjarfrågor. För mig är kundservice mycket viktigt. Det är alltid frustrerande och tidskrävande att bolla frågor fram och tillbaka tills de börjar fråga de rätta frågorna.

Är det standard med dryga svar kanske det är läge att kolla efter ett annat webbhotell direkt innan jag flyttar över allt.

Misstänker att du då helt enkelt INTE har förklarat i ditt mail vad du redan har provat,

Sitter själv i en kundsupport och många kunder tror att vi är tankeläsare.

Personligen så upplever jag inte svaret som drygt utan mer frågandes.

Red71 2012-11-21 06:49

Jag har haft surftown sedan 2004 och ett fåtal gånger behövt kontakta supporten. Men då jag gjort det så har dom varit snabb och löst problemen samt varit vänliga.

Sedan tycker jag att dom kan vara dyr på vissa domäner men det är ju en annan sak.

Då jag som utomstående läser ditt inlägg så ser jag inget drygt i deras svar, men samtidigt så är det bara en rad ur ett svar så man kanske missar helheten.

Mvh M

hnn 2012-11-21 08:21

Min erfarenhet av Surftown support är att dom är dryga och ger svar som "Goddag yxskaft"

tartareandesire 2012-11-21 10:05

De kan ju omöjligt veta att du tagit bort databasen det sista du gjorde... Bättre låta den vara kvar så de kan testa själva och ge ett relevant svar. Supporten brukar vara snabb och hjälpsam men jag har å andra sidan aldrig haft några större bekymmer där.

Reachground 2012-11-22 06:47

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20455857)
Misstänker att du då helt enkelt INTE har förklarat i ditt mail vad du redan har provat,
Sitter själv i en kundsupport och många kunder tror att vi är tankeläsare.
Personligen så upplever jag inte svaret som drygt utan mer frågandes.

Skickade med en screenshot av felmeddelandet jag fick när jag importerande databasen. Svaret var en länk till hur jag skapar en databas. Ingenting märkligt med det?

Citat:

Ursprungligen postat av Red71 (Inlägg 20455858)
Jag har haft surftown sedan 2004 och ett fåtal gånger behövt kontakta supporten. Men då jag gjort det så har dom varit snabb och löst problemen samt varit vänliga.

Sedan tycker jag att dom kan vara dyr på vissa domäner men det är ju en annan sak.

Då jag som utomstående läser ditt inlägg så ser jag inget drygt i deras svar, men samtidigt så är det bara en rad ur ett svar så man kanske missar helheten.

Mvh M

Nejdå, det var det drygaste. Kanske var lite emo när jag fick mailet. Bara mest en dålig känsla av att de inte tror att man inte passerat datakörkortet.

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20455865)
Min erfarenhet av Surftown support är att dom är dryga och ger svar som "Goddag yxskaft"

Haha, precis så kändes det. Nåväl, fick ett nytt svar som verifierade en av teorierna jag hade om varför det inte fungerade.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20455875)
De kan ju omöjligt veta att du tagit bort databasen det sista du gjorde... Bättre låta den vara kvar så de kan testa själva och ge ett relevant svar. Supporten brukar vara snabb och hjälpsam men jag har å andra sidan aldrig haft några större bekymmer där.

Det är sant att de inte kan veta det. Frågan är då var jag fick felmeddelandet från. Hittade jag på att jag skapat en databas och gjorde en bild i paint för att skoja med supporten?

Tack för alla svar. Ska se om jag kan lösa problemet. I övrigt ser jag fram emot Surftown och hoppas på att det ska rulla härefter.

hundserver 2012-11-22 07:25

[QUOTE=Reachground;20455937]Skickade med en screenshot av felmeddelandet jag fick när jag importerande databasen. Svaret var en länk till hur jag skapar en databas. Ingenting märkligt med det?[quote]

Det nämnde du inte i ditt första inlägg.. Som sagt folk är inte tankeläsare..
bättre att vara övertydlig så folk får helhetsbilden av vad du försöker säga.

Citat:

Nejdå, det var det drygaste. Kanske var lite emo när jag fick mailet. Bara mest en dålig känsla av att de inte tror att man inte passerat datakörkortet.
Hur skall dom veta din kunskapsnivå?

Nåväl hoppas det löser sig till det bästa.

gregoff 2012-11-22 08:36

Alla som aldrig jobbat i support kommer aldrig förstå fyra saker:

1. Att dom som jobbar i support behöver veta ALLA förutsättningar som du inte redan berättat om.
2. Dom som jobbar i support är INGA tankaläsare.
3. Dom som jobbar i support har INGEN ANING om vilken nivå du själv är på (rent tekniskt).
4. Alla kunder har sina nivåer och ingen kund liknar den andra.

Dessa punkter förstår man inte fullt ut om man inte jobbat i support i mer än bara ett par år.

Anders Larsson 2012-11-22 09:07

Min erfarenhet är att de som jobbar med datorer är de drygaste att ha att göra med när det gäller support. Som man känner sig själv känner man andra, typ.

Johan_W 2012-11-22 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20455948)
Min erfarenhet är att de som jobbar med datorer är de drygaste att ha att göra med när det gäller support. Som man känner sig själv känner man andra, typ.

Vet egentligen inte om jag kan hålla med om det. Tycker att man ofta får prata med folk inom branschen som är riktigt kunniga och faktiskt har bra koll på vad dom gör och vad dom vill. Såna blir också väldigt mycket lättare att hjälpa. Dom som jag däremot tycker är svårare att hjälpa det är "tycks kunna" typen. Såna som läst häftiga ord i ett forum och sen skickar in nästintill obegripliga mail.

Reachground 2012-11-22 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20455938)
Citat:

Ursprungligen postat av Reachground (Inlägg 20455937)
Skickade med en screenshot av felmeddelandet jag fick när jag importerande databasen. Svaret var en länk till hur jag skapar en databas. Ingenting märkligt med det?

Det nämnde du inte i ditt första inlägg.. Som sagt folk är inte tankeläsare..
bättre att vara övertydlig så folk får helhetsbilden av vad du försöker säga.

Hur skall dom veta din kunskapsnivå?

Nåväl hoppas det löser sig till det bästa.

Läs två meningar före citatet i första posten. Där skrev jag att jag skickade med en screenshot :).

Fick ett mycket bra svar efteråt med erbjudande om hjälp om jag inte klarade det själv. Ska sätta igång med det efter att jag skrivit här. Trodde man kunde exportera och importera tabeller från en databas till en annan. Det visade sig att importen försökte skapa en databas. Ska in och redigera i filen och kommentera ut/ta bort de delarna. Hade det som teori när jag Googlat men hade testat så länge då att jag inte orkade mer. Bättre att fråga de som kan.

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20455945)
Alla som aldrig jobbat i support kommer aldrig förstå fyra saker:

1. Att dom som jobbar i support behöver veta ALLA förutsättningar som du inte redan berättat om.
2. Dom som jobbar i support är INGA tankaläsare.
3. Dom som jobbar i support har INGEN ANING om vilken nivå du själv är på (rent tekniskt).
4. Alla kunder har sina nivåer och ingen kund liknar den andra.

Dessa punkter förstår man inte fullt ut om man inte jobbat i support i mer än bara ett par år.

Håller med, och jag har arbetat med support under ett par år. Det brukade gå bra förutom de gångerna jag var stressad. Funderade över om det hade med saken att göra, att han inte hann läsa meddelandet ordentligt. Nåväl, är nöjd med det andra svaret.

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20455948)
Min erfarenhet är att de som jobbar med datorer är de drygaste att ha att göra med när det gäller support. Som man känner sig själv känner man andra, typ.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20455973)
Vet egentligen inte om jag kan hålla med om det. Tycker att man ofta får prata med folk inom branschen som är riktigt kunniga och faktiskt har bra koll på vad dom gör och vad dom vill. Såna blir också väldigt mycket lättare att hjälpa. Dom som jag däremot tycker är svårare att hjälpa det är "tycks kunna" typen. Såna som läst häftiga ord i ett forum och sen skickar in nästintill obegripliga mail.


Haha! Det är bara frustrerande. Var i och för sig trött när jag skickade frågan och just därför tog jag en screenshot så de garanterat skulle se vad det rörde sig om. Annars håller jag med om att datakunniga oftast är lättare att ha att göra med.

Min erfarenhet är att support generellt har blivit bättre. Har haft massor av strul med bredbandet från ComHem (inget annat alternativ där jag bor) och varje gång jag ringt supporten har jag fått bra hjälp.

Anders Larsson 2012-11-23 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20455973)
Vet egentligen inte om jag kan hålla med om det. Tycker att man ofta får prata med folk inom branschen som är riktigt kunniga och faktiskt har bra koll på vad dom gör och vad dom vill. Såna blir också väldigt mycket lättare att hjälpa. Dom som jag däremot tycker är svårare att hjälpa det är "tycks kunna" typen. Såna som läst häftiga ord i ett forum och sen skickar in nästintill obegripliga mail.

Ahh, jag menade de som SÄGER att de "jobbar med data", inte de som faktiskt kan hjälpa till med en vettig felsökning.

blomkruka 2012-12-15 11:18

Ni som försvarar kundsupporten kan nog inte ha jobbat i en 'riktig' kundsupport.
Där lär man sig bland annat hur man skriver, ställer frågor och hur man ger hjälp/det lilla extra.

Jag förstår att man inte är tankeläsare, men man kan ju faktiskt formulera sig på ett annorlunda sätt. Det ska inte uppstå några som helst tveksamheter om att personen i kundsupporten är dryg/dumförklarar kunden.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson